Since a politician never believes
what he says, he is surprised when
others believe him.
Charles de
Gaulle
Sesiapa juga
yang mengikuti sepak terajang tokoh politik Melayu akan terkesan dengan dua
perkara: sifat tamak dan hasad; dan kedua selalu terbuka untuk mengkhianati
“amanah” yang mereka pegang.
Pengkhianatan terhadap amanah itu berlaku dengan kesedaran mereka
sendiri, yang boleh kita lihat dalam kegiatan rasuah yang mereka lakukan dengan
riang gembira, kerana mereka masih tetap disokong dan diberi sanjungan sebagai
pemimpin bangsa. Rakyat menerima
tokoh-tokoh rasuah ini kerana wang rasuah yang diragut mereka kononnya
dibelanjakan untuk kebajikan rakyat. Bolehkah kita berkata dengan lapang dada
bahawasanya tidak ada pemimpin politik yang tidak rasuah. Jangan dihadkan
rasuah itu kepada wang ringgit saja, kerana rasuah dalam konteks fasad yang ditekankan dalam al-Quran
meliputi semua kegiatan yang berunsur penipuan dan pengkhianatan. Inilah
falsafah Iblis, setelah terkutuk lalu Iblis memohon kepada Allah supaya mereka
diberi kebenaran untuk menggoda dan menyesatkan manusia, kecuali yang beriman
dengan iman yang benar.
Dalam
politik Malaysia, semua tokoh politik sama ada yang beragama Islam mahu pun
dari golongan bukan Islam, berlumba-lumba untuk mendapat kemenangan dalam
pertarungan politik, supaya mereka terkenal sebagai pembela rakyat, padahal
perbuatan itu adalah perbuatan rasuah yang nyata. Kalau ini bukan rasuah, dalam
konteks fasad tadi, maka apakah yang
boleh kita panggil? Dalam falsafah
Islam, tahu meletakkan sesuatu pada
tempatnya adalah keadilan; dan ini tidak ada di kalangan tokoh politik. Menurut
Islam, berlumba-lumba dengan mendesak atau pun memujuk untuk diberi kedudukan
istimewa dalam hierarki politik adalah kelakuan biadab yang diharamkan dalam
Islam. Umat Islam tidak diajar untuk berebut pangkat dan kedudukan. Hakikat ini diketahui oleh para pemimpin PAS,
oleh itu amatlah aneh jika mereka sendiri berlumba-lumba untuk mendapat faedah
daripada kegiatan politik dan sekali gus mendapat kedudukan yang istimewa
sebagai pemimpin masyarakat. Tidakkah ini sejenis rasuah? Aspek rasuah dalam
konteks ini perlu dibincang dengan mendalam supaya para tokoh politik tidak menjadikan rasuah
dalam konteks fasad tadi sebagai
matlamat “perjuangan” (?) mereka. Sekali
lagi saya anjurkan anda membaca dengan kritis novel Hikayat Buyung Lurus: Sebuah Hikayat Politik Melayu. Persoalan
begini dibincang dalam novel politik yang hebat itu; oleh itu anda “wajib”
membacanya dengan kritis. Dan seterusnya insaf …
SLOGAN DAP YANG JAHAT
Slogan DAP Malaysian Malaysia adalah juga sejenis
rasuah politik yang amat jahat dan kotor
kerana slogan ini menentang dan dengan sedar cuba membohongi sejarah politik di
Persekutuan Tanah Melayu. Nama Persekutuan Tanah Melayu itu masih kekal kerana
nama itu diberikan oleh raja-raja Melayu sendiri yang bersekutu walaupun
kedudukan mereka di setiap negeri berbeza. Menggunakan slogan Malaysian
Malaysia adalah percubaan berani yang tidak siuman dan jahat kerana jelas
menentang hakikat sejarah dan hakikat politik yang dimaktubkan dalam
Perlembagaan Malaysia. Tanpa sedar atau
memang disedari, kumpulan biadab ini menolak Perlembagaan Malaysia yang telah
menerima mereka sebagai rakyat walaupun mereka bukan penduduk asal di negara
Melayu ini. Apabila kumpulan biadab
ini menolak penggunaan tulisan Jawi di sekolah, maka mereka telah menentang
Perlembagaan Persekutuan yang menerima bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, dan
kerasmian bahasa itu termasuk penggunaan tulisan Jawi yang memang menjadi
lambang negara, tertulis di lambang itu dengan jelas. Dalam tulisan Jawi:
Bersekutu Bertambah Mutu.
Memperkenalkan
konsep fasad dalam politik Malaysia
adalah penting supaya pengertian rasuah yang difahami dan diperangi di Malaysia
sekarang difahami betul-betul, untuk mengelak berlakunya tafsiran songsang dan
salah tentang konsep rasuah, yang jika difahami oleh tokoh-tokoh politik
Malaysia, rasuah dalam konteks yang mereka fahami sekarang adalah sebahagian
daripada mobilization of bias yang
menjadi tonggak faham demokrasi. Kepalsuan demokrasi dan meluasnya korupsi
telah dibicarakan dengan mendalam, antara lain dalam tiga buah buku yang mudah
didapati: (1) Sherry Berman, Democracy
and Dictatorship in Europe: From the
Ancient Regime to the Present Day
(OUP, 2019). (2) Paul Heywood ed. Political Corruption
(London: Blackwell Publishers, 1997).
(3) David Leigh & Ed Vulliamy
eds. Sleaze: The Corruption of Parliament (London: Fourth Estate Ltd., 1997). Lihat
juga karya Daniel Hellinger & Dennis R. Judd, The Democratic Façade (1991) mengenai penipuan dalam pilihan raya
di Amerika Syarikat (Buyung Lurus,
hal. 116).
Kejahatan
dan penipuan dalam politik sudah diterima oleh semua ahli politik sebagai dua
syarat utama dan penting untuk berjaya dalam politik. Sesiapa yang tidak mahu
berbuat demikian bukanlah ahli politik yang boleh dipercayai. Oleh itu beliau tidak akan terpilih menjadi
ketua atau tokoh yang disegani dan dihormati. Semua PM Malaysia sedar dua ciri
penting yang menentukan kejayaan tokoh politik yang berjaya dan dihormati. Oleh
itu, seseorang ahli politik yang rasuah akan dikagumi oleh para pengikutnya,
kerana ahli politik yang tidak mengambil kesempatan itu adalah ahli politik
yang lemah, oleh itu tidak wajar dijadikan ketua. Semua ini diketahui oleh para
pengikut, oleh itu mereka akan marah jika ketua mereka tidak mengambil
kesempatan itu. Itulah caranya para pengikut mendapat habuan masing-masing. Buku-buku yang disenaraikan itu membuktikan
kesimpulan ini sebagai wajar, oleh itu dijadikan amalan biasa oleh para ahli
politik yang berjaya.
Anda mungkin
akan bertanya: jika rumusan itu benar, mengapa kita di Malaysia perlukan Suruhanjaya
Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM)? Untuk siapa ditubuhkan badan itu? Badan itu penting untuk memberitahu rakyat
bahawa perbuatan memberi dan menerima rasuah boleh dihukum jika disabitkan
dalam perbicaraan. Dengan memberi kesedaran ini, tidak bermakna rasuah boleh dihapuskan,
tetapi boleh dicegah untuk memastikan rasuah terkawal. Jika anda merasakan ada
sesuatu yang tidak kena dalam penjelasan ini, maka itu boleh dijadikan tanda
bahawa perbuatan rasuah itu sentiasa terbuka luas untuk dilakukan oleh sesiapa
saja yang tergoda untuk melakukannya, kerana keuntungan yang didapat mendorong
manusia memberi dan menerima rasuah.
Dengan
penjelasan ini, dalam konteks demokrasi yang diamalkan di Malaysia, rasuah
adalah sebahagian daripada ciri utama demokrasi. Cuba anda perhatikan dengan
teliti bagaimana demokrasi dilaksanakan di negara-negara yang mengatakan mereka
demokratik. Jika anda perhatikan dengan
cermat, semua negara yang mengaku demokratik mengamalkan mobilization of bias, untuk memastikan merekalah, yakni parti
merekalah yang akan menjadi pilihan rakyat. Tidak ada paksaan dalam membuat
pilihan itu, tetapi terdapat gesaan yang hebat supaya sesuatu parti dipilih
kerana faktor-faktor tertentu. Gesaan itulah paksaan tersembunyi yang dibalut
dengan teliti dalam mobilization of bias
tadi.
FUNGSI RASUAH
Salah satu
fungsi rasuah ialah untuk mempercepat “pembangunan” sesebuah negara, dan dalam
hal ini Malaysia juga menggunakan rasuah untuk membangun negara. Dalam teori
pembangunan ekonomi, terdapat satu teori yang diterima dengan baik oleh
masyarakat dunia, iaitu teori peri pentingnya rasuah dalam pembangunan ekonomi. Jika anda berminat, anda
boleh dapat huraian tentang teori ini dalam buku yang membicarakan pembangunan
ekonomi dan masyarakat. Perkara ini
disebut juga dalam Hikayat Buyung Lurus. (Lihat hal. 114-124). Demikianlah cara orang
Barat menyelesaikan masalah masyarakat mereka.
Cara ini tidak diterima dalam Islam, kerana Islam amat mementingkan
keadilan, seperti yang disebut tadi: meletakkan sesuatu pada tempatnya. Jika
terdapat ramai orang miskin yang memerlukan bantuan, maka mereka mesti diberi
keadilan yang disebutkan. Walaupun
Khalifah Umar Abdul Aziz menjadi khalifah hanya dua setengah tahun, dalam
pemerintahannya tidak ada orang miskin yang layak menerima zakat atau sedekah.
Allah Ta’ala membantu hamba Nya yang dilantik menjadi Khalifah yang jujur dan
takwa seperti khalifah Islam. Semut dan katak pun mendapat rahmat itu, apatah
lagi manusia yang menjadi rakyat. Itulah maksud keadilan dalam Islam. Dalam
masyarakat yang seperti itu, mana ada tempat untuk sesiapa pun melakukan
rasuah. Allahu Akbar!!!
KORUPSI TERANCANG TUN
DR MAHATHIR MOHAMMAD
Dalam konteks sistem kapitalis, yang Malaysia sendiri
menjadikan panduan dalam pembangunan negara, rasuah diterima dan diuruskan
dengan baik supaya yang disebut pembangunan itu tidak terganggu. Siapakah yang
mendapat faedah daripada projek besar-besaran itu? Penjelasan yang mudah dan senang
difahami telah diberikan oleh Dr. Rosli Khan dalam sebuah rencana panjang
menganalisis korupsi Tun Dr. Mahathir Mohammad dalam program korupsi yang
terancang dengan rapi. Korupsi terancang ini dilakukan dengan leluasa di
negara-negara Eropah dan di Amerika Syarikat; melalui Amerika dilaksanakan
pula di negara-negara Arab, terutama
Mesir, melaksanakan korupsi terancang ini dalam pilihan raya yang hanya
membenarkan sebuah parti yang dikuasai kerajaan mengambil bahagian, dengan
sokongan Amerika untuk menentukan gerakan Islam dapat dihapuskan di Mesir dan
di lain-lain negara Arab, yakni di negara-negara Islam.
Korupsi
terancang oleh Tun Dr. Mahathir Mohammad dianalisis dengan jelas sekali oleh
Dr. Rosli Khan dalam tulisannya yang disiarkan dalam Harakah 14 Mac 2012. Tulisan
ini mengkritik penswastaan sebagai punca segala bentuk rasuah yang menjadikan
politik wang sebagai budaya politik di Malaysia hingga ke saat ini, dipelopori
oleh Tun Dr. Mahathir Mohammad yang pemurah dengan pujian terhadap segala
projek mega penswastaan yang telah membawa kemajuan pesat dan cepat dalam
pembangunan negara. Tepat sekali andaian
para sarjana sosiologi pembangunan yang menegaskan betapa pentingnya rasuah
dalam pembangunan negara.
Inilah pandangan
bernas Dr. Rosli Khan: “Privatization took over the entire nerves and functions
of the government under Mahathir. It became the
buzz word in the country. The new found method was quickly followed by many
privatization exercises in Malaysia …This was the start of the great
money politics of a grand design. It further accelerated UMNO’s tendency
towards nepotism and cronyism practices, and high level corruption era. The
face of Malaysian politics has completely transformed by this policy into
multi-billion ringgit business. And Mahathir’s leadership was clearly
responsible for that. Many a highway concession had been given to party cronies
or nominees of politicians in power, one after another. Suddenly, Klang Valley
was proliferated with tolled highways.”
Dengan
perkembangan istimewa ini dalam pembangunan Malaysia, maka termaktublah Tun Dr.
Mahathir Mohammad sebagai tokoh terbesar yang mempelopori korupsi terancang di Malaysia. Tahniah kepada
tokoh besar korupsi ini.
GALAKKAN KORUPSI UNTUK MEMBINA NEGARA
Korupsi
adalah senjata politik yang tajam dan amat berkesan untuk menyingkirkan atau terus membunuh musuh politik. Antara hujah yang berupa kritikan tajam
terhadap YAB Tan Sri Hj. Muhyiddin Yassin ialah program bercorak rasuah yang
terancang olehnya untuk memastikan kedudukannya
tidak tergugat dengan melantik orang-orang kepercayaannya yang dilantik
sebagai menteri atau timbalan menteri, setiausaha parlimen dan lain-lain
jawatan politik yang dikatakan berjumlah
lebih dari 70 jawatan menteri dan yang serumpun dengannya; selain itu lantikan
ke badan-badan berkanun tertentu dengan gaji besar. Dalam konteks politik moden, gerakan seperti
ini amat jelas unsur rasuahnya; sekurang-kurangnya dibuktikan dari besarnya
beban rakyat untuk membayar habuan kewangan yang besar kepada lantikan yang
bersifat rasuah ini. Tetapi dari segi undang-undang semua gerakan yang bersifat
rasuah ini tidak mempunyai kesan perundangan, oleh itu selamat digunakan oleh
tokoh politik untuk mengukuhkan kedudukan mereka. Perlu ditegaskan di sini bahawa perbuatan
seumpama ini dari perspektif Islam adalah perbuatan rasuah; dan menurut Islam
pemberi dan penerima rasuah kedua-duanya masuk neraka. Tetapi kesedaran begini
sudah luput dalam perhitungan tokoh politik Islam di Malaysia.
Pilihan terbaik
ialah kembali ke pangkal, bukan meneruskan pembohongan dan agenda rasuah terancang yang diusahakan oleh
Tun Dr. Mahathir Mohammad. Jika beliau belum insaf dan tidak mahu insaf,
biarkanlah beliau dengan labu-labunya. Biarkan Si Luncai politik Malaysia ini
tenggelam dengan labu-labunya.
Selamatlah jiwa yang sempurna!
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 20 Jun 2020
Nota tentang Dr. Rosli Khan:
Dr. Rosli
Khan, a Harakahdaily reader, obtained
his PhD in Transport Economics from Cranfield Universiti, UK. He has been a practicing
consultant/company director in the last 25 years, being involved primarily in
infrastructure development and economic policies.
No comments:
Post a Comment