Menjadikan
sebuah novel sebagai satu manifesto politik bukanlah sesuatu yang aneh, atau
melampau, atau tidak munasabah.
Benih
perjuangan itu sudah ditanam oleh para ulama, yang menjadi pewaris para
nabi. Bukan sesuatu yang baru, tetapi
telah wujud semenjak Nabi Adam AS diturunkan
ke bumi untuk menjadi khalifah dan hamba Allah. Itulah tugas semua manusia beriman
yang dimaktubkan dalam Surah al-Fatihah.
Jalan untuk mencapainya diucapkan berulang kali dalam setiap salat, satu
janji yang mesti ditunaikan oleh semua manusia beriman. Inilah asas Gagasan Persuratan Baru yang
khusus dirumuskan sebagai panduan dalam penulisan kreatif, supaya jalan yang
lurus itu tidak diselewengkan dengan sengaja untuk mencapai maksud yang
bertentangan dengan amanah yang diterima sejak azali oleh setiap manusia. Sekiranya terdapat sesiapa juga yang menolak
matlamat ini, maka dia telah mengkhianati amanahnya sendiri.
Adakah
hakikat ini disedari oleh para sasterawan negara dan para sarjana sastera? Sekiranya mereka sedar, mengapa tulisan
mereka tidak membayangkan kesedaran itu?
Dua soalan ini memerlukan jawapan yang tuntas, tanpa dolak-dalik. Kalau
tidak mahu ambil peduli, maka itulah bukti mereka ini tidak sedar; atau,
sekiranya mereka sedar, mereka ingkar.
Kita perlu tentukan di mana tempat mereka. Satu percubaan telah
dilakukan dalam Gagasan Persuratan Baru,
edisi ke-2. Buku itu dan sebuah lagi
yang terbaru (terbit 2019) tentang Anugerah Sastera Negara memberikan
penjelasan yang jelas mengenai persoalan ini.
Saya tidak
dapat memberitahu anda berapa ratus kali saya telah membangkitkan persoalan
ini, kerana saya sendiri pun tidak pasit jumlahnya. Yang pasti, sudah banyak
kali dibangkitkan, jadi tiada alasan sama sekali untuk mengaku tidak tahu atau
tidak sedar. Bukanlah satu tindakan yang
bijak untuk berada dalam kebodohan dan keingkaran, setelah diberitahu
berkali-kali. Tidak wajar mereka mengaku
bodoh dan ingkar hanya untuk melindungi karya mereka yang picisan, walaupun
ditulis oleh seorang sasterawan negara. Jika perkara ini diteruskan, maka
seluruh kegiatan intelektual dan kegiatan kreatif Melayu berada dalam telaga
najis yang bernama keingkaran kepada konsep taklif yang dibincangkan dengan
mendalam oleh Shah Wali Allah dan telah pun diulang berkali-kali dalam entri
blog Gagasan Persuratan Baru ini.
Saya harap
ada beberapa orang peserta Seminar Kritikan Sastera anjuran DBP 20 Jun ini
memperkatakan sumbangan PB atau kekacauan yang berlaku dalam sastera Melayu
dengan munculnya PB. Yang pasti, selama lebih 80 tahun sastera Melayu berada
dalam belantara ingkar ilmu, mendaulatkan karya picisan dengan melantik para
penulis picisan sebagai sasterawan negara. Saya ulang lagi, tidak sebuah pun
karya para sasterawan negara dapat menandingi Pujangga Melayu dan sajak “al-Andalus”. Tidakkah ini amat memalukan? Bagaimana anda
boleh terima kedudukan istimewa karya para sasterawan negara jika tiada
terdapat sebuah pun di antara karya itu yang dapat mengatasi Pujangga Melayu? Tidak wajar karya para sasterawan negara yang
berada dalam kelompok kedua sebagai
karya picisan, diletakkan di atas padahal Pujangga
Melayu tidak tercabar oleh mana-mana karya para sasterawan negara ini. Hakikat ini perlu dibincang dalam Seminar Kritikan
Sastera 20 Jun 2019 itu nanti. Cara
paling mudah untuk membincangkan sumbangan para sasterawan ini ialah dengan
mengkritik buku terbaru saya, Anugerah
Sastera Negara Dalam Sastera Melayu Moden (2019). Buku ini perlu diedar
kepada para peserta seminar itu. Biar
mereka mengkritik buku itu sambil mempertahankan kedudukan para sasterawan
negara sebagai sasterawan picisan yang menulis karya picisan tetapi layak
diangkat sebagai karya bermutu walaupun pada hakikatnya tiada sebuah pun karya
itu dapat menandingi Pujangga Melayu,
dengan itu karya para sasterawan negara itu tetaplah karya picisan. Makna “picisan”
dalam konteks ini telah saya bincangkan dalam blog ini, jangan pula mencari fasal
dengan bertanya apakah maksud “picisan” itu.
Menyedari
para sarjana Melayu agak malas dan para penulis juga golongan yang malas
membaca dan cetek tetapi ingin bercakap besar dalam seminar, maka amat wajar
jika mereka faham terlebih dulu pandangan kritis saya sebelum mereka memberikan
pendapat mereka. Walaupun kerja ini agak
sukar, malah telah gagal dilaksanakan dengan jujur oleh tokoh terbesar kritikan
sastera Melayu (pengakuan beliau sendiri) seperti Mana Sikana, dan Prof.
Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh yang menangisi penilaian sastera Melayu
dibuat berasaskan teori Barat, namun tidak bererti anda harus meneruskan sikap
picisan mereka setelah anda diberi peluang untuk menjadi cerdik melalui PB. Inilah masanya, dalam seminar itu, anda menunjukkan
mutu pemikiran anda tentang sastera yang lebih baik daripada yang diberikan
oleh PB. Kalau anda tidak mampu melakukannya, batalkan saja seminar burung
kakaktua itu.
Apa juga
usaha yang dikerjakan untuk meneruskan pandirisme (mediocrity) dalam sastera Melayu adalah kerja sia-sia dan mesti
ditolak sekeras-kerasnya. Yang perlu
kita buat sekarang ialah mengangkat kedudukan ilmu yang benar sebagai asas
penulisan kreatif dan kritikan sastera, supaya nilai-nilai palsu yang
ditonjolkan sekarang dihapuskan dan diganti dengan nilai-nilai murni berasaskan
konsep ilmu yang benar. Jika dalam melakukan pembersihan ini kita harus menolak
karya para sasterawan negara yang picisan, maka kita tidak perlu ragu-ragu
untuk menolaknya. Untuk berlaku adil kepada mereka yang picisan ini, analisis
berdasarkan konsep ilmu yang benar perlu dilakukan supaya segala kesangsian
yang ada sekarang dapat dihilangkan dan kedudukan karya para sasterawan negara
diberi tempat yang wajar sebagai karya picisan, yang masih penting dalam
perkembangan intelektual Malaysia kerana karya-karya picisan ini boleh
dijadikan landasan untuk maju ke depan dengan lebih gigih berasaskan konsep
ilmu yang benar. Kita juga mahu tahu mana satukah di antara karya para
sasterawan negara ini yang setaraf dan setanding, atau lebih baik daripada War and Peace karya Tolstoy. Saya mengemukakan Pujangga Melayu sebagai sebuah karya yang jauh lebih bermutu
daripada War and Peace kerana
sebab-sebab yang telah saya jelaskan di dalam beberapa entri dalam blog ini.
Anda dipersilakan untuk menolak pandangan saya dengan mengkritik Pujangga Melayu sehabis kritis yang anda
mahu; tetapi jangan lupa untuk membawa karya para sasterawan negara dalam
perbincangan itu supaya kita semua dapat melihat kedudukan sebenar karya para
sasterawan negara jika dibandingkan dengan Pujangga
Melayu dan War and Peace. Satu
permintaan yang amat sederhana dan adil.
Melalui
analisis berbentuk perbandingan ini kita boleh mengelak Seminar 20 Jun 2019 itu
daripada menjadi seminar burung kakaktua saja, yang telah diadakan beratus
kali. Sebagai peringatan, saya salin
terjemahan sebuah rubaiyyat oleh Omar Khayyam:
Waktu muda-muda aku sering mendatangi
Majlis ulama dan sufi, mendengar
bahas berapi
Tentang itu dan ini; tetapi alangkah
aneh
Aku keluar dari pintu yang sama
kumasuki.
Selamatlah
jiwa yang sempurna!
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 7 Jun 2019.
No comments:
Post a Comment