Saturday, June 22, 2019

CATATAN KECIL TERHADAP SEMINAR KRITIKAN SASTERA DBP 20 Jun 2019



Setelah melihat siaran langsung seminar tersebut, amat jelas DBP yang menjadi penganjurnya sudah bangkrap idea dengan terus recycle beberapa orang sarjana picisan yang sudah beratus kali mengulang pendapat dangkal yang sama  yang kita sudah bosan dan jemu mendengarnya.  Tidak disangka begitu miskinnya Malaysia dengan sarjana yang benar-benar berwibawa dan mampu membicarakan tajuk yang diberikan kepada mereka secara beradab dan teliti pula menghuraikan tajuk itu dengan jelas dan berwibawa. Seorang sasterawan negara, bernama Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh (nama beliau pernah kita dengar), sekali lagi ditugaskan untuk memberi ucap utama. Dengan tergagap-gagap dan dengan sikap yang agak nyanyuk dia berbicara tentang kritikan sastera dalam sastera lisan. Terlalu besar kekusutan beliau tentang makna konsep kritikan dalam sastera, suatu penampilan yang tidak wajar dipamerkan oleh sarjana besar ini. Setelah mendengar ucapan beliau yang terputus-putus dan tergagap-gagap, saya menjadi bertambah yakin sarjana ini tidak tahu makna ilmu dalam perbincangan yang seserius itu. Apakah yang ingin beliau sampaikan dalam suatu “majlis ilmu” yang memberi fokus kepada teori kritikan sastera?  Yang paling akademik dalam ucapan beliau ialah apabila dengan gagah berani beliau  mengisytiharkan kedudukan teori kritikan sastera Melayu berada pada tahap nyawa ikan! Ini amat tidak siuman dan tidak bertanggung jawab sama sekali. Dia tidak tahu perkembangan terbaru yang sudah bermula sejak 30 tahun dulu apabila buku-buku saya tentang teori kritikan diterbitkan. Kalau beliau mempunyai kejujuran intelektual, dia tentu akan berterima kasih apabila Gagasan Persuratan Baru yang diperkenalkan tidak saja kepada sarjana Malaysia, tetapi juga kepada sarjana dunia yang boleh membaca bahasa Melayu seperti  sarjana yang berada di SOAS.  Apabila kamu tidak faham makna istilah ucap utama, yang memberi fokus kepada perkembangan terkini dalam bidang yang kamu pilih, maka kamu hanya meluahkan kebebalan  kamu kepada khalayak yang juga sama tarafnya dengan kamu. Itulah yang terjadi dalam seminar sastera yang diadakan selama ini. Kalau kamu sebagai pembicara mengkritik tiadanya pemikiran baru, maka apakah pemikiran baru yang kamu sendiri boleh berikan? Inilah contoh pandirisme yang paling sempurna dalam kritikan sastera Melayu, yang dilambangkan pula oleh seorang tokoh terbesar dalam kritikan sastera Melayu.

Tidak ada sebab sama sekali untuk berbangga dengan kecetekan pendapat anda  ketika kemajuan intelektual dalam pemikiran baru sudah maju jauh ke depan dengan munculnya Gagasan Persuratan Baru. Sila lihat kemajuan itu dalam sebahagian daripada tulisan mengenainya yang disenaraikan dalam entri bertarikh 26 Mei 2019.  Senarai itu menolak secara total pandangan cetek tokoh agung kritikan sastera ini, yang begitu bernafsu menafikan kemajuan itu hanyalah kerana sikap picisannya yang ingin menonjolkan sumbangan beliau sendiri yang masih berlegar dalam   idle talk.

Apakah maksud idle talk?  Dalam bahasa Melayu bolehlah kita terjemahkan sebagai mengarut, membebel, meracau, dan yang lain-lain lagi yang sejenis dengannya. Konsep ini diperkenalkan oleh Martin Heidegger dalam bukunya Being and Time, mengenai kegagalan memberikan atau menyampaikan perutusan yang jelas kerana terdapat maksud tersembunyi untuk tidak bercakap benar kerana jika bercakap benar dia terpaksa menerima kebenaran orang lain yang ingin dinafikannya. Itulah maksud tokoh besar sastera Melayu ini ketika dia merendahkan usaha orang lain yang dia tidak tahu atau dia tahu tetapi dia tidak suka kerana orang itu ternyata lebih cerdik dan lebih menonjol kemampuan intelektualnya.  Untuk berlaku adil kepada tokoh besar yang kecil jiwanya ini, saya salin maksud idle talk seperti yang dijelaskan oleh Stephen Mulhall dalam bukunya Heidegger and Being and Time, hal. 106.  (Nota: Saya tidak pasti sama ada ini tokoh besar sastera Melayu ada tahu atau tidak itu Heidegger yang dianggap ahli falsafah Barat terbesar Abad 20, ada dia tahu itu tokoh dan ada baca itu buku yang sangat terkenal itu.)  Sila teliti makna idle talk yang dihuraikan oleh Mulhall:

“Idle talk is the form of intelligibility manifest in everyday linguistic communication – average intelligibility. All communication necessarily involves both an object (that which the conversation is about) and a claim about it. In idle talk, our concern for the claim eclipses our concern for its object. Rather than trying to achieve genuine access to the object as it is in itself,  we concentrate upon what is claimed about it, taking it for granted that what is said is so, simply because it is said, and passing it on – disseminating the claim, allowing it to inflect our conversation about the object, and so on. We thereby lose touch with the ostensible object of the communication; our talk become groundless. And the ease with which we then seem to ourselves to understand whatever is talked about entails that we think of ourselves as understanding of everything  just when we are failing to do so. By suggesting complete understanding, idle talk closes off its objects rather than disclosing them, and it also closes off the  possibility of future investigations of them.”  (hal. 106)

Saya tidak jamin orang lain yang lemah bahasa Inggerisnya boleh faham kutipan ini; tetapi saya yakin Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh boleh faham dengan mudah. Cuma, adakah dia mahu mengaku bahawa dia sebenarnya sedang berkecimpung dalam idle talk, bukan dalam pemerian yang bersifat akademik.  Inilah juga yang dilakukan oleh ahli panel yang membincangkan masalah kritikan dalam sastera Melayu, yang empat orang itu. Saya terima mereka sebagai membebelkan hanya idle talk, bukan memberikan sesuatu yang benar-benar bersifat akademik dan jelas mutu ilmiahnya. Salah seorang dari mereka mengaku dia tidak sempat menulis kertasnya. Itulah bukti idle talk yang paling jelas. Kalau sudah tidak dapat menulis dengan sempurna, mengapa pula sanggup berada di atas pentas untuk mengaku kelemahan kamu? Tidak tahulah kita mengapa orang akademik ini ada juga yang tidak hormati majlis yang dijemput memberi pandangannya, tiba-tiba datang belum sempat kilas kain?

Inilah keadaan yang kita hadapi sekarang. Kalau saya sangat keras mengkritik mereka, maka itu memang wajar. Kita tidak mahu masyarakat dikelirukan dengan sengaja oleh mereka yang kualiti ilmunya amat diragui.  Yang kita pasti, mereka menolak konsep ilmu yang benar, walaupun ada di antara ahli panel memberitahu dia ambil sumber dari al-Quran dan Sunah!  Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh tidak pernah mengaku dia menerima konsep ilmu yang benar itu. Dari segi itu, dia bercakap benar; walaupun dia menolak kebenaran.  Saya harap mereka faham maksud saya.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 21 Jun 2019.


No comments:

Post a Comment