Saya telah
membuktikan tanpa ragu-ragu lagi bahawa kesilapan paling besar dalam
perkembangan sastera Melayu berlaku apabila sekumpulan anggota Asas 50 yang
bekerja di DBP mencadangkan supaya diwujudkan gelaran sasterawan negara. Maka
selepas itu semua penerima gelaran itu terdiri daripada anggota Asas 50 yang
bekerja di DBP atau yang berpindah ke Kuala Lumpur, mereka yang lain adalah
para pengikut dan penyokong Asas 50.
Hakikat ini penting didedahkan supaya penulisan sejarah sastera Melayu
dapat diletakkan dalam perspektif yang betul. Ada dua kesan buruk yang berlaku
akibat projek ini. Pertama, peranan Asas 50 telah dimitoskan sebagai kononnya
pelopor sastera Melayu moden. Andaian
ini tidak benar, salah dan bertentangan dengan kenyataan. Kedua, yang lebih penting, masyarakat sastera
diseret untuk menerima konsep sastera yang menolak peranan ilmu yang benar
dalam penulisan kreatif. Penerimaan
peranan palsu Asas 50 dalam sastera Melayu moden adalah kemuncak pandirisme dalam sastera Melayu, yang
diteruskan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dan ITBM. Inilah contoh penyelewengan akademik yang diasaskan
oleh para sarjana palsu yang menentang konsep ilmu yang benar dalam penulisan
kreatif dan dalam kritikan sastera.
Kritikan
keras ini tidak dapat dielakkan kerana kemusnahan maruah intelektual yang kita
alami terlalu buruk untuk diteruskan, dengan misalnya meneruskan pemberian
anugerah sastera negara kepada seorang sasterawan yang taraf karyanya adalah
picisan tanpa pemikiran yang dibahaskan dengan kritis dan indah. Inilah sifat umum karya para sasterawan
negara ini yang boleh kita lihat dengan jelas di dalam karya mereka. Penipuan intelektual begini tidak dianggap
sejenis kejahatan yang patut dikutuk, sebaliknya diberi pujian dan sanjungan,
dan setiap sasterawan negara yang dilantik atau dipilih dengan serta-merta
berubah menjadi Brahmin Sastera yang
mesti dipuja. Memang mereka dipuja kerana sepanjang yang kita lihat dan baca
tentang mereka, tidak terdapat satu tulisan pun yang menilai mereka dari
perspektif yang betul, yakni berasaskan konsep ilmu. Sikap anti ilmu membawa
padah yang besar dalam perkembangan intelektual, juga dalam perkembangan moral,
apabila setiap orang sasterawan negara dengan serta-merta dijadikan Brahmin
Sastera, yang tidak boleh dikritik lagi, hanya mesti dipuja. Punyalah gila
sikap begini, tetapi inilah yang menjadi anutan para sarjana sastera dan pengkritik sastera.
Meneruskan
penyelewengan dalam sastera bukan pilihan yang siuman, tetapi itulah yang
dijadikan arus perdana dalam perkembangan sastera Melayu, akibat kegilaan para
penganut dan pengikut gelandangan Asas 50 yang menjadikan sorakan kaum Marxist
“sastera untuk rakyat” sebagai laungan kosong kerana amat jelas yang dikatakan
sastera untuk rakyat itu adalah karya picisan yang menentang ilmu yang
benar. Tidak seorang sarjana sastera
boleh menunjukkan kesimpulan ini tidak benar, kerana hasil karya yang tercokol
di depan mata kita seolah-olah sedang menjerit ketakutan, “Terimalah kami
walaupun kami picisan; kami adalah hasil karya para sasterawan negara yang
sudah dinobatkan sebagai Brahmin Sastera!”
Hanya satu
cara saja untuk membela karya picisan para sasterawan negara, iaitu dengan
melapah karya mereka sehabis kritis berdasarkan konsep ilmu yang benar, yang
kaedahnya dihuraikan dengan jelas dalam Gagasan
Persuratan Baru. Sekiranya PB
ditolak oleh para sarjana dan pengkritik sastera sekali pun, kedudukan para
sasterawan negara sebagai penulis karya picisan tetap tidak berubah, dan tidak
mungkin kedudukan mereka boleh dinaikkan dengan gelaran sasterawan negara itu
kerana karya mereka tetap picisan. Oleh
itu, tidak ada pilihan kecuali menilai
karya para sasterawan negara ini daripada perspektif PB untuk menentukan di
mana sebenarnya kedudukan para sasterawan negara dan bagaimana pula mutu karya
mereka harus dinilai. Ke mana pun para
sasterawan negara ini diseret untuk diselamatkan, mereka tetap terpaksa
menghadapi analisis yang tepat mengikut ukuran yang dikemukakan oleh PB. Sarjana dan sasterawan anti-PB dengan seluruh
kebencian yang terdaya oleh mereka melahirkannya kerana hanya satu sebab:
Keberadaan mereka dalam gelanggang sastera dicabar seluruhnya sehingga mereka
tidak boleh bernafas, kerana mereka tidak mempunyai hujah untuk menolak PB,
oleh itu mereka berkumpul sesama mereka untuk memboikot apa juga perbincangan
tentang PB dan mencuba sedaya upaya mereka untuk menyekat PB dari mendapat
tempat di universiti supaya para mahasiswa yang mengambil mata pelajaran
sastera tidak terdedah kepada PB sebagai satu kaedah yang
paling ampuh dalam membaca, menilai, dan mengkritik karya sastera; dan kekuatan
PB yang paling ditakuti ialah kemampuannya mencekup kepalsuan karya dan
penilaiannya dengan mengemukakan hujah yang padat dan kemas tersusun urutan
perbahasannya. Dengan itu PB muncul sebagai satu kaedah ilmu yang mencabar seluruh
teori sastera Barat.
Oleh sebab
para sasterawan dan pengkritik sastera bangga menjadi pengikut teori sastera
Barat, maka tentulah mereka berasa amat terancam apabila PB mencabar kewibawaan
mereka dalam bidang ilmu. Walaupun
mereka penganut Islam, mereka menolak konsep ilmu yang benar kerana
bertentangan dengan teori sastera Barat yang mereka jadikan pegangan. Dari segi
pemikiran, sikap ini membawa mereka hanyut dalam belantara kekeliruan mengenai
fungsi kreatif dan kaedah yang betul untuk menilai hasil kreatif tadi. Kekeliruan ini hanya boleh dihapuskan melalui
kefahaman yang mendalam tentang konsep ilmu yang benar dan bagaimana konsep itu
dijalin di dalam karya kreatif. Inilah yang diberikan oleh PB, yang ditolak
oleh para sarjana dan sasterawan Malaysia.
Apakah
akibatnya? Jawapannya diberikan oleh Prof.
Dr. Mohamed Saleeh Rahamad dalam sebuah tulisannya yang terkenal, tersiar 2005 begitu
Dewan Sastera dan menang Hadiah
Sastera Kebangsaan. Di situ dia memberitahu kita dengan yakin bahawa kita perlu
menjadi pengikut gerakan postmodernism, dan menerima nihilism sebagai satu cara berfikir yang
sesuai dengan sifat sastera yang mengutamakan naratif dan kebebasan membawa apa
juga yang difikirkan oleh para sasterawan. Kebebasan penuh perlu ada pada para
sasterawan, jika mereka mahu menulis sesuatu yang dapat menandingi para sasterawan
dunia. Maka memujilah akan Prof. Dr. Mohamed
Saleeh Rahamad akan novel Anwar Ridhwan yang berjudul Naratif Ogonshoto itu. Katanya
inilah novel terbesar sepanjang zaman, yang tidak mungkin dapat diatasi oleh
mana-mana sasterawan sekali pun. Bila saya cabar pendapat yang mengarut ini,
mereka mendiamkan diri, tidak mahu melayan cabaran saya kerana mereka
sebenarnya tahu mereka tidak ada hujah untuk menolak kesimpulan saya. Mereka
menjadi amat marah dan benci bila saya menegaskan, tidak sebuah pun karya para
sasterawan negara yang dapat mengatasi karya-karya saya. Saya beri peluang
kepada mereka untuk menafikannya, dan menolaknya secara akademik. Maka amatlah
pelik apabila karya para sasterawan negara tidak dapat menandingi karya seorang
bukan sasterawan negara. Di mana kehebatan mereka? Maka berdiam dirilah mereka,
lumpuh semua anggota kerana dari segi akademik mereka sangat lekeh dan keliru.
Bagaimana karya sasterawan negara boleh berada lebih rendah daripada karya
seorang yang bukan sasterawan negara? Kalau katak puru boleh bercakap, dan anda
tanyakan pertanyaan ini, maka katak puru itu akan tertawa besar sambil mengherdik
anda, “Adakah kamu lebih bodoh daripada aku?”
Itulah keadaannya, yang kita tidak perasan langsung seekor katak puru
pun tahu membezakan karya persuratan, karya sastera, dan karya picisan yang
erotik. Bolehkah anda menafikan bahawa Shahnon Ahmad menulis dan bangga pula
menulis karya porno dan erotik. Sila semak kata-kata beliau sendiri dalam Dewan Sastera tahun 1997. Panjang
sungguh defence yang beliau berikan
di situ. Dan beliau ini, kalau anda tidak tahu, adalah seorang sasterawan
negara nombor … (Saya tak ingat, tolong betulkan!). Yang saya tahu Usman Awang
orang ketiga… dan seterusnya. Yang saya tahu dan sangat yakin, semua ini adalah
sandiwara yang amat jelek, yang akan membuat sesiapa yang memahaminya akan
termuntah! So sorry for that!!
Walau apa
pun yang terjadi, dan benar-benar terjadi, pelantikan sasterawan negara ini
mesti diteruskan. Kita akan dapat sasterawan negara baru bulan Julai ini, jika
benarlah janji Ketua Pengarah DBP.
Selamatlah
jiwa yang sempurna!
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 15 Jun 2019.
No comments:
Post a Comment