Sunday, June 23, 2019

PENGARUH YAHUDI DI MALAYSIA DALAM SISTEM PENDIDIKAN, SOSIAL, EKONOMI, POLITIK DAN SENI.



Sejauh manakah meluasnya pengaruh Yahudi di Malaysia?  Persoalan ini jarang ditimbulkan, malah seingat saya tidak pernah ditimbulkan. Yang sering dibicarakan ialah pengaruh Barat, Amerika dan Eropah. Nama Yahudi tenggelam, walaupun pada hakikatnya Yahudi menguasai semua bidang yang disenaraikan dalam judul entri kali ini.  Pengaruh Yahudi masuk ke Malaysia melalui Amerika, Britain, dan negara-negara Eropah.  Oleh itu tidak kelihatan kerana ditutup oleh negara-negara tersebut. Sudah sampai waktunya kita kenal pengaruh Yahudi ini di Malaysia, dan ini memerlukan kajian ilmiah yang boleh dilakukan oleh paka-pakar ekonomi, politik dan sebagainya yang sudah wujud di Malaysia. Kajian ini perlu kerana rakyat tidak tahu betapa kuatnya pengaruh Yahudi dalam politik, ekonomi dan pendidikan di Malaysia. Kita kaitkan ini dengan ibadah haji yang begitu mahal sekarang. Mengapa terjadi demikian? Kerana pengaruh Yahudi yang kini menguasai ekonomi Makkah. Lihat betapa mewahnya hotel Yahudi di Makkah sekarang, dan semuanya mahal-mahal belaka. Waktu saya ke Makkah 1982 dulu cukup dengan RM15,000 malah itu dikira mewah. Sekarang? Anda perlukan paling sedikit 50,000. Semua ini kerana pengaruh Yahudi yang menguasai Makkah. Demikian itulah pentingnya kajian mendalam peranan Yahudi ini, supaya anda berusaha untuk membuangnya dari kehidupan kita. Bagaimana ini boleh dilakukan?  Itulah maksud kajian tadi, untuk menjawab soalan ini.

Mengetahui dan mengenal pasti pengaruh Yahudi dalam Malaysia penting untuk memastikan semua bidang yang disenaraikan di atas tidak di bawah pengaruh Yahudi, seperti yang sedang kita alami sekarang. Bukti pengaruh Yahudi yang amat kuat boleh kita lihat dalam sistem pendidikan yang kita amalkan sekarang. Sistem pendidikan kita pada umumnya anti ilmu dan anti agama, meskipun kita mempunyai banyak sekolah yang bercorak agama. Tetapi semua ini tidak mempunyai matlamat untuk melahirkan sarjana dan ulama seperti yang telah dilahirkan pada zaman kegemilangan Islam. Puncanya cukup senang, dan diketahui umum. Sistem itu berteraskan al-Quran dan mendapat sokongan dan dukungan daripada Sunnah. Inilah dua pegangan yang ditegaskan berkali-kali dalam al-Quran, supaya orang Islam tidak sesat dalam tindak tanduk mereka.  Kesesatan ini sangat jelas dalam sistem pendidikan kita. Pertama sekali, sistem yang kita pakai tidak diasaskan kepada konsep ilmu yang benar, oleh itu semua tingkah laku kita dalam pendidikan itu bertentangan dengan sumber ilmu berasaskan al-Quran dan Sunah.  Itulah yang menjadi punca segala keburukan masyarakat yang kita hadapi sekarang, kerana sistem pendidikan kita melahirkan  pelajar  yang buta ilmu, yang tidak dapat melihat pentingnya zikir dan fikir dalam kehidupan manusia beragama. Akibatnya semua ahli ;politik beragama Islam secara sedar atau tidak menjadi pengikut Yahudi melalui konsep demokrasi yang ditiru dari Amerika Syarikat, Eropah dan dari Barat keseluruhannya. 

Teori sastera Melayu apatah lagi, semuanya berkiblatkan ajaran Yahudi melalui sarjana Barat. Namakan sarjana sastera Bart yang bukan Yahudi, mana0mana yang anda tahu atau yang anda boleh pukul rata. Manusia paling jahat di dunia ialah Yahudi, pembunuh para Nabi dan kini setiap hari membunuh rakyat Palestina tak kurang dari tiga empat ribu sebulan pada waktu peak, pukul rata dua tiga ratus sehari. Negeri yang mereka duduki sekarang adalah pemberian British dengan kerjasama Sharif  Arab yang kini menggelarkan diri mereka Raja Saudi.  Sebelum itu British, Amerika, Eropah, Russia memberi kata dua kepada syarif Abar supaya menyerahkan Palestina kepada Yahudi 1948. Percaya atau tidak, Arab Saudi adalah antara kerajaan yang menyokong Barat untuk membina negara Yahudi yang kita kenal sekarang. Oleh itu tidak hairan jika Yahudi menguasai ibadat haji. Boleh tanya Tabung Haji bagaimana hal ini boleh berlaku, yang menjadikan belanja naik haji menjadi amat mahal.

Siapakah sarjana Barat yang berpengaruh dalam kajian sastera di Malaysia? Antaranya yang paling terkenal ialah seorang tokoh yang disebut oleh Mana Sikana dalam Seminar Kritikan Sastera 20 Jun lepas di DBP. Siapa orangnya yang melahirkan “teksdealisme” yang menjadi kebanggaan Mana Sikana. Siapa pula di belakang pascamodernisme? Siapa yang menjadikan nihilisme sebagai nilai moden yang digilai di Malaysia?  Banyak lagi yang boleh anda tanya Mana Sikana dan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dan lain-lain sarjana sastera terkenal Malaysia yang anda lebih tahu.  Inilah kumpulan yang menjadi anggota Mutual Admiration Club dalam sastera Melayu, yang sekarang sedang menguasai pembicaraan tentang sastera di Malaysia. Semua mereka anti ilmu yang benar, dan tidak menerima konsep ilmu yang benar walaupun mereka diberitahu bersumber dari al-Quran. Inilah kesan pengaruh Yahudi dalam sastera Melayu.  Semua ini bermula daripada polisi pelajaran/pendidikan yang memberi penekanan kepada kemahiran tertentu untuk mendapat kerja, bukan untuk membina tamadun beradab berasaskan konsep ilmu yang benar. Mereka menentang konsep adab setelah menolak konsep ilmu yang benar itu. Mereka terima dengan bangga konsep modernisme walaupun anti-Islam.  Itulah keadaan sebenar yang kita alami sekarang, oleh itu tidak hairan jika kumpulan ini menentang Gagasan Persuratan Baru, seperti yang mereka tunjukkan dengan amat jelas dalam Seminar Kritikan Sastera 20 Jun itu, anjuran DBP yang menjadi sumber kekeliruan konsep ilmu di Malaysia.  Ini bukan satu pendedahan, kerana persoalan ini telah dibicarakan oleh Prof.  Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam syarahan pengukuhan beliau 1972 di Kuala Lumpur.  Apabila beliau menubuhkan ITBBM di UKM yang berpindah ke Bangi, beliau dikhianati dan ITBBM dimusnahkan. Lihat buku saya Gagasan Persuratan Baru, edisi ke-2 untuk mendapat penjelasan penuh mengenai perkara ini. Anda tahu siapakah yang menjadi pengkhianat kesusasteraan Melayu yang memusnahkan ITBBM itu?  Lihat catatannya dalam buku itu.

Sistem pendidikan yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran/Pendidikan adalah bersikap anti ilmu, dan menolak konsep ilmu yang benar sebagai asas pendidikan. Sistem yang diberikan kepada rakyat Malaysia bertujuan melatih budak-budak sekolah untuk mendapat pekerjaan, bukan untuk mengenal konsep ilmu yang benar yang diajarkan oleh al-Quran. Oleh itu sistem pendidikan kita menolak konsep fikir dan zikir, oleh itu pelajaran sains dan matematik yang diajarkan di sekolah menolak pendekatan Islam yang dipelopori oleh para ulama dan ahli ilmu Islam yang berpegang kepada fikir dan zikir itu. Inilah sistem yang melahirkan pelopor sains moden yang dikenali Barat melalui kerajaan Islam di Andalusia. Inilah juga tempat bermulanya sastera moden yang melahirkan teknik penulisan novel yang kemudiannya digunakan oleh para penulis Eropah. Anda boleh baca mengenainya dalam buku Islamic and Arab Contributation to the European Renaissance  (1977, buku UNESCO diterbitkan di Cairo.)  Dari Eropah itulah sasterawan Melayu meniru penulisan novel yang kita dapat sekarang.  Sementara Eropah mendapat manfaat daripada tamadun Islam, apakah manfaat yang didapat oleh para penulis Malaysia? Saya yakin karya kita akan lebih bermutu dan lebih tentu arahnya jika para sasterawan ini mempunyai sedikit pengetahuan tentang kemajuan dalam persuratan Islam. Tidaklah nanti mereka akan berlagak seperti orang nyanyuk  merapu tak tentu arah sambil membuat penilaian berasaskan kebodohan yang nyata. Siapa orangnya kita tahu, tidak perlu disebut namanya.  Walaupun tokoh ini tenggelam dalam idle talk yang cukup memalukan kita, namun ada sesuatu yang beliau sebut yang sangat penting dalam kehidupan manusia beradab. Beliau menyebut, tanpa sebarang komitmen untuk menyerlahkannya dalam ucapan dan karya  beliau, bahawa dalam sastera lisan dan sastera rakyat itu jelas sekali usur didaktiknya, mengajak manusia berbuat baik dan sebagainya. Nah, jika beliau jujur dan tahu makna jujur dalam kehidupan seorang sarjana, beliau sudah tentu akan menyebut peranan persuratan dalam kebudayaan Melayu, yang diserlahkan dalam Gagasan Persuratan Baru.

Para sasterawan sepatutnya membaca dengan kritis Hikayat Salim Adil kerana di situ dibincang tentang sastera sampah dan peranan penulis dalam membangun masyarakat beradab.  Begitu banyaknya sastera sampah di Malaysia sehingga muncul saudagar sampah yang mengumpul karya sampah ini untuk diracik kertasnya dan dijual ke luar negara. Kegilaan para sasterawan untuk menjadi sasterawan antara bangsa akhirnya tercapai juga apabila karya sampah yang mereka tulis dijual ke luar negara sebagai sampah yang diracik yang akhirnya akan dijual kembali kepada Malaysia. Proses ini menarik untuk dikaji, tetapi Malaysia amat kekurangan sarjana yang boleh menulis tentang perkara yang amat menarik, tetapi  pada waktu yang sama amat lucu, jika anda menilainya daripada perspektif pandirisme.

Peranan pandirisme penting dalam sastera Malaysia kerana inilah tempat berkurung para sasterawan, yang mereka namakan Mutual Admiration Club, diketuai oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, dengan anggotanya terdiri daripada para sasterawan negara, sarjana ciritan, dan para pengkritik sastera yang cetek meraba-raba. Untuk mengetahui perkembangan ini, anda perlu membaca buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden.

Pengaruh Yahudi di Malaysia tertutup kerana pengaruh jahat ini dibawa oleh Amerika Syarikat, Britain dan negara-negara Eropah lain seperti Perancis, Jerman dan lain-lain. Dengan berselindung di belakang negara-negara tersebut, jarang orang sedar bahawa  Yahudi sebenarnya memainkan peranan penting dalam kehidupan rakyat Malaysia dalam bidang-bidang yang disenaraikan dalam tajuk perbincangan kali ini.  Dalam sistem pendidikan, dari peringkat rendah hingga ke universiti, Malaysia pada dasarnya cukup baik melaksanakan sistem Yahudi. Apa buktinya?  Itulah sebabnya saya cadangkan supaya ditulis satu analisis, dalam bentuk buku, mengenai pengaruh Yahudi dalam kehidupan Malaysia.  Saya sebut secara umum untuk memberi sedikit kesedaran kepada anda bagaimana pengaruh Yahudi ini dibawa ke dalam sistem pendidikan Malaysia. Contoh paling baik ialah sistem poin untuk mendapat penarafan tinggi sesebuah universiti.  Sistem ini adalah sejenis bentuk kolonialisme pendidikan yang diterima dengan senang hati oleh semua universiti Malaysia untuk melaksanakan pendidikan yang menentang nilai-nilai Islam dan nilai-nilai murni masyarakat Melayu.

Masalah nilai ini harus dilihat secara objektif daripada perspektif Islam. Sekiranya kita melihat sistem nilai dalam pendidikan mengikut Islam, yang akan kita utamakan ialah pasangan fikir dan zikir, dengan zikir itu diberi penekanan supaya yang difikirkan itu serasi dengan kehendak Islam. Kita telah mendengar  berbagai-bagai cadangan dilaungkan oleh Menteri Pendidikan sekarang, tetapi semuanya mengarah kepada pengaruh Yahudi dalam pendidikan negara. Tidak terdengar slogan (?) fikir dan zikir sebagai matlamat pendidikan untuk melahirkan manusia beradab. Yang ditekankan oleh Menteri ialah pelajar yang boleh dapat kerja, tidak menganggur.  Menurut  beliau, jika diberi penekanan kepada aspek Islam, semua graduan Melayu tidak akan dapat kerja; malah sekarang pun mereka sukar dapat kerja. Dua perkara yang menimbulkan masalah ini. Pertama, syarikat Cina, kerana kuatnya perkauman, tidak akan menerima graduan Melayu. Kedua, graduan Melayu tidak diberi skill berasaskan fikir dan zikir, yang akan membuat mereka muncul sebagai graduan yang benar-benar berkualiti. Dua perkara inilah yang mesti diberi penekanan. Pertama, diperkuatkan pengajaran matematik dan semua pelajar dikehendaki mempelajari matematik.  Kedua, memperkuat penguasaan dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Bahasa adalah alat untuk menyatakan sesuatu dengan jelas setelah sistemnya dipelajari melalui matematik.  Menteri Pendidikan dan kakitangan Kementerian tidak sedar dan tidak melihat pendidikan dalam konteks ini. Tetapi ini tidak cukup, sekiranya tidak diberi kesedaran bahawa al-Quran adalah sumber ilmu, tidak kira ilmu apa sekalipun. Ini telah dibuktikan oleh para sarjana Islam, ahli matematik, ahli bahasa dan sebagainya. Mereka mempelajari semua ilmu itu untuk bertasbih kepada Allah Ta’ala, yang tidak terfikir pun  oleh Menteri dan para pegawai beliau. Inilah jenis kebodohan terancang untuk memperbodohkan pelajar dan masyarakat, di bawah pengaruh Yahudi tadi. Saya harap ada di antara pembaca blog ini yang agak cerdik dan boleh membawa perkara ini dalam perbincangan serius, seterusnya diperkenalkan kepada Menteri untuk dilaksanakan. Pendidikan harus diarahkan kepada matlamat untuk mencerdikkan masyarakat, dan dengan itu memerdekakan mereka daripada perhambaan kerjaya di bawah pengaruh Yahudi. 

Sistem pendidikan berasaskan konsep ilmu yang benar untuk melahirkan masyarakat beradab telah dirumuskan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas sudah lama. Mengapa tidak dilaksanakan saja cadangan beliau yang begitu komprehensif? Bodoh sangatkah Menteri atau terdapat keangkuhan untuk tidak menerima pemikiran bangsa sendiri sebab tiada glamour. Kita mesti hapuskan keangkuhan yang berasaskan kebodohan ini. Itulah matlamat pendidikan yang akan melahirkan pelajar yang kenal dua aspek yang kita bicarakan ini. Berapa lama lagi kita hendak mengajar bangsa kita menjadi bodoh?  Untuk mencapainya kita harus membebaskan diri kita daripada pengaruh Yahudi yang begitu kuat pada waktu ini. Tiadanya kesedaran ini adalah satu bukti kukuh betapa kuatnya pengaruh Yahudi dalam kehidupan masyarakat Malaysia.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 23 Jun 2019.


No comments:

Post a Comment