Sejauh
manakah meluasnya pengaruh Yahudi di Malaysia?
Persoalan ini jarang ditimbulkan, malah seingat saya tidak pernah
ditimbulkan. Yang sering dibicarakan ialah pengaruh Barat, Amerika dan Eropah.
Nama Yahudi tenggelam, walaupun pada hakikatnya Yahudi menguasai semua bidang
yang disenaraikan dalam judul entri kali ini.
Pengaruh Yahudi masuk ke Malaysia melalui Amerika, Britain, dan
negara-negara Eropah. Oleh itu tidak
kelihatan kerana ditutup oleh negara-negara tersebut. Sudah sampai waktunya
kita kenal pengaruh Yahudi ini di Malaysia, dan ini memerlukan kajian ilmiah
yang boleh dilakukan oleh paka-pakar ekonomi, politik dan sebagainya yang sudah
wujud di Malaysia. Kajian ini perlu kerana rakyat tidak tahu betapa kuatnya
pengaruh Yahudi dalam politik, ekonomi dan pendidikan di Malaysia. Kita kaitkan
ini dengan ibadah haji yang begitu mahal sekarang. Mengapa terjadi demikian?
Kerana pengaruh Yahudi yang kini menguasai ekonomi Makkah. Lihat betapa
mewahnya hotel Yahudi di Makkah sekarang, dan semuanya mahal-mahal belaka.
Waktu saya ke Makkah 1982 dulu cukup dengan RM15,000 malah itu dikira mewah.
Sekarang? Anda perlukan paling sedikit 50,000. Semua ini kerana pengaruh Yahudi
yang menguasai Makkah. Demikian itulah pentingnya kajian mendalam peranan
Yahudi ini, supaya anda berusaha untuk membuangnya dari kehidupan kita. Bagaimana
ini boleh dilakukan? Itulah maksud
kajian tadi, untuk menjawab soalan ini.
Mengetahui
dan mengenal pasti pengaruh Yahudi dalam Malaysia penting untuk memastikan
semua bidang yang disenaraikan di atas tidak di bawah pengaruh Yahudi, seperti
yang sedang kita alami sekarang. Bukti pengaruh Yahudi yang amat kuat boleh
kita lihat dalam sistem pendidikan yang kita amalkan sekarang. Sistem
pendidikan kita pada umumnya anti ilmu dan anti agama, meskipun kita mempunyai
banyak sekolah yang bercorak agama. Tetapi semua ini tidak mempunyai matlamat
untuk melahirkan sarjana dan ulama seperti yang telah dilahirkan pada zaman
kegemilangan Islam. Puncanya cukup senang, dan diketahui umum. Sistem itu
berteraskan al-Quran dan mendapat sokongan dan dukungan daripada Sunnah. Inilah
dua pegangan yang ditegaskan berkali-kali dalam al-Quran, supaya orang Islam
tidak sesat dalam tindak tanduk mereka.
Kesesatan ini sangat jelas dalam sistem pendidikan kita. Pertama sekali,
sistem yang kita pakai tidak diasaskan kepada konsep ilmu yang benar, oleh itu
semua tingkah laku kita dalam pendidikan itu bertentangan dengan sumber ilmu
berasaskan al-Quran dan Sunah. Itulah
yang menjadi punca segala keburukan masyarakat yang kita hadapi sekarang,
kerana sistem pendidikan kita melahirkan
pelajar yang buta ilmu, yang
tidak dapat melihat pentingnya zikir dan fikir dalam kehidupan manusia
beragama. Akibatnya semua ahli ;politik beragama Islam secara sedar atau tidak
menjadi pengikut Yahudi melalui konsep demokrasi yang ditiru dari Amerika
Syarikat, Eropah dan dari Barat keseluruhannya.
Teori
sastera Melayu apatah lagi, semuanya berkiblatkan ajaran Yahudi melalui sarjana
Barat. Namakan sarjana sastera Bart yang bukan Yahudi, mana0mana yang anda tahu
atau yang anda boleh pukul rata. Manusia paling jahat di dunia ialah Yahudi,
pembunuh para Nabi dan kini setiap hari membunuh rakyat Palestina tak kurang
dari tiga empat ribu sebulan pada waktu peak,
pukul rata dua tiga ratus sehari. Negeri yang mereka duduki sekarang adalah
pemberian British dengan kerjasama Sharif
Arab yang kini menggelarkan diri mereka Raja Saudi. Sebelum itu British, Amerika, Eropah, Russia
memberi kata dua kepada syarif Abar supaya menyerahkan Palestina kepada Yahudi
1948. Percaya atau tidak, Arab Saudi adalah antara kerajaan yang menyokong
Barat untuk membina negara Yahudi yang kita kenal sekarang. Oleh itu tidak
hairan jika Yahudi menguasai ibadat haji. Boleh tanya Tabung Haji bagaimana hal
ini boleh berlaku, yang menjadikan belanja naik haji menjadi amat mahal.
Siapakah
sarjana Barat yang berpengaruh dalam kajian sastera di Malaysia? Antaranya yang
paling terkenal ialah seorang tokoh yang disebut oleh Mana Sikana dalam Seminar
Kritikan Sastera 20 Jun lepas di DBP. Siapa orangnya yang melahirkan
“teksdealisme” yang menjadi kebanggaan Mana Sikana. Siapa pula di belakang
pascamodernisme? Siapa yang menjadikan nihilisme sebagai nilai moden yang
digilai di Malaysia? Banyak lagi yang
boleh anda tanya Mana Sikana dan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dan
lain-lain sarjana sastera terkenal Malaysia yang anda lebih tahu. Inilah kumpulan yang menjadi anggota Mutual
Admiration Club dalam sastera Melayu, yang sekarang sedang menguasai
pembicaraan tentang sastera di Malaysia. Semua mereka anti ilmu yang benar, dan
tidak menerima konsep ilmu yang benar walaupun mereka diberitahu bersumber dari
al-Quran. Inilah kesan pengaruh Yahudi dalam sastera Melayu. Semua ini bermula daripada polisi
pelajaran/pendidikan yang memberi penekanan kepada kemahiran tertentu untuk
mendapat kerja, bukan untuk membina tamadun beradab berasaskan konsep ilmu yang
benar. Mereka menentang konsep adab setelah menolak konsep ilmu yang benar itu.
Mereka terima dengan bangga konsep modernisme walaupun anti-Islam. Itulah keadaan sebenar yang kita alami
sekarang, oleh itu tidak hairan jika kumpulan ini menentang Gagasan Persuratan
Baru, seperti yang mereka tunjukkan dengan amat jelas dalam Seminar Kritikan
Sastera 20 Jun itu, anjuran DBP yang menjadi sumber kekeliruan konsep ilmu di
Malaysia. Ini bukan satu pendedahan,
kerana persoalan ini telah dibicarakan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam syarahan
pengukuhan beliau 1972 di Kuala Lumpur.
Apabila beliau menubuhkan ITBBM di UKM yang berpindah ke Bangi, beliau
dikhianati dan ITBBM dimusnahkan. Lihat buku saya Gagasan Persuratan Baru, edisi ke-2 untuk mendapat penjelasan penuh mengenai perkara ini. Anda tahu
siapakah yang menjadi pengkhianat kesusasteraan Melayu yang memusnahkan ITBBM
itu? Lihat catatannya dalam buku itu.
Sistem
pendidikan yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran/Pendidikan adalah
bersikap anti ilmu, dan menolak konsep ilmu yang benar sebagai asas pendidikan.
Sistem yang diberikan kepada rakyat Malaysia bertujuan melatih budak-budak
sekolah untuk mendapat pekerjaan, bukan untuk mengenal konsep ilmu yang benar
yang diajarkan oleh al-Quran. Oleh itu sistem pendidikan kita menolak konsep
fikir dan zikir, oleh itu pelajaran sains dan matematik yang diajarkan di
sekolah menolak pendekatan Islam yang dipelopori oleh para ulama dan ahli ilmu
Islam yang berpegang kepada fikir dan
zikir itu. Inilah sistem yang melahirkan pelopor sains moden yang dikenali
Barat melalui kerajaan Islam di Andalusia. Inilah juga tempat bermulanya
sastera moden yang melahirkan teknik penulisan novel yang kemudiannya digunakan
oleh para penulis Eropah. Anda boleh baca mengenainya dalam buku Islamic and Arab Contributation to the European Renaissance (1977, buku UNESCO diterbitkan di Cairo.) Dari Eropah itulah sasterawan Melayu meniru
penulisan novel yang kita dapat sekarang.
Sementara Eropah mendapat manfaat daripada tamadun Islam, apakah manfaat
yang didapat oleh para penulis Malaysia? Saya yakin karya kita akan lebih
bermutu dan lebih tentu arahnya jika para sasterawan ini mempunyai sedikit
pengetahuan tentang kemajuan dalam persuratan Islam. Tidaklah nanti mereka akan
berlagak seperti orang nyanyuk merapu
tak tentu arah sambil membuat penilaian berasaskan kebodohan yang nyata. Siapa
orangnya kita tahu, tidak perlu disebut namanya. Walaupun tokoh ini tenggelam dalam idle talk yang cukup memalukan kita,
namun ada sesuatu yang beliau sebut yang sangat penting dalam kehidupan manusia
beradab. Beliau menyebut, tanpa sebarang komitmen untuk menyerlahkannya dalam
ucapan dan karya beliau, bahawa dalam
sastera lisan dan sastera rakyat itu jelas sekali usur didaktiknya, mengajak
manusia berbuat baik dan sebagainya. Nah, jika beliau jujur dan tahu makna
jujur dalam kehidupan seorang sarjana, beliau sudah tentu akan menyebut peranan
persuratan dalam kebudayaan Melayu, yang diserlahkan dalam Gagasan Persuratan Baru.
Para
sasterawan sepatutnya membaca dengan kritis Hikayat
Salim Adil kerana di situ dibincang tentang sastera sampah dan peranan
penulis dalam membangun masyarakat beradab.
Begitu banyaknya sastera sampah di Malaysia sehingga muncul saudagar sampah
yang mengumpul karya sampah ini untuk diracik kertasnya dan dijual ke luar
negara. Kegilaan para sasterawan untuk menjadi sasterawan antara bangsa
akhirnya tercapai juga apabila karya sampah yang mereka tulis dijual ke luar
negara sebagai sampah yang diracik yang akhirnya akan dijual kembali kepada
Malaysia. Proses ini menarik untuk dikaji, tetapi Malaysia amat kekurangan
sarjana yang boleh menulis tentang perkara yang amat menarik, tetapi pada waktu yang sama amat lucu, jika anda
menilainya daripada perspektif pandirisme.
Peranan
pandirisme penting dalam sastera Malaysia kerana inilah tempat berkurung para
sasterawan, yang mereka namakan Mutual
Admiration Club, diketuai oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh,
dengan anggotanya terdiri daripada para sasterawan negara, sarjana ciritan, dan
para pengkritik sastera yang cetek meraba-raba. Untuk mengetahui perkembangan
ini, anda perlu membaca buku Anugerah
Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden.
Pengaruh
Yahudi di Malaysia tertutup kerana pengaruh jahat ini dibawa oleh Amerika
Syarikat, Britain dan negara-negara Eropah lain seperti Perancis, Jerman dan
lain-lain. Dengan berselindung di belakang negara-negara tersebut, jarang orang
sedar bahawa Yahudi sebenarnya memainkan
peranan penting dalam kehidupan rakyat Malaysia dalam bidang-bidang yang
disenaraikan dalam tajuk perbincangan kali ini.
Dalam sistem pendidikan, dari peringkat rendah hingga ke universiti,
Malaysia pada dasarnya cukup baik melaksanakan sistem Yahudi. Apa buktinya? Itulah sebabnya saya cadangkan supaya ditulis
satu analisis, dalam bentuk buku, mengenai pengaruh Yahudi dalam kehidupan
Malaysia. Saya sebut secara umum untuk
memberi sedikit kesedaran kepada anda bagaimana pengaruh Yahudi ini dibawa ke
dalam sistem pendidikan Malaysia. Contoh paling baik ialah sistem poin untuk
mendapat penarafan tinggi sesebuah universiti.
Sistem ini adalah sejenis bentuk kolonialisme pendidikan yang diterima
dengan senang hati oleh semua universiti Malaysia untuk melaksanakan pendidikan
yang menentang nilai-nilai Islam dan nilai-nilai murni masyarakat Melayu.
Masalah
nilai ini harus dilihat secara objektif daripada perspektif Islam. Sekiranya kita
melihat sistem nilai dalam pendidikan mengikut Islam, yang akan kita utamakan
ialah pasangan fikir dan zikir, dengan zikir itu diberi penekanan
supaya yang difikirkan itu serasi dengan kehendak Islam. Kita telah
mendengar berbagai-bagai cadangan
dilaungkan oleh Menteri Pendidikan sekarang, tetapi semuanya mengarah kepada
pengaruh Yahudi dalam pendidikan negara. Tidak terdengar slogan (?) fikir dan zikir sebagai matlamat
pendidikan untuk melahirkan manusia beradab. Yang ditekankan oleh Menteri ialah
pelajar yang boleh dapat kerja, tidak menganggur. Menurut
beliau, jika diberi penekanan kepada aspek Islam, semua graduan Melayu tidak
akan dapat kerja; malah sekarang pun mereka sukar dapat kerja. Dua perkara yang
menimbulkan masalah ini. Pertama, syarikat Cina, kerana kuatnya perkauman,
tidak akan menerima graduan Melayu. Kedua, graduan Melayu tidak diberi skill berasaskan fikir dan zikir, yang akan membuat mereka muncul sebagai graduan
yang benar-benar berkualiti. Dua perkara inilah yang mesti diberi penekanan.
Pertama, diperkuatkan pengajaran matematik dan semua pelajar dikehendaki mempelajari
matematik. Kedua, memperkuat penguasaan
dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Bahasa adalah alat untuk menyatakan
sesuatu dengan jelas setelah sistemnya dipelajari melalui matematik. Menteri Pendidikan dan kakitangan Kementerian
tidak sedar dan tidak melihat pendidikan dalam konteks ini. Tetapi ini tidak
cukup, sekiranya tidak diberi kesedaran bahawa al-Quran adalah sumber ilmu,
tidak kira ilmu apa sekalipun. Ini telah dibuktikan oleh para sarjana Islam,
ahli matematik, ahli bahasa dan sebagainya. Mereka mempelajari semua ilmu itu
untuk bertasbih kepada Allah Ta’ala, yang tidak terfikir pun oleh Menteri dan para pegawai beliau. Inilah
jenis kebodohan terancang untuk memperbodohkan pelajar dan masyarakat, di bawah
pengaruh Yahudi tadi. Saya harap ada di antara pembaca blog ini yang agak
cerdik dan boleh membawa perkara ini dalam perbincangan serius, seterusnya
diperkenalkan kepada Menteri untuk dilaksanakan. Pendidikan harus diarahkan
kepada matlamat untuk mencerdikkan masyarakat, dan dengan itu memerdekakan
mereka daripada perhambaan kerjaya di bawah pengaruh Yahudi.
Sistem pendidikan
berasaskan konsep ilmu yang benar untuk melahirkan masyarakat beradab telah
dirumuskan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas sudah lama. Mengapa tidak
dilaksanakan saja cadangan beliau yang begitu komprehensif? Bodoh sangatkah
Menteri atau terdapat keangkuhan untuk tidak menerima pemikiran bangsa sendiri
sebab tiada glamour. Kita mesti
hapuskan keangkuhan yang berasaskan kebodohan ini. Itulah matlamat pendidikan
yang akan melahirkan pelajar yang kenal dua aspek yang kita bicarakan ini. Berapa
lama lagi kita hendak mengajar bangsa kita menjadi bodoh? Untuk mencapainya kita harus membebaskan diri
kita daripada pengaruh Yahudi yang begitu kuat pada waktu ini. Tiadanya
kesedaran ini adalah satu bukti kukuh betapa kuatnya pengaruh Yahudi dalam
kehidupan masyarakat Malaysia.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 23 Jun 2019.
No comments:
Post a Comment