Sebenarnya
tidak perlu diselamatkan; tetapi maruah intelektual perlu dipulihkan. Dalam beberapa entri yang lepas, saya telah
menunjukkan betapa rendahnya kualiti akademik para sarjana ciritan dan
pengkritik yang cetek meraba-raba. Bukti terbaik ialah penerbitan Sastera Teras Negara Bangsa (ITBM 2014) dan pemilihan sasterawan negara
yang tidak berasaskan merit. Walaupun sudah banyak kali sangat saya bincangkan
persoalan ini, tetapi masih lagi ditimbulkan kerana kerosakan yang kita alami
terlalu besar untuk dibiarkan begitu saja berlaku. Kerosakan pertama ialah
sikap yang negatif terhadap ilmu dan sumber ilmu, yang berakhir dengan tulisan
yang mengelirukan penulis dan pembaca yang tidak dapat membezakan antara
omongan, idle talk, dengan hakikat
ilmu. Kerosakan kedua ialah kedudukan
para sasterawan negara yang belum lagi dinilai dari segala segi dan penjuru
pendekatan yang berbeza daripada yang dipakai oleh Panel Anugerah Sastera
Negara untuk menilai mereka. Sebenarnya Panel tidak menilai para sasterawan
negara ini; Panel hanya memilih mereka untuk dilemparkan ke dalam khalayak
sastera supaya diterima sebagai sasterawan negara, walaupun mereka tidak layak
dan karya mereka tidak bermutu. Ini
persoalan besar yang belum lagi diselesaikan secara tuntas; malah dengan
membiarkan persoalan ini berlegar dalam sastera Melayu, muncullah segala macam
penilaian palsu daripada para sarjana dan pengkritik sastera. Kemuncak
penilaian palsu ini ialah makalah Dr. Mohamad Saleeh Rahamad tentang novel Naratif Ogonshoto. Inilah kemuncak kehilangan maruah sarjana,
pengkritik, dan sasterawan sendiri.
Bagaimana
keadaan tidak siuman ini boleh dijadikan siuman? Saya telah membuat berapa
cadangan dalam entri yang lepas, dengan memberi penekanan kepada projek
penulisan sejarah intelektual dalam persuratan dan sastera Melayu. Projek ini peting dilaksanakan supaya segala
kekeliruan tentang konsep ilmu, konsep adab, konsep persuratan dan konsep
sastera boleh dibahaskan dengan mendalam supaya perbezaannya dapat dilihat dan
dikenal pasti. Inilah kekeliruan paling besar yang kita hadapi sekarang, yang
telah cuba diketengah dan dianalisis dengan objektif oleh Prof. Ungku Maimunah
Mohd Tahir dalam tulisannya dan dalam buku-buku yang disuntingnya (senarai
ringkas telah diberikan dalam entri lepas).
Saya telah cuba menganalisis persoalan ini dengan mengemukakan konsep
pandirisme, tetapi belum lagi mendapat
pandangan kritis daripada mana-mana sarjana sastera; yang akibatnya mereka terus
berada dalam kekeliruan dan nampaknya amat bangga berada dalam dunia yang
keliru itu.
Jikalau kita
membaca karya para sasterawan negara dan penilaian terhadap karya mereka, kita
akan melihat dengan jelas keterbatasan kreatif para sasterawan negara ini dan
kelemahan analisis para sarjana yang membicarakan mereka. Terdapatnya dua
faktor ini memberi gambaran yang jelas bahawa para sasterawan negara ini bukanlah
golongan yang mempunyai bakat kreatif yang tinggi, sebaliknya mereka peniru dan
berlagak sebagai pencerita yang bergantung sepenuhnya kepada sensasi yang
berlebihan. Kerana itu, mereka tidak berupaya mengenal pasti tema-tema besar
yang berlegar di sekeliling mereka, yang hanya boleh difahami jika mereka
mempunyai keupayaan intelektual yang tinggi dan kemampuan kreatif yang tajam.
Di sinilah Pujangga Melayu memberi
mereka cabaran yang tak mungkin mereka hadapi untuk menandingi the richness of contents dan the depth
of analysis on the meaning of taklif dalam kehidupan manusia. Semua ini
sangat asing dalam karya para sasterawan negara. Kalau begitu, dari segi apa karya mereka
istimewa dan kedudukan sasterawan negara itu sendiri pun istimewa? Inilah kesan pandirisme, yang sebenarnya akan
menjadi bahan ketawa Pak Pandir sendiri jika beliau membaca karya para
sasterawan negara ini.
Kesimpulan
ini bukan untuk merendahkan kedudukan para sasterawan negara; sebaliknya inilah
kesimpulan yang tepat jika anda membaca karya para sasterawan ini dengan kritis
dari perspektif ilmu yang dianjurkan oleh Gagasan Persuratan Baru. Sekiranya
anda menolak kesimpulan ini, yang paling kecil dan paling sedikit yang anda
boleh lakukan ialah meletakkan Gagasan Persuratan Baru dalam satu kajian
perbandingan yang kritis dan teliti dilihat dari perspektif teori sastera
Barat. Antara dua pandangan kreatif yang
digambarkan dalam dua teori seni itu, mana satu yang benar-benar bercerita
dengan kefahaman yang mendalam tentang makna sebenar kehidupan manusia yang
mempunyai permulaan dan yang akan menghadapi perhitungan terakhir apabila ketika
itu tiba, tidak dapat dielakkan. Inilah persoalan falsafah yang tidak dapat
dihuraikan dengan mendalam dan memuaskan oleh mana-mana pengarang dunia yang
menolak realiti kehidupan mereka yang bermula dan akan berakhir untuk memulai
permulaan kehidupan kedua yang abadi.
Dalam kehidupan itu tidak ada kesusasteraan, tidak ada buku pun. Yang menyerlah ialah kesan dari pembohongan
dan sensasi yang dijadikan kemegahan para sasterawan.
Di mana para
sasterawan negara berada?
Pertanyaan
ini hanya berguna jika anda memahami, dan percaya kepada konsep taklif. Berapa
orang daripada para sasterawan ini yang tahu wujudnya konsep taklif dan
kesannya kepada kehidupan? Selepas diperkenalkan oleh PB pun mereka tidak
percaya konsep itu penting dalam kehidupan mereka; dan ini mempengaruhi cara
berfikir mereka dan dapat dilihat dalam hasil karya mereka. Sekali lagi, contoh daripada Dr. Mohamad
Saleeh Rahamad dan Dato’ Dr. Anwar Ridhwan amat relevan.
Kalau
begitu, bagaimana maruah kemanusiaan yang tercalar hebat itu dapat diselamatkan? Sebenarnya tidak perlu …
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 16/7/2017.
No comments:
Post a Comment