Catatan:
Saya akan menulis beberapa catatan kecil yang saya fikir boleh membantu pembaca
memahami dengan lebih mendalam dan jelas mengapa kita perlu berubah dari cerita
kepada wacana. Oleh itu, saya akan terus menulis tentang PB yang menghuraikan persoalan
ini.
1. Pujangga
Melayu Sebagai Novel Mini Ensiklopedia
Kemunculan
Gagasan Persuratan Baru mengubah secara total kaedah penulisan kreatif dan
standard yang dipakai untuk membuat penilaian terhadap karya kreatif. Sejauh mana para sarjana dan sasterawan sedar
akan hakikat ini? Terdapat dua persoalan penting yang terlebih dahulu perlu
dijelaskan. Pertama, para sarjana dan sasterawan masih lagi berada dalam mimpi
lama yang tidak lagi dapat memberikan mereka kefahaman yang mendalam tentang
hakikat kreatif dan penilaiannya. Kedua,
mereka tidak dapat melihat kepalsuan penilaian mereka kerana mereka tidak
mempunyai asas dan kaedah yang jelas dan tepat. Ini dapat kita lihat dalam
penilaian yang dibuat oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka,
yang telah dibicarakan dengan mendalam dalam beberapa entri dalam blog ini.
Saya telah mengumpul beberapa buah entri dalam satu dokumen berjudul, "Kita Tidak Perlukan Sasterawan Negara". Masalah kepalsuan penilaian ini sangat
serius, dan telah dibuktikan dengan cukup jelas apabila Dr. Mohamad Saleeh
Rahamad memperkenalkan “konsep” kerancuan sastera untuk mempertahankan
kedudukan novel Naratif Ogonshoto. Saya telah memberikan penjelasan dan analisis
yang lebih dari mencukupi untuk memahami aspek kepalsuan penilaian ini. Kembali kepada persoalan pertama, jawapannya
diberikan dengan cukup teliti dalam novel persuratan Pujangga Melayu, yang ditulis seluruhnya berasaskan konsep ilmu
yang benar menurut ajaran al-Quran.
Inilah contoh karya pemikiran yang mempunyai hanya dua matlamat, ia-itu menghasilkan
sebuah karya yang indah dan bermakna.
Aspek ini telah saya huraikan dengan jelas dalam Gagasan Persuratan Baru, edisi kedua. Anda boleh baca di sana. Bagaimana dua matlamat ini boleh dicapai
telah dijelaskan dengan terperinci dalam buku itu. Apa yang anda perlu lakukan ialah menolak
hujah-hujah itu dan membuktikannya tidak betul.
Kesukaran paling besar dan sangat rumit yang akan anda hadapi ialah anda
tidak mempunyai hujah untuk meletakkan karya para sasterawan negara lebih
bermutu dan lebih canggih dari segi kualiti pemikiran dan pengolahan teknik
seni kreatif sekiranya anda membuat penilaian secara perbandingan dengan Pujangga Melayu. Anda akan kecundang dan kelihatan sangat lucu
dan lucah kerana cuba mempertahankan karya para sasterawan negara yang tidak dapat
dipertahankan sebaik saja anda cuba melihat karya itu dari perspektif ilmu dan
pemikiran.
2. Konsep Kerancuan
Sastera Sebagai Asas Sastera Melayu
Jasa besar
Dr. Mohamad Saleeh Rahamad ialah kejayaannya secara kreatif memperkenalkan
konsep kerancuan sastera yang
dijadikannya sebagai teori sastera yang unggul kerana melalui teori itu beliau
berjaya mempertahankan kedudukan karya para sasterawan negara sebagai karya
yang kaya dengan kerancuan bentuk dan makna. Menurut beliau, inilah kekuatan
para sasterawan negara dan karya mereka. Pandangan beliau mendapat sokongan
dari seluruh sarjana sastera dan para sasterawan yang mengaku bahawa mereka
memang menjadikan kerancuan sebagai asas kreatif, sesuai dengan sikap mereka
bahawa sastera hanya cerita, tidak mempunyai nilai-nilai ilmu di dalamnya. Kesimpulan mereka sebenarnya tidak terpakai
lagi, setelah dicabar dengan tuntas oleh Gagasan Persuratan Baru yang
memperkenalkan konsep wacana dan cerita yang akan membina sesebuah karya dengan
memberi perhatian kepada penggunaan ruang naratif yang lebih memberi perhatian
kepada wacana sebagai wadah ilmu. Para sasterawan dan sarjana sastera tidak
dapat memahami konsep wacana ini kerana mereka menggunakannya dalam konteks
teori sastera Barat yang menolak konsep ilmu. Tanpa mereka sedari, mereka
menjadi pejuang nihilisme dalam sastera Melayu dan menulis kritikan serta karya
kreatif yang menolak nilai-nilai murni yang sering mereka perkatakan tetapi
tidak menjadikan nilai-nilai murni itu teras kreativiti dan kritikan sastera,
dengan itu mereka menolak konsep moral seperti yang ditegaskan oleh Panel
Anugerah Sastera Negara ketika membicarakan karya A. Samad Said dalam laporan
mereka. Inilah contoh paling klasik dalam kritikan sastera yang menjadikan
kerancuan sebagai ukuran.
Apakah yang
mereka fahami dengan kerancuan yang
mereka jadikan sifat hakiki sastera Melayu? Sila lihat beberapa entri yang
membicarakan persoalan ini. Makna kerancuan ini akan menjadi jelas, yang pasti
akan memeranjatkan, jika dilihat dalam konteks Catatan 1 mengenai Pujangga Melayu sebagai novel mini
ensiklopedia. Ramai di antara
sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera tidak faham dan tidak jelas apakah
yang dimaksudkan dengan ensiklopedia. Dewan Bahasa dan Pustaka telah
menerbitkan Ensiklopedia Sejarah dan Kebudayaan
Melayu (1998), dengan sumbangan daripada pelajar SPM atau STPM, oleh itu
nama penyumbang tidak dimasukkan seperti dalam ensiklopedia dunia. Dalam budaya
Melayu, hantu pun mempunyai nama; tetapi tidak dalam budaya akademik, oleh itu nama
penyumbang yang pemalu tidak diberikan. Dalam adab akademik yang menjadi
pegangan orang Barat, yang ditiru oleh sarjana Melayu, perbuatan melenyapkan
nama itu dikira biadab. Oleh itu tidak bertanggungjawab. Sekarang sudah muncul
novel ensiklopedia, Pujangga Melayu, apakah reaksi para sarjana, pengkritik, dan
sasterawan? Mereka meremehkannya sebagai
karya yang penuh unsur didaktik dengan khutbah yang membosankan; yang lucunya
mereka membuat kesimpulan ini tanpa membaca novel persuratan itu. Inilah nilai
baru dalam dunia akademik Melayu yang melahirkan para sarjana, sasterawan dan
pengkritik sastera yang tidak tahu membaca dengan betul, oleh itu mereka bangga
membuat dan memberikan penilaian yang amat aneh dan lucu seperti dalam makalah
Dr. Mohamad Saleeh Rahamad, “Naratif Ogonshoto: Ibarat Madu Lewat
Saringan”. “Madu lewat saringan” itu
diberi nama “kerancuan bentuk dan makna” sebagai asas kreatif dan penilaiannya. Inilah hakikat sastera Melayu moden yang
menjadi kebanggaan mereka. Inilah kumpulan yang dengan gelojoh dan angkuh
mengatakan Pujangga Melayu penuh
dengan khutbah dan unsur didaktik yang tidak ada “nilai sasteranya”! Yang mendukacitakan mereka, yang membuat
mereka tidak siuman, ialah novel ensiklopedia itu pada akhirnya muncul sebagai
sebuah karya yang paling rapi teknik dan pengolahannya. Siapa yang akan tampil menyanggah kesimpulan
ini?
Ya, siapakah
yang berani dan mampu menyanggah kesimpulan itu? Sekarang bola berada di kaki anda; tentulah
amat aneh jika anda menendang bola itu ke dalam longkang besar untuk
dihanyutkan entah ke mana. Jelas anda
tidak tahu bermain; apatah lagi mempunyai kepakaran yang layak dihormati. Dalam
sastera Melayu, ramai sungguh “tokoh-tokoh” yang berlagak lebih, tetapi tidak
tahu bermain dengan idea yang bernas. Inilah orangnya yang menentang PB dan
bangga menjadi jahil berterusan! Dalam
sastera Melayu, di kalangan sarjana sastera, sasterawan dan pengkritik sastera,
menjadi biadab tentang ilmu adalah satu kelebihan yang dibanggakan. Inilah
kutukan terbesar dalam perkembangan ilmu, dalam perkembangan intelektual. Tidak
hairan jika mereka akhirnya melantik para sasterawan picisan yang menulis karya
picisan untuk dijadikan sasterawan negara; dan bila karya dan mereka yang
bergelar ini dikritik, mereka menjadi amat marah. Mereka yang dulunya berasa
aman berada dalam kebodohan, kini berasa rimas dan panas apabila rahsia
kepalsuan mereka didedahkan dengan bukti dan hujah yang mantap. Siapa yang mahu dan berani menolak kesimpulan
ini dengan hujah dan pembuktian yang mantap?
Kemunculan
Gagasan Persuratan Baru mengajak anda menjadi mantap dalam menyerlahkan idea
bernas anda. Tidakkah itu satu kebaikan yang mulia?
No comments:
Post a Comment