Friday, July 7, 2017

BEBERAPA CATATAN KECIL TENTANG PUJANGGA MELAYU (Bahagian 2)



Catatan: Saya akan menulis beberapa catatan kecil yang saya fikir boleh membantu pembaca memahami dengan lebih mendalam dan jelas mengapa kita perlu berubah dari cerita kepada wacana. Oleh itu, saya akan terus menulis tentang PB yang menghuraikan persoalan ini.

3.   Gagasan Persuratan Baru Asas Pemikiran Kreatif

Hampir semua sarjana, sasterawan, pengkritik sastera bercakap tentang perubahan dan perlunya perubahan dalam penulisan kreatif. Mereka bercakap tentang eksperimen, kelainan, teknik baru, dan macam-macam lagi. Yang paling ghairah bercakap tentang perkara ini ialah Panel Anugerah Sastera Negara. Adakah mereka serius? Tidak. Mereka hanya menuturkan sesuatu seperti burung kakak tua, tetapi tidak faham maksudnya. Dulu mereka bercakap tentang perubahan paradigma. Sekarang tiada siapa pun yang berminat hendak mengubah paradigma, kerana mereka sebenarnya tidak tahu pun maksud paradigma dalam konteks pemikiran yang diutarakan oleh Thomas Kuhn. Mereka tidak pun membaca buku Thomas Kuhn. Siapa Thomas Kuhn mereka tidak tahu dan mengapa tokoh ini penting dalam pemikiran moden. Inilah bentuk kerancuan dalam sastera Melayu yang amat dibanggakan oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dalam makalahnya yang diberi hadiah esei terbaik oleh DBP 2004-2005.

Kemunculan Gagasan Persuratan Baru mungkin tidak mengubah apa-apa paradigma, oleh itu anda bolehlah berasa selesa berada dalam paradigma lama atau usang yang anda panggil “kesusasteraan”. Lama dan usang di sini tidak merujuk waktu atau masa, kerana yang lama yang bernilai tidak pernah usang dan tidak berubah, ibarat berlian yang tetap menjadi berharga walaupun pun nilai mata wang turun.  Ambil contoh yang saya suka tampilkan kerana sifatnya yang sentiasa segar dan menyegarkan. Anda boleh mencemuh sesuka hati anda bila saya kemukakan kehebatan muzik qanun yang dicipta oleh al-Farabi; kerana yang anda cemuh ialah diri anda sendiri yang jakun tentang muzik. Bagaimana dengan pemikiran al-Ghazali? Jika anda mahu memahami manusia, bacalah dan telaah huraian beliau tentang manusia dan ilmu. Sekurang-kurangnya bacalah Pembebas Dari Kesesatan (Deliverance from Error). Dalam sastera Melayu, kemunculan Gagasan Persuratan Baru membawa makna baru kepada konsep kreativiti dan memberi cara baru dan objektif dalam penilaian karya kreatif. PB membawa anda kepada “deliverance from error”.  Itulah makna anjakan paradigma jika anda benar-benar percaya perlunya perubahan kepada yang lebih baik dan berfaedah, bukan hanya perubahan palsu misalnya dengan berlagak sebagai pembawa teknik realisme magis dalam sastera Melayu. Ini hanya satu contoh.  Dilihat dalam konteks ini, anda akan mudah memahami mengapa saya menolak sasterawan negara sejak 1981 hingga sekarang dan seterusnya.

Saya terjemahkan keindahan muzik qanun dan huraian al-Ghazali tentang ilmu dan insan dalam Pujangga Melayu. Itulah makna sebenar perubahan paradigma, jika anda belum memahaminya.


4.   Kedudukan Sebenar Sasterawan Negara dalam Persuratan Melayu

Di mana tempat para sasterawan negara dalam persuratan Melayu?  Para sarjana sastera telah menolak konsep persuratan untuk menyelamatkan kedudukan para sasterawan negara yang menurut mereka secara khusus menulis karya sastera, bukan karya persuratan.   Apakah sumbangan sebenar para sasterawan negara dalam perkembangan intelektual Malaysia?  Jika kita melihat karya mereka, meneliti karya itu dengan kritis berasaskan ilmu yang benar,  menggunakan pendekatan Persuratan Baru, maka yang kita dapati karya mereka tidak menyerlahkan pemikiran dan kreativiti yang tinggi. Mereka menghasilkan karya picisan saja, seperti yang dibuktikan oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad ketika membicarakan Naratif Ogonshoto.  Beliau ingin meletakkan karya itu ke tingkat tertinggi, tetapi “teori kerancuan sastera” yang beliau cipta membuktikan sebaliknya. Tidak mungkin sebuah karya yang diakui beliau penuh dengan aspek kerancuan itu boleh diberi kedudukan yang tinggi, padahal dari segi kekuatan kreatif dan kemampuan berfikir tidak ada apa-apa yang boleh dibanggakan. Hanya sebuah karya picisan.  Sekiranya karya yang dianggap terbaik sepanjang zaman ini sebenarnya hanya sebuah karya picisan, maka apakah sumbangan sebenar para sasterawan negara. Hanya nihilisme total, seperti yang telah saya bincang dalam beberapa entri.  Kalau begitu, apakah sumbangan sebenar para sasterawan negara ini? Jawapannya terselit dalam kertas kerja yang membicarakan “pemikiran” mereka yang cetek meraba-raba. Kesimpulan yang diberikan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam syarahan pengkukuhannya (1972) belum lagi disanggah, dengan itu tepatlah para sasterawan negara ini adalah dari kumpulan terpinggir, kumpulan pinggiran, yang tidak dapat dimasukkan ke dalam golongan pemikir sastera yang istimewa, sesuai dengan gelaran sasterawan negara itu sendiri. 

Sejauh mana pula istimewanya karya para sasterawan negara ini jika dibandingkan dengan Hikayat Buyung Lurus, Balai Maqamat, dan Pujangga Melayu?  Jika anda serius bercakap tentang anjakan paradigma dan kelainan serta pembaharuan, apakah pandangan kritis anda tentang Hikayat Buyung Lurus yang ditulis berasaskan teknik tinju Muhammad Ali? Tidakkah ini suatu pembaharuan yang tidak pernah terfikir oleh mana-mana sasterawan negara yang hanya pandai menjadi peniru teknik Barat seperti realisme magis yang mengarut itu?  Tentang Balai Maqamat, tidakkah ini merupakan satu cabaran kreatif yang tidak terfikir pun oleh mana-mana sasterawan negara untuk menonjolkan idea dan pemikiran dalam karya kreatif? Lihat saja kisah “Rumah Impian Polan Cupan” sebagai contoh. Apa yang anda dapati daripada pemikiran yang diolah dalam karya itu?  Anda boleh saja memberi contoh daripada karya para sasterawan negara yang membuktikan mereka telah menghasilkan karya yang jauh lebih bermutu daripada “Rumah Impian Polan Cupan”?  Ambil saja mana-mana karya Keris Mas, Usman Awang, A. Samad Said, Shahnon Ahmad, Abdullah Hussein yang boleh mengatasi keistimewaan “Rumah Impian Polan Cupan”?  Akhirnya, tunjukkan manakah di antara karya para sasterawan negara ini yang boleh digelar “novel mini ensiklopedia”?  Katalah anda mengatakan tidak perlu pun diwujudkan apa yang dinamakan “karya mini ensiklopedia” itu; tetapi apakah hujah anda untuk menolak kewujudan Pujangga Melayu sebagai sebuah novel mini ensiklopedia? Saya mengemukakan contoh-contoh ini untuk memberi anda peluang menolak hujah saya bahawa kita tidak perlukan sasterawan negara, apatah lagi memberi mereka kedudukan yang istimewa sedangkan karya mereka tidaklah istimewa.  Mereka adalah penulis picisan jika kita menilai karya mereka berasaskan ilmu dan pemikiran seperti yang dibuktikan dalam karya yang saya jadikan contoh itu. 

Sekiranya betul kerancuan itu satu konsep penting, seperti yang dikhayalkan oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad, maka anda perlu membuktikan konsep mengarut itu lebih baik daripada konsep ilmu yang menjadi teras Gagasan Persuratan Baru yang melahirkan karya-karya yang saya jadikan contoh tadi. Sekiranya anda seorang sarjana sastera yang serius, atau seorang pengkritik sastera yang handal bermain dengan teori dan idea, maka anda diwajibkan oleh keperluan akademik untuk menjawab cabaran yang dikemukakan kepada anda itu. Anda tidak boleh ikut serta menjadi sarjana picisan yang mati akal apabila dicabar untuk menunjukkan kecanggihan berfikir anda. Adakah cabaran itu sendiri mengarut saja, atau andalah yang mengarut kerana berada dalam dunia khayal padahal anda seorang ahli akademik atau pengkritik sastera yang harus menghadapi semua jenis karya yang kini sudah pun muncul dalam seni mengarang di Malaysia.

Saya telah mengemukakan hujah-hujah saya secara terperinci dalam sebuah dokumen berjudul, “Kita Tidak Perlukan Sasterawan Negara”, yang saya kirim ke DBP untuk rujukan selain kepada beberapa perpustakaan di universiti Malaysia. Jika anda berminat, anda boleh meneliti dokumen itu di sana. Untuk yang lebih rajin, saya turunkan di sini entri yang saya pilih untuk dimasukkan dalam dokumen itu. Inilah senarainya:  1 Ogos 2015; 24 Jun 2014; 3 Julai 2014; 5 Jun 2014; 10 Jun 2014; 28 Oktober 2014; 20 November 2014; 26 November 2014; 28 November 2014; 8 September 2014; 9 September 2014; 14 September 2014; 2 Jun 2014 (tentang karya besar sasterawan negara);  17 November 2014; 13 November 2014; 6 November 2014; 5 Disember 2014; 10 Disember 2014: (di mana tempatnya sasterawan negara dalam budaya ilmu); 13 Disember 2014; 18 Ogos 2014; 13 Ogos 2014; 2 November 2014: kesilapan memalukan yang perlu dihapuskan);  5 November 2014; 21 Disember 2014; 31 Disember 2014; 30 Januari 2015;  25 Januari 2015: Pak Pandir, Pandirisme, dan Budaya Pandirisme Dalam Sastera Melayu); 4 April 2015; 4 Januari 2015: sasterawan negara bukan golongan pemikir dan mereka tahu); 3 Januari 2015; 25 Julai 2015: jangan malukan dunia akademik …); 22 Julai 2015; 14 Julai 2015: memberi tempat yang wajar kepada sasterawan negara); 5 Julai 2015: kejujuran akademik dalam kritikan sastera); 30 Julai 2015: penting…); semuanya entri tahun 2014 dan 2015 saja. Anda perlu melihat entri selepas itu mengenai persoalan penting ini.  Semuanya berjumlah kira-kira 250 halaman.

Pada waktu ini kita amat memerlukan sebuah kajian mendalam tentang perkembangan pemikiran dalam sastera Melayu. Siapakah yang mahu menulisnya? ITBM dan DBP punya banyak wang, tentulah mereka boleh upah  sarjana yang layak menulis tentang tajuk ini dengan membayar misalnya tiga ratus ribu ringgit, atau hingga 500,000 ringgit, asal saja kajian itu benar-benar bermutu. Jika anda memilih sarjana ciritan yang ramai itu, maka hasilnya tentulah penyelidikan ciritan juga.

Mohd. Affandi Hassan, 7/7/2017 Petaling Jaya.



No comments:

Post a Comment