Wednesday, March 30, 2016

KRITIKAN SASTERA BARAT SEBAGAI LAMBANG KEMENANGAN IBLIS MEMPERDAYA MANUSIA: Satu Wacana Dalam “Decolonising the University.”

(Bahagian III)

Ada yang bertanya, mengapa saya guna Sikana, tanpa Mana. Dalam bahasa Arab manasikana satu perkataan, bukan dua seperti nama samaran Dr. Abdul Rahman Napiah. Sama ada Mana tunggal atau Sikana tunggal, kedua-duanya boleh dipakai, ada makna tersendiri; tetapi bila dicantumkan barulah betul dan ini terdapat dalam doa Nabi Ibrahim ‘a.s. ketika naik haji.  Itulah maksud unggul, dalam ibadat haji.  Dr. Abdul Rahman Napiah tidak boleh lagi menggunakan nama samaran manasikana kerana dia telah membuang unsur Islam dalam teksdealisme. Itu jelas, dan kita pun tahu ke arah mana dia mengarahkan manasiknya.  Perkara ini disebut di sini untuk menunjukkan beliau tidak mempunyai apa-apa wibawa untuk meletak seseorang sasterawan negara ke atas takhta keunggulan. Dia sendiri tidak tahu di mana letaknya takhta itu! Sering kali dia tersilap menganggap tong kayu gabus bekas susu yang banyak didapati di Jalan Chaw Kit dalam pandangannya adalah sebuah takhta, dan di situlah dia mendudukkan keunggulan para sastrerawan negara. Ini benar-benar seperti lawak Wak Long dalam wayang kulit Kelantan, yang suka bergurau sekadar untuk membuat orang tertawa. Kerja dalang yang tahu penontonnya perlukan comic relief itu.Dalam konteks manasiknya yang keliru dan bercelaru, Sikana menjadikan pascamodenisme sebagai ukuran untuk menilai para sasterawan Melayu, padahal faham sastera yang dipujanya itu menjadi lubuk kekeliruan dan kebengkokan yang disebut sebagai ‘iwajan dalam al-Quran.  Sasterawan tidak boleh diangkat ke takhta keunggulan sekiranya karya mereka kaya dengan sifat-sifat ‘iwajan.  Kecuali jika para sasterawan itu, secara metafor seperti yang difahami dalam retorik kritikan sastera bertaraf tinggi yang dipraktikkan dalam dekonstruksi bikinan Jacques Derrida, seorang tokoh yang menjadi idola (istilah ini cocok sekali untuknya) Sikana,  maka ketika itulah para sasterawan ini layak didudukkan dulu di atas takta sindiran yang sering digunakan Derrida ketika mengejek seterunya dalam polemik (misalnya dengan memanggil John Searle sebagai Sarl, yakni salakan anjing) dengan menjadikan tong susu sebagai takhta. Ini bukan suatu perkara yang pelik, bagi Sikana yang memuja pascamodernisme yang menganggap dirinya seorang tokoh avant-garde, kerana seorang seniman Eropah bernama Duchamp  menjadikan mangkuk kencing sebagai karya seni, sesuai dengan teori estetik avant-garde  pascamodernisme yang mengatakan seni itu ialah apa yang diangkat menjadi seni oleh sekumpulan peminat seni yang menerima sesuatu karya sebagai hasil seni! Sikana boleh mengambil tong susu yang banyak didapati di Jalan Chaw Kit untuk dilapik dengan tuala kuning, lambang takhta di raja, untuk meletakkan sasterawan negara di atasnya sabagai tokoh unggul yang istimewa kerana warna kuning itu dan kini diberi kedudukan sebagai manusia unggul, seperti Duchamp menjadikan urinal sebagai karya seni yang tinggi dan diterima oleh manusia Barat.  Inilah teori seni yang menjadi pegangan anggota panel Anugerah  Sastera Negara, walaupun mereka sendiri tidak tahu teori itu wujud. Dari segi itu mereka mempunyai hujah, walaupun hujah itu sebenarnya diajukan oleh Iblis sebagai pelanggaran kepada perintah Allah SWT kepada Nabi Adam ‘a.s.  Dalam teori sastera Barat, pelanggaran dalam konteks yang disarankan oleh Iblis kepada Nabi Adam ‘a.s. itu adalah satu sayarat untuk menjadi sasterawan agung.  Anda boleh baca tentang perkara ini dalam buku-buku kritikan sastera Barat. Jika anda baca laporan Panel Anugerah Sastera Negara, mereka memang menggalakkan pelanggaran dengan mengangkat sebarang eksperimen, kelainan, dan yang seumpama itu sebagai ciri utama karya bermutu, yang kata mereka terdapat dalam karya para sasterawan negara. Sudah jelas Panel menggalakkan aspek ‘iwajan ini dalam penulisan kreatif. Sekiranya anda mahukan contoh yang paling jelas, bacalah laporan tetang Anwar Ridhwan, dan bandingkan dengan komentar saya dalam entri 28/10/2014, “Keunggulan yang Cacat”.  Jangan takut untuk berbahas jika anda benar-benar percaya apa yang anda sarankan dan yang menjadi pegangan anda itu perkara yang benar dan perlu diteruskan. Dunia akademik memerlukan perbahasan konkrit, bukan gunjingan di belakang seperti yang anda lakukan sekarang.  Walau bagaimana pun, saya bersimpati dengan anda kerana inilah ajaran Panel Anugerah Sastera Negara yang menegaskan moral tidak perlu dalam karya kreatif dan dalam penilaian karya (rujuk laporan mereka untuk A. Samad Said.) 

Ajaran Panel ini menjadi pegangan kukuh Sikana melalui teksdealisme yang juga menolak moral dan adab dengan konsep pelanggarannya itu. Jika kita sedar tentang perkara ini, maka sangat ganjil dan biadab apabila Sikana menegaskan teksdealisme itu dicetusnya untuk membantu penulis muda mencapai keunggulan melalui pelanggaran itu. Kerana begitu yakin pelanggaran itu bukannya berasal daripada falsafah Iblis untuk manusia, maka Sikana dengan tegas pula berkata, dengan nada yang angkuh, “Ramai penulis muda muncul.  ... Bagaimana seharusnya mereka menghadirkan segala pembahanan karya, melakukan pelanggaran, meneruskan pengukuhan karya demi karya dan akhirnya mencapai puncak individualisme atau kepengarangannya.  Teori ini sebenarnya suatu landasan untuk penulis-penulis muda berkarya.” (hal. 93).  Saranan ini, setelah anda tahu maksud dan makna pelanggaran itu, samalah dengan anda menggalakkan pengambilan dadah di kalangan penulis setelah anda tahu bagaimana pengarang besar Barat juga mengambil dadah untuk menulis. Siapa mereka? Tentulah anda tahu sendiri, atau jika tidak pasti boleh bertanya Sikana yang tahu semua ini.

Pendapat sarjana ciritan seperti yang diutarakan mereka bahawa teksdealisme boleh membebaskan sasterawan untuk mencapai keunggulan dalam karya mereka,  telah membelenggu pemikiran penulis dan sarjana, dibelenggu oleh konsep pelanggaran yang sama sekali bertentangan dengan cara otak manusia berfikir seperti yang dijadikan Allah Ta’ala. Otak manusia tidak dapat menerima konsep seperti pelanggaran untuk mara ke depan, kecuali dalam peperangan sebagai satu tektik perang yang berkesan. Dalam dunia pemikiran, otak manusia berusaha membikin sistem pemikiran  yang teratur dan tersusun, yang boleh mengukur kemajuan yang ingin mereka capai dengan agak tepat. Contoh paling bodoh ialah jika anda berjalan ke depan, anda akan sampai ke tempat yang dituju, betapa jauh sekali pun.  Sebaliknya jika anda “melanggar” ke sana ke mari, anda bukan lagi manusia siuman dan anda tidak  akan menjadi manusia unggul dengan perbuatan itu.

Berkata Sikana dengan megah,  setelah menurunkan satu kutipan daripada Hikayat Hang Tuah,  “Itulah suara Hang Jebat yang bergema dalam pembinaan Teori  Teksdealisme ini. Tindakan penderhakaannya merupakan suatu sifat pelanggaran yang dilakukannya dalam tradisi masyarakat feudalisme. Hang Jebat sedar apa yang dilakukannya. Sesungguhnya dia telah melakukan  pelanggaran terhadap dunia Melaka selama ini. Sesungguhnya akar kepada Teori Teksdealisme ialah sifat pelanggaran itu dalam konteks membina keunggulan, iaitu suatu pencapaian tertinggi dalam dunia kesusasteraan. Teks yang dihasilkan mencapai  taraf yang tinggi, pengarang memiliki sifat kepengarangan yang cemerlang dan khalayak memiliki tradisi penikmatan yang menggalakkan.” (hal. 86).

What kind of nonsense is this? 

Sikana menulis dalam bahagian pendahuluan bab 6 seperti ini: “Teori Teksdealisme didasarka kepada peristiwa keberanian Hang Jebat yang melakukan pelanggaran terhadap feudalisme Melayu, ingin membunuh Raja Melaka untuk menuntut bela atas kematian Hang Tuah yang telah dijatuhi hukum bunuh tanpa usul periksa. Sewaktu Hang Jebat melakukan pelanggaran itu, umurnya sekitar dua puluhan, hampir sama dengan umur Teori Teksdealisme ini.” (hal. 83).

Sikana melakukan dua kesalahan besar: pertama, teksdealisme bukanlah satu teori sastera atau teori politik atau teori pemberontakan atau teori revolusi. Teksdealisme hanya sejenis omongan, idle talk mengikut Heidegger, yang tidak ada  unsur intelektualnya.  Kedua, Hang Jebat tidak memberontak, tetapi mengamuk untuk menstabilkam kemarahannya di atas hukuman ke atas Hang Tuah, seorang sahabat karibnya yang amat dihormatinya. Itu saja motifnya.

Pelanggaran tidak mungkin mencetuskan revolusi dalam pemikiran penulis muda. Apa maksud pemberontakan jika benar Hang Jebat seorang pemberontak?  Pemberontakan adalah satu gerakan massa. Hang Jebat tidak memberontak, hanya membalas dendam.  Kawan-kawannya sendiri pun tidak ikut sama, apatah lagi rakyat Melaka. Selepas dia dibunuh, sistem feudal semakin kuat dan terus kekal hingga sekarang. Apa hujah teksdealisme untuk membahaskan isu penting ini dalam politik Melayu?  Tukang teori Melayu tidak membebaskan pemikiran penulis, malah membelenggunya. Kecuali jika mereka cerdik dan dapat melihat kepalsuan pendapat yang diutarakan oleh teksdealisme dan lain-lain “teori”, termasuk puitika sastera Melayu cetusan sasterawan negara yang mengajak manusia Melayu “menjadi kurang ajar.”   Gimana sih ini cara bikin kamu jadi cerdik seterusnya unggul!

Adalah suatu kenyataan yang amat ironik apabila kita menyedari bahawa teksdealisme itu sendiri adalah cetusan feudalisme intelektual yang akhirnya membelenggu pemikiran para sarjana ciritan yang cetek meraba-raba, apabila mereka menerima teksdealisme sebagai satu teori sastera yang canggih yang menjadikan pelanggaran satu kaedah untuk mencapai keunggulan. Inilah amukan intelektual yang diwarisi daripada peristiwa Hang Jebat menderhaka menurut pengakuan Sikana.  Amukan intelektual ini menjadi bahan tertawa di kalangan orang yang celik ilmu, yang tahu membezakan konsep ilmu yang benar dengan hanya maklumat mentah seperti yang dipegang oleh Sikana ketika membina “teori” teksdealismenya.  Sebaik saja Sikana dicabar secara akademik untuk menghuraikan asas-asas ilmu tentang “teorinya”, dia lari atau menjauhkan dirinya tidak mahu terlibat, kerana itu dia tidak pernah berminat untuk hanya menyebut kemunculan gagasanPersuratan Baru yang jika dinilai dari konsep “pelanggarannya” adalah suatu pelanggaran hebat yang meruntuhkan sama sekali teksdealisme.  Sekalipun teksdealisme masih disogokkan kepada khalayak sastera Melayu yang cetek meraba-raba, tidak seorang pun akan menghampirinya dengan yakin, apabila mereka sedar bahawa konsep pelanggaran itu dipelopori oleh Iblis, seperti yang disebut beberapa kali dalam al-Quran.

Kesan paling baik yang dilahirkan oleh teksdealisme ialah gerakan pandirisme yang kini menjadi pegangan para sasterawan dan sarjana sastera. Pandirisme yang lahir dari teksdealisme kini menjadi asas pegajian sastera di UPSI, tempat Dr.  Abdul Rahman Napiah menjadi salah seorang tenaga pengajar.  Salah satu tugas besar Sikana sebagai seorang ahli akademik (?) ialah menghalang para pelajarnya mempelajari dengan mendalam gagasan Persuratan Baru, yang menurut Sikana tidak mempunyai ciri akademik (rujuk tulisan beliau dalam Prosiding Seminar Teori dan Kritikan Sastera Malaysia, Universiti Perguruan Sultan Idris, 2012: 119-120).  Kata Sikana, “Masyarakat sastera, terutamanya pelajar di institusi pengajian tinggi kurang berminat  mendekati dan mengaplikasi teori ini, akhirnya ia hanya hidup  di atas kertas saja.”  Jelaslah Sikana tidak mahu revolusi dalam kritikan sastera untuk memastikan teksdealisme terus mengelirukan para pelajar, sasterawan dan sarjana sastera dengan menolak konsep ilmu yang benar, tetapi menerima “pelanggaran” yang dipelopori Iblis ketika menipu Nabi Adam ‘a.s.  Dari perspektif ilmu dan nilai akademik yang tinggi, buku Sikana Berdiri di Akar Diri: Kritikan Sastera Melayu Pascamodenisme, adalah setaraf dengan buku Dr. Norhayati Ab. Rahman yang memenangi Hadiah Sastera Perdana yang berasal daripada tesis Ph.D. beliau, Puitika Sastera Wanita Indonesia dan Malaysia:  Satu Bacaan Ginokritik,  kedua-duanya adalah contoh yang baik sebagai karya picisan dalam bidang akademik.  Inilah contoh pelanggaran dalam bidang akademik, yang bersumber dari pelanggaran asal yag disebut dalam al-Quran. Lain-lain contoh anda boleh dapati dengan banyak dan mudah, untuk anda pilih sendiri. Sebahagiannya telah saya bincang dalam blog ini. 

Oleh sebab saya menulis karya kreatif, di samping karya kritikan, maka anda diberi kemudahan untuk mengkritik saya sehabis kritis yang anda mahu, menggunakan teori mana sekalipun yang anda suka. Saya sebut perkara ini untuk menolak tuduhan yang tidak berasas bahawa saya hanya tahu mengkritik, padahal tidak ada pun karya saya sendiri yang bermutu.  Oleh itu, anda mempunyai peluang yang sangat baik untuk menolak hujah dan kritikan saya.

Untuk makluman,  sekadar memberi bahan yang lebih terkini, buku yang berasal dari tulisan di blog ini, Pandirisme dalam Komuniti Dunia,  akan berada dalam pasaran bulan April 2016. Diterbitkan oleh Klasika Media, No. 3-1 Jalan Seri Putera 1/2, Bandar Seri Putera, Kajang. Tel. 013- 606 7081. Sebuah syarikat anak muda progresif.

(Kalau perlu, bahagian IV akan menyusul.)

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya,  30/3/2016.

No comments:

Post a Comment