Saturday, May 25, 2013

MEMBINA BUDAYA POLITIK ISLAM DALAM KEGAGALAN UMNO MENGURUS DEMOKRASI DALAM POLITIK PERPECAHAN



Kemenangan tipis yang diperolehi oleh UMNO/BN sangat menyakitkan hati para pemimpin UMNO. Mereka kecewa, tetapi tidaklah sampai putus asa, walaupun hampir menjadi sasau  kerana belum pulih dari demam 2/3 majoriti yang menjadi obsesi UMNO. Para pemimpin UMNO menjadi amat marah apabila kemenangan tipis mereka disambut dengan demonstrasi besar-besaran yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat yang menolak kemenangan UMNO, dan menolak seluruh pilihan raya 2013 sebagai satu pilihan raya yang korup dan penuh dengan penipuan.  Demonstrasi secara aman itu mendapat sambutan rakyat yang luar biasa, dihadiri oleh ratusan ribu rakyat, paling kurang 30-40 ribu di tempat-tempat tertentu. Dengan menggunakan mitos keamanan dan ketenteraman awam, kerajaan yang diasaskan kepada “manipulated majority” dengan 47% undi popular,  gagal membangkitkan sentimen perkauman di kalangan rakyat untuk mencetus ketakutan orang Melayu bahawa mereka akan kehilangan kuasa di negara mereka.  Maka dengan tidak semena-semena, timbullah politik MAFIA yang angkuh, ditunjukkan oleh Menteri Kepolisian baru (yang tidak layak dipanggil Menteri Dalam Negeri, jawatan barunya selepas menjadi Menteri Angkatan Perang, yakni Menteri Pertahanan). Melihat kebangkitan rakyat menentang penipuan dalam pilihan raya, maka menteri ini yang bernama YB  Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menengking seluruh penentang UMNO/BN supaya berambus (dia memakai istilah Islam berhijrah, satu istilah yang tidak sesuai untuk dipadankan dengan kemarahan dan kebenciannya) meninggalkan Malaysia jika tidak menerima kemenangan UMNO/BN dalam PRU-13 dengan membuat tuduhan pilihan raya itu penuh dengan penipuan. Tentu saja UMNO/BN menafikan sekeras-kerasnya; tetapi UMNO terpaksa menerima bahawa pada hakikatnya, dari segi demokrasi, mereka telah ditolak oleh rakyat apabila mereka hanya mendapat 47% undi popular. Mereka hanya menang dari segi manipulated majority berasaskan sistem demokrasi dan sistem pilihan raya yang memihak kepada kerajaan yang memerintah, melalui manipulasi perundangan yang terang-terang menguntungkan UMNO/BN. Hakikat ini perlu diisi dalam buku sejarah, supaya tidak satu huruf pun tertinggal dalam naratif tentang penipuan dalam demokrasi yang sampai ke kemuncaknya dalam PRU-13.

Isunya di sini ialah isu penipuan dalam pilihan raya. Benarkah terdapat penipuan? Dalam bentuk yang bagaimana?  Paling jelas penipuan itu terdapat dari segi persepsi dan kenyataan yang terjadi. UMNO mengaku memang terdapat penipuan dari segi undang-undang dan sistem pilihan raya. Dari segi sistem, undi yang dikira boleh memenangkan kumpulan mana sekali pun ialah melalui jumlah kerusi. Jumlah kerusi itulah yang menentukan kemenangan, bukan jumlah undi keseluruhan. Di sinilah terjadi penipuan dari segi sistem dan undang-undang. Dari segi sistem pilihan raya, pembentukan sempadan kawasan pilihan raya diasaskan seluruhnya kepada matlamat UMNO untuk mencapai kemenangan dengan memanipulasi sistem itu yang kemudiannya dibarengi dengan kuasa undang-undang. Dengan itu semuanya akan kelihatan seolah-olah menepati dengan kehendak demokrasi, walaupun maksud dan makna demokrasi itu telah diseleweng dan ditetapkan kewujudannya berasaskan undang-unsang yang sangat jelas menyekat konsep demokrasi sebagai suara rakyat, sebaliknya menjadi suara kerajaan yang memerintah yang boleh melakukan apa saja untuk memastikan maksud dan makna yang diberikan oleh kerajaan itu tetap sah kerana diasaskan kepada undang-undang. Inilah yang ditolak oleh para penentang bentuk demokrasi yang diselewengkan itu. Adalah ironik bahawa demokrasi yang pada mulannya, dan memang didakwahkan sebagai suara rakyat, akhirnya menjadi satu sistem yang menyekat suara rakyat itu jika suara itu bertentangan dan tidak disetujui oleh kerajaan yang memerintah.  Inilah punca konflik dalam masyarakat yang kononnya mengamalkan “demokrasi”, padahal yang terjadi “demokrasi” itu dipergunakan sewenang-wenang untuk menutup suara rakyat jika suara itu akhirnya akan menumbangkan kerajaan yang dikenali korup, zalim, kejam dan sebagainya. Inilah yang terjadi di Malaysia dan di mana-mana juga negara yang mengamalkan demokrasi, kecuali di Amerika Syarikat dan Britain. Dalam kedua-dua buah negara itu, demokrasi telah diberi standard yang diterima umum sebagai sistem yang menerima adanya ketelusan pentadbiran dan sebagainya, walaupun korupsi serta penipuan masih berleluasa. Dalam contoh-contoh yang diberikan dalam blog ini, kita lihat ketelusan itu memang diperlihatkan dan diamalkan, seperti misalnya tentang perisytiharan harta oleh PM Britain James Callaghan dan Presiden George Bush Sr. Bilakah akan terjadi kepada PM Malaysia? Jika anda masih berdegil menolak kenyataan ini, anda perlu meneliti siapa yang dilantik menjadi menteri dalam Kabinet Bangsat PM 133 KOD 47%. Jika anda bukan orang yang terlalu buta politik, anda akan bertemu di dalamnya paling kurang seorang yang telah dijatuhkan hukuman oleh satu tribunal bahawa dia seorang penipu dan korup, seorang penjenayah yang belum lagi dihukum walaupun sudah dibicarakan dalam tribunal dan didapati bersalah. Carilah siapa orang itu. Yang penting, berlandaskan demokrasi, jika anda berkuasa melalui penipuan menggunakan demokrasi, maka anda boleh membersihkan seorang penjenayah sehingga layak dilantik menjadi seorang menteri.  Jika anda tidak buta politik dan masih mempunyai sedikit harga diri dan nilai-nilai moral (usah cakap fasal nilai-nilai agama), maka anda tidak boleh terima situasi ini. Maka itulah kemarahan itu ditunjukkan dalam perhimpunan aman besar-besaran membantah penipuan ini.

Sebagai bangsa bertamadun, dan mewarisi tamadun Islam yang unggul, kita tidak boleh terima para pemimpin yang bangsat dari segi moral, perilaku, pemikiran, dan sebagainya. Sekarang inilah jenis pemimpin yang kita terima, yang menggubal undang-undang dan melaksanakannya untuk faedah kumpulannya. Tidakkah ini suatu kecelakaan sejarah yang amat dahsyat? Tidakkah di sini kita lihat gambaran regim Firaun yang sudah musnah itu? Tetapi dihidupkan di negara kita dalam bentuk adaptasi yang amat lihai?

Apakah pilihan kita?  Sebenarnya pilihan kita mudah, semuanya telah dijelaskan di dalam al-Quran.  Pertama sekali, Al-Quran menegaskan bahawa Nabi Muhammad SAW diutus untuk memberi/menjadi rahmat kepada sekalian alam. Alam seluruhnya mendapat manfaat daripada kerasulan Nabi Muhammad SAW dan ajaran baginda. Itulah prinsip politik Islam yang pertama: menjadi rahmat kepada seluruh alam. Prinsip ini boleh disyarahkan dalam berpuluh, malah beratus jilid buku. Biarlah orang yang alim tentangnya membahaskannya, yang perlu bagi ahli politik Islam ialah dia sedar bahawa inilah prinsip pertama dalam politik Islam, memberi manfaat kepada seluruh alam. Tidak ada perkauman, kerana tersirat di dalam prinsip ini ialah keadilan. Termasuk dalam konsep keadilan itu ialah sebarang kemajuan yang hendak dibuat, tidak boleh merosakkan alam, maka dengan itu anda tidak boleh dengan sewenang-wenang meratakan bukit dan sebaliknya kononnya untuk kemajuan. Perbuatan itu jelas ditegaskan di dalam al-Quran sebagai perbuatan fasad, yakni korupsi yang paling jahat. Kedua, al-Quran menegaskan bahawa umat Islam menjadi ukuran kepada umat yang lain, kerana mengajak berbuat makruf dan menegah berbuat mungkar. Makruf bermaksud mengetahui dan mengamalkan nilai-nilai murni dalam Islam, bukan nilai-nilai di luar Islam. Mungkar bererti mengetahui dengan mendalam segala kejahatan manusia dan menolaknya dalam kehidupan peribadi dan kemasyarakatan. Inilah maksud umat contoh, yang menjauhkan kezaliman dan memperkaya kehidupan manusia dengan keadilan.  Jika kita terima demokrasi sebagai satu sistem yang boleh disesuaikan dengan kehendak Islam, maka inilah prinsip demokrasi dalam Islam. Dengan prinsip ini, anda tidak akan mengadakan pilihan raya untuk menipu, menjadikannya sebagai cara untuk mendapat kuasa, padahal maksud sebenarnya ialah untuk mengaut faedah peribadi dan kroni. Prinsip ketiga berhubung dengan kepemimpinan dalam Islam. Ciri utama pemimpin Islam ialah kesedarannya yang mendalam tentang dirinya sebagai hamba Allah dan khalifah Nya di bumi. Dengan kesedaran itu, kepemimpinan adalah satu amanah besar untuk memenuhi dua tugas manusia yang disebut di atas: sebagai hamba Allah dan khalifah Nya. Sekali lagi, beratus dan beribu buah buku boleh ditulis tentang perkara ini; tetapi kesimpulan utamanya tetap sama, bahawa kepemimpinan adalah amanah, dan mesti dilaksanakan dengan adil dan ihsan. Tidak ada keadilan jika tiada keadilan untuk diri sendiri; di sini maksud keadilan itu ialah kejujuran yang total untuk menunaikan amanah. Dari situlah baru terdapat keadilan untuk orang lain; tetapi ini pun tidak bererti apa-apa tanpa adanya sifat ihsan. Sifat ihsan itulah yang memberi makna kepada keadilan, dan sebaliknya. Jika anda susah hendak faham prinsip ini, bayangkan perkara yang anda buat hari-hari. Anda tidak akan kenyang dengan sempurna jika anda hanya memakan makanan walau sebaik mana pun; anda perlu minum, walau seteguk pun. Yang seteguk itulah ihsan; yang banyak itu keadilan. Cara mudah ini boleh dibahaskan dengan mendalam oleh orang yang tahu, dan anda akan mendapat faedahnya jika anda mendengar syarahan orang yang tahu itu. Dekati mereka, supaya di dalam diri anda sentiasa mekar keadilan dan harum dengan sifat ihsan. (Sorry, guna bahasa persuratan, mungkin sukar hendak dilihat keindahannya. Belajarlah sedikit membaca karya persuratan walaupun anda seorang ahli politik!).

Cukuplah dengan tiga prinsip utama itu, walaupun banyak lagi yang boleh ditambah. Ini boleh dibuat perlahan-lahan, ibarat belajar menjala: kalau jala sudah tertebar dengan sempurna, bolehlah anda menggunakan perahu untuk menjala. Tetapi itu pun akhirnya akan dirasa tidak sempurna, kerana anda akan mula menggunakan pukat. Dan seterusnya, anda boleh bayangkan sendiri. Seorang pemimpin harus dapat berfikir dengan kreatif.  Sedikit pelajaran mudah tentang sifat kreatif: di atas disebut keadilan yang mekar, sifat ihsan yang harum. Kedua-duanya, mekar dan harum, adalah sifat bunga; jika aspek ini anda fahami, maka anda akan dapat lihat bagaimana kaitan antara keadilan dan sifat ihsan seorang pemimpin Islam, seperti yang dibayangkan dalam ayat di atas: “Sifat ihsan itulah yang memberi makna kepada keadilan, dan sebaliknya.” Bagaimana ini dapat disimpulkan dalam satu konsep yang menyeluruh? Cuba anda fikirkan tentang makna taklif dalam Islam. Bagaimana jika politik Islam itu didasarkan kepada konsep taklif? Saya biarkan anda membicarakannya sendiri. Ini pun satu aspek daripada hakikat kreativiti yang perlu ada pada seorang pemimpin, semua pemimpin.  Sebagai seorang pemimpin Islam, anda wajib menghayati hakikat taklif dalam kehidupan anda, kerana melalui kesedaran taklif yang tinggi itulah anda akan dapat menyambung kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat dengan memahami tiga  rahsia taklif seperti yang dihuraikan oleh Shah Wali Allah dalam kitabnya yang terkenal, HujjatuLlah al-Balighah. Tiga rahsia taklif itu ialah ilmu pengetahuan, keadilan, dan usaha ikhtiar. Manusia beriman yang mempunyai kesedaran taklif yang tinggi, yang menjadi pemimpin, akan sedar betapa pentingnya konsep ilmu yang benar difahaminya, supaya dia dapat meletakkan sesuatu pada tempatnya, dengan itu berlaku adil dalam semua tindakannya; dan dari situlah dia membuat keputusan yang terbaik, yakni usaha ikhtiarnya terarah untuk menyempurnakan hakikat taklif tadi.  Tidak mengapa jika terasa agak sukar hendak memahaminya, kerana anda akhirnya akan memahaminya melalui sedikit tarbiah tentang makna dan matlamat taklif dalam kehidupan manusia, terutama manusia beriman. Barulah anda boleh melaksanakan tiga prinsip utama kepemimpinan Islam yang dihuraikan di atas. Dalam semua bidang, tidak hanya terbatas dalam bidang politik. Jika ketiga-tiga prinsip itu dipakai, maka kecenderungan untuk menipu, bertindak zalim, melakukan rasuah, berbohong dan sebagainya yang termasuk dalam kategori perbuatan mungkar, tidak lagi dibudayakan seperti sekarang, dengan diperkukuh pula dengan undang-undang untuk melindungi kejahatan dan mencegah kebaikan jika kebaikan itu boleh mendedahkan kejahatan. Undang-undang tidak lagi dijadikan panduan untuk mengerjakan kebaikan, tetapi dijadikan senjata untuk melindungi kejahatan. Sebagai contoh, jika anda mempunyai RM500 juta di dalam bank,  hasil perbuatan rasuah anda (kerana anda seorang ahli politik yang memegang jawatan penting yang membolehkan anda merompak rakyat dan kekayaan negara), maka undang-undang berada pada pihak anda kerana anda dilindungi oleh peraturan bank yang tidak membenarkan sesiapa pun mempersoalkan bagaimana anda beroleh kekayaan sebanyak itu, padahal anda hanya seorang ahli politik, walaupun jawatan anda mungkin Menteri Besar atau seorang menteri. Sesiapa juga yang membuka rahsia itu boleh dihukum berat, itulah peraturan yang ditetapkan di dalam undang-undang. Itulah maksud undang-undang berfungsi untuk melindungi kejahatan dan penipuan. Banyak contoh lain yang boleh dikemukakan, jika anda mahu. Cukup satu itu saja sebagai contoh untuk menjelaskan maksud undang-undang melindungi kejahatan dan korupsi.

Adakah perkara-perkara yang dibincangkan di sini – tentang korupsi, penipuan, kezaliman, penindasan dan sebagainya – hanya khayalan yang muncul dalam masyarakat yang berasa tidak selamat dan dizalimi? Mengapa tidak selamat? Siapa menzalimi siapa? Siapa yang menipu dan siapa yang tertipu? Apakah ukuran yang kita pakai untuk membuktikan perkara-perkara ini memang berada dalam masyarakat?  Dalam kumpulan mana isu-isu ini sering dibincangkan? Adakah terbatas di kalangan orang Melayu? Beberapa analisis yang kita baca menunjukkan bahawa persoalan ini dihadapi oleh semua kaum, tetapi berat ringannya jauh berbeza. Orang Melayu masih santai, seperti biasa, dan berasa cukup asal saja mereka boleh makan dan mempunyai rumah. Tetapi ahli politik melihat mereka dari sudut yang amat berbeza. Orang Melayu yang hidup santai dan berasa puas dengan kehidupan mudah mereka, bagi ahli politik adalah sumber kuasa mereka untuk mendapat kekayaan dan kemewahan.  Inilah pandangan para pemimpin UMNO terhadap orang Melayu yang berada di luar bandar. Mereka ini perlu dijaga dan diberi perhatian, tetapi tidak perlu dimajukan. Kemajuan akan mendatangkan masalah, apabila mereka akan mula bertanya dan jika pertanyaan itu tidak mendapat jawapan yang munasabah, mereka akan mula curiga tentang kejujuran para pemimpin mereka. Inilah yang perlu dijaga, supaya kecurigaan itu tidak ditumpukan kepada para pemimpin UMNO, sebaliknya ditujukan kepada puak sebelah lagi. Dalam pertarungan inilah fitnah dan pembohongan dijadikan senjata dengan mengemukakan naratif yang menarik, dengan tumpuan kepada soal seks. Jadi persoalan seks ini bukan saja menjadi kegemaran para sasterawan, tetapi juga dijadikan senjata yang berbisa oleh ahli politik. Perkembangan baru ini penting dalam konteks pertumbuhan maksiat dalam masyarakat. Skandal seks yang pada mulanya dijadikan senjata untuk membunuh hayat politik seseorang pemimpin, menjadi daya tarikan kepada masyarakat, terutama golongan muda, yang tidak lagi mempunyai perasaan malu. Dengan itu maksiat yang berkaitan dengan seks ini tumbuh dengan subur tidak saja di bandar-bandar, malah telah merebak di kampung-kampung. Pertumbuhan budaya hedonistik ini dibantu dengan gigih oleh TV, surat khabar, filem dan video lucah. Malah video lucah ini nampaknya sudah menjadi kegemaran ahli politik untuk disebarkan dalam pilihan raya baru lepas. Sudah dijadikan budaya politik 1Malaysia!  Pelopor semua budaya mesum ini tidak lain daripada Tun Dr. Mahathir Mohamed, yang mencipta sejarah di Malaysia bagaimana perbicaraan Anwar Ibrahim begitu terperinci didedahkan di Mahkamah hingga tilam dan bulu serta airmani yang melekat di tilam menjadi bukti pembohongan naratif yang mengalahkan kisah sensasi yang pernah ditulis oleh mana-mana sasterawan negara sekali pun. Sejak itu, perkataan yang dulunya tidak mahu orang sebut kerana masih ada perasaan segan dan malu, seperti liwat, air mani, lubang dan sebaginya, menjadi perkataan yang popular, bahasa basahan, di akhbar yang menjadi lidah rakyat. Dengan itu kejahatan telah dibudayakan dengan megah hasil usaha seorang Perdana Menteri sendiri. Hakikat ini perlu dicatat dalam sejarah, supaya kejahatan ini diketahui puncanya oleh generasi akan datang. Terpulang kepada mereka sama ada mahu mengutuk atau memuji tokoh yang lihai ini, yang digelar oleh Tunku Abdul Rahman sebagai “Pembohong besar!”.

Dalam keadaan begini, adakah orang agama (i.e. ulama) akan hanya jadi penonton? Saya fikir inilah masanya satu revolusi kepemimpinan Islam perlu diwujudkan di Malaysia untuk menyelamatkan orang Melayu yang semakin bercelaru dan mudah dipermainkan dalam percaturan politik yang mensekularkan nilai-nilai agama mengikut cita rasa para pemimpin politik UMNO.  Ketergantungan kepada Perlembagaan dan Rukunegara telah membuat orang Melayu hanyut dalam khayalan seolah-olah mereka tidak akan tercabar sebagai satu bangsa yang harus berdikari dalam semua perkara. Selama 56 tahun sejak merdeka mereka dikurung sebagai ayam daging oleh UMNO untuk memastikan mereka tidak berpaling menyokong para pemimpin selain dari UMNO.  Orang Melayu yang hanyut dalam khayalan ini tidak mendesak pemimpin mereka dari UMNO itu membangun kehidupan mereka seperti yang dijanjikan setiap kali diadakan pilihan raya. Maka dengan itu selama 56 tahun, dan seterusnya entah berapa puluh tahun lagi, mereka akan terbiar dan berasa sudah cukup apabila mendapat sedikit habuan daripada para pembela (baca pembela, pemelihara; bukan pembela!) mereka setiap kali diadakan pilihan raya. Sebagai ayam daging, mereka tidak tahu mencari makanan sendiri, menunggu untuk diberi makan oleh tuan mereka. Tidak pernah ada perancangan untuk membangun mereka dan menyediakan mereka untuk berdikari. Itulah orang Melayu yang dididik oleh para pemimpin mereka yang jujur. Saya telah bincangkan persoalan ini dalam pos yang lepas.  Orang Melayu tetap hina dan terbuang selagi mereka menyokong UMNO. Mereka tidak akan merdeka dan mampu berdikari. Mereka tidak mungkin dapat dan berani membuat pilihan yang baik untuk mereka. Mereka akan terus menjadi ayam daging di bawah UMNO.  Melayu yang dipelihara oleh UMNO tidak bebas, tidak merdeka, oleh itu mereka tidak tahu dan tidak berani membuat pilihan walaupun  ada di antara mereka yang mula sedar bahawa mereka tertipu sebagai ayam daging untuk disembelih dalam pilihan raya.  Seterusnya ada dua perkara yang saya mahu ulang di sini, khusus untuk perhatian para pemimpin Islam jika mereka betul pemimpin Islam yang boleh dipercayai.               

Saya mulai dengan perisytiharan harta terlebih dahulu.  Kalangan pemimpin UMNO, dengan berat hati, lebih tidak mahu daripada mahu, berkata mereka setuju isytiharkan harta mereka kepada SPRM, tetapi tidak kepada umum. Pendapat ini diasaskan kepada pentingnya keselamatan seseorang untuk tidak diganggu atau diserang apabila seseorang menaruh anggapan bahawa orang berharta itu jahat, padahal merekalah yang terbaik kerana mereka membayar zakat, memberi sedekah dan lain-lain untuk membantu orang yang tidak mampu dari segi harta.  Sebaliknya, orang yang berpendapat perlunya harta diisytiharkan kepda umum, berhujah bahawa tujuan perisytiharan harta ialah untuk diketahui rakyat, supaya mereka tahu betapa jujur dan bersihnya para pemimpin mereka. Sekiranya mereka benar-benar jujur, telus, bertanggungjawab, dan segala macam pujian untuk diri mereka yang menjurus kepada betapa jujurnya mereka, maka tidak ada alasan sama sekali untuk mereka berasa takut, atau MALU, untuk isytiharkan harta mereka.  Jika mereka menolak, maka mereka perlu gubal dan luluskan satu undang-undang khusus yang menyatakan bahawa adalah ditegah sama sekali untuk sesiapa pun daripada perdana menteri, para menteri, timbalan menteri, setiusaha parlimen, ahli dewan rakyat dan dewan undangan negeri dan yang sejenis dengan mereka, termasuk yang dilantik ke dewan negara, supaya tidak mengisytiharkan harta mereka. Jika mereka melakukannya juga, maka mereka melanggar undang-undang perlindungan maruah para pemimpin, oleh itu mereka boleh didenda satu juta atau penjara 50 tahun atau kedua-duanya sekali. Tujuan hukuman yang berat itu ialah untuk menegah sesiapa pun yang berkenaan daripada mengisytiharkan harta mereka. Jika undang-undang ini diluluskan oleh Parlimen, maka tidak timbul lagi soal perisytiharan harta ini, dan semua wakil rakyat, dari perdana menteri hingga apa-apa juga yang berkaitan, boleh bekerja dengan gigih, tidak berasa takut lagi dengan adanya undang-undang mencegah daripada membuka rahsia korupsi mereka kepada rakyat. Jika rakyat sanggup menerima beratus jenis korupsi yang dihulurkan oleh para pemimpin politik, maka rakyat wajib pula membalas budi para pemimpin mereka untuk tidak mengetahui kegiatan korupsi para pemimpin mereka yang kaya raya itu. Jika ini dipersetujui, maka Malaysia akan muncul sebagai negara contoh yang dapat menyelesaikan masalah rasuah ini dengan menutupnya melalui undang-undang sambil menggalakkannya di kalangan ahli politik dan seluruh rakyat. Pada waktu ini Malaysia sudah pun muncul sebagai sebuah negara yang terkenal korupsinya, tetapi belum lagi dirasmikan oleh Parlimen.  Undang-undang yang dicadangkan di Malaysia agak ekstrem, sesuai dengan tahap korupsi yang terdapat di Malaysia. Negara-negara lain yang telah mengadakan undang-undang yang serupa, dengan nama yang berbeza, mungkin boleh dirujuk. Tidak pasti sama ada SPRM mempunyai maklumat tentang aspek korupsi ini; tetapi mereka boleh memberi nasihat profesional untuk membuat undang-undang ini lebih adil kepada para pemimpin politik dan lain-lain.  Pandangan anda semua amat diperlukan untuk memastikan sekuat mana sokongan anda terhadap undang-undang ini. Inilah satu-satunya undang-undang yang akan memperkuatkan kedudukan parti-parti politik yang membela rakyat.  Undang-undang yang dicadangkan ini sesuai dengan kedudukan hak asasi manusia yang dipraktikkan di Malaysia. Jika anda masih ingat, anda akan terkesan bahawa ada di antara ahli kabinet PRU-13 yang telah disabitkan bersalah dalam sebuah tribunal, tetapi tidak dihukum. Undang-undang ini digubal untuk membela orang-orang seperti ini, supaya kedudukan mereka tidak dipersoalkan.

Perkara tentang kedudukan syariah dalam Perlembagaan perlu disentuh dan diperingatkan sekali lagi. Tun Salleh Abas sewaktu menjadi Ketua Hakim Negara telah memberi jalan keluar kepada kedudukan syariah dalam Perlembagaan dengan memasukkan satu klausa ringkas yang menyatakan bahawa sebarang undang-undang yang bertentangan dengan syariah adalah batal sepanjang mengenai perkara tersebut. Dengan adanya klausa ini, kerajaan diberi peluang untuk menyesuaikan undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen supaya tidak bercanggah dengan syariah. Nampaknya UMNO dan para pemimpin UMNO tidak suka klausa ini dimasukkan, kerana mereka menganggap kebebasan mereka tersekat, oleh itu mereka tidak bebas lagi membuat undang-undang baru yang memerlukannya serasi dengan syariah. Sekaranglah masanya klausa ini dimasukkan, ketika ahli Parlimen beragama Islam sudah mencukupi 2/3 jika dicampur yang ada dalam UMNO dengan yang di sebelah Pembangkang. Adakah ahli Parlimen Islam ini akan mengkhianati undang-undang Islam sekiranya pindaan Perlembagaan dikemukakan oleh kerajaan?  Lebih penting, kerajaan UMNO/BN yang mendakwa mereka tidak pernah mengkhianati undang-undang syariah, tidak akan mengemukakan pindaan Perlembagaan itu kerana takutkan orang bukan Islam yang menjadi ahli Parlimen. Itulah hakikat yang cuba disembunyikan, yang kini sudah jelas. Dengan adanya klausa ini, PAS berpeluang mengemukakan undang-undang berteraskan Islam di dalam Parlimen untuk memberi peluang kepada para pemimpin UMNO di dalam Parlimen menyokongnya. Sekiranya para ahli Parlimen UMNO ini tidak menyokongnya, maka mereka perlu memberi penjelasan mengapa mereka menolaknya. Dengan cara ini, para pemimpin UMNO yang beragama Islam diberi tarbiah secara langsung tentang undang-undang Islam, dan mereka kini diberi peluang untuk membohonginya atau menerima undang-undang berteraskan Islam. Di samping itu, Yang di Pertua Dewan Rakyat sendiri diberi peluang untuk membuat keputusan mengikut Perlembagaan yang telah dipinda itu. Jika dia menolaknya untuk dibincangkan dan diundi, maka adakah perbuatannya itu bertentangan dengan Perlembagaan sahaja atau bertentangan dengan undang-undang Islam yang sekali gus bertentangan dengan Perlembagaan yang telah dipinda? Demikianlah pemimpin Islam diuji di dunia lagi untuk mengambil keputusan yang bertentangan dengan agamanya, dengan bermain politik yang akan merugikan dirinya. Dia diberi peluang untuk mengkafirkan dirinya sendiri. Jadi tidak perlulah PAS  bersusah payah mengkafirkan musuh politiknya kerana ini akan dilakukan sendiri oleh mereka.  Tanggungan taklif para pemimpin UMNO akan lebih berat jika mereka menolak kemasukan klausa itu hanya berasaskan hakikat ini.

Mohd. Affandi Hassan,
25/5/2013.



1 comment:

  1. Jadi, adakah berlaku Tsunami Cina pada Pru 13 lalu pada pandangan Tuan? Untuk makluman, terma Tsunami Cina ini mula dinyatakan oleh orang cina sendiri sebelum berlakunya pru 13 lalu.

    Ahli UMNO

    ReplyDelete