Thursday, January 26, 2017

MENEBUS KEGAGALAN DAN KEKELIRUAN DALAM SASTERA MELAYU MODEN

Gagasan Persuratan Baru muncul sebagai kaedah dan pendekatan terbaik untuk sekurang-kurangnnya seratus tahun ini dalam membina kembali persuratan Melayu yang dikhianati oleh Asas 50 yang membawa dan menjadikan pengaruh Barat, atas nama realisme sosialis yang seluruhnya menurut ajaran Marx (seorang tokoh Barat yang amat terkenal dan amat berpengaruh dalam perkembangan intelektual Barat) sebagai landasan kepada perkembangan sastera Melayu moden yang tidak lagi mempunyai keterampilan ilmu seperti yang telah diasaskan oleh persuratan Melayu.  Pengkhianatan intelektual yang dibawa oleh Asas 50 dijadikan teras perkembangan penulisan di Malaysia, yang diberi sokongan dan kelangsungannya oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dan diteruskan oleh Institut Terjemahan dan Buku Malaysia, yang kemudiannya melahirkan Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 yang meneruskan perjuangan Asas 50. Ciri hakiki gerakan ini ialah sikap mereka yang anti-ilmu. Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 diwakili sepenuhnya oleh sisa-sisa Asas 50, dengan menyerlahkan keampuhan gerakan pandirisme intelektual yang dimulai oleh Asas 50.  Pandirisme diberi kedudukan istimewa dalam SKPM 2014, yang boleh dilihat dengan jelas dalam kertas kerja yang dibentangkan dan resolusi yang diputuskan. Pembaca yang berminat  bolehlah merujuk beberapa entri dalam blog ini yang membahaskan persoalan ini.

Gagasan  Persuratan Baru memberi harapan baru kepada perkembangan intelektual yang sihat di Malaysia, yang sekian lama dikhianati oleh para pendukung Asas 50 yang meneruskan dengan gigih sekali sikap anti-ilmu yang menjadi kebanggaan anggota Asas 50 yang terang-terang menolak tulisan Jawi, tulisan Melayu yang melahirkan beribu karya persuratan yang dihasilkan oleh para ulama dan cendekiawan Melayu.  Hakikat ini tidak dapat ditolak oleh sesiapa pun yang mengetahui perkembangan sebenar dalam sastera Melayu moden. Tepat sekali pencirian yang diberikan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas bahawa mereka inilah golongan yang cetek meraba-raba, yang tidak mengenal tradisi kebudayaan sendiri.  Pengkhianatan terhadap ilmu dan kebudayaan ini tidak mempunyai hujah dan bukti yang dapat digunakan untuk mempertahankan mereka sebagai, kononnya, pelopor sastera Melayu moden. Malah tanpa disedari, Panel Anugerah Sastera Negara membenarkan kesimpulan ini melalui laporan mereka yang tidak mempunyai kualiti ilmiah, hanya sekadar memberi ulasan cetek terhadap karya-karya para sasterawan negara tanpa mengemukakan ukuran dan penghujahan yang masuk akal. Sila rujuk beberapa entri dalam blog ini untuk memahami kesimpulan ini. Kualiti yang tidak ada di dalam karya para sasterawan negara ditonjolkan dengan menggunakan segugus deretan retorik peragaan yang hanya membuktikan betapa keringnya karya-karya para sasterawan ini dari segi pemikiran; malah apa yang disebut sebagai realisme di dalam karya mereka bukanlah realisme dalam konteks perkembangan intelektual, tetapi hanya deretan kejahatan atau kebodohan watak-watak yang mereka tonjolkan, yang sebenarnya tidak sedikit pun mencerminkan hakikat peradaban dan kebudayaan Melayu yang melahirkan tokoh-tokoh pemikir yang handal dalam membicarakan persoalan bangsa mereka. Siapakah mereka? Ini yang mereka abaikan, yang mereka tidak kenali. Bagaimana kita boleh membuat kesimpulan, seperti yang dibuat oleh para sarjana ciritan dalam kertas kerja ketika membicarakan “pemikiran” para sasterawan negara ini, sekirannya karya mereka hanya penulisan semula penglipur lara dengan menjiplak beberapa konsep sastera Barat untuk dijadikan sandaran dan hujah, padahal isinya hanya mencerminkan pandirisme.  Semua ini tidak disedari sehinggalah muncul Gagasan Persuratan Baru yang meneliti kembali dengan cermat sumbangan para sasterawan ini berasaskan ukuran yang boleh dipastikan ketepatannya melalui konsep-konsep seperti wacana dan cerita, ruang naratif, stylization of ideas, mod bacaan intelektual dan mod bacaan cerita (kedua-dua mod bacaan ini memberikan kita teknik bacaan yang tepat dalam menilai karya kreatif). Para sarjana ciritan mengelak daripada menggunakan konsep-konsep ini kerana mereka tahu para sasterawan negara ini hanya layak menjadi contoh bagaimana pandirisme diberi kedudukan istimewa kerana itulah saja yang dapat ditawarkan oleh para sasterawan negara ini dalam karya mereka.  Dalam hal ini kita mempunyai contoh yang amat menarik, yang akan membuat anda berasa hairan bagaimana contoh ini boleh muncul dalam sastera Melayu moden yang telah melahirkan para sasterawan negara yang “jempulan”.  Inilah contoh yang dimaksudkan itu.  Dewan Bahasa dan Pustaka, yang melahirkan para sasterawan negara, berusaha gigih memperkenalkan kehebatan para sasterawan negara ini dengan memberi mereka peluang memberikan ucapan penting, yang digelar “ucaputama” apabila diadakan sebarang kegiatan sastera, terutama sekali ketika mengadakan seminar khas trentang “pemikiran” para sasterawan negara. Sebagai contoh, Prof. Muhammad Haji Salleh telah diminta memberikan “ucaputama” seminar “pemikiran” Anwar Ridhwan; dan beliau dengan hebat sekali memuji anggota Mutual Admiration Clubnya. Jika anda berminat, bolehlah baca keseluruhan “ucaputama”, atau membaca komen saya dalam beberapa entri di blog ini.  Tetapi yang lebih menarik ialah “ucaputama” tokoh besar ini untuk satu seminar Nusantara yang diadakan di Kuala Lumpur:

“Pertamanya sudah puluhan tahun kita menggunakan teori yang muncul di Barat untuk melihat diri kita yang bukan Barat, sebaliknya dibentuk oleh bahasa Melayu dengan wataknya yang khusus pula. Jadi kita sudah lama melakukan kesalahan dalam menilai karya kita, kadang-kadang termasuk saya sendiri. Kedua, teori sastera kita belum dtuliskan secara menyeluruh dan cukup mendalam.” (Teori dan Kritikan Sastera Melayu Serantau, DBP2005, hal. 14).  Bullshit!  Inilah salah satu jenis bullshit yang saya huraikan dalam Pandirisme Dalam Komuniti Dunia.  Sila lihat takrif bullshit yang diberikan oleh Prof. Frankfurt yang saya salin dalam buku itu.

Saya sering menggunakan perkataan bodoh, jahil, cetek, dangkal dan sebagainya dalam blog ini, kerana inilah peringatan yang diajarkan kepada kita oleh nenek moyang kita dalam peribahasa mereka. Antaranya yang palig terkenal ialah peribahasa, “sekali lancung ke ujian, seumur tak percaya.” Sekarang orang Melayu tidak peduli lagi kepada peribahasa, kerana itu mereka boleh terima dengan lapang dada projek 1MDB, yang akhirnya mendapat dukungan dan sokongan para ulama termasuk para mufti yang memberi fatwa 1MDB memenuhi kehendak “maqasid syariah” oleh itu bukan satu projek rasuah. Dengan itu orang kampung yang dihantar mengerjakan haji dengan menggunakan dana 1MDB adalah betul mengikut kehendak “maqasid syariah”.  Kita tidak dibenarkan mengungkit perkara ini lagi kerana semua Mufti sudah membuat fatwa bahawa 1MDB tidak mempunyai unsur rasuah. So what? Bagaimana jika kita memakai, sekali sekala, beberapa peribahasa nenek moyang kita, termasuk yang berbunyi, “sekali lancung ke ujian, selamanya tidak percaya.”  Seumur hidup tidak percaya? Mana boleh, kerana manusia boleh berubah; oleh itu tugas kita memaafkan mereka walaupun mereka telah menipu kita. Tetapi kita perlu melihat ucapan yang penuh hikmah ini dengan meletakkannya dalam konteks yang tepat.

Sebelum ini beliau pernah mengkritik kemunculan Mutual Admiration Club (Seminar Kritik Sastera, Johor Bahru, 1973).  Dengan munculnyanya sasterawan negara, beliau kini menjadi seorang anggota aktif Mutual Admiration Club yang dinaikkan taraf menjadi club para sasterawan negara. Bacalah ucaputama beliau  untuk seminar “pemikiran” Anwar Ridhwan, anda akan melihat bagaimana versatilenya tokoh besar akademik ini sebagai pelakon akademik yang hebat, seperti yang ditunjukkan beliau ketika mengkritik teori sastera Barat dan Mutual Admiration Club. Siapakah yang melantik beliau sebagai sasterawan negara? Tidak lain dari Panel Anugerah Sastera Negara, satu Mutual Admiration Club yang telah dirasmikan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Panel menggunakan ukuran teori Barat ketika menilai (?) para sasterawan negara, dengan itu mereka menggunakan teori yang salah untuk dipadankan dengan karya Melayu yang berbeza, seperti yang ditegaskan oleh Muhammad Haji Salleh dalam kutipan di atas. Jika benarlah pandangan Muhammad Haji Salleh tentang teori sastera Barat, sudah jelas bahawa Panel telah melakukan kesilapan besar menggunakan teori Barat untuk menilai karya Muhammad Haji Salleh, oleh itu penilaian mereka salah. Dengan itu, dari segi logik budak sekolah yang baru celik huruf, lantikan itu batal kerana tidak memenuhi syarat Muhammad Haji Salleh sendiri. Saya harap bacaan saya salah, untuk menyelamatkan Panel dan sasterawan negara ini sekali gus.  Inilah sandiwara akademik yang amat memualkan, tetapi menjadi hidangan lazat anggota Mutual Admiration Club. Adakah kita telah tertipu atau ditipu? Belum ada lagi mana-mana sarjana berani memberi jawapan, kerana mereka sendiri adalah anggota Mutual Admiration Club itu.  Tetapi dengan kemenangan Donald Trump sebagai presiden Amerika Syarikat, Mutual Admiration Club telah dijadikan mercu tanda kejayaan dalam apa juga kegiatan manusia untuk mendapat apa-apa yang mereka mahu. Oleh itu, kita tidak seharusnya mengutuk Mutual Admiration Club ini. Biarlah Muhammad Haji Salleh seorang sahaja yang mengutuknya dalam tahun 1973 di Johor Bahru. Dia sendiri tahu betapa perlunya Mutual Admiration Club itu untuk dirinya sendiri. Cubalah jenguk buku mengenai beliau yang seluruhnya ditulis oleh penulis luar, dalam bahasa Inggeris. Ke mana pun beliau pergi, ketergantungannya kepada Barat dan teori sastera Barat sangat kuat. Inilah yang membuat kita sangat hairan mengapa beliau mengutuk teori sastera Barat yang telah memberinya laluan untuk dilantik sebagai sasterawan negara. Dalam kes ini, apakah yang tidak beres: pengkritiknya atau teori Barat itu? Kita semua menunggu jawapannya daripada para pengkritik sastera dan tokoh-tokoh akademik yang berbicara tentang sastera. Adakah anda semua hanya pemain sandiwara belaka?

Sama ada disedari atau tidak, kumpulan anti-ilmu ini telah mengkhianati perkembangan intelektual dalam kesusasteraan Melayu dengan meremehkan konsep ilmu yang benar, padahal konsep itu bersumber daripada al-Quran. Apakah yang terjadi? Jawapannya diberikan oleh Prof. Wan Mohd Nor Wan Daud yang memperkenalkan konsep “ingkar ilmu” yang bersumber daripada keangkuhan Iblis yang ingkar perintah supaya sujud hormat kepada Nabi Adam ‘a.s. dengan mengemukakan logiknya sendiri dialah yang lebih mulia daripada manusia kerana dia dijadikan daripada api. Seperti yang diketahui umum, api adalah punca segala kerosakan dan kemusnahan; manakala manusia yang berasal daripada tanah menjadi sumber segala kemakmuran dan pertumbuhan tamadun. Kalau begitu, mengapa para sarjana dan sasterawan tidak boleh menerima hakikat ini dengan tunduk kepada konsep ilmu yang benar yang dibawa oleh PB sebagai teras penulisan kreatif? Logik siapakah yang dipakai oleh para pengkritik, sarjana, dan para sasterawan?  Kalau seorang sarjana besar seperti Prof. Emeritus Muhammad Haji Salleh boleh tersasar begitu jauh dalam kutipan tadi, maka kita boleh bayangkan apa yang ada di dalam genggaman akademik para sarjana biasa, yang seolah-olah menyokong pendapat bullshit sang profesor.  Menurut tokoh besar ini, kita belum ada satu teori kritikan sastera yang lengkap. Pendapat ini amat hebat kerana dalam penelitian saya, tidak pernah ada di seluruh dunia teori apa pun yang lengkap; lebih-lebih lagi teori sastera di Barat sekalipun, yang ramai sarjana cerdik dan tangkas berfikir, tidak berupaya menelurkan teori yang lengkap itu, kecuali ibu ayam yang memang bertelur lengkap. Kalau kita pakai logik Prof. Emeritus Muhammad Haji Salleh ini, maka jelaslah ibu ayam jauh lebih cerdik daripada manusia yang tidak pernah menelurkan sesuatu yang lengkap. Patutlah orang tua-tua kita mencipta peribahasa, “menunggu kucing bertanduk” yang tak mungkin terjadi kerana kucing bukan lembu atau kerbau. Saya sengaja membawa penghujahan bodoh ini kerana memang sangat bodoh jika kita mengharapkan apa-apa juga yang lengkap. Oleh itu, profesor ini sendiri tidak dapat berbuat apa-apa untuk melengkapkan puitika sastera Melayu yang beliau cetuskan, yang sudah mati beragan dan tidak berguna sedikitpun kerana tidak dapat digunakan untuk menganalisis dan menilai karya sastera. Satu-satunya “teori” sastera yang lengkap, jika kita mahu menggunakan istilah itu, yang kini terdapat di Malaysia, ialah Gagasan Persuratan Baru.  Profesor ini tidak tahu pun PB sudah wujud sejak 1992 lagi, apabila buku Pendidikan Estetika daripada Pendekatan Tauhid diterbitkan oleh DBP (ulang cetak 2005, sudah out of stock). Kemudiannya diikuti dengan buku-buku lain yang diterbitkan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia. PB mencabar semua teori sastera Barat, dan dapat mematahkan hujah-hujah mereka seperti kita dapat mematahkan lidi buruk. Apa jenis profesor sastera yang tidak tahu menahu perkembangan yang begitu penting dalam pemikiran sastera di Malaysia dengan munculnya PB? Jawapannya diberikan sendiri oleh beliau dalam tulisannya yang dihasilkan di atas bumbung kilang berkarat, yang dimuat di dalam buku ITBM, Sastera Teras Negara Bangsa.  Itulah teori sastera yang lengkap yang beliau maksudkan. Dirgahayu pandirisme!

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya, 26 Januari 2017.

No comments:

Post a Comment