Monday, January 23, 2017

GAGASAN PERSURATAN BARU DAN MASA DEPAN PERSURATAN MELAYU

Para sarjana, pengkritik sastera dan sasterawan benar-benar tercabar dengan kemunculan Gagasan Persuratan Baru (seterusnya PB) yang mengajak mereka berfikir dalam konteks ilmu yang benar, sesuatu yang tidak pernah terfikir oleh mereka selama ini. Lucu juga apabila terdapat sarjana ciritan dan sasterawan picisan berkata PB adalah sejenis ajaran sesat dalam kesusasteraan Melayu moden, yang kita TIDAK perlukan sama sekali. Kata mereka, kita telah ada Asas 50, yang menjadi pelopor sastera Melayu moden, yang kemudiannya melahirkan para sasterawan negara. Mereka sebenarnya tidak tahu sejarah, dan tidak dapat membaca dengan cerdik gerakan Asas 50 yang seratus peratus berkiblatkan Barat, terutama puak sosialis dan dengan itu mereka memperkenalkan realisme sosialis dengan slogan yang mengelirukan, Seni untuk masyarakat. Inilah pembohongan Asas 50 yang tidak disedari oleh peneliti sastera Melayu yang pada umumnya cetek meraba-raba, terputus dari tradisi mereka sendiri. Slogan Asas 50 bukan untuk masyarakat, tetapi untuk mereka sendiri dan untuk menegakkan realisme sosialis yang bertentangan dengan tradisi Melayu dan tradisi Islam. Golongan yang cetek meraba-raba ini seterusnya dengan angkuh melontarkan pertanyaan yang mereka sendiri tidak mengerti bahawa dengan pertanyaan itulah juga mereka membuktikan kepalsuan mereka sendiri. Sergah mereka, apa yang boleh dibuat oleh PB? Kata mereka, PB telah menjatuhkan hukuman yang lebih kejam daripada pedang guillotine revolusi Perancis. Semua sasterawan dipancungnya, bergelempangan dalam raga PB yang di dalamnya terdapat ular berbisa. Sedap juga kias ibarat mereka, sesuai dengan kedudukan mereka sebagai penglipur lara. Raja Penglipur Lara ini muncul dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 yang mengemukakan sebuah tulisan yang penuh dengan angan-angan penglipur lara, ditulis pula di atas bumbung kilang berkarat. Sekiranya Pawang Ana kembali ke dunia, dia akan pengsan melihat jenis penglipur lara baru ini, yang terputus dari tradisi sendiri. Saya kira Pawang Ana akan gembira sekali melihat Awang Batil dari Perlis duduk bersimpuh di majlis syarahan perdana 1989 di UKM, yang menerima tabik hormat tertinggi daripada sang profesor yang memberikan ucapan itu. Satu sejarah yang pelik dalam dunia ilmu, tetapi sesuatu yang istimewa dalam dunia penglipur lara.  Inilah kumpulan manusia yang terkejut dengan kemunculan PB,  sehingga mendorong mereka dalam kumpulan mereka ini memanggil PB sebagai ajaran sesat kerana menolak dengan tegas sastera penglipur lara yang mereka perjuangkan.  Mereka tidak boleh terima hakikat bahawa para sasterawan negara yang mereka megahkan itu hanya kumpulan penglipur lara semata-mata, jika dinilai dengan kritis dan jitu dengan menggunakan ukuran Gagasan Persuratan Baru.  Sekarang kita boleh lihat konflik budaya yang begitu tajam antara para sasterawan dan Gagasan Persuratan Baru.  Mujurlah semuanya memilih gerakan penglipur lara baru. Hanya sebahagian kecil saja yang boleh menerima PB setelah mereka mengkajinya. Kumpulan kecil inilah yang nantinya akan menentukan perkembangan persuratan Melayu abad 21 ini, kerana mereka tidak saja mewarisi dunia intelektual yang beratus tahun yang mencetuskan persuratan Melayu; mereka juga mempunyai komitmen yang tinggi untuk meneruskan tradisi itu dalam Abad 21 ini. Hendak ke mana sastera Melayu moden? Inilah soalan yang benar-benar membingungkan para sasterawan, sarjana (ciritan) dan pengkritik sastera yang cetek meraba-raba.  Pertanyaan itu tidak perlu sama sekali, kerana arahnya telah ditunjukkan oleh PB. Mengapa golongan cetek meraba-raba ini menolak arah yang dicadangkan oleh PB, iaitu menjadikan konsep ilmu yang benar sebagai asas penulisan kreatif dan penilaian karya seni. Di mana silapnya? Jawapannya terdapat dalam konsep pandirisme yang telah dihuraikan dengan teperinci dalam buku Pandirisme Dalam Komuniti Dunia. Masalahnya golongan cetek meraba-raba ini tidak membaca buku itu, yang sepatunya mereka sanggah dengan seluruh kejahilan intelektual yang mereka kuasai (baca kambali entri bertarikh 21 Januari 2017 berjudul, “Arah dan Matlamat Masih Kabur?”).  Mereka sepatutnya memberi reaksi sehabis keras yang mereka mahu kerana buku itu mengenai kepalsuan intelektual mereka; dan kepalsuan ini akan menjadi lebih ketara, terutama di kalangan anak muda yang  celik ilmu, apabila mereka yang menjadi penentang dan bersikap anti-ilmu ini bersikap seperti “lembu kenyang” (lihat entri mengenai aspek ini dalam blog ini) dengan terus mengunyah kebaculan intrelektual mereka dan terus berbangga menjadi golongan anti-ilmu.

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya, 22 Januari 2017.

No comments:

Post a Comment