Thursday, September 29, 2016

SARJANA SENTENG/SINTING (bahasa Indonesia) DALAM KRITAKAN SASTERA MELAYU

Apabila saya memberitahu seorang sahabat, saya akan menulis tentang “sarjana senteng” dalam kritikan sastera Melayu, dia tertawa seperti orang hilang akal, benar-benar telah “senteng”. Bila saya bertanya, apakah yang menggelikan hatinya, dia terus tertawa, sehingga saya terpaksa menunggu agak sejenak sebelum dia “siuman” balik. Katanya, “Lucunya, baru sekarang kau sedar ada sarjana senteng di kalangan sarjana sastera. Tapi tak mengapa, kau telah gelar mereka sarjana ciritan dan lain-lain gelaran yang penuh sindiran tajam. Apa kau nak tulis tentang mereka?” Saya beritahu dia supaya tunggu sehingga saya siap menulis tentangnya. Dia masih tertawa bila kami berpisah.

Kamus Dewan meminjam perkataan “senteng” itu daripada bahasa Indonesia, yang dieja “sinting”. (Ejaan “senteng” juga dipakai).  Menurut Kamus Dewan, dalam bahasa percakapan, “senteng” bererti sudah tidak menentu lagi ingatannya, cacau.  Kamus Besar Bahasa Indonesia pula memberi makna “sinting” (bahasa Jawa)  sedeng, miring; tidak beres fikirannya; agak gila. Dalam bahasa Melayu, kita selalu sebut  “mereng” untuk “miring” dalam bahasa Indonesia; misalnya dalam ungkapan “otaknya sudah mereng”.  Ala kulihal, semua anak-beranak ini mengarah kepada “kesihatan mental” yang tidak teruk sangat, tetapi sekali sekala nampak teruk juga (contohnya akan diberikan kemudian). Dalam bahasa Inggeris lebih dikenali dengan panggilan  “schzophrenia,”  yang menurut kamus psikologi  diberi takrif “Schizophrenia:   a type of mental disorder, inclusive of what formerly  called demencia praecox, characterised by dissociation, particularly the intellectual processes and the affective, the later being also to a great extent disorganized, with many varieties.”  (Prof. James Drever, A Dictionary of Psychology.   Penguin Reference Books, 1st published 1952; 6th edition 1960. Dibeli pada 16/9/1961.)

Mengapa konsep ini peting dalam kritikan sastera Melayu? Semuanya bermula daripada pengakuan Profesor Muhammad Haji Salleh yang berbunyi,  “I was a linguistic and cultural schizophrenic. English colonized me, yet it was my lifeblood” (hal 21).  Rupanya inilah bukti paling jelas dan paling kukuh akan peri wujudnya sarjana ciritan dalam kritikan sastera Melayu.  Kita telah bertemu pelopornya yang memberi pengakuannya yang jujur. Tidak hairan lagi apabila beliau naik bumbung kilang berkarat untuk menulis kertas kerja untuk Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014. Dalam kertas itu juga kita bertemu kata-kata beliau yang tajam:  “Seminar cukup banyak  -  tapi sering umum  -  berulang tajuknya. Biasanya kertas daripada falsafah baru  -  iaitu semuaya dikitar semula...” (hal. 246). Sebelum itu dia melepaskan tempelaknya dengan penuh autoriti seorang sarjana besar yang genius:  “Kritikan ialah satu sayap sastera yang sudah patah - - sebahagiannya dipatahkan orang gasang dan tidak berbudi sastera, yang menulis dengan kata-kata racun dan kebencian, tanpa etika dan maruah diri atau hormat terhadap penulis lain. ...” (hal. 246.)

Seorang pembaca  yang siuman, dan normal, akan bertanya, “Adakah itu ucapan yang siuman?” Jawapannya diberikan oleh James Drever dalam definisinya tentang “schizophrenia” (dikutip di atas.) merujuk kepada “a type of mental disorder  particularly the intellectual processes ...”  Tidak ada sebab, tiada alasan langsung untuk Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh (seterusnya Prof. Emeritus)  membelasah apa yang disebutnya pengkritik “gasang” yang tidak beretika dan tidak beradab itu. Kita tidak tahu siapa orangnya, apa yang dia ucapkan yang biadab dan tidak beretika itu.  Ucapan begini, bila tersembur daripada mulut seorang Prof. Emeritus, terasa sangat aneh, sehingga kita terpaksa bertanya, “Inikah taraf akademik seorang Prof. Emeritus?”  Apa maknanya kata-kata beliau, “Criticism with kindness” itu, sekiranya beliau sendiri sangat celupar, biadab dan tidak beretika membuat tuduhan melulu tanpa sebarang hujah dan pembuktian? Jadi “orang gasang” itu beliau sendiri, Sang Prof. Emeritus ini.  Kesimpulan ini amat menggusarkan kita sebenarnya, kerana di kalangan sarjana utama kita tercokol seorang tokoh besar yang pada dasarnya mengidap a kind of mental disorder, yang diakuinya sendiri. Apa sudah jadi dengan dunia akademik kita? Ini yang menggusarkan kita yang siuman ini, yang berusaha bersungguh-sungguh membina persuratan Melayu abad 21 yang dinamik berasaskan konsep tauhid dan taklif. Nyatalah beliau tidak tahu menahu adanya perkembangan ini, yang sudah pun dimulai lama dahulu dan bukunya terbit 1992 dicetak oleh Dewan Bahasa dan Pustaka sendiri, yang telah diterima sebagai salah sebuah buku yang penting dalam pemikiran Islam peringkat global. Keselekehan begini tidak cocok dengan kedudukan tinggi seorang Prof. Emeritus yang begitu terhormat, yang sangat aneh apabila orang ini memperlihatkan sikap negatif dan kebenciannya terhadap ilmu. Belajarlah daripada orang yang lebih bijak daripada kamu, jika kamu dapati diri kamu memerlukan input ilmu yang akan membolehkan kamu berbicara tentang ilmu sebagai seorang sarjana yang siuman. Itu tuntutan akademik yang normal, dan juga tuntutan agama sendiri.

Kita perlukan dialog yang siuman dan berlandaskan ilmu, bukan saja-saja mahu tunjuk angkuh seolah-olah kamulah yang memegang gedung ilmu, walaupun kamu sebenarnya amat jahil dalam subjek yang sedang dibincangkan ini.  Kritikan sastera Melayu sudah jauh maju, sudah jauh berubah, tidak lagi seperti zaman kamu yang ternyata begitu jauh ketinggalan zaman. Sekarang kita berbicara tentang konsep ilmu dan peranan ilmu dalam pembinaan tamadun, tentang adab dan kehilangan adab dalam kebudayaan dan dalam perkembangan intelektual di negara kita. Semua sarjana kita harus memberi sumbangan ke arah itu; dan jika mereka tidak berupaya, maka mereka perlu belajar. Sudah ramai yang boleh memberi kuliah kepada mereka yang akan membolehkan mereka meneroka dunia ilmu yang luas yang disediakan oleh tamadun Islam. Tidakkah kamu ingin ikut sama dalam intifadah ilmu ini? Sekiranya kamu baru kali ini dengar istilah intifadah, kamu harus tahu sudah beribu para syuhada gugur dalam intifadah di Palestin. Sekarang kita bawa konsep dan gerakan intifadah itu dalam bidang akademik, dalam bidang ilmu. Marilah ikut kami memperjuangkan peranan ilmu dalam pembinaan tamadun negara kita, Malaysia.

Para sarjana dan sasterawan kita sepatutnya sudah keluar dari kandang kejahilan  mereka, berada di pinggiran warisan budaya mereka sendiri sebagai golongan yang cetek meraba-raba.  Fi’il Prof. Emeritus ini sangat aneh, kita disuruhnya masuk hutan untuk mendapat cerita-cerita lisan di Sarawak dan Sabah; atau mengenali cerita lisan Jepun, China, Korea, Vietnam, Thailand, Indonesia, Turki dan Parsi. Mengapa mesti masuk hutan jika yang kamu perlukan ialah khazanah intelektual yang amat kaya dalam tradisi keilmuan dalam tamadun Islam? Lebih baik kamu pergi ke Andalus, atau ke negara-negara bekas Soviet di Asia Tengah (mungkin boleh tidur di rumah bisan Najib Tun Razak di salah satu negara itu), yang memang kaya dengan khazanah intelektual Islam. Bertemulah dengan para ulama dan ahli ilmu Islam, bukan manusia bercawat di dalam hutan yang banyak nyamuk malaria itu. Apa yang kamu hendak sebenarnya? Apa yang kamu cari?

Sesiapa juga yang tidak tahu keutamaan yang diperlukan bukanlah seorang intelektual, tetapi hanya seorang penjual tuak tua, yang masam dan sudah pun jadi cuka, tidak boleh diminum sebagai air tuak yang manis lazat itu. (Di Kelantan air tuak ialah nira kelapa; bukan tuak todi Sarawak dan Sabah.)  Berapa ramai sarjana sastera dan sasterawan Malaysia mabuk tuak todi teori sastera Barat. Kita boleh lihat ini dengan jelas dalam tiga buah buku Mana Sikana yang diterbitkan oleh ITBM dan DBP. (Buku-buku ini sudah banyak kali saya sebut dalam blog ini.)  Tetapi yang paling menarik ialah sekumpulan karangan/kertas kerja yang membicarakan “pemikiran” para sasterawan negara, yang dari segi kualiti ilmiah adalah contoh tuak todi teori sastera Barat yang ditiru dengan begitu geram; sehingga seminar “pemikiran” sasterawan negara itu bertukar menjadi pesta tuak todi teori sastera Barat. Kesimpulan ini tidak dapat dinafikan, kerana setiap tajuk kertas kerja yang ditulis semuanya dipadankan daripada teori sastera Barat. Teori sastera Barat itu digunakan untuk “membuktikan” karya para sasterawan negara adalah hebat, boleh dianalisis daripada teori apa juga yang diminati penulis kertas kerja.  Tetapi hasilnya sangat menghampakan anda jika anda membaca kertas kerja itu dengan kritis dan kreatif. Dua contoh sudah cukup. Bacalah kertas kerja Arbak Othman yang menganalisis/tafsir sajak-sajak Muhammad Haji Salleh dari perspektif semiotik. Diakuinya sendiri dia gagal memahami sajak-sajak itu. Lihat pula teori tekstualiti Dr. Mawar Shafie membicarakan Naratif Ogonshoto, hanyut dibawa tsunami pretensi intelektual yang cetek dan kaya dengan unsur iwajan, sehingga sanggup dia meredaksi Kisah Banjir Nabi Nuh ‘a.s. yang disamakannya dengan tsunami khayalan Anwar Ridhwan yang dibawa oleh Penyu Gergasi yang keluar dari pertapaan di gua besar. Tekstualiti yang dibanggakannya itu hanyalah pembohongan yang diutarakan oleh cerita-cerita penglipur lara yang diadaptasi oleh Anwar Ridhwan. Adakah itu “pemikiran”? Inilah contoh “orang gasang” yang telah mematahkan sayap kritikan sastera Melayu, yang disumpah oleh Prof. Emeritus sebagai “salakan anjing kurap” semata-mata. Kertas kerja seumpama ini tidak memberi sumbangan intelektual yang sebenarnya, tidak lebih dripada retorik peragaan (di sini keghairahan menggunakan istilah dan konsep sastera Barat yang dicedok begitu saja, tidak kritis pula dan jauh sekali dari bersifat kreatif.) 

Apakah isunya di sini? Isunya ialah terdapat kerenggangan yang amat jauh/lebar antara kualiti sebenar karya dengan pujian yang dilemparkan ke atasnya.  Dalam contoh Arbak Othman tadi, dia telah memutuskan, sebelum menilainya, bahawa sajak-sajak Prof. Emeritus itu bernilai intelektual yang tinggi. Tetapi apa yang terjadi? Dia mengaku dia gagal memahami sajak-sajak berkualiti intelektual tinggi itu. Mengapa beliau memberi pujian terhadap karya yang dia sendiri tidak pasti dia faham atau tidak? Dia dengan berani membuat kesimpulan, para penilai mesti mengorek makna sajak-sajak intelektual Muhammad Haji Salleh walaupun dia sendiri sudah gagal memberi interpretasi yang memuaskan, yang cocok dengan sajak itu. Kerana beliau menggunakan teori semiotik, teori tanda, kesimpulan beliau amat aneh. Dia mengatakan semiotik tidak dapat memahami sajak-sajak Prof. Emeritus yang amat tinggi nilai intelektualnya. Terdapat tiga keadaan yang perlukan penjelasan: betulkah sajak-sajak Prof. Emeritus itu bernilai tinggi? Tidak pasti, kata Arbak Othman. Ini bererti teori semiotik tidak berguna, tidak dapat membantu kita memahami sajak yang begitu tinggi nilai intelektualnya. Ketiga, adakah Arbak Othman membuat pilihan yang betul ketka memilih teori semiotik? Inilah masalah ilmu yang tidak sampai atau belum sampai kepada beliau walaupun jawapannya ada dalam istilah ayat yang terpakai dalam nahu Melayu. Ayat adalah berupa rangkai kata-kata yang bertujuan untuk memberi atau menyampaikan makna tertentu. Ada matlamatnya, dapat diketahui maksudnya, boleh difahami maknanya. Itu fungsi ayat. Apakah ayat?  Ayat adalah tanda wujudnya sesuatu yang dengan memahaminya dia (seseorang) menjadi tahu akan sesuatu. Saya ulang hujah ini kerana sangat penting dalam kritikan sastera, oleh itu mesti difahami betul-betul.  Apakah matlamat akhir ayat, atau tanda itu? Memberi maklumat yang tepat, betul, dan berguna kepada semua manusia. Tempat kembalinya yang sah dan pasti ialah kepada sumber asal yang melahirkan ayat-ayat itu, yang dalam kritikan sastera kita panggil konsep ilmu yang benar, yang sumbernya ialah al-Quran, dan al-Quran itu wahyu Allah kepada semua manusia. Bolehkah kita meletakkan “puisi” dalam konteks itu? Itulah yang dibuat oleh Rumi, Iqbal, dan lain-lain penyair Islam. Itulah makna pemikiran yang sebenarnya. Berkali-kali saya ulang isu ini kerana tidak difahami oleh sarjana dan sasterawan yang mengidap penyakit mental schizophrenia!  Anak-anak muda berkata, mereka adalah sarjana dan sasterawan poyo.

Apakah bukti yang paling jelas peri wujudnya penyakit mental schizophrenia  dalam sastera Melayu?  Buktinya boleh kita lihat dalam sikap dan tindakan mereka terhadap konsep ilmu yang benar, terutama sekali jika dikaitkan dengan gagasan Persuratan Baru. Ada di antara mereka yang berkata, mereka tidak menolak konsep ilmu yang benar itu, mereka hanya menolak gagasan Persuratan Baru sebagai satu alternatif dalam teori sastera Melayu. Hujah paling kerap yang mereka lontarkan ialah sastera Melayu tidak perlu kepada karya persuratan yang diperjuangkan oleh gagasan Persuratan Baru. Jika saranan itu diterima, kata mereka, maka kedudukan para sasterawan negara akan terjejas, malah tidak relevan lagi kerana mereka bukan menulis karya persuratan, padahal para sasterawan negara ini memberi sumbangan besar dalam perkembangan naratif moden dalam sastera Melayu, yang dahulunya dikuasai oleh sastera hikayat dalam persuratan Melayu. Inilah cara berhujah yang menjadi bukti bahawa para sarjana dan sasterawan sebahagian besarnya adalah sedang menderita penyakit mental yang dijelmakan dalam sikap schizophrenic mereka terhadap konsep ilmu. Inilah yang membuat mereka selesa berada dalam dunia “sinting” yang menjadi wadah penulisan kreatif dan kritikan sastera yang dipopularkan oleh mereka.

Isu paling besar tentang dunia “sinting” yang menjadi pegangan mereka ialah kecelaruan kognitif yang menjadikan mereka pengidap penyakit mental yang bersifat schizophrenic yang boleh dilihat dengan jelas fi’il mereka sebagai  kumpulan yang “characterised by dissociation, particularly the intellectual processes and the affective,” dalam cara mereka menilai sesuatu idea.  Contoh-contohnya telah disebut banyak kali dalam blog ini, oleh itu tidak perlu diulang lagi. Isunya ialah sama ada anda faham atau tidak.  Sastera Melayu yang dikuasai golongan schizophrenic yang “sinting” ini hanya berjaya melahirkan karya picisan dari segi muatan ilmu dan picisan pula dari segi penggunaan ruang naratif dalam membina karya kreatif mereka, yang seluruhnya dikuasai oleh teknik penglipur lara yang melahirkan karya yang hanyut dalam khayalan realiti semu yang mereka anggap sebagai satu-satunya realiti yang realistik. Itu mereka namakan realiti kemanusiaan sejagat. Itulah nilai tertinggi konsep sastera yang menjadi pegangan mereka.  Dengan munculnya kegilaan baru di Barat yang mereka panggil pascmodernisme,  mereka tolak universalisme. Tetapi kaum pascamodern celup di Malaysia masih hanyut dalam universalisme palsu itu. Adakah ini kesan sikap dan fi’il mereka yang dijangkiti schizophrenia?  Yang menariknya, mereka tidak pasti, satu tanda yang jelas mereka sudah berada dalam kandang schizophrenia. Di sinilah istimewanya Prof. Emeritus kita, kerana dia tahu dia mengidap linguistic and cultural schizophrenia, dan dia amat bangga kerana menurut tradisi Barat, orang seperti ini adalah genius. Kesimpulan Prof. Emeritus Muhamad Haji Salleh yang dia seorang genius sebenarnya saya setuju, sekurang-kurangnya saya terhibur dengan keberaniannya menonjolkan sifat schizophrenic-nya dengan mengaku berterus terang. Dr. Muhamad Saleeh Rahamad tidak mempunyai keberanian itu, tidak juga Baha Zain. Saya tidak keberatan menerima Baha Zain juga seorang genius in his own way, kerana dia memang pandai bermain kata-kata yang sebenarnya hanya retorik teh tarik saja bagi yang faham konsep ilmu.  Tidak hairanlah jika mereka mempunyai ramai pengikut yang sering kali dengan membuta-tuli mempertahankan mereka. Bagi tokoh schizophrenia, keadaan itu biasa saja, bukan sesuatu yang harus disensasikan walaupun mereka sebenarnya mempunyai perangai dan fi’il laku yang amat sensational.

Siapakah tokoh yang paling sensasional dalam Sejarah Melayu? Saya yakin Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh tahu tokoh itu.  Wallahu a’lam.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 29 September 2016.








No comments:

Post a Comment