Prof.
Wan Mohd. Nor Wan Daud, seorang yang banyak menulis tentang konsep ilmu dalam
Islam, mengemukakan satu istilah baru, “ingkar ilmu”, untuk menyaingi istilah
“anti-ilmu” dan “anti-intelektual” yang kerap dipakai dalam perbahasan akademik di Barat. Istilah ini
penting kerana trerdapat dua prinsip utama yang menjadi tunjangnya: Pertama,
istilah ini merujuk kepada makna “ingkar ilmu” itu terus kepada sumber ilmu,
yakni al-Quran. Implikasinya ialah yang “ingkar
ilmu” itu ialah Iblis. Kedua,
implikasinya yang lain ialah sangat penting dalam hubungannya dengan sikap para
sarjana sastera Malaysia yang menerima teori sastera Barat secara tidak kritis, tanpa meperdulikan sumber ilmu yang
menjadi asasnya, dengan itu para sarjana ini tidak dapat meletakkan teori Barat
itu pada tempatnya seperti yang dikehendaki dalam Islam. Kesannya amat buruk
dalam kegiatan ilmiah dan kreatif dalam sastera Melayu. Itulah antara persoalan
penting yang dibincang di dalam entri yang lepas (bertarikh 29/9/2016).
Sikap
anti-ilmu dan anti-intelektual yang berleluasa dalam kegiatan sastera Malaysia
tidak kelihatan dengan jelas sifat dan cirinya kerana pada waktu ini para
sarjana dan sasterawan boleh berselindung dalam kepuraan ilmiah dan kepuraan
kreatif mereka dengan berkata bahawa mereka tidak menolak konsep ilmu yang
benar, tetapi tidak dapat menerimannya seperti yang dikonsepsikan dalam gagasan
Persuratan Baru. Jika diterima konsep ilmu yang benar seperti yang dihuraikan
dalam Persuratan Baru, sasterawan negara tidak lagi wujud kerana tidak seorang
pun di antara mereka menulis dalam konteks yang dibicarakan oleh PB. Kata
mereka, ini satu penyelewengan sejarah yang sangat memalukan, yang mesti, tidak
dapat tidak, ditolak dengan tuntas hatta sekiranya perlu dengan menolak kosep
ilmu yang benar itu sekalipun. Inilah pendirian rasmi para sarjana dan
sasterawan Malaysia. Adakah pendirian ini berasaskan kefahaman yang betul atau
hanya gambaran pandirisme yang menjadi pegangan mereka yang tidak dapat
menghuraikan dengan jelas kedudukan para sasterawan negara yang mereka pertahankan
itu. Selalu ditamsilkan, keadaan seumapama
ini adalah situasi burung unta (kasawari)
yang membenamkan kepalanya di dalam pasir, seolah-olah menyembunyikan
kepalanya; padahal perbuatannya itu ialah untuk menentukan dari mana sumber
bahaya yang dihadapinya supaya dia senang melepaskan dirinya. Tetapi para
sarjana dan sasterawan yang menyembunyikan kepala mereka di dalam pasir
pandirisme bukan untuk mendapat kepastian tentang bagaimana menyelamatkan diri
dari kekeliruan, sebaliknya kekal berada dalam pasir pandirisme mereka. Nampaknya
burung unta jauh lebih cerdik daripada para sarjana dan sasterawan ini!
Saya
telah mengulang berkali-kali bahawa ini bukanlah isunya; malah saya menegaskan
para sasterawan negara ini boleh terus tercokol dalam sastera Melayu moden,
tetapi sebagai penulis karya sastera, bukan sebagai penulis karya persuratan. Perbezaan
antara karya persuratan dan karya sastera sangat jelas: satu berasaskan ilmu
yang benar; yang satu lagi berasaskan fictionality
dan emosi serta sentimentaliti. Dalam
konteks dan maksud ingkar ilmu yang difahamkan dalam Islam, sastera seperti
yang dikonsepsikan di Barat dan diikuti di Malaysia oleh para sasterawan dan
sarjana, sudah jelas berada dalam konteks
“ingkar ilmu” itu. Akibat dari ingkar
ilmu maka lahirlah keadaan kehilangan adab dan berleluasanya kekeliruan akibat
dari kekeliruan dalam konsep ilmu. Ini menimbulkan keadaan biadab, yang
diterjemahkan dalam kegiatan sastera oleh para sasterawan dan sarjana sebagai
kegiatan golongan pinggiran yang keliru dari segi kefahaman ilmunya dan akibatnya
mereka adalah golongan yang cetek meraba-raba. Sekarang anda boleh faham dengan
mudah, dan jelas, kesimpulan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam syarahan
pengkukuhan beliau di UKM tahun 1972, yang terangkum dalam buku beliau Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu. Kesimpulan beliau sehingga kini
belum lagi dicabar secara ilmiah oleh mana-mana sarjana sastera. Sudah tiba
masanya mereka tampil untuk menolak atau menerima kesimpulan itu, demi menjaga
dan mempertahankan maruah akademik dan maruah intelektual mereka. Mereka harus
belajar daripada burung unta yang cerdik itu, dengan itu mereka akan dapat
mengenal pasti sumber kekeliruan mereka dan terus membetulkannya. Itulah tindakan yang paling siuman; jikalau
mereka menolak sifat siuman ini, maka mereka akan berada dalam dunia schezophrenia yang dibincangkan dalam
entri yang lepas. Kesediaan burung unta menerima
rahmat Allah yang memberinya kepandaian membenamkan kepalanya ke dalam pasir untuk
menentukan sumber bahaya yang akan dihadapinya, diterima oleh burung unta dengan
rasa syukur. Tetapi tidak manusia, yang lebih rela menurut Iblis yang ingkar ilmu
untuk membuktikan dialah yang paling unggul dari antara makhluk Allah. Tetapi keunggulan
itu dalam bentuk ingkar ilmu, dan tempatnya
telah ditentukan Allah di neraka jahanam. Inikah pilihan sarjana dan sasterawan
yang ingkar ilmu? Nampaknya begitulah, sekiranya
kita menerima teksdealisme sebagai teori sastera yang mengagungkan pelanggaran sebagai
unsur utama dan penting dalam mencapai keunggulan para sasterawan negara yang membuat
mereka berhak berada di atas takhta keunggulan kerana telah melakukan pelanggaran
yang sangat hebat dalam karya mereka. Bolehkah akal sihat menerima logik sinting
ini? Tetapi kerana para sasterawan dan sarjana sastera mengaku mereka berada dalam
kumpulan yang mengalami schizophrenia,
maka mereka menerima “ingkar ilmu” sabagai hujah dalam bentuk pelanggaran yang diajarkan
oleh Mana Sikana dan diterima dengan baik oleh semua sasterawan negara, para sarjana
dan sasterawan lain.
Nota Tambahan
Dalam
tahun 2014 ITBM mengadakan satu pertemuan besar dan penting yang dipanggil Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 (SKPM), dengan
penerbitan semua kertas kerja dalam buku berjudul Sastera Teras Negara Bangsa. Apakah yang diberikan oleh buku ini dan
oleh para penulis kertas kerja? Dokumen ini
penting kerana ia menjadi bukti betapa karutnya tulisan yang diselaputi dan diselubungi
“ingkar ilmu” yang hanya berjaya mengusutkan semua persoalan tentang peranan ilmu
dalam perkembangan penulisan (akademik dan kreatif.) Tidak ada sebuah pun kertas yang secara serius
membicarakan konsep ilmu dan peranan ilmu dalam pembangunan tamadun manusia. Walaupun dokumen ini penting dari segi bukti betapa
hanyut dan kelirunya para sarjana dan sasterawan, namun kehadirannya pada waktu
ini menjadi bukti kegagalan sastera dalam pembinaan negara bangsa, yakni dalam pembinaan
tamadun Malaysia. Para penulis kertas kerja
dan ITBM sendiri tidak sedar dan tidak dapat melihat kepalsuan projek mereka kerana
mereka sudah dibelenggu oleh gerakan “ingkar ilmu” yang menjadi asas perkembangan
sastera Melayu moden. Inilah kecelakaan yang kita terima daripada Asas 50 yang melahirkan
para sasterawan negara.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 16 Oktober 2016.
No comments:
Post a Comment