Sunday, October 30, 2016

SANJUNGAN KEPADA SARJANA CIRITAN DAN SASTERAWAN PICISAN: An Apology dalam konteks Satu Apologia.

Meskipun saya  agak keras mengkritik para sarjana dan pengkritik ciritan dan para sasterawan picisan yang menghasilkan karya sampah, seperti yang saya sebut di dalam blog ini, namun saya amat mengagumi mereka dan menghargai jasa mereka kepada budaya pandirisme yang kini telah berada di tengah-tengah kita semua memberikan semacam hegemoni kepada kebudayaan Melayu moden yangh sama sekali berbeza, dan berbeza amat jauh, dengan budaya ilmu yang dibangunkan dengan megahnya oleh para ulama dan cendekiawan dan juga para pujangga kita melalui persuratan Melayu yang telah memberi kita kesedaran ilmu yang amat membanggakan. Kehadiran budaya pandirisme yang anti-ilmu dan yang dengan bangganya meneruskan sikap “ingkar ilmu” dalam kegiatan mereka, memberi kita satu pengajaran sejarah yang amat berguna dalam perkembangan budaya intelektual di negara kita. Kesediaan mereka untuk menerima kritikan dengan begitu berhemah, dengan sikap cool yang disebut dalam bahasa kiasan Kelantan sebagai “lembu kenyang”, dan meneruskan maruah mereka yang tidak bermaruah dari segi ilmiah untuk terus menjadi pejuang yang gigih mempertahankan budaya pandirisme, memberi kita kesedaran yang amat berguna bahawa kita mempunyai kumpulan yang sanggup mempertahankan budaya pandirisme mereka dengan menolak bulat-bulat konsep “ingkar ilmu” tanpa memperdulikan siapakah yang menjadi sumber sikap “ingkar ilmu” itu. Inilah tahap kemajuan intelektual para sarjana ciritan dan sasterawan picisan yang kedudukan mereka begitu kuat sehingga mereka boleh menentukan corak perkembangan intelektual di Malaysia sehingga mendapat sokongan kepemimpinan tertinggi negara, yang telah memberi derma yang besar kepada golongan ini.

Peranan ITBM dan DBP menyokong dan mempertahankan kumpulan pejuang budaya pandirisme ini membuktikan betapa kuatnya hegemoni pandirisme dalam budaya intelektual Malaysia. Dalam SKPM 2014 yang dianjurkan oleh ITBM, tokoh terbesar kumpulan ini, yang telah diberi gelaran paling berprestij (sebenarnya aku jijik menggunakan perkataan ini kerana bau tengik ketiak Barat terlalu kuat), iaitu Tokoh Akademik Negara, telah meluahkan keterampilan intelektual dan keupayaan akademiknya yang sangat tinggai dengan memberi pendapat yang sangat lucu ketika beliau berbicara tentang kritikan sastera Malayu moden. Inilah kata-kata hikmah beliau yang lucu itu:

“Kritikan ialah satu  sayap sastera yang sudah patah – sebahagiannya dipatahkan orang gasang dan tidak berbudi sastera, yang menulis dengan kata-kata racun dan kebencian, tanpa etika dan maruah diri atau hormat terhadap penulis lain. Saya menginginkan suatu kritikan yang dipupuk kembali menjadi bidang yang bermoral, beretika, bertanggungjawab, dan juga membantu penulis berkembang. ...  Penulis juga harus belajar menerima kritikan dan belajar daripadanya.  Kembalilah mencari contoh daripada Goenawan Mohamad dan Baha Zain.” (hal. 206, Sastera Teras Negara Bangsa, ITBM 2014.).

Kata-kata ini menjadi lucu, dan akhirnya bertukar menjadi lucah secara akademik, apabila kesimpulan ini berasaskan a complete ignorance tentang suatu perkembangan dalam kritikan sastera Malaysia sejak lebih dari 30 tahun yang lalu, setelah munculnya gagasan Persuratan Baru yang kini mempunyai berlori-lori bukti yang boleh dilihat dengan mudah, hatta oleh orang yang buta sekali pun. Mengapa Prof. Emeritus ini tidak tahu semua ini? Apa sudah jadi dengan gelaran beliau itu? Saya amat kasihan kepada sahabat saya Baha Zain yang digesa oleh Prof. Emeritus ini untuk dijadikan contoh dalam kritikan,  tanpa diketahui oleh beliau Baha Zain pun sama saja dengan beliau, sudah ketinggalan 30 tahun dan tidak pernah dengar gagasan Persuratan Baru. Bayangkan dua orang pengkritik agung Malaysia ini cuba membaca kira-kira 1300 halaman tulisan dalam blog ini yang membicarakan tentang ilmu dan gagasan Persuratan Baru, tentulah kedua-duanya tidak akan terdaya melakukannya. Tidakkah ini amat memalukan? Mereka berada dalam keadaan yang amat serba salah, meneruskan kedegilannya  menafikan gagasan Persuratan Baru tidak mungkin sama sekali; tetapi menerimanya akan menaikkan prestij (aku tidak suka perkataan ini!) mereka sebagai pengkritik yang bertanggungjawab dan beradab mulia, seperti yang mereka kehendaki orang lain mempunyainya. Adakah pengecualian ini “bermoral, beretika, dan bertanggungjawab”?  Jika mereka mempunyai maruah intelektual yang tinggi dan ikhlas, yang tidak bersalut lumpur hasad, mereka akan menangis mengongoi seperti budak sedang kelaparan. Mereka menghadapi kebuluran ilmu yang amat dahsyat. Mereka hanya boleh diselamatkan melalui gagasan Persuratan Baru. Sikap positif mereka terhadap kritikan cara mereka membuat mereka sanggup kebuluran ilmu dan sanggup pula menghadapi risiko akan diberi catatan dalam sejarah intelektual Malaysia sebagai tokoh yang anti-ilmu dan menerima sikap “ingkar ilmu” tanpa mengetahui padahnya. Sebagai panduan, jika mereka berminat hendak mengkritik gagasan Persuratan Baru, mereka boleh cerakinkan 1300 halaman itu kepada beberapa tajuk utama (mereka boleh tentukan apa yang mereka mahu), seperti yang dibuat oleh Randall Collins dalam bukunya, The Sociology of Philosophies: A Global Theory of Intellectual Change, lihat rajah cerakinan tentang Imam Ghazali di halaman 424 dan tentang Socrates di halaman 56. Semoga rajah-rajah ini boleh membantu. Cerakinan ini boleh juga dibuat oleh sesiapa yang ingin tahu apa yang ada dalam 1300 halman entri blog itu.  Anggap ini sebagai satu latihan berfikir secara sistematik.

Apakah padahnya? Sebenarnya padah itu tidaklah besar sangat, hanya sekadar mendapat kutukan mesra daripada para cendekiawan dan sarjana sastera masa depan yang kasihankan mereka berdua berada dalam keadaan itu, tetapi admire kedegilan mereka berdua untuk terus berada dalam budaya pandirisme. Tuak pandirisme telah membuat mereka terhuyung hayang mencari arah pintu untuk keluar, yang entah ke mana, kerana dalam keadaan mabuk itu mereka tidak boleh membawa kereta besar mereka.  Inilah tragedi yang amat memilukan kita semua yang sangat kagum dengan dua orang tokoh terbesar kritikan sastera Melayu ini, lebih-lebih lagi apabila kita tahu mereka tidak mungkin berupaya membaca 1300 halaman tentang gagasan Persuratan Baru, yang kewujudannya tidak diketahui mereka pun. Sungguh kasihan kepada para pendukung sastera dikhianati oleh tokoh besar mereka sendiri yang memilih untuk bersikap “lembu kenyang,”  kata oramg Kelantan.

Satu tragedi akademik yang mengalahkan semua tragedi Shakespeare yang melucukan itu.  Sebuah tragedi intelektual yang amat melucukan.

Apakah peranan yang boleh dimainkan oleh ITBM dan DBP untuk membuat pembelaan terhadap dua orang tokoh besar kritikan sastera Melayu ini? Paling kurang yang mereka boleh buat ialah dengan menerima kehadiran gagasan Persuratan Baru sebagai suatu realiti dalam sastera Melayu moden, oleh itu dalam apa juga program sastera yang mereka anjurkan, satu kertas mengenai gagasan Persuratan Baru wajar diberi tempat supaya mana-mana sarjana ciritan dan sasterawan picisan yang tidak pernah mendengar nama Persuratan Baru boleh mendapat manfaat, supaya mereka tidak terus berada dalam gelap gelita hegemoni pandirisme yang berusaha bersungguh-sungguh untuk menutup sebarang perbincangan ilmiah tentang peranan ilmu yang benar dalam kritikan sastera dan dalam karya kreatif. Sebarang bangkangan boleh dijadikan isu penting yang boleh dibahaskan dengan ilmiah, supaya kedua belah pihak boleh mengemukakan hujah masing-masing secara tuntas. Itulah caranya dalam budaya ilmu Barat sekali pun, yang menjadi ikutan para sarjana ciritan dan sasterawan picisan sudah sekian lama. Tentulah lebih baik jika sumbangan sebenar Panel Anugerah Sastera Negara turut dibincangkan dengan kritis, supaya sumbangan mereka dalam membina kritikan sastera Melayu moden terserlah. Apakah idea baru yang mereka kemukakan, sesuai dengan keriuhan mereka dalam laporan mereka bahawa idea baru itu penting dalam penulisan kreatif, seperti yang mereka senaraikan dalam laporan mereka. Adakah mereka sendiri tidak mempunyai idea baru itu? Ini yang perlu kita debatkan dengan jujur, untuk mengelak dari tuduhan bahawa kita telah dinilai oleh sekumpulan sarjana yang mandul dari segi idea dan cetek meraba-raba dari segi ilmu.

Kita perlu uji sejauh mana puak ini serius dengan perubahan, kelainan dan seterusnya yang kini sudah menjadi klise baru dalam kritikan sastera.  Apabila seorang tokoh besar, seorang Profesor Emeratus berkata bahawa “sudah lama institusi bahasa dan sastera kita tidak menjadi apa-apa, melainkan bahan ketawa” (hal. 248),  maka yang terbayang kepada kita ialah pesta lawak lakonan para  ahli akademik, sarjana yang bergelar profesor atau profesor madya, yang gagal memberi imej sewajarnya kepada institusi bahasa dan sastera tempat mereka mencari makan, sama ada yang berada di universiti mahupun yang di luar universiti.  Kalau begitu, dan andainya teguran Profesor Emeritus ini benar,  maka apakah yang boleh kita harapkan daripada mereka untuk membawa perubahan dan sebagainya? Tepat sekali mereka ini hanya para pelawak yang tidak saja melawak, tetapi benar-benar “pelawak” dalam pengertian yang dipakai dalam budaya masyarakat Kelantan.  Inilah contoh kelakuan schizophrenic   yang pernah disebut oleh Prof. Muhammad Haji Salleh  tentang dirinya: “I was a linguistic and cultural schizophrenic .  English colonized me, yet it was my lifeblood.”   (hal. 20-21,  Critical Perspectives on Muhammad Haji Salleh, ed. Zawiah Yahya, DBP 2003).

Kalau begitu, apakah yang boleh kita harapkan daripada sarjana terbesar Malaysia ini?  Beliau telah memberikan kita sebuah sajak terindah yang memperihalkan sikap schizophrenic budaya beliau, “Pulang Si Tenggang”  berasaskan bacaan dan tafsiran beliau terhadap legenda seorang penderhaka kepada nilai-nilai budaya Melayu menjadi seorang wira dalam diri Muhammad Haji Salleh sendiri.  Inilah perubahan nilai yang diterima baik oleh sebahagian masyarakat Melayu, terutama di kalangan sarjana ciritan dan sasterawan picisan.  Apakah perubahan yang diingini oleh Muhammad Haji Salleh dengan perubahan nilai ini? Ditegaskannya dengan amat angkuh dalam kata-katanya yang sudah menjadi klasik dalam kelakuan schizophrenia ini: “Aku telah belajar, jadi kurang ajar...”  Bandingkan ucapan keramat ini dengan penegasan Buyung Lurus   dalam Hikayat Buyung Lurus: “Kita mesti pertahankan kebenaran di negara kita.” Inilah yang paling siuman untuk dijadikan panduan dalam kehidupan Melayu moden, bukan menjadi kurang ajar. 

Aku menulis novel terbesar Malaysia, mengatasi semua novel para sasterawan negara, Hikayat Buyung Lurus,  perihal seorang intelektual kampung yang jauh lebih cerdik dan lebih bijak daripada mana-mana sarjana ciritan dan sasterawan picisan di Malaysia. Falsafah hidupnuya menjadi ikutanku dalam kerjayaku sebagai seorang pujangga: “Kita mesti pertahakan kebenaran di negara kita”. Novel ini diasaskan daripada gaya bertinju Muhammad Ali, suatu kelainan yang tidak pernah terfikir oleh mana-mana sasterawan negara yang menurut Panel Anugerah Sastrera Negara banyak membuat kelainan, pembaharuan, eksperimen, anti-kutbah, anti-ilmu dan lain-laian keistimewaan. Buyung Lurus adalah seorang watak kreatif yang paling cerdik dan bijak yang pernah dilahirkan dalam karya kreatif Malaysia. Tentu saja anda dialu-alukan untuk menolak dakwaan ini dengan pembuktian yang cukup, misalnya dengan mengatakan, jika anda mahu, Pak Hassan adalah watak terkuat dalam sastera Melayu kerana kecerdikaknya dan kegedilannya (yang entah apa-apa), atau mungkin juga watak Salina, atau Lahuma. Tentulah menyeronokkan jika dibuat satu perbandingan dari segi perwatakan dan kecerdikan watak-watak terpilih yang sudah menjadi tokoh popular dalam novel Melayu, seperti Lahuma, Salina, Pak Hassan, dan lain-lain yang anda suka hendak jadikan mereka tokoh popular novel Melayu. Anda nanti akan melihat kehebatan Buyung Lurus sebagai seorang pemikir, seorang pengkritik sosial, seorang ahli politik yang jujur, dan seorag yang suka berjenaka tetapi jenakanya cukup serius. Anda juga akan melihat bagaimana tipu daya politik ditonjolkan sebagai pembelaan kepada rakyat, dilakukan oleh para pemimpin politik yang mencari kesempatan untuk menjadi kaya. Di atas segala-galanya, anda akan mengerti makna rasuah dalam politik dan dalam tindakan anggota masyarakat yang berkepentingan.

Dalam sebuah tulisan yang saya tulis sekitar 1980-an, tetapi baru diterbitkan dalam Widya 1983 dan 1984,  saya telah memberi peringatan kepada para sasterawan seperti berikut (dipetik oleh editor dijadikan kutipan tersendiri): 

“Para penulis kita nampaknya tidak dapat menerima hakikat bahawa karya yang bermutu tidak tergugat oleh penilaian, tepat atau tidak penilaian itu.  Mereka lebih mengutamakan kehadiran mereka sebagai penulis daripada kedudukan karya mereka. Yang dipertahankan bukanlah mutu karya, tetapi kehadiran mereka sebagai penulis.” (Widya, Oktober 1983, hal. 57). 

Bandingkan ini dengan motto di blog ini. Jika para sasterawan negara mempunyai semangat seperti yang disarankan dalam kutipan di atas, mereka tidak akan berasa tersinggung jika menerima kritikan keras terhadap karya mereka, kerana mereka sedar sebuah karya yang baik akan dapat berdiri sendiri tanpa bantuan penulisnya.  Kerana itu tidak akan timbul isu bahawa Persuratan Baru akan menolak semua karya  sasterawan negara sebagai karya sampah jika dinilai daripada perspektif konsep ilmu yang benar dan stylization of ideas.  Ukuran yang digunakan dalam Persuratan Baru jauh berbeza daripada ukuran biasa yang klise yang dikenali selama ini, oleh itu penulis dan pembaca serta penilai jenis lama sepatutnya sedar akan perubahan ini dan cuba memahaminya. Kalau engkau bercakap banyak tentang perubahan, eksperimen, kelainan, dan sebagainya yang diajarkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara, maka engkau harus bersikap terbuka apabila sudah ada cara yang berbeza untuk menilai karyamu. Isunya sangat mudah, jadi tidak perlu kamu semua jadi schizophrenic. Kalau engkau membaca Hikayat Buyung Lurus dengan kritis dan kreatif, engkau akan melihat teknik dan gayanya tidak lagi seperti yang kamu biasa baca selama ini, dengan itu kamu harus membaca dalam mod bacaan intelektual, tidak lagi dalam mod bacaan cerita seperti yang biasa kamu lakukan. Saya telah bercakap tentang belajar membaca dengan betul ini sudah lama, sejak tahun 1980-an lagi, jadi bukan perkara baru.

Masalah sampah dalam kegiatan intelektual juga bukan perkara baru. Ini cerita lama, paling terkenal sudah dihuraikan oleh Pitirim Sorokin dalam bukunya yang terkenal,  The Crisis of Our Age (terbit 1941). Dalam teori pengurusan Amerika Syarikat, perihal belantara teori pengurusan ini dan banyaknya sampah dalam teori pengurusan telah dibincangkan oleh James Lee sejak 1960-an lagi.  (Rujuk Medan-medan Dalam Sistem Persuratan Melayu, hal. 42.) Sekarang sastera sampah menjadi  kemegahan para sarjana ciritan dan sasterawan picisan, diberi sanjungan dan sokongan oleh ITBM dan DBP.  Sejauh mana keadaan ini membawa kemajuan berfikir dalam masyarakat Malaysia?  Yang berlaku adalah sebaliknya, iaitu apabila konsep ilmu yang benar ditinggalkan atau diremehkan, maka perkara-perkara aneh yang dibincang dalam entri yang lepas, mengenai faham pascamodenisme. Kemuncak pascamodernisme ini ialah apabila mangkuk kencing (urinal) diangkat oleh Marcel Duchamp sebagai seni, dan kini mendapat harga yang sangat mahal, berpuluh juta kerana telah diangkat menjadi karya seni di Barat. Persis inilah  yang terjadi dengan karya sastera sampah yang ini  diangkat oleh Mana Sikana di atas takhta keunggulan, kerana sebab yang sama, iaitu menentang tradisi ilmu dan mengubah nilai-nilai tradisi, seperti yang dilakukan oleh Muhammad Haji Salleh melalui sajaknya, “Pulang Si Tenggang.” Kepalsuan sajak ini sudah saya bincang dengan agak terperinci dalam sebuah tulisan yang disiarkan dalam Widya,  Januari 1984.  Tulisan itu penting dan perlu dirujuk, kalau anda serius dengan kecemerlangan pembohongan dalam sastera.

Saya perlu cerita sedikit tentang Marcel Duchamp, kerana Mana Sikana tidak pernah dengar namannya, apatah lagi para pengikut beliau terdiri daripada para sarjana ciritan dan sasterawan picisan, oleh itu mereka tergila-gila seolah-olah tidak siuman lagi mendewakan faham pascamodernisme yang anti manusia itu (anti-Tuhan tak usah katalah, memang falsafah mereka untuk menentang kebenaran.)  Tidaklah aneh sekiranya kita dapati Shahnon Ahmad, yang digelar oleh Mana Sikana Raja Novelis Malaysia, dan Profesor Emeritus Muhammad Haji Salleh,  Raja Pensajak Malaysia (gelaran yang diberikan oleh Mana Sikana juga), menjadi penyokong Mana Sikana dengan menerima pujian beliau kerana semua karya dan gerak laku mereka sesuai dan selari dengan pascamodernisme. (Baca kembali pujian Mana Sikana terhadap Raja Novelis Malaysia.)  Apakah keistimewaan faham pascamoderisme ini? Jawapannya diberikan oleh Marcel Duchamp.  Beliau adalah tokoh dan pelopor avant-guarde, yang selepas itu djadikan ikon pascamodernisme. Sekali peristiwa dalam tahun 1917, sebuah gerakan seni di Amerika Syarikat yang menggelar dirinya American Society of Independent Artists mengadakan pameran April 1917,dengan slogan “No jury. No prizes.” Menurut Catherine Belsey dalam bukunya, Poststructuralism: A Very Short Introduction  (OUP 2002),  “In order to avoid even the most unintentional hierarchy, Marcel Duchamp,  an influential member of the Independents, is said to have suggested that the works should be hung in alphabetical order, starting with a letter drawn from a hat. For his inventive idea he was elected chair of the hanging committee.) (hal. 84).  Perhatikan perkataan hierarchy di situ, yang sangat penting sebagai falsafah avant-garde dan pascamodenisme, tetapi kemudiannya kita dapati inilah kedudukan yang mereka klaim untuk diri mereka: mereka adalah yang terbaik dan yang paling bebas di antara seniman.  Apakah yang terjadi kemudiannya?

Inilah seterusnya cerita Marcel Duchamp dan sahabat karibnya Richard Mutt.  Sangat lucu, tetapi sekali gus amat serius.  Richard Mutt mengemukakan karyanya berjudul Fountain, berupa mangkuk kencing (urinal) untuk pameran itu, tetapi ditolak oleh Independents. Marcel Duchamp serta-merta menarik diri dari  jawatan Pengerusi memilih dan menggantung karya yang akan dipamerkan. Karya  yang ditolak, Fountain, yang memakai nama Richard Mutt, sebenarnya Marcel Duchamp sendiri, oleh itu sesuai dengan kedudukan Duchamp, Fountain diiktiraf sebagai “one of the most highly prized works of the 20th century.” (hal. 85). Yang anehnya, karya itu tidak pernah wujud, kecuali gambarnya, dan gambar itulah yang dicetak untuk dijual dengan harga mahal. Fountain, atau bahasa Melayunya pancutan zakar kencing, mendapat tempat istimewa dalam seni halus Barat.  Seorang ahli falsafah dan ahli estetiks Eropah, Thierry de Duve, menurut Belsey, “has argued that Duchamp’s  work in general, and Fountain in particular, mark a turning-point in aesthetics.” (hal. 86).  Pancutan kencing dari zakar “mark a turning-point  in aesthetics.”

Kebenaran pedapat ini telah dibuktikan oleh Shahnon Ahmad, penulis novel Shit (agaknya boleh diterjemahkan sebagai tahi; tetapi ada yang terjemahkan atau tafsirkan sebagai Mahathir, seperti Duchamp memanggil pencipta Fountain Richard Mutt). Novel ini mendapat sanjung para sasterawan dan pengkritik sastera, yang dianggap oleh Mana Sikana karya avant-garde dan karya absurd paling unggul di Malaysia, yang melayakkan penulisnya diletak di atas takhta keunggulan. Apa pun juga pendapat kita, sama ada jenis gila dan tidak siuman, atau yang khayal dalam angan-angan pascamodernisme, karya Shahnon Ahmad ini adalah sebuah karya klasik dalam pascamodernisme Malaysia. Yang menariknya kedua-dua karya besar dunia ini adalah mengenai najis. Adakah pascemodernisme itu sendiri sejenis najis budaya?

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 30/10/2016.



No comments:

Post a Comment