Saturday, October 22, 2016

KESAN POSITIF DAN NEGATIF KONSEP INGKAR ILMU PROF. WAN MOHD NOR WAN DAUD DALAM PERSURATAN MELAYU

Entri tentang “ingkar ilmu” ini mendapat sambutan yang amat luar biasa, jika dilihat dari jumlah pageviews yang direkodkan seluruh dunia, bukan di Malaysia sahaja.  Memang ramai peminatnya. Oleh itu saya perlu memberi sedikit lagi catatan mengenainya.

Yang saya maksudkan dengan kesan positif dan negatif itu bukan merujuk kepada ingkar ilmu sebagai satu konsep, tetapi merujuk kepada kefahaman dan penerimaan para penulis atau sarjana dan masyarakat secara umum. Adakah ingkar ilmu satu konsep atau satu ungkapan? Kedua-duanya.  Sebagai konsep ia merujuk kepada cara kita melihat sesuatu masalah, yang kita sedar atau tidak sedar, yang membolehkan kita meneliti masalah itu dengan cermat dan melihat keadaan sebenarnya masalah itu dan keadaan kita sendiri, sama ada kita menghadapi masalah itu atau pura-pura tidak menghadapinya atau memang tidak tahu apa-apa. Di mana anda berada? Saya tidak tahu, yang tahu anda sendiri. Adakah itu penting bagi anda? Ini pun terpulang kepada cara anda meneliti sesuatu masalah. Katalah anda memang tidak bermasalah dengan ilmu, dan bagi anda belajar bukan untuk mendapat ilmu, tetapi hanya untuk mendapat maklumat (sekadarnya saja) dan sedikit kemahiran, apa juga jenis kemahiran itu. Adakah sikap ini sikap orang yang cerdik, yang tahu menggunakan otak dan akalnya? Bagi saya tidak. Inilah sikap Pak Pandir. Katalah anda belajar hanya sekadar untuk mendapat maklumat, apakah jenis maklumat itu? Anda perlu tahu sumbernya, betul atau tidak, tepat atau tidak. Adakah sumber itu authentik? Nah, kalau anda mula berfikir sejauh itu, anda sudah bermula menjadi orang yang mahu mencari ilmu. Ini tidak terjadi dalam sastera Melayu moden. Para sarjana dan pengkritik sastera tidak mempunyai maklumat yang menepati ciri-ciri yang saya sebutkan itu. Anda boleh tahu semua ini jika anda membaca tulisan mereka dengan kritis, DAN kreatif.  Untuk berlaku kritis, anda perlu mempunyai kelebihan tersendiri dalam bidang anda, dapat menempatkan di mana duduknya tulisan yang anda baca itu, jenis yang benar-benar akademik atau hanya penuh dengan pretensi intelektual semata-mata. Anda tidak dapat ini dalam tulisan para sarjana yang menulis tentang sasterawan negara. Tidak percaya? Bacalah makalah mereka tentang “pemikiran sasterawan negara”. Anda akan tahu, dan dapat melihat dengan jelas, kualiti “pemikiran” dan analisis mereka sendiri, yang sangat jelas dalam kesimpulan yang mereka dapat dari bukan penelitian mereka, tetapi dari andaian mereka. Satu lagi, setiap maklumat adalah amat berguna untuk anda berkomunikasi. Perhatikan bagaimana para pakar kita bercakap dalam temu ramah di TV misalnya? Atau jika kita mendengar ceramah para ustaz dan ahli politik. Kita akan berasa kasihan kepada diri kita sendiri kerana terpaksa mendengar “rubbish” disogok dengan begitu bangga. Jarang kita boleh mendengar orang berilmu bercakap, mereka tidak diketahui dan jika diketahui pun tidak dijemput kerana takutkan kebenaran yang akan mereka ucapkan. Ini masalah kebebasan yang setiap orang di Malaysia mesti peka, oleh itu dia amat selesa berbohong atau pura-pura bercakap benar. Misalnya, apabila ada orang bercakap-cakap tentang “maqasid syariah”, dia hanya memasukkan perkara-perkara yang ingin didengar oleh ahli politik dan kerajaan. Tidak ada seorang pun bercakap tentang kedudukan 1MDB  dalam konteks “maqasid syariah” ini. Semua orang jadi takut, takut tak boleh keluar TV, takut dimarahi orang politik, takut macam-macam. Begitu juga apabila orang politik bercakap tentang bantuan dan segala macam insentif (perkataan ini sangat mulia dan popular di Malaysia), mereka tidak mahu bezakan aspek korupsi dan bukan korupsi. Sebab? Mereka tahu apa yang mereka buat itu amat jelas ciri korupsinya. Di sinilah konsep ilmu itu penting, kerana jika hanya maklumat yang kita cari, kita akan dapati ada teori pembangunan ekonomi yang menegaskan korupsi adalah suatu amalan yang diperlukan dalam menjana pembagunan, tetapi diberi istilah dan nama-nama yang sesuai yang menutup hakikat sebenarnya. Dua perkara yang saya sebut di sini, maklumat dan komunikasi, gagal diberikan oleh kebanyakan sarjana dan sasterawan. Anda tentu dapat agak sebabnya.

Sekarang saya beralih kepada ingkar ilmu sebagai ungkapan yang perlu dibiasakan supaya dapat didengar dan diketahui oleh masyarakat. Sebagai ungkapan, ingkar ilmu menyerlahkan sikap anda terhadap kebenaran, terhadap ilmu, dan terhadap kejujuran anda sendiri. Anda tidak mahu mendengarnya kerana anda, sebenarnya, tahu di mana anda berada. Mahukah anda ingkar? Tentu saja tidak mahu, oleh itu tidak perlu disebut kerana ini akan membuat anda rasa benci kepada yang menyebutnya dan benci kepada diri anda sendiri yang rendah maruahnya (low in self esteem). Ini melahirkan sejenis keangkuhan yang luar biasa, yang anda lemparkan kepada orang lain, “Ehh, dia ingat dia baik sangat.” Ada tidak anda pernah mengucapkan ayat itu? Saya biasa dengar, walaupun saya diberitahu tidak ada orang yang pernah mengucapkannya!

Sama ada sebagai konsep, mahu pun sebagai ungkapan, “ingkar ilmu” akan membawa anda kepada sikap dan konsep anda terhadap ilmu. Dan kalau anda sebagai seorang yang beriman dan iman itu tulen, maka anda tahu di mana tempat anda di akhirat.  Ini satu malapetaka besar yang jarang disedari oleh orang Islam sendiri.  Inilah kegagalan dalam memahami konsep ilmu, yang menjadikan anda ingkar ilmu.  Saya berhenti di sini.

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya, 22/10/2016.

2 comments:

  1. Sekadan perkongsian.

    Kali pertama saya mendengar Prof. Wan Mohd. Nor mengungkapkan konsep 'ingkar ilmu' ini adalah pada 13 Oktober 2016, dalam sesi Bicara Karya Perpustakaan Negara Malaysia, di Dewan Seminar 1 Univeristi Teknologi Malaysia (UTM), Jalan Semarak. Buku Prof. Wan yang dibicarakan dalam seminar ini ialah "Budaya Ilmu: Satu Satu Penjelasan".

    Prof. Wan menggunakan ungkapan 'Ingkar-Ilmu' menggantikan ungkapan 'anti-ilmu' yang lazim digunakan bagi merujuk kepada budaya peminggiran 'ilmu' sebagai teras kebudayaan khususnya kebudayaan Melayu-Islam yang menjadi latar kehidupan kita. Dalam menerangkan hal ini, Prof. Wan menjelaskan terlebih dahulu kepentingan ilmu/knowledge dalam hampir semua tamadun besar dunia (seperti yang dibahaskan dalam buku). Walau bagaimanapun, kedudukan ilmu pada zaman dahulu lebih dihormati berbanding dengan kedudukan ilmu dalam konteks dunia hari ini. Lebih penting lagi, kebiadaban terhadap pemaknaan ilmu berlaku apabila makna 'ilmu' telah digubah dan 'diperbaharui' mengikut kesesuaian zaman,sehingga menjadikan ilmu dalam konteks kini bukan lagi sebagai asas pembangunan insan, tetapi cenderung dimanipulasi sebagai sebahagian sumber komoditi ekonomi. Ini kerana rata-rata pembelajaran di institusi pendidikan sekarang tidak menjadikan pembinaan akhlak mulia sebagai matlamat utama pendidikan, tetapi cenderung pada matlamat untuk melahirkan pakar dalam satu-satu bidang teknikal/kritikal yang terpisah daripada etika yang dibalut dengan pakaian kerohanian, sekali gus menjadikan umat manusia sebagai umat yang mampu menggunakan kebolehan, kepakaran dan bakat diri untuk kemajuan duniawi, tetapi sulit untuk meletakkan diri sebagai insan berakhlak mulia seperti yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW, para sahabat, tabi, tabiin. Perumpamaannya, seseorang tang cemerlang dalam jurusan kejuruteraan, sangat arif dalam bidangnya tetapi tidak menggunakan kearifannya untuk melakukan kebaikan (makruf), sebaliknya melakukan keburukan (fasad) demi kepentingan diri dan kehidupan dunia semata-mata seperti mencipta sesuatu yang bertentangan dengan fitrah insan, dan kehidupan beragama. Dalam konteks inilah pentingnya kefahaman terhadap ilmu yang benar yang dapat mendorong seseorang menggunakan maklumat teknikal yang diperoleh secara beretika dan dipandu dengan ajaran agama, justeru menjadikannya apa yang lazim disebut sebagai 'mukmin profesional'.

    Kembali kepada soal ungkapan 'ingkar-ilmu' menggantikan 'anti-ilmu'. Menurut Prof. Wan, penggunaan ungkapan 'anti-ilmu' menafikan usaha sedia ada yang tampak serius umpamanya membangunkan institusi-institusi 'ilmu' pendidikan, penawaran pelbagai geran penyelidikan dan penerbitan pelbagai jenis bacaan. Namun, pemahaman terhadap makna 'ilmu' dalam kaca mata masyarakat dan bagaimana 'ilmu' dan kedudukannya ditanggapi dengan menggunakan logik sendiri sehingga menghilangkan makna 'ilmu' yang sebenar itulah yang mencerminkan makna dan tindakan 'ingkar-ilmu'. Ini bererti, ilmu tidak dinafikan dan diperakukan penting, tetapi kepentingan makna 'ilmu' itu telah dikesampingkan.

    ReplyDelete
  2. Analogi makna 'ingkar-ilmu' dapat dilihat dalam kisah keingkaran Iblis pada perintah Allah agar sujud kepada Nabi Adam as. Dalam peristiwa ini, Iblis tidak sekali-kali menafikan keesaan Allah SWT, tetapi ingkar pada perintah-Nya. Seperti itulah makna 'ingkar-ilmu', iaitu masyarkat tahu dan telah dijelaskan tentang 'kebenaran' dan 'ilmu yang benar' dalam kerangka pandangan alam Islam, tetapi masih enggan memperakukannya dan justeru melakukan tindakan-tindakan yang mencerminkan keingkaran kita pada makna 'ilmu' khususnya dengan melihat dan membaca makna 'ilmu' menggunakan kerangka pandangan alam yang bertentangan dengan agama.
    Sehubungan itu, Prof. Wan menjelaskan pentingnya kefahaman bahawa 'ilmu' dan 'kebenaran' tidak akan berubah dan tidak menuntut penyesuaian pada latar masa, tempat dan sebarang jurusan/prinsip seperti yang terjadi dalam kebudayaan Barat. Ini kerana perubahan konsep/makna ilmu akan menyebabkan 'nilai' dan 'makna' hidup turut berubah sekali gus mencetuskan kekeliruan nilai yang berpanjangan.

    Menariknya, saya dapati Tuan Affandi telah pun mengungkap hal yang dibincangkan Prof. Wan ini sejak tahun 1980-an, tetapi kabur atau kurang tepat dari segi pengistilahan. Saya berpandangan, ungkapan 'ingkar ilmu' dan penjelasan Prof. Wan mengenainya lebih tepat dalam mengungkapkan idea dan isu yang Tuan bahaskan selama ini, yang Tuan sebut sebagai 'anti-ilmu'

    wallahua'alam

    ReplyDelete