Kesan
negatif yang amat buruk dalam persuratan Melayu, yang dibawa oleh kumpulan Asas
50, belum lagi diberi analisis yang kritis berasaskan perilaku para anggota
Asas 50 sendiri dan para pengikut mereka.
Mitos yang dibina ke atas mereka begitu kuat, seolah-olah sastera Melayu
tidak wujud tanpa Asas 50; padahal yang
sebenarnya terjadi adalah sebaliknya. Asas 50 telah mencemarkan imej Islam
dengan melemparkan fitnah, tanpa pengetahuan yang tepat, bahawa bahasa Melayu
menjadi lembap dan mundur kerana menggunakan tulisan Jawi, yang menurut Asas 50
tidak kena mengena dengan Islam, kerana itulah hakikatnya, kata mereka tanpa
pengetahuan, yang berlaku di Turki. Kata
mereka, tulisan Arab (di sini tulisan Jawi) tidak kena mengena dengan
perkembangan Islam di Turki. Ini suatu kesimpulan yang amat jahat, yang cukup
celaka dalam konteks perkembangan agama Islam, kerana tuduhan ini tidak berasas
sama sekali. Seperti yang kita
ketahui, di mana saja Islam berkembang,
bahasa Arab atau bahasa al-Quran itulah yang menjadi asas perkembangan
bahasa-bahasa moden Islam seluruh dunia. Dalam kata-kata Prof. Syed Muhammad
Naquib al-Attas:
“Bilamana
Islam menyebarkan diri pada bangsa-bangsa insani maka yang pertama menerima
kesan keislaman tertayang pada bahasa bangsa-bangsa itu, kerana pengislaman
sesuatu bangsa nyata terjelma dalam rencana bahasanya. Maka di sisi kebudayaan
pengislaman bahasa merencanakan pengislaman pemikiran. Dan pemikiran yang
diislamkan itu merencanakan pandangan alam yang ditayangkan oleh
peristilahan-dasar Islam menerusi bahasa Arab.
Maka dengan ini nyatalah bahawa Islam sedari awal-mulanya memang
mengenali sifat sesuatu bahasa itu sebagai merupakan suatu rencana pandangan
terhadap alam dan hakikat semesta, yang masing-masing berbeza mentafsirkan
hakikat pengalaman dan keadaan sekeliling menerusi tapisan bahasa jua; memang
mengenali bahawa bahasa itu seakan-akan suatu tabir tipis beraneka-warna yang
senantiasa berada di hadapan wajah akali si pemandang alam, baikpun yang
dipandangnya itu alam zahir mahu alam batin. Maka warna dan corak, sifat dan
bentuk alam yang dipandang itu akan terpengaruh juga oleh sifat bawaan tabir tipis
bahasa yang merupakan alat akali bagi mengawal merencana-bentukkan corak
gambaran serta pengertian dan pentafsiran yang berlaku menerusinya itu. Dengan
ini kita lihat jelas bahawa bahasalah jua yang menimbulkan masalah yang paling
rumit dalam ilmu falsafah. Dapat juga direnungkan bahawa sesungguhnya nahu
sesuatu bahasa itu merupakan bagi kebudayaan suatu rencana penerokaan terhadap
hakikat kejadian semesta yang difahami serta difahamkan oleh kebudayaan, dan
perbendaharaan-katanya mencorakkan faham-faham yang membina rencana
penerokaan itu. Kesimpulannya sangat jelas bahawa pengislaman
bahasa itu merupakan unsur utama bagi kefahaman terhadap Islam dan kebudayaan
serta tamadun Islam pada keseluruhannya. Sekiranya rencana ma’nawi serta
penisbahannya yang terdapat dalam peristilahan-dasar bahasa-bahasa orang Islam
itu dikacau-kelirukan maksudnya, dan disaru-samarkan dengan rencana ma’nawi
serta penisbahannya yang dibawa masuk dari sumber-sumber asing, maka sudah barang
tentulah akan berlaku apa yang digelar di sini sebagai penafian keislaman dalam pemikiran dan fahaman; sebab keadaan
demikian menafikan pengislaman yang telah dikenakan pada pemikiran orang Islam
menerusi peristilahan-dasar bahasanya. Dan keadaan demikian ini memang kini
sedang pesat berlaku di kalangan Kaum Muslimin.” (Himpunan
Risalah, 2015: hal. 113-114).
Kutipan
panjang ini penting difahami kerana inilah yang terjadi dalam kebudayaan,
bahasa dan kesusasteraan Melayu, sebagai kesan malapetaka yang dibawa oleh Asas
50, yang kemudiannya diteruskan oleh Panel Anugerah Sastera Negara, yang
menjadi inti-sari semua karya para sasterawan negara.
Mengapakah
hanya Malaysia mempunyai sasterawan negara? Apakah keistimewaan Malaysia dan
apa pula keistimewaan sasterawan negara? Dua perkara ini saling bergantung,
sebagai kesan negatif perkembangan politik feudal di Malaysia. Kemunculan UMNO
dengan usaha pemerintah Inggeris adalah malapetaka besar kepada bangsa Melayu.
Mereka dikandangkan dalam projek
pembukaan tanah baru, FELDA, oleh Tun Razak bin Hussein dari Pahang
selepas Tanah Melayu merdeka tiga tahun. Orang Melayu menyambut projek
perhambaan moden ini dengan amat ghairah, kononnya mereka akan mendapat tanah
mereka yang mereka teroka sendiri. Betul mereka diberi tanah enam ekar, tetapi
mereka tidak sedar mereka telah dikandangkan dalam kawasan tanah baru itu untuk
menjadi kuli kepada para pemimpin UMNO. Apabila FELDA sudah maju, para peneroka
dijadikan hamba untuk memberi input kepada perniagaan, yang memang diwujudkan
untuk kepentingan politik dan untuk memberi faedah kepada ahli politik. Apabila
timbul kesedaran di kalangan para peneroka bahawa mereka telah ditipu, yang
timbul di kalangan peneroka Kelantan, mereka bawa kes penipuan ini ke Mahkamah.
Mereka menang, dan selepas itu semakin ramai peneroka membawa kes mereka ke
Mahkamah dan menang. Tiba-tiba kini menjadi sepi? Apa yang terjadi? Satu
sejarah perjuangan rakyat perlu ditulis tentang penipuan politik dan ekonomi di
FELDA ini. Kita perlu tahu mengapa
mereka tidak dibenarkan mengurus harta benda mereka sendiri, dilatih dan diberi
kemudahan daripada hasil titik peluh mereka sendiri. Mengapa mesti diambil
orang politik untuk mentadbir syarikat FELDA yang begitu besar sekarang?
Mengapa peneroka masih terus miskin? Inilah cerita yang ada kaitannya dengan
kemunculan sasterawan negara. Cerita ini hanya boleh difahami jika dilihat
dalam konteks gerakan bercorak iwajan dalam perkembangan bahasa dan sastera, dalam politik
dan kebudayaan Melayu. Apabila Asas 50 menjatuhkan hukum bahawa bahasa Melayu
tidak perlukan tulisan Arab jika mahu maju, maka terjadilah rangkaian
kehilangan arah dan maruah dalam kebudayaan Melayu yang selama beratus tahun
menggunakan tulisan Jawi dalam persuratan Melayu. Bagaimana ini berkait dengan
FELDA? Sekarang tidak saja rakyat tertipu dan ditipu dalam bidang politik dan
ekonomi, dikandangkan dalam tanah-tanah FELDA, malah para penulis dan
sasterawan pun sudah dikandangkan dalam sistem penilaian kejayaan penulisan
yang diberi tafsirannya oleh pekerja kebudayaan yang mendapat faedah daripada
ahli politik. Kerjasama sasterawan dan ahli politik inilah yang melahirkan
sasterawan negara. Dengan kerjasama ini, maka para sasterawan dengan rela hati
dan bangga dimasukkan ke dalam kandang feudalisme budaya, yang diberi nama
ITBM. Hasil pengandangan budaya ini boleh dilihat dengan jelas dalam kertas
kerja yang dicernakan oleh para penulis kertas kerja untuk SKPM 2014. Itulah
yang terjadi, maka dengan itu kedudukan para sasterawan negara diperkukuhkan
dalam program yang berunsur iwajan ini.
Kemunculan
sasterawan negara adalah kemenangan besar Asas 50 yang kemudiannya merosakkan
arah dan maruah persuratan Melayu. Projek iwajan Asas 50 berjaya cemerlang
dengan sokongan dan dukungan ahli politik UMNO yang berjaya mengandangkan para
penulis, sasterawan dan ahli akademik untuk meneruskan feudalisme budaya yang
dicipta oleh ahli politik UMNO. Walaupun kumpulan Asas 50 dan para pengikut
mereka sering bercakap tentang adab dan kesopanan, mereka tidak dapat
dimasukkan ke dalam golongan orang beradab kerana hanya satu sebab: mereka
tidak menerima konsep ilmu yang benar yang menjadi asas adab dalam Islam, oleh
itu mereka menggunakan ukuran mereka sendiri untuk menilai karya kreatif dan
akademik tanpa dikaitkan dengan adab seperti yang difahami dalam Islam. Oleh
itu, apabila mereka mengadakan peraduan menulis, mereka pilih yang menang itu
dari kumpulan mereka sendiri, tidak berasaskan kepada sumbangan dalam
meningkatkan adab dalam masyarakat dan dalam dunia ilmu. Dalam SKPM 2014, Prof.
Ulung Tan Sri Mohd. Kamal Hassan telah diberi tugas untuk memberi ucaputama (keynote address) kepada perhimpunan itu;
tetapi dalam edisi kemas kini buku ITBM yang mengandungi kertas kerja SKPM,
tidak terbayang sedikit pun adanya perbincangan mengenai ucaputama itu. Adakah
ini sebahagian daripada adab kesarjanaan untuk tidak membahaskan kandungan
ucaputama itu? Ucaputama itu sebenarnya
mempunyai perutusan yang amat penting dalam pembinaan tamadun yang dikatakan
menjadi minat ITBM yang menganjurkan SKPM itu, iaitu tamadun berteraskan moral.
Terkandung di dalamnya ialah aspek ilmu, sebagai teras pembinaan tamadun
Malaysia. Kerana ucaputama itu tidak
dibincangkan, maka kedudukan moral dan adab dalam pembinaan tamadun diketepikan
dan tidak diutamakan walaupun hanya sebagai satu idea. Oleh hal yang demikian, apakah asas ITBM
menjadikan sastera “teras negara
bangsa”? Empat orang sasterawan negara
yang menulis dan membentangkan kertas dalam SKPM tidak menyebut di mana-mana
dalam tulisan mereka bahawa sastera layak dijadikan teras negara bangsa,
sebagai satu slogan baru. Sebaliknya,
tulisan mereka sendiri adalah gambaran jelas betapa kuatnya pengaruh pandirisme
dan ciri-ciri iwajan dalam kegiatan sastera mereka. Mereka adalah “tukang
cerita” kritik sastera, bukan mengemukakan idea konkrit yang boleh dijadikan
asas perkembangan intelektual yang sihat. Semua tulisan empat orang sasterawan negara ini memperjuangkan ciri-ciri iwajan dalam bahasa,
kebudayaan dan kesusasteraan Melayu. Oleh sebab saya telah banyak menulis tentang
perkara ini dalam blog ini, anda hanya perlu membaca entri blog berkenaan untuk
mendapat gambaran yang lebih jelas.
Tulisan mereka dalam SKPM ini menjadi bukti betapa mereka bukanlah golongan pemikir seperti yang digembar-gemburkan oleh DBP dalam seminar tentang
pemikiran para sasterawan negara ini.
Jika anda faham maksud iwajan dalam perkembangan kebudayaan, bahasa dan
sastera, anda akan melihat betapa suburnya aspek iwajan ini dalam tulisan empat
orang sasterawan negara ini. Saya harap
kutipan panjang daripada Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas di atas memberi
anda gambaran apa yang sebenarnya yang dimaksudkan dengan ciri-ciri iwajan itu
dalam perkembangan kebudayaan, bahasa dan sastera yang dibawa oleh Asas 50 dan
dikemaskinikan oleh Panel Anugerah Sastera Negara. Pemahaman ini sangat penting kerana ini ada
kaitannya dengan kedudukan mereka
sebagai sasterawan negara, yang dilihat dari sudut yang menjadi pokok
perbincangan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas itu cukup jelas membuktikan
mereka tidak layak diberi gelaran itu. Sila semak dengan kritis kefahaman anda
tentang perkara ini.
Sebagai kumpulan yang kehilangan
adab, seperti yang dihuraikan dengan jelas dan mantap oleh Prof. Syed Muhammad
Naquib al-Attas dalam banyak tulisannya, maka para sasterawan negara ini sudah jelas termasuk dalam kumpulan pinggiran
yang cetek meraba-raba yang disebut oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas
dalam syarahan pengukuhan beliau 1972 di UKM, yang sudah tentu tidak layak dan
tidak sewajarnya diangkat menjadi sasterawan negara kerana mereka sebenarnya
tidak layak diberi kedudukan itu. Karya
merekalah yang menjadi saksi dan bukti hilangnya kelayakan itu. Ini suatu kesimpulan penting yang perlu
dinafikan oleh mereka dan para pengikut mereka, yang hingga kini belum lagi
dikemukakan oleh mereka.
Kehadiran Persuratan Baru dalam kritikan
sastera Melayu menjadi saingan dan cabaran besar kepada teori sastera Barat
yang masih digunakan dengan meluas oleh para sarjana dan sasterawan, walaupun
teori sastera Barat sudah diisytiharkan oleh Profesor Muhammad Haji Salleh
dalam ucapan pentingnya 2005 di DBP sebagai punca kepada penilaian yang salah
dan tidak tepat ke atas karya kreatif dalam sastera Melayu. Tetapi Profesor
Muhammad Haji Salleh tidak berupaya menjelaskan dengan terperinci tesis beliau
itu, oleh itu pendapat yang bagi saya tidak matang itu mati beragan. Dengan
munculnya gagasan Persuratan Baru sebagai teori alternatif, kebenaran pedapat
Profesor Muhammad Haji Salleh boleh diuji dengan menggunakan pendekatan yang
dikemukakan oleh Persuratan Baru, tetapi kemungkinan ini telah ditolak oleh
Profesor Muhammad Haji Salleh dan para pengikutnya sebagai tidak lebih daripada
“salakan anjing kurap” dalam kritikan sastera Melayu, seperti yang ditegaskan
dengan bergaya oleh Dr. Fatimah Busu dalam bukunya yang terkenal dan dijadikan
bacaan wajib di Universiti Malaya di kalangan para pelajar sastera. Adakah penilaian Profesor Muhammad Haji
Salleh dan para penyokong beliau berasaskan pertimbangan ilmiah dan akademik?
Saya belum lagi melihat apa-apa buku yang secara serius diterbitkan untuk
menolak gagasan Persuratan Baru. Oleh itu, kehadiran gagasan Persuratan Baru
jelaslah tidak boleh dicabar secara ilmiah dan akademik oleh Profesor Muhammad
Haji Salleh dan para pengikut beliau. Kalau andaian ini benar, maka tepatlah
kemunculan gagasan Persuratan Baru memang ditunggu-tunggu dalam kritikan
sastera Melayu. Walaupun gagasan Persuratan Baru ditentang oleh kumpulan
pinggiran yang cetek meraba-raba yang diwakili oleh Profesor Muhammad Haji
Salleh dan para penyokong beliau, termasuk ITBM sendiri dan kumpulan yang
berada di bawah pengaruhnya seperti PENA dan GAPENA, namun belum ada lagi sanggahan ilmiah
dikemukakan oleh mana-mana sarjana sastera. Dengan itu kehadiran gagasan
Persuratan Baru sebagai pendekatan yang paling canggih pada waktu ini dalam
kritikan sastera, belum lagi mampu dicabar oleh mana-mana sarjana, sama ada
yang telah mengemukakan “teori” (sebenarnya bukan teori) mereka sendiri atau
pun daripada para sarjana sastera secara umumnya. Selama mana para sarjana sastera ini sanggup
membodohkan diri mereka sendiri untuk tidak menerima cabaran gagasan Persuratan
Baru sebagai kaedah alternatif yang paling canggih yang wujud ketika ini dalam
kritikan sastera Malaysia? Mereka dijemput dengan segala hormat sebagai
kumpulan sarjana yang berwibawa untuk menolak gagasan Persuratan Baru
sebagai satu-satunya “teori” sastera
yang boleh digunakan dengan meyakinkan untuk menilai karya sastera di
Malaysia. Apakah yang menghalang mereka
daripada menyahut cabaran yang biasa dalam perkembangan ilmu ini? Dengan
mengambil sikap “lembu kenyang” (satu istilah Kelantan yang terkenal), sastera
Melayu telah dikhianati oleh mereka ini yang kononnya menganggap Persuratan Baru
hanya “salakan anjing kurap” saja. Tidakkah ini amat memalukan? Serendah itukah
standard akademik kita? Jadi mereka
tidak ada pilihan, melainkan menghadapi secara ilmiah kehadiran gagasan
Persuratan Baru ini. Hanya inilah saja
caranya mereka dapat melepaskan diri mereka dari kutukan sebagai “golongan
pinggiran yang cetek meraba-raba”, yang tidak kenal kebudayaan sendiri dan
berada di pinggiran sahaja dalam teori sastera Barat yang mereka tiru. Keadaan
ini amat memalukan bagi golongan akademik yang mendakwa merekalah yang
menentukan ukuran dalam penilaian karya kreatif dan dalam bidang
kesarjanaan. Sehingga mereka
membuktikannya, maka kedudukan mereka sebagai “golongan pinggiran yang cetek
meraba-raba” akan kekal, menjadi gerakan pandirisme yang telah mengkhianati
perkembangan intelektual di Malaysia. Tentu saja ini merupakan satu cabaran
yang amat besar, yang tidak boleh didiamkan sebagai “lembu kenyang” dalam
ungkapan Kelantan yang terkenal itu.
Satu
keistimewaan gagasan Persuratan Baru ialah pendekatan ini telah memberi takrif
“pemikiran” dalam sastera, dengan mengemukakan konsep stylization of ideas. Inilah
konsep yang dianggap oleh Profesor Muhammad Haji Salleh dan Dr. Fatimah Busu
sebagai “salakan anjing kurap” dalam kritikan sastera Melayu. Tuduhan ini menarik kerana ia menggambarkan
dengan jelas sekali kualiti akademik
sarjana sastera yang mendakwa mereka mempunyai murid yang ramai dan
pandai-pandai pula. Seperkara lagi,
tuduhan ini memberi perakuan tinggi kepada pandirisme yang dimiliki oleh
mereka, namun mereka tidak sedar kerana terlalu asyik memantul kehebatan mereka
sebagai golongan pinggiran yang cetek meraba-raba. Penjelasan lanjut yang agak
mencukupi telah diberikan dalam Gagasan
Persuratan Baru (edisi 2, 2014; hal. 330-336). Sebelum itu, ketika
membicarakan pemikiran dalam Aligupit,
saya telah menghuraikan stylization of
ideas dalam novel itu (Islam dan Pengaruh Barat dalam Kritikan,
hal. 149-151). Kedua-dua rujukan ini penting diberi
perhatian kerana di situ ditakrif makna “pemikiran” dan bagaimana pemikiran itu
dijelmakan dalam karya kreatif.
Berasaskan penjelasan ini, anda boleh dengan mudah melihat “pemikiran”
para sasterawan negara dalam karya mereka, untuk menentukan adakah mereka
golongan pemikir atau hanya golongan penglipur lara sahaja. Menentukan
perbezaan ini penting untuk menentukan kualiti karya mereka dan kualiti
“pemikiran” mereka. Jelaslah bahawa
Gagasan Persuratan Baru berupaya membantu anda dalam membuat penilaian yang
tepat kepada karya kreatif para sasterawan negara ini; di samping itu dapat
pula melihat bagaimana para sarjana (ciritan) menghuraikan aspek pemikiran ini
dalam kertas kerja mereka. Semua ini tidak akan berlaku jika sekiranya anda
masih berada dalam kandang Mutual Admiration Club atau terus terikat kepada
laporan Panel Anugerah Sastera Negara yang langsung tidak berbicara tentang
pemikiran, hanya memberi tumpuan kepada peniruan para sasterawan negara
terhadap teknik dan teori sastera Barat yang telah gagal membaca dengan
objektif karya para sasterawan negara ini.
Lihat juga penggunaan ruang naratif dalam konteks stylization of ideas yang dihuraikan oleh Prof. Ungku Maimunah
Mohd. Tahir sewaktu beliau mengulas peristiwa kecil Prof. Awang memberi nama
rumahnya (Pujangga Melayu, hal. 282),
yang dihuraikan dengan cantik sekali dalam bukunya Dinamika Pemikiran Sastera Melayu (DBP 2009, hal. 122-125); dan
ulasan saya dalam Ilmu Teras Persuratan
Melayu (UKM 2016, hal. 370.) Kesemua
rujukan ini perlu dibaca dengan kritis dan kreatif untuk mendapat manfaatnya,
dan makna stylization of ideas dalam
Persuratan Baru. Jika anda betul-betul
memahami makna stylization of ideas
anda akan dapat memahami dengan jelas apa yang dimaksudkan dengan pemikiran
dalam karya kreatif. Dan anda akan mengerti mengapa saya membuat kesimpulan
para sasterawan negara ini adalah kumpulan penglipur lara moden, bukan jenis
penulis yang berfikir. Sekarang anda
boleh berhujah dengan menyakinkan untuk menolak Persuratan Baru sebagai hanya
“salakan anjing kurap” seperti yang dibuat oleh Profesor Muhammad Haji Salleh
dan disokong oleh Dr. Fatimah Busu.
Gelanggang sudah terbuka luas untuk anda masuki. Masuklah sebagai ahli
akademik yang berwibawa, yang memahami dengan mendalam konsep ilmu dan betapa
pentingnya konsep ilmu yang benar itu menjadi asas penulisan kreatif dan
akademik.
Anda
perlu memasuki gelanggang ini untuk membawa kembali arah dan maruah persuratan
Melayu Abad 21, di samping mengembalikan arah dan maruah anda sendiri yang
sudah amat teruk bergelimpangan di lembah kekeliruan dan sesat dalam belantara
ambiguiti teori sastera Barat. Naiklah ke tebing kebenaran dengan mencapai
tangan Persuratan Baru yang dihulurkan kepada anda. Jangan malu untuk kembali
kepada kebenaran.
@@@@
Cabaran
yang saya kemukakan dalam entri ini, setelah memberi peluang kepada anggota
Mutual Admiration Club yang berada di pinggiran dan cetek meraba-raba untuk
menolak Gagasan Persuratan Baru dengan tuntas sebagai sarjana yang berwibawa
dan mempunyai maruah akademik yang tinggi, perlu disambut dengan serius oleh
sarjana handalan sastera Melayu seperti Profesor Muhammad Haji Salleh dan
sahabat beliau Profesor Zawiyah Yahya yang meremehkan Persuratan Baru sebagai “contrived and closed” (hal. 65
bukunya), juga oleh tokoh besar kritikan
sastera Melayu seperti Prof. Dato’ Rahman Shaari, Baha Zain (yang mahu
dijadikan model oleh Muhammad Haji Salleh tentang pencapaian tertinggi dalam
kritikan sastera), oleh “Raja Kritikan
Sastera Melayu”, Prof. Madya Dr. Rahman Napiah atau Mana Sikana yang mengajar
sasterawan dan sarjana melanggar semua peraturan untuk menjadi unggul dan layak
berada di takhta keunggulan seperti semua sasterawan negara, termasuk juga Dr.
Fatimah Busu yang bengis itu. Dan lain-lain sarjana besar atau sasterawan yang anda lebih tahu siapa mereka. Mereka
tidak ada pilihan, melainkan berdepan dengan kebenaran. Mereka perlu
bersifat murah hati untuk mendedahkan kehebatan akademik mereka sebagai sarjana
yang menjadi ikutan, supaya tiada lagi di kalangan para pengikut mereka sarjana
yang cetek meraba-raba. Keaiban
intelektual yang mereka perlihatkan selama ini memberi gambaran buruk kepada
sastera Melayu dan sasterawan negara yang tidak diberi pembelaan ilmiah,
sebaliknya dijadikan bahan ejekan dan bahan jenaka dengan memuji mereka begitu
tinggi, seperti yang dilakukan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dan Mana
Sikana dalam bukunya Sasterawan Negara di
Takhta Keunggulan, padahal mereka sebenarnya berada di atas tong kosong
daripada kayu gabus yang banyak didapati di Pasar Chaw Kit. Yang boleh mengembalikan maruah sastera
Melayu dan para sasterawan dan sarjana hanya gagasan Persuratan Baru.
Quote:
Quote:
“If you are irritated by every rub, how will
your mirror be polished?”
― Rumi
― Rumi
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 15 September 2016.
No comments:
Post a Comment