Kehadiran
sarjana ciritan dan sasterawan picisan dalam sastera Melayu telah menghalang
kemajuan berfikir dalam perkembangan sastera Melayu. Apabila saya bertanya
beberapa orang pelajar sastera di universiti, apakah yang mereka pelajari
tentang sastera di universiti, dengan agak keberatan mereka menjawab, “Tak ada
apa-apa yang menarik. Kami ambil kertas sastera kerana senang lulus. Hafal apa yang
diberikan oleh pensyarah, dapat markah tinggi.”
Bila saya bertanya, Mengapa sampai begitu sekali? Tidak ada yang mahu menjawab, semuanya
mengangkat bahu menyatakan keengganan mereka.
Bagus jika ada pensyarah memberi sedikit penjelasan, sama ada pelajar
sastera berbohong atau memang benar pengajaran sastera gagal di
universiti. Apakah faktornya?
Saya
akui dengan senang hati, saya memang amat kritis bila berbicara tentang
persoalan ini. Setelah 59 tahun cerita pendek saya “Kapitalis Kecil”
diterbitkan oleh Ahmad Boestamam dalam akhbar mingguan Pedoman, yang menjadi asas kepada pemikiran saya tentang sastera,
yang masih hidup dan diteruskan hingga kini, maka pengalaman dengan pelajar
sastera itu tentulah amat mengecewakan. Apa sudah jadi? Membaca beberapa percubaan sarjana sastera
untuk menjawab persoalan ini, seperti yang dicuba oleh Prof. Mohd. Mokhtar Abu
Hassan (yang cukup dengan statistiknya), memberi sedikit gambaran mengapa hal
ini terjadi, tetapi gambaran itu adalah mencukupi untuk meyakinkan saya
masalahnya ialah masalah ilmu. Sastera Melayu yang diajar di universiti adalah
sastera yang anti-ilmu, yang tidak membenarkan pelajar berfikir dan
membicarakan dengan kritis karya atau tajuk yang diberikan kepada mereka. Terus
terang, bagi saya ini merupakan satu pengkhianatan dalam pendidkan. Memang
perkara ini sudah saya tegur dan kritik sejak 1970-an lagi, dengan menulis
bagaimana para sarjana ini mengajar pelajar mereka menjadi bodoh, bukan menjadi
cerdik dan terbuka kepada perbincangan ilmiah. Kualiti pengajaran sastera
menjadi rendah dan akhirnya membunuh minat pelajar apabila para pensyarah yang
mengajar sastera cetek meraba-raba, berlagak sebagai sarjana poyo yang banyak
bercakap tentang perkara yang tidak mereka kuasai dengan meyakinkan. Saya amat yakin
inilah yang terjadi, setelah meneliti kerjaya dua orang sarjana besar sastera
Melayu yang amat terkenal dan popular, Mana Sikana dan Profesor Muhammad Haji
Salleh.
Pengaruh
negatif yang mereka lempar dalam dunia akademik adalah hasil dari kecetekan
mereka dan keengganan mereka untuk berbicara dengan mendalam tentang konsep
ilmu dalam pengajaran sastera. Tahap
perbincangan mereka masih di peringkat maklumat mentah yang tidak tepat pula,
seperti yang saya tunjukkan dalam kritikan saya tentang mereka. Tentulah amat menghairankan apabila seorang
sarjana besar seperti Mana Sikana yang memang banyak menulis, hanya sekadar
mencurahkan maklumat cetek yang tidak difahami dengan mendalam. Inilah yang
terjadi dalam tiga buah buku beliau yang saya bicarakan dalam blog ini.
Kekeliruan beliau tentang konsep teori dan sikap beliau terhadap perkembangan
teori sastera di Barat yang menjadi ikutan beliau, menjadi saksi betapa ceteknya kefahaman
beliau tentang sastera dan pemikiran dalam sastera. Malah seorang sarjana besar
yang dihormati seperti Profesor Muhammad Haji Salleh tiba-tiba, dengan tidak
semena-mena, bertindak begitu lucu penuh lawak murahan apabila beliau mengaku
telah memanjat bumbung kilang berkarat untuk mencari ilham untuk menulis kertas
kerjanya untuk Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014. Mengapa sampai begitu
sekali? Kalau tajuk itu dimaksudkan untuk berpura-pura dalam permainan bahasa
seorang pensajak, maka cara dan tempatnya sangat awkward, tidak cocok dengan kedudukan beliau sebagai sasterawan negara
dan Tokoh Akademik Negara. Adalah biadab sekiranya ada orang yang mengaku
berilmu cuba berjenaka tentang ilmu, dan meremehkan ilmu sampai serendah itu
seolah-olah bukan seorang ahli akademik, sebaliknya seorang pelawak sahaja, a kind of academic comedian yang hanya
boleh muncul dan dibenarkan muncul dalam dunia akademik Malaysia saja. Cheap thrill seperti ini mesti ditolak,
jika kita benar-benar serius tentang sastera.
Sekarang
apa yang perlu kita buat? Pertanyaan ini sebenarnya tidak perlu, kerana yang
perlu kita buat ialah menolak sikap anti-ilmu di kalangan sarjana sastera; dan
kita dengan tegas harus kembali kepada konsep persuratan seperti yang
dikembangkan oleh para ulama dan cendikiawan kita ketika membina tamadun ilmu
di negara ini. Pada waktu ini konsep persuratan dan konsep sastera disamakan
oleh para sarjana ciritan dan sasterawan picisan, yang akibatnya telah membuntu
perbincangan tentang peranan ilmu yang benar dalam kegiatan kreatif dan
akademik. Mereka telah menghidangkan
ayam bakar yang tidak masak yang disalut santan masam sebagai ayam percik yang
asli dan tulen. Bagi mereka kedua-duanya sama kerana pengalaman budaya
pemakanan seumpama itu tidak ada pada mereka. Mereka sangat gembira apabila
penipuan ilmiah ini diterima dengan baik sekali oleh para pengguna, sehingga
apabila ada orang yang tahu membuat teguran, mereka menjadi sangat marah kerana
mereka pun, saya fikir, ada juga rasa malu kerana mereka pun tahu kesilapan
mereka. Cuma, kata mereka dengan bengis, tegurlah dengan sopan, jangan sampai
memalukan mereka yang terhormat itu. Ini pun satu perkara yang saya bangkitkan
sejak tahun 1970-an, apabila saya
merungut mengapa mesti ada golongan Brahmin dalam sastera Melayu. Inilah dia,
tercokol di depan mata kita menjadi masalah besar kepada perkembangan ilmu
dalam budaya kita. Ketika saya
bangkitkan perkara begini tiada siapa pun di antara kalangan sarjana dan
sasterawan ambil peduli, kerana ketika itu mereka sudah berada, dalam ungkapan
yang masyhur di Kelantan, dalam kalangan
“lembu kenyang”. Mereka telah masuk
kandang “lembu kenyang” itu. Ungkapan
ini, jika anda banding dengan ungkapan dari Minangkabau yang diberitahu kepada
saya oleh Umar Junus, “kentut berebus”,
anda akan dapati sangat tepat mencirikan perilaku manusia yang bersikap
seperti itu. Untuk makluman, ungkapan “kentut berebus” telah dibuktikan benar
apabila laporan tentang pembohongan kerajaan British dalam Perang Iraq adalah
sejenis “kentut berebus” di peringkat global. Tetapi Presiden George Bush
mengambil sikap “lembu kenyang” walaupun
dia tahu itulah yang terjadi. Now
you see the point mengapa saya
menggunakan ungkapan yang anda sendiri, walaupun ahli dalam bidang anda, tidak
tahu atau tidak pernah dengar. Luaskan sedikit pengalaman budaya anda, sebagai
seorang ahli akademik, supaya anda tidak salah faham apabila saya menggunakan
ungkapan “lagu bertabuh” dalam konteks pendahuluan sesuatu tindakan, atau dalam
sesuatu perbincangan. Ada sarjana telah salah faham, menuduh saya mengajaknya
bertumbuk! Gila betul bila kejahilan dijadikan hujah.
Sastera
telah mati di Malaysia, dibunuh oleh para sarjana ciritan dan sasterawan
picisan yang anti-ilmu. Mereka inilah
yang mengkhianati tradisi persuratan Melayu dengan melantik sasterawan negara
untuk mengambil alih peranan para ulama dan cendekiawan dalam perkembangan
intelektual dan pembangunan tamadun moden berteraskan konsep ilmu yang benar.
Usaha ITBM dan PENA untuk menjadikan sastera sebagai teras negara bangsa,
dilihat dalam konteks perkembangan ilmu melalui persuratan Melayu, adalah suatu
usaha yang bertentangan dengan warisan persuratan yang kita terima. Maka dengan
itu usaha ITBM dan PENA untuk meletakkan sastera sebagai teras negara bangsa
adalah satu pengkhianatan kepada tradisi keilmuan melalui persuratan yang kita
warisi daripada para ulama dan cendekiawan kita sendiri, yang menjadikan konsep
ilmu yang benar seperti yang dikehendaki dalam Islam sebagai asas perkembangan
intelektual. Perbuatan melantik
sasterawan negara telah memutuskan tradisi persuratan dari ikatannya dengan
Islam, yang berakhir dengan miskinnya pengetahuan para sasterawan dan sarjana
sastera dalam budaya ilmu yang dibangunkan oleh para ulama dan ilmuan Islam
sejak beratus abad. Sikap anti-ilmu yang
masih boleh diawasi, akhirnya menjadi gerakan anti-Islam apabila manusia tidak
lagi dilihat dari perspektif Islam, walaupun mereka beragama Islam. Semua ini
menjadi punca kepada kebodohan orang Melayu sendiri, terutama dari kalangan
terpelajar, yang tidak lagi boleh berfikir dengan bebas dan jelas mengenai peranan
mereka dalam pembinaan tamadun mereka sendiri. Inilah yang diigini oleh
orang-orang seperti Mana Sikana, yang menjadikan faham pascamodenisme sebagai
ukuran dalam kemajuan kreatif dan akademik seperti yang saya bincang dalam
entri yang lepas. Apabila Mana Sikana meletakkan Islam di bawah pascamodenisme,
seperti yang saya tunjukkan dalam entri yang lepas, maka pengajaran sastera di
sekolah dan universiti diberi status liberalisme sepenuhnya, tidak lagi untuk
mendidik bangsa Melayu menjadi pembina tamadun ilmu yang benar, tetapi
sebaliknya mengandangkan mereka (yakni: memasukkan
ke dalam kandang)
dalam kandang sekularisme total yang berpaut sepenuhnya kepada teori sastera Barat (saya bercakap tentang kegiatan kreatif) untuk mengejar kemajuan yang kononnya diilhamkan oleh faham pascamodenisme. Jika anda perhatikan, pada mulanya teksdealisme terdapat sedikit unsur Islam dari pengakuan Mana Sikana sendiri, tetapi kemudiannya dan hingga sekarang unsur itu dibuang terus. Kita perlu mendapat penjelasan Mana Sikana mengapa unsur Islam itu dibuang, tidak diperlukan dalam teksdealisme. Adakah untuk menyelamatkan teksdealisme supaya serasi dengan pacamodenisme?
dalam kandang sekularisme total yang berpaut sepenuhnya kepada teori sastera Barat (saya bercakap tentang kegiatan kreatif) untuk mengejar kemajuan yang kononnya diilhamkan oleh faham pascamodenisme. Jika anda perhatikan, pada mulanya teksdealisme terdapat sedikit unsur Islam dari pengakuan Mana Sikana sendiri, tetapi kemudiannya dan hingga sekarang unsur itu dibuang terus. Kita perlu mendapat penjelasan Mana Sikana mengapa unsur Islam itu dibuang, tidak diperlukan dalam teksdealisme. Adakah untuk menyelamatkan teksdealisme supaya serasi dengan pacamodenisme?
Dolak-dalik
seperti ini biasa kita temui dalam tulisan dua orang tokoh besar sastera
Melayu, Mana Sikana dan Profesor Muhammad Haji Salleh. Jelas sekali mereka
tidak bermiant dan tidak memberi perhatian kepada konsep ilmu, hanya sekadar
mengulang maklumat yang selalunya tidak tepat, maka dengan itu tulisan mereka
merayau tak tentu arah, tidak ada fokus yang boleh dirumuskan sebagai
“pemikiran” yang jelas matlamatnya.
Penyelesaian
kepada kemelut yang sia-sia dan sengaja dicari-cari ini mudah sahaja, iaitu
dengan kembali kepada konsep ilmu yang benar. Melalui pendekatan yang
dianjurkan oleh gagasan Persuratan Baru, atau apa-apa juga pendekatan yang berteraskan konsep ilmu yang benar, akan
mengembalikan semula maruah tamadun Melayu yang berteraskan ilmu. Oleh itu,
usaha Profesor Muhammad Haji Salleh membawa tamadun Melayu ke zaman animisme
seperti yang dicadangkannya dalam kertas kerjanya dalam SKPM 2014, harus
ditentang dan ditolak dengan tegas. Membawa orang Melayu dan masyarakat
Malaysia ke dalam kandang animisme dengan alasan itulah yang dilakukan oleh
Salman Rushdie yang hasilnya bergemerlapan adalah satu pembohongan intelektual
yang tidak boleh diterima. Kalau anda
perhatikan tabiat dua orang sarjana besar ini, anda akan lihat Mana Sikana
terlalu tergilakan pascamodernisme yang menolak kebenaran itu dan menganggap
merekalah yang benar; manakala Profesor Muhammad Haji Salleh pula tergilakan
zaman lampau, sehinggga dia sanggup mencadangkan supaya diwujudkan benda-benda
ini: “Saya cadangkan diadakan suatu Kerusi Sastera Lisan dan Suatu Kerusi
Sastera Lama di Universiti dan juga Jabatan Folklor atau Sastera Lisan.
Tanpanya dua bidang ini biasanya tidak diberi ruang atau makna yang hak
padanya, dan hak pada jati diri kita.” (hal. 207-208). Maju untuk kembali ke
zaman silam, kepada animisme, oleh itu sesuailah perkara-perkara ini
dicadangkan oleh beliau diwujudkan di Sabah dan Sarawak. Itukah caranya sarjana
kita berfikir? Kalau itulah caranya, tentulah
mereka ini tidak layak menentukan bagaimana membina negara bangsa dengan konsep
sastera yang begitu cetek dan keliru.
Pelajar
Melayu yang mengambil mata pelajaran sastera tidak harus menjadi mangsa kumpulan
yang keliru ini. Mereka, para pelajar ini, dipaksa menjadi keliru
dengan tidak memberi mereka peluang mengenal konsep ilmu yang benar, dan bagaimana
ilmu yang benar itu menentukan pembinaan peradaban Islam. Tidak mungkin kumpulan pensyarah yang anti-ilmu
dapat memberikan kepada para pelajar ini cara berfikir dan bertindak yang kritis
untuk memastikan mereka membuat keputusan yang tepat dan berfaedah kepada semua.
Salah satu punca kelemahan bahasa Melayu para pelajar ini, yang dikatakan mengambil
mata pelajaran sastera yang diajar dalam bahasa Melayu, ialah kerana mereka tidak
diajar berfikir dengan kritis dan ditunjukkan bagaimana bahasa yang kritis itu boleh
membina peribadi mereka. Saya tidak pernah dengar mana-mana pensyarah sastera bercakap
tentang perkara ini seperti yang kita semua harapkan. Kegagalan pengajaran sastera
di universiti terjadi kerana para pensyarah yang mengajar subjek ini tidak saja
cetek meraba-raba, tetapi juga bersifat anti-ilmu. Anda boleh lihat semua ini jika
anda membaca dengan kritis dan kreatif tulisan Mana Sikana dan Profesor Muhammad
Haji Salleh, dan sarjana lain yang mengajar sastera. Inilah kenyataannya, yang cuba
disembunyikan dengan menjadikan gagasan Persuratan Baru sebagai seteru mereka yang
utama, yang mesti disekat daripada digunakan dalam pengajaran sastera. Satu pengkhianatan
terhadap ilmu yang tidak boleh dimaafkan.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 1/9/2016.
No comments:
Post a Comment