Saturday, September 29, 2012

LAGI TENTANG PEMBAKUAN UKURAN DALAM KRITIKAN SASTERA


Kucing kurus menggaru papan/ Papan digaru si kayu jati;
Adakah kurus kerana tak makan?/ Kurus makan maklumat basi

Masalah pembakuan ukuran dalam penilaian sastera menjadi semakin penting ditangani apabila sudah jelas sekarang bahawa Panel Anugerah Sastera Negara sudah gagal memberikan sekadar isyarat bahawa Panel itu, selepas 40 tahun,  menuju ke arah pembakuan ukuran dalam analisis dan penilaian karya kreatif di Malaysia. Sepatutnya perkembangan  ke arah ini sudah bermula, tetapi yang terjadi adalah sebaliknya.  Laporan panel  Anugerah Sastera Negara untuk tahun 2009 dan 2012 adalah yang paling lekeh dan paling rendah kualitinya, baik dari segi analisis mahu pun dari segi penilaian terhadap karya sasterawan negara yang mereka lapor.  Saya tidak perlu mengulang pandangan saya, cukup jika pembaca merujuk posting bertarikh  (antara lain) 9 November 2011 tentang tiga beban besar dalam sastera Melayu; posting 13 November 2011; posting 14 Disember 2011; posting 18 Julai 2011; posting untuk bulan Julai 2011 yang membicarakan secara khusus peranan Panel Anugerah Sastera Negara sebagai  penilai yang gagal memberi ukuran yang tepat jelas dalam laporan mereka; dan terakhir, posting  19 September 2012 membincangkan persoalan ini sebagai “pembakuan ukuran” dalam kritikan sastera. Posting terakhir ini penting  kerana tulisan yang lepas tidak dapat difahami dengan baik oleh para sarjana, pengkritik dan pembaca umum, oleh itu mereka tidak berasa perlu Panel Anugerah  Sastera Negara dikritik, kerana bagi mereka Panel itu telah menjalankan tugas mereka dengan cemerlang dan sangat ilmiah (tinggi kualiti akademiknya). Tetapi yang anehnya, saya belum lagi bertemu sebuah tulisan yang cerdik dan akademik yang membela Panel Anugerah Sastera Negara; cerita-cerita yang saya dengar masih berupa gosip sastera yang dibincangkan secara iseng-iseng ketika para penggosip ini ingin mengumpat sesama mereka.

Mengapa kita tidak boleh kritik Panel Anugerah Sastera Negara? Bagus juga jika ada orang yang bersedia membincangkan perkara ini, supaya kita boleh lihat kekuatan Panel Anugerah Sastera Negara dari segi analisis, penghujahan, dan penilaian yang mereka lakukan terhadap karya kreatif yang mereka nilai. Saya sendiri tidak bertemu dengan kekuatan itu, mungkin kerana saya melihat dari sudut lain yang tidak terfikir oleh Panel, atau memang sebenarnya laporan itu tidak menyerlahkan apa-apa pandangan yang bernas tentang kritikan sastera Melayu. Itulah sebabnya saya  pernah mencadangkan kepada Dewan Bahasa dan Pustaka supaya bermurah hati memberi  bantuan kewangan secukupnya kepada seorang (atau lebih) yang ingin menulis tesis Ph.D. tentang sumbangan Panel  Anugerah Sastera Negara dalam bidang kritikan sastera dan dalam menentukan ukuran yang agak baku yang boleh diterima untuk menjadi panduan  sepanjang zaman dalam perkembangan kesusasteraan Melayu moden. Lekeh sangatkah para calon sarjana kita sehingga tidak seorang pun tampil menyahut cabaran ini? Saya tidak fikir Dewan Bahasa dan Pustaka terlaku lokek untuk memberi bantuan kewangan yang diperlukan oleh calon berkenaan. Saya harap calon yang berminat akan tampil.

Masalah pembakuan ukuran ini amat perlu dibincangkan dengan mendalam oleh para sarjana kita kerana kita mahu lihat apakah ukuran yang telah dibakukan dalam kritikan sastera Melayu.   Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir telah banyak menulis tentang perkara ini, dalam konteks perkembangan konsep realisme dalam kesusasteraan Melayu moden.  Secara umumnya sastera Melayu telah menjadikan realisme yang dipraktikkan  dan difahami di Barat sebagai falsafah (?)  sastera Melayu, yang menjadi nilai teras dalam kritikan sastera Melayu.  Panel Anugerah Sastera Negara  menerima realisme sebagai dasar penulisan kreatif di kalangan sasterawan; dan berasaskan penerinaan itu, maka atas nama realisme para sasterawan diberi kebebasan yang luas untuk menjadikan realisme itu sebagai teras penulisan mereka. Dalam pembelaan para sasterawan  ketika dikritik mengapa mereka menulis hanya keburukan sahaja, mereka menjawab, semua itu memang ada dan terjadi dalam masyarakat. Mereka tidak terasa jawapan ini sangat lemah dan terlalu cetek untuk diterima, kerana bagi mereka, asal saja sesuatu itu terjadi dan memang didapati berlaku dalam masyarakat, maka itulah realisme dan sasterawan berhak menulis tentangnya. Demikianlah lahirnya novel Shit, TIVI, Terdedah, Kuala Lumpur Kita Punya, Langit Petang, Salina, dan novel-novel erotik/lucah karya Azizi Hj. Abdullah.  Adakah ini idea tentang realisme yang sebenarnya? Memang benar, itulah realisme, kata Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka.  Kesimpulan mereka diterima oleh hampir semua para sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera.  Shahnon Ahmad ketika mempertahankan TIVI tidak lucah, menegaskan bahawa apa yang ditulisnya di dalam novel itu adalah benar-benar berlaku dalam masyarakat Melayu, dan itulah realiti yang tidak boleh dinafikan, yang mesti diterima kewujudannya. Pendapat beginilah yang memberinya laluan untuk menulis karya-karya lucah sebagai karya realistik yang mencerminkan masalah masyarakat. Pandangan begini pada umumnya menjadi pegangan para sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera, dengan Panel Anugerah Sastera Negara menjadi pelindungnya. Itulah aliran perdana yang ditakdiskan dalam sastera Melayu moden. Sejauh mana aliran perdana ini merupakan penyelewengan sistem nilai yang sudah dibakukan dalam peradaban Melayu? Pertanyaan ini hanya boleh dijawab sekiranya masalah pembakuan ukuran ini dibahaskan terlebih dahulu, terutama sekali dalam konteks kedudukan apa yang dinamakan aliran perdana itu.

Punca yang melahirkan kekeliruan besar tentang apa yang disebut aliran perdana ini ialah konsep sastera yang dipegang oleh para sasterawan dan disokong oleh para sarjana dan pengkritik sastera. Pertama sekali harus diakui konsep sastera yang menjadi pegangan para sasterawan ini adalah konsep sekular yang diterima dari Barat, yang menjadikan kebebasan imaginasi sebagai asas utama dalam bidang kreatif.   Dari perspektif ini, maka lahirlah karya-karya eksperimen yang dengan cepat dan mudah diisytiharkan membawa perkembangan baru dan kemajuan yang menakjubkan dalam kesusasteraan Melayu. Antara contoh yang dibanggakan oleh Panel Anugerah Sastera Negara ialah cerita pendek Anwar Ridhwan, “Dunia Adalah Sebuah Apartment”, sebuah karya yang “filosofikal” dan membawa jalur baru yang tersendiri dalam penulisan cerita pendek di Malaysia.  (Lihat Laporan 2009). Saya mengatakan (posting 29/8/2012) tema cerita pendek ini sudah jadi klise dalam sastera Melayu moden, ditulis oleh seorang sasterawan yang belum dewasa yang masih kuat terpengaruh dengan  karya Umar Kayam misalnya (penulis “Seribu Kunang-kunang di Manhattan”).  Dalam posting itu saya memberi contoh sebuah cerita pendek A. Samad Ismail tentang pelacuran dan perzinaan (tema agung sastera Melayu yang juga menjadi tema utama karya ulung Anwar Ridhwan) yang jauh lebih matang dari segi pengolahan daripada cerita pendek Anwar Ridhwan tadi.  Tetapi kematangan seorang pengarang atau sasterawan tidak dijadikan ukuran penting oleh Panel Anugerah Sastera Negara. A. Samad Said yang menulis Salina dalam umur awal duapuluhan  tidak menampakkan kematangan dalam karya terkenal beliau itu, meskipun dari segi kreatif beliau telah menunjukkan kebolehannya hasil dari peniruannya terhadap teknik novel Barat; tetapi dari segi “pemikiran” beliau belum lagi dapat mengolah masalah masyarakat bawahan yang dipilihnya selain dari bercerita tentang mereka dan merakamkan perbualan mereka (aspek ini yang menarik perhatian dan minat Prof. A. Teeuw yang memuji karya ini).   Kelemahan ini dapat dilihat jika kita bandingkan karya beliau Hujan Pagi yang ditulisnya setelah sekian lama beliau bergelar sasterawan negara.  Tetapi karya ini pun masih dalam lingkungan peniruan teknik, khususnya teknik realisme magis yang dipakai agak luas dalam Hujan Pagi.  Bolehkah kita berkata “kematangan” A. Samad Said adalah “kematangan” dari segi peniruan teknik dari Barat, yang memperlihatkan kesugguhannya untuk meletakkan karyanya dalam lingkungan karya-karya Barat dengan harapan beliau juga akan diberi kesempatan untuk dipertimbangkan untuk memenangi Hadiah Nobel.  Adakah ini cita-cita dan matlamat yang baik? Untuk dirinya mungkin itulah yang terbaik, tetapi untuk negara  tidak ada apa-apa yang dapat dibanggakan. 

Beralih kepada seorang tokoh lagi, Shahnon Ahmad.   Adakah beliau dilantik menjadi sasterawan negara kerana “kematangan” karyanya? Jika kita dapat jadikan laporan tentang dirinya yang hanya berjumlah 21 halaman, paling pendek di antara laporan Panel Anugerah Sastera Negara, maka sukar untuk kita berkata beliau dipilih, ketika itu, untuk dijadikan sasterawan negara kerana kematangan karyanya. Tentulah ada sebab-sebab lain yang tersembunyi. Antara faktor yang sering disebut ialah kegiatan politiknya dalam UMNO ketika itu. Faktor kedua mengenai peranan Asas 50 dalam pemilihan. Setelah Keris Mas terpilih, calon kedua yang “layak” ialah Usman Awang; tetapi dari segi strategi pemilihan ini tidak bagus kerana akan terdapat rungutan apabila kedua-dua tokoh Dewan Bahasa dan Pustaka keturunan Asas 50 dipilih berturut-turut; maka tampillah Shahnon Ahmad, aktivis politik UMNO di Kedah ketika itu. Masa terlalu suntuk untuk menulis laporan tentang beliau dengan terperinci; atau lebih tepat ketika itu tiada banyak yang dapat ditulis tentang sasterawan ini kerana karyanya masih terbatas, dan itu pun tidak semuanya bermutu. Tetapi sebagai satu strategi, pilihan terhadap Shahnon Ahmad adalah tepat, kerana apabila tiba giliran Usman Awang, laporan tentang diri dan karyanya adalah yang terpanjang di antara semua laporan yang pernah ditulis dan diterbitkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara. Laporan itu mungkin telah wujud, telah siap, ketika Shahnon Ahmad diputuskan untuk menjadi sasterawan kedua menduduki takhta sasterawan negara. Jika anda masih ingat ucapan penerimaan Keris Mas yang bercakap tentang politik sastera dan sastera politik, maka tentulah anda akan mengerti bahawa pemilihan Shahnon Ahmad adalah hasil dari politik sastera (untuk mudah difahami, bandingkan dengan politik pentadbiran, politik bahasa, politik akademik, politik kenaikan pangkat, dan yang semacam dengannya).  Beliau tidak dipilih kerana kematangan karyanya, sama seperti A. Samad Said tidak terpilih kerana kematangan karyanya.  Tetapi adakah pilihan itu tidak tepat? Soalan ini tidak timbul ketika itu, kerana Shahnon Ahmad seorang penulis popular dan seorang aktivis politik UMNO pula. Soalan itu hanya timbul waktu ini, dibawa oleh Shahnon Ahmad sendiri yang menetapkan kematangan itulah faktor utama dalam pemilihan dan perlantikan seorang sasterawan negara. Beliau sentuh (hanya sentuh, bukan menganalisisnya dengan tuntas) persoalan ini dalam tulisan terbaru beliau dalam Dewan Sastera, September 2012, berjudul “Kematangan”. Terima kasih kepada seorang teman kerana menunjukkan tulisan itu kepada saya, kerana katanya persoalan ini berkaitan dengan idea pembakuan ukuran dalam kritikan yang saya bincangkan dalam blog ini.  

Soalan: Bolehkah kita jadikan kematangan sebagai ukuran yang baku dalam pemilihan seorang sasterawan negara?  Maksudnya, hanya seorang sasterawan yang betul-betul matang dalam penghasilan karyanya dan matang pula sebagai seorang sasterawan, yang layak dipilih untuk dilantik menjadi sasterawan negara. Jika kita membaca laporan Panel Anugerah Sastera Negara dengan kritis, dan mengemukakan dua contoh yang baru saya sebut, maka nampaknya kematangan tidak pernah dijadikan ukuran oleh Panel Anugerah Sastera Negara. Apabila Shahnon Ahmad mencadangkan kematangan sebagai ukuran yang baku dalam pemilihan seorang sasterawan negara, adakah beliau mengemkukakan sesuatu yang penting dan patut diterima? Sebenarnya ukuran yang beliau utarakan itu telah ditolak mentah-mentah oleh Panel Anugerah Sastera Negara. Jika kematangan itulah yang menjadi penentu layak tidaknya seorang sasterawan diberi kedudukan sebagai sasterawan negara, maka sudah tentu yang pertama layak diberi kedudukan itu ialah Ishak Hj. Muhammad, diikuti oleh A. Samad Ismail, dan seterusnya Kassim Ahmad sebagai seorang pensajak yang mantap dan satu-satunya sasterawan intelektual yang tepat dengan gelaran “sasterawan intelektual” itu. Selepas itu barulah Keris Mas dan seterusnya. Tetapi mengapa tiga orang sasterawan ini terlepas  peluang itu? Sebenarnya mereka dinafikan peluang itu kerana adanya politik sastera dan kuatnya pengaruh politik sastera itu di Malaysia di kalangan orang sastera. Ketiga-tiga mereka adalah tokoh politik kiri yang sangat terkenal di Malaysia, walaupun A. Samad Ismail sudah diterima oleh Tun Razak ketika beliau menjadi Perdana Menteri.  Ketika beliau masih hidup, Bung Karim selalu memberitahu saya, dengan kesal dan terkilan, bahawa dia sudah berkali-kali mengemukakan nama Ishak Hj. Muhammad untuk diabadikan namanya di sebuah sekolah menengah. Bung Karim memberitahu, Pak Sako (gelaran mesra Ishak yang diberikan oleh Jepun) dituduh seorang komunis, oleh itu tidak layak dijadikan nama sebuah sekolah. Bagaimana pun, saya ada dengar kabar, sudah ada sebuah sekolah di Pahang yang memakai nama beliau. Di mana sekolah itu saya tidak pasti, mungkin orang Pahang boleh memberitahunya.   Lagi pula beliau sudah diberi gelaran “Dato’”, oleh itu bukan lagi seorang komunis. Saya tidak pernah dengar seorang komunis diberi gelaran “Dato’”!        

Kematangan mungkin boleh dijadikan ukuran dalam kritikan, tetapi tidak dalam konteks Shahnon Ahmad. Dalam tulisan yang dirujuk, kita melihat egotisme (keangkuhan dan kesombongan melampau)   seorang sasterawan negara yang memandang rendah para sasterawan yang tidak setaraf dengannya, walaupun sasterawan itu mempunyai kualiti tertentu.  Mari kita lihat bagaimana egotisme itu dilonjakkan dengan angkuh:   “Seorang sasterawan dari Sungai Petani beria-ia benar  dengan nama calonnya [untuk dijadikan sasterawan negara] dan meminta pendapat saya. ... Saya berdiam diri saja. Calon ini memang seorang sasterawan yang agak lama, begitu prolifik, lantang suaranya dalam sebarang aktiviti sastera. Memang layaklah sasterawan ini dicalonkan, tetapi saya terus membisu.  Seorang teman dari Kuala Lumpur meminta pandangan saya dengan pencalonan seorang sasterawan yang agak ulung dan terkenal. Karyanya banyak. Sering menang hadiah sastera. Sering menang sayembara novel. Seorang Sarjana dengan gelaran Doktor. Seorang yang benar-benar komited dengan sastera. Saya membisu sahaja.  Seorang teman lagi mencalonkan wanita. Beberapa nama calon wanita dikemukakan. Semuanya sasterawan besar juga. Banyak karya. Terkenal seluruh negara. Sajaknya banyak. Cerpennya pun banyak. Novelnya pun banyak. Apakah pandangan saya dengan calon-calon wanitanya itu? Saya terus berdiam diri bagaikan seketul tunggul gerigis.  Kalau diperhitungkan dari segi kuantiti karya, memang banyak calon yang boleh dikekmukakan; malah senarainya berjela-jela. Banyak yang menang sayembara novel yang sering diadakan. Banyak sajak yang dimilikinya dalam antologi puisi dan jumlah puisi ecerannya berjumlah ratusan. ... Seperti yang saya tegaskan, bukan itu saja yang menjadi faktor ukuran penilaian untuk dinobatkan sebagai sasterawan negara. Satu faktor yang utama dan sering dilupakan oleh orang adalah kematangan karya dan kematangan sasterawan.”   

Adakah dengan kata-kata itu Shahnon Ahmad memperlihatkan beliau seorang yang tegas dalam menentukan ukuran penilaian? Tidak. Itulah suara seorang yang amat tinggi daya egotismenya. Beliau sudah lupa bahawa ketika beliau dipilih, bukan ukuran yang ditetapkannya kepada orang lain yang dipakai. Ukuran yang dipakai ialah ukuran dari segi politik sastera yang menyebelahinya. Tidak sedikit pun kelihatan apa yang beliau sebut sebagai “kematangan” itu yang ditonjolkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara.  Laporan yang ditulis untuk beliau pendek, ditulis tergesa-gesa, mencerminkan kelemahan Panel dan sekali gus mengheret Shahnon Ahmad  ke dalam politik sastera yang tidak bersangkut-paut dengan “kematangan” karya dan beliau sendiri sebagai seorang sasterawan. Sebagai contoh, novel yang mendapat pujian tinggi Panel, Ranjau Sepanjang Jalan, adalah sebuah karya tentang kebodohan petani Melayu yang ditulis secara sensasi untuk membangkitkan rasa simpati pembaca, yang pada hakikatnya berasaskan konsep tragedi yang bertentangan dengan Islam.  (Lihat penjelasan terperinci tentang tragedi dalam Adab dan Peradaban ... , bab 10). Jika anda membaca novel ini dengan kritis, anda akan dapati novel ini pada hakikatnya menghina prinsip-prinsip Islam, tetapi mengangkat kepercayaan Hindu-Budha berasaskan fatalisme, yang bertentangan dengan worldview Islam.   Novel ini bukanlah sebuah novel yang matang dari segi pengolahan, tidak juga matang dari segi idea yang cuba diketengahkan,  lebih-lebih lagi tidak matang  jika potret perwatakan di dalam novel ini dianalisis dari segi psikologi  manusia berakal yang berpegang kepada ajaran Islam.  Semua kesimpulan ini boleh diuji ketepatannya dengan melihat bagaimana pengarang menggunakan ruang naratif untuk membina novelnya dan sekali gus menyerlahkan “pemikiran” pengarang melalui penggunaan wacana dari perspektif stylization of ideas, ia itu “pemikiran” tadi diberi bentuk yang konkrit melalui perwatakan  yang menolak sebarang unsur tragedi, sebaliknya menggunakan akal dan ikhtiar berasaskan kefahaman yang betul tentang Islam. Ini semua tidak ada, oleh itu apa yang disebut sebagai “kematangan” itu tidak muncul. Yang muncul ialah tragedi bercorak sensasi  berlebihan  (misal: “penderitaan” ditusuk nibung, yang boleh diuruskan dengan mudah dan cepat  jika watak itu seorang yang cerdik dan tahu menggunakan kemudahan kesihatan yang memang boleh didapati dengan mudah hatta oleh orang ulu yang paling ulu sekali pun!).  Jalan mudah yang diambil oleh Shahnon Ahmad untuk membina wataknya hanya berjaya membina karikatur yang lebih lemah daripada patung wayang kulit (yang sebenarnya mempunyai peribadi dan maruah), yang tidak langsung mencerminkan kehidupan petani yang susah, tetapi tahu menyelesaikan masalah mereka. Novel ini barangkali akan menjadi lebih baik jika dijadikan komek untuk bacaan budak-budak sekolah, dengan syarat bahasanya ialah bahasa Melayu standard.  “Kematangan” yang disebut oleh Shahnon Ahmad boleh dilihat dan boleh dikesan dengan mudah jika novel ini dibaca dalam mod bacaan intelektual yang mementingkan ilmu dan pemikiran; sebaliknya jika dibaca dalam mod bacaan cerita, maka semua kelemahan novel ini boleh ditutup dan aspek ceritanya tidak dilihat secara kritis, malah dibiarkan hanyut dalam fantasi seperti yang disogokkan oleh pengarang. Cara ini tidak sesuai jika kita benar-benar mahu menilai kematangan seseorang pengarang.    

 Shahnon Ahmad berulang kali menegaskan “kematangan” adalah ukuran yang subjektif; beliau tidak memberitahu bagaimana boleh dijadikan suatu ukuran yang objektif.  Suatu ukuran yang subjektif, walaupun boleh dipakai, kegunaannya amat terbatas, mungkin dalam lingkungan 25-30 peratus, ertinya agak kecil dari segi keberkesanannya.  Oleh itu bukan ukuran utama, hanya ukuran sampingan. Kematangan akan hanya menjadi ukuran utama jika dijadikan ukuran yang objektif dengan meletakkan kematangan itu dalam konteks tertentu. Misalnya, kita boleh mengukur kematangan seseorang sasterawan dengan melihat bagaimana dia menggunakan wacana dalam ruang naratif yang dibinanya, dibandingkan dengan isian cerita yang mengiringi isian wacana tadi. Jika yang diutamakan ialah isian cerita dalam ruang naratif itu, maka kematangan sukar dinilai dengan objektif; oleh itu diperlukan perbandingan dengan melihat isian wacana yang bersifat intelektual, atau yang bersifat pemikiran. Jika pemikiran itu lebih diutamakan dalam ruang naratif tadi, maka besar kemungkinan kematangan sang penulis boleh diukur dengan menganalisis bagaimana dia bermain dengan idea yang dikemukakannya, yakni bagaimana dia mantakrif idea itu dalam konteks cerita yang dikisahkannya. Jadi cerita tidak dibiarkan hanyut, seperti yang berlaku dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan.    Kalau anda tidak faham penjelasan ini, bacalah sampai anda faham, tidak rugi.       

 Persoalan pembakuan ukuran ini penting dalam kritikan sastera Malaysia, yang sudah sekian lama hanyut dalam penilaian umum berasaskan common sense   seperti yang ditunjukkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka.  Kesahihan laporan ini perlu dicabar, jika kita benar-benar ingin meningkatkan pemikiran dalam kritikan sastera dan dalam bidang kreatif.  Pandangan umum yang berdolak-dalik yang diutarakan oleh Shahnon Ahmad, seorang Profesor Emeritus yang dihormati dan seorang sasterawan negara, juga perlu dicabar dengan tuntas  supaya khayalan akademik tidak lagi menjadi ocehan isengan para sarjana dan sasterawan kita. Ocehan atau idle talk ini sudah lama berlegar dalam sastera Melayu,  jadi sudah patut ditamatkan riwayatnya dengan sanggahan akademik yang benar-benar berpijak pada konsep ilmu yang benar.    Tidak ada kompromi untuk itu, supaya kita tidak sentiasa riuh rendah dalam idle talk  setelah sastera menjadi subjek tersendiri dan mempunyai disiplin tertentu. Disiplin ilmiah atau disiplin akademik tidak dibina di atas lumpur idle talk   seperti yang dilakukan oleh Prof. Emeritus Shahnon Ahmad, sang sasterawan negara, dan rakan-rakannya yang kita tahu siapa mereka.   Kita perlu menuju ke arah pembakuan akademik seperti yang ditunjukkan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas; dan ini termasuk juga dalam pembakuan ukuran dalam kritikan sastera.           

 

Mohd. Affandi Hassan,

28/9/2012.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    








No comments:

Post a Comment