Saturday, September 15, 2012

ANJAKAN SISTEM PENDIDIKAN ... ? ANJAKAN KE ARAH MANA?


Laporan Awal Pelan Pendidikan Malaysia 2013-2025 telah dibentang pada 10 September 2012, sekali gus Pelan Pendidikan Malaysia 2013-2025 telah dilancarkan secara rasmi oleh tuan punya kerajaan sekarang.  Komen saya berasaskan laporan akhbar, saya harap apa yang dilaporkan tepat dan tiada unsur pembohongan, seperti yang biasa didapati dalam akhbar sekarang.  Kesan awal saya, rosak binasalah cucu cicit aku, bila mereka berjaya dididik menjadi musang jinak yang pintar, musang liberal dunia pascamoden, yang dijadikan barang dagangan dalam ekonomi kapitalis yang tamak dan rasuah. PPSMI dihidupkan dengan lebih bergaya dan meyakinkan melalui subjek Kesusasteraan Inggeris. Nantilah kita akan tengok pelajar sastera Inggeris akan jauh lebih cerdik dan “berjiwa sastera” daripada pelajar yang ambil sastera Melayu.  Bila sudah ada sastera Inggeris, apa perlunya sastera Melayu? Dalam sastera Melayu pun yang diguna ialah pendekatan dan teori Barat, sama saja dengan yang digunakan dalam sastera Inggeris. Lebih baik sastera Melayu diajar dalam bahasa Inggeris, lebih mudah difahami dan mutu karya yang digunakan pun akan lebih mudah dikenal bermutu tidaknya.  Dalam sistem baru ini, pelajar akan  fasih berbahasa Inggeris, tetapi tahu bahasa Melayu yang jenis bahasa pasar saja. Tidak pedulikan agamanya, tetapi sangat bergaya memperagakan hidup mewah dalam budaya hedonistik yang diimport dari Eropah dan Amerika Syarikat. Mereka akan jadi manusia itu. Lalu saya teringat cerita pendek sasterawan negara (waktu dia tulis dia masih muda, belum lagi diberi gelaran itu) Anwar Ridhwan yang mendapat pujian tinggi dari Panel Anugerah Sastera Negara, “Dunia Adalah Sebuah Apartment” (disiar dalam Dewan Sastera, Mac 1973, dengan ulasan buih pujian meninggi oleh Prof. Hashim Awang dalam keluaran sama yang menegaskan, “Anwar berjaya kemukakan teknik baru”. Isinya baru jugakah?).  Kata hati kecil saya, “Wah, bagus betul Si Anwar Ridhwan ini, boleh baca apa yang terjadi kepada bangsanya begitu awal!”  Kalau begitu, betullah kesimpulan Panel Anugerah Sastera Negara yang memuji Anwar Ridhwan telah mencipta jalur baru dalam cerita pendek Malaysia. Kata hati kecil saya lagi, “Wah, hebat betul mereka ini! Tahu saja bagaimana bangsa mereka akan hancur runtuh!!”  Kalau begitu, adalah gunanya juga Panel Anugerah Sastera Negara dan sasterawan negara yang mereka pilih!  (Tapi saya tak perlu tarik balik kritikan saya.)

Sampai juga hajat bahasa Inggeris untuk ditegakkan sebagai bahasa utama di sekolah-sekolah Malaysia. Siapa sangka “perjuangan suci UMNO dan para pemimpinnya” untuk memperkasa bahasa Inggris tercapai juga, dan tercapai dengan lebih bergaya pula, dengan kerelaan orang Melayu sendiri yang tersenyum simpul melihat bahasa Melayu dipinggirkan. Kalau anda baca laporan akhbar, belum lagi baca laporan betul, anda sudah tahu dengan pasti betapa bahasa Melayu itu dipinggirkan “ke tengah” untuk ditonton dengan kagum sebagai bahasa kebangsaan yang duduk setaraf dengan bahasa-bahasa Malaysia yang lain, yang kini sudah diberi tempat yang memang mereka perjuangkan sejak sekian lama. Kini multilingualism dan multiculturalism diiktiraf secara rasmi dalam pelan transformasi sistem pendidikan Malaysia ini. Tahniah kepada DAP yang mendapat pengiktirafan itu diberikan oleh UMNO/BN belum sempat lagi Pakatan Rakyat menduduki Putrajaya. Strategi DAP menakutkan UMNO/BN yang akan hilang kuasa dengan memberi “sokongan” kepada Pakatan Rakyat mencapai matlamatnya dengan baik sekali, tanpa menimbulkan kemarahan sesiapa sekali pun. Cantik sekali strategi ini. Mana ada bangsa yang menyokong dan bangga kehilangan maruahnya seperti orang Melayu? Tidak mengapa. Bahasa Melayu telah dinaikkan taraf menjadi bahasa kebangsaan sama seperti bahasa-bahasa lain di Malaysia yang juga diberi kedudukan itu.  Bahasa Melayu tidak boleh dikembalikan menjadi bahasa Melayu kerana kata mereka sangat kuat bau tengik sifat perkaumannya. Orang Cina ada bahasa Mandarin, bukan bahasa Cina; orang India ada bahasa Tamil, bukan bahasa India. Hanya Melayu yang ada bahasa Melayu, tidakkah itu punca perpecahan dan benih perkauman yang hangit? Sudah pun terbakar tahun 1969, dan keranda bahasa Melayu sudah diusung oleh orang Melayu sendiri untuk ditanam. Sudah pun ditanam. Cuma kuburnya saja tidak diketahui. Pasal tanam memang sudah tanam. Tidak perlu kubur. Sekarang sudah pasti orang Melayu sudah kehilangan adab; yang masih kekal ialah adat yang diadatkan, misalnya konsep ketuanan Melayu yang sebenarnya tidak bererti apa-apa kecuali untuk dijadikan slogan para samseng Melayu untuk mencederakan Melayu yang tidak sehaluan dengan mereka.  Sekarang para samseng ini sudah bernaung dalam satu persatuan dengan sokongan besar golongan berkuasa yang pada waktu ini amat memerlukan bantuan para samseng ini. Kini timbul satu soalan yang dikemukakan oleh orang gila: Ada jugakah samseng dalam kumpulan cerdik pandai Melayu ini?  Sukar juga hendak dijawab, kerana kini mereka berkumpul di bawah Majlis Profesor Negara, bertindak sebagai ahli fikir untuk negara, malah ada yang berkata sistem pendidikan baru ini pun hasil cetusan mereka.  Tidak mungkin suatu keputusan yang begitu besar dibuat tanpa pengetahuan mereka, tanpa persetujuan mereka. Apa guna ada Majlis Profesor Negara jika mereka tidak berfungsi? Cerdik pula orang kampung yang menimbulkan persoalan ini. Siapa yang ajar mereka jadi begitu kurang ajar?  Menidakkan kemampuan cerdik pandai adalah perbuatan kurang ajar; dan kerajaan yang meletakkan mereka dalam Majlis Profesor Negara sudah pasti mempunyai matlamat sendiri untuk dicapai, yang disedari dan disokong oleh anggota Majlis Profesor Negara.  Jika perspektif ini diambil kira, orang Melayu tidak waras untuk menyangsikan kejujuran para cerdik pandai dalam menjaga kepentingan bangsa Melayu. Tetapi di sinilah terjadi kecelaruan kognitif (cognitive dissonance): cerdik pandai yang begitu tinggi patriotismenya, mengapa membisu apabila berdepan dengan soal bahasa Melayu ini? Mengapa mereka tidak tegaskan bahasa rasmi Malaysia ialah bahasa Melayu, bukan bahasa kebangsaan?  Jangan-jangan cadangan yang berani dan bernas bukan datangnya dari Majlis Profesor Negara, tetapi dari manusia biasa yang tidak bernaung di bawah mana-mana majlis.  Saya diperingatkan supaya tidak membangkitkan perkara ini dalam blog ini, kerana sangat sesitif. Kata mereka, tak pasal-pasal saya kena belasah nanti, cuba memandai-mandai tak tentu pasal mempersoalkan sesuatu yang tidak kena mengena dengan Majlis Profesor Negara. Sekali imbas betul juga peringatan itu; tetapi saya mempunyai pertimbangan lain.  Selama ini para cerdik pandai kitalah yang mepertahankan maruah bahasa dan budaya kita, malah merekalah yang mencetus dan mewujudkan Universiti Kebangsaan Malaysia walaupun satu ketika ada orang kuat GAPENA yang meragui pentingnya sebuah universiti baru di tengah-tengah rimba pula. Ketika itu, tahun 1968, saya baru jadi ADO di Temerloh. Apabila rombongan dari Kuala Lumpur tiba di Temerloh, yang meminta pertolongan saya mencari tempat untuk memperjuangkan penubuhan universiti baru itu, saya sangat bangga kerana pernah terlibat dalam perjuangan kebangsaan itu, walaupun sangat kecil, tak perlu sebut pun. Tapi saya masih ingat kata seorang pengemuka Melayu yang datang, ketika bersalam dengan saya waktu hendak pulang, “Terima kasih Encik Affandi, mencarikan kami tempat untuk pertemuan ini.” Wah, kata hati saya. Rupanya aku pun seorang pejuang juga!!

Saya bukan pejuang apa-apa, dan tak mahu dikenang sebagai pejuang, apatah lagi sebagai pejuang yang sekerat sekerat.  Tapi saya seorang yang taksub bahasa Melayu. Apabila dalam tahun 1977, sebaik saja saya balik dari luar negeri untuk buat postdegree saya, saya terima surat daripada Prof. Bakar Hamid memberitahu cerita pendek saya “Angin Dari Gunung” (1972) telah diterjemahkan oleh beliau bersama Prof. Loyd Fernando dan sedia untuk diterbitkan jika saya setuju, saya tidak setuju kerana saya mahu semua karya saya dibaca dalam bahasa asal oleh rakyat Malaysia sendiri, terutama orang Melayu. Sejauh mana mereka tersinggung saya tidak tahu, tetapi selepas itu tiada lagi apa-apa cerita tentang terjemahan karya saya, hinggalah dalam tahun 2004 apa bila Prof. Ungku Maimunah yang ketika itu berada di New Zealand minta kebenaran saya untuk menterjemahkan cerita pendek “Masih Murid Lagi”.  Saya masih keberatan, hinggalah Prof. Wan Mohd. Nor dan kawan-kawan lain minta saya fikir semula dan tidak terlalu keras dengan keputusan itu. Sebagai menghormati kawan-kawan, saya setuju, dan itulah kali pertama karya saya diterjemahkan dan diterbitkan di luar negeri. Saya bangga kerana di dalam pengenalannya disebut gagasan Persuratan Baru, hasil usaha Prof. Ungku Maimunah memperkenalkannya. Terima kasih prof. Cerita pendek itu adalah lanjutan kepada cerita pendek “Angin Dari Gunung” tentang seorang guru yang pintar; manakala “Masih Murid Lagi” pula tentang seorang guru yang bodoh. Cerita pendek itu adalah reaksi saya kepada satu kenyataan akhbar sahabat saya, Menteri Pengajian Tinggi ketika itu, yang meluahkan rasa hampanya tentang pelajar universiti tidak tahu berfikir.  Isunya bukan itu, tetapi mereka tidak dibenarkan meluahkan fikiran dan pandangan mereka kerana mereka amat kritis dengan tindak tanduk kerajaan yang merugikan rakyat. Isunya ialah kerajaan tidak boleh dan tidak mahu menerima kritikan. Sesiapa juga yang mengkritik kerajaan mesti dihukum dengan cara apa sekali pun. Isunya: kerajaan mesti sentiasa menang dalam keadaan yang bagaimana sekali pun. Kerajaan tidak boleh kalah. Hanya bukan kerajaan saja yang boleh kalah dan mesti dikalahkan. Itulah isunya. Anda fikir mahasiswa boleh terima ini? Kalau lembu boleh bercakap, lembu pun tidak boleh terima, sebab lembu pun mahu masuk universiti juga kerana dalam kawasan universiti rumputnya hijau subur. Adakah keadaan ini akan berubah? Tidak. Di bawah pelan baru ini, sekatan akan lebih diperketat, dan hukuman ke atas yang menentangnya akan lebih keras. Antara prinsip penting yang dipakai ialah “perpaduan”, satu prinsip yang implikasinya amat besar. Kritikan dan berlaku kritis adalah punca perpecahan, oleh itu boleh dihukum. Kerana semua orang mahu bersatu padu, mahasiswa yang mengkritik adalah golongan yang tidak mahu perpaduan, oleh itu mesti dihukum seberat mungkin. Pelan ini akan lebih mengikat kebebasan pelajar, untuk memastikan mereka terus akur dengan kerajaan dan kekal menyokong kerajaan.  Mahukah anda melihat mayat pelajar dari kampung bergelimpangan di kampus dan di jalan raya, seperti pernah berlaku di Thailand beberapa lama dahulu? Kerajaan itu telah ditumbangkan, tetapi penekanan terhadap pelajar terus berlangsung. Pilihan terbaik bagi pelajar ialah belajar, terus membisu, dan ikut saja apa kemahuan kerajaan. Natijahnya ialah kita akan terus menerima pemimpin yang bodoh, yang suka mengibarkan bendera seperti budak-budak sekolah menyambut keberangkatan raja-raja ke sekolah mereka.

Inilah masyarakat tidak beradab, yang kehilangan adab. Yang akan bangkit berkuasa ialah para pemimpin palsu, yang akan disokong dengan kuat oleh sekumpulan guru yang mendapat faedah besar dari pelan ini, seperti yang ditunjukkan dalam berita akhbar. Untuk guru-guru ini diadakan projek khas, rancangan khas, di bawah matlamat utama (pertama) untuk memertabatkan profesion perguruan. Sekarang guru-guru sudah diikat untuk memastikan mereka terus menyokong kerajaan, tetapi masih ada yang bolos dan menentang kerajaan. Di bawah sistem baru, perkara itu tidak akan dibenarkan berlaku lagi apa bila semua guru akan diukur berasaskan prestasi paling minimum, dan sesiapa juga yang berada di peringkat itu akan dikenal pasti sebagai kumpulan guru yang tidak profesional dan mesti dihukum dalam beberapa cara yang akan ditentukan. Isunya ialah: guru tidak dibolehkan bersikap kritis, kerana itu adalah punca yang menyebabkan prestasi mereka berada di peringkat minimum. Tapisan untuk menjadi guru akan lebih ketat, oleh itu gaji dan kedudukan mereka akan lebih baik dari segi teorinya. Saya fikir aspek ini perlu dibincang lebih panjang, lebih terperinci, supaya guru diberi kedudukan yang wajar, di samping itu murid-murid pula diajar untuk menjadi lebih vokal dan bersedia memberi pandangan kritis, supaya terdapat perhubungan saling memberi antara guru dan para pelajar. Kita perlukan sikap terbuka ini jika kita betul-betul ingin menjadikan pelajar kita cerdik dan guru-guru pula dipastikan mempunyai pengetahuan yang luas, baik dari segi pengalaman intelektual mahu pun dari segi pengalaman fizikal (misalnya dengan membawa guru-guru ini berinteraksi dengan kumpulan mereka di luar negeri). Belanja lebih, tapi faedahnya besar jika dikendalikan dengan baik dan cekap. Inilah caranya membentuk masyarakat beradab.

Membentuk masyarakat beradab ini mesti bermula dari konsep ilmu. Inilah subjek yang tidak pernah terfikir untuk dibincangkan dalam pembinaan peribadi manusia moden di Malaysia, walaupun sebelum itu menjadi asas pembinaan manusia Melayu melalui pendidikan berteraskan Islam.  Persuratan Melayu dibina di atas asas ini, tetapi tidak kesusasteraan Melayu moden. Contoh-contoh dari laporan Panel Anugerah Sastera Negara membuktikan betapa terasingnya asas itu dalam penilaian Panel. Kesilapan besar ini akan diteruskan dalam pelan pendidikan ini, dengan itu tidak mungkin terdapat perubahan dan kemajuan yang selalu diberi perhatian oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka. Jika keadaan ini diteruskan, maka pengajaran sastera di sekolah-sekolah dan universiti tidak akan berubah, malah akan lebih teruk lagi terjerat dalam lingkaran nilai dan teori Barat. Di sinilah pentingnya kaedah baru diperkenalkan dalam pengajaran sastera, misalnya dengan memperkenalkan gagasan Persuratan Baru. Guru dan para pelajar akan berada dalam horison baru, dan akan lebih mudah mempelajari sastera. Di samping itu mereka  akan dapat melihat dengan lebih jelas mutu sesebuah karya kreatif dan dapat pula melihat bagaimana analisis dan penilaian dibuat ke atas karya berkenaan. Mereka akan cepat belajar mengenal pasti karya bermutu dan analisis yang bertaraf ilmiah, yang boleh diukur dengan mudah ketepatannya. Tetapi untuk melakukan perubahan ini, diperlukan perubahan sikap dari terlalu memihak dan terikat kepada teori dan pendekatan Barat kepada keberanian ilmiah untuk meneliti dan menggunakan kaedah baru yang disediakan oleh gagasan Persuratan Baru. Itulah yang menjadi persoalan, kerana pada asasnya sifat terbuka itu tidak ada di kalangan kelompok yang sepatutnya terbuka kepada pemikiran baru. Akibatnya ialah teori-teori dan pendekatan lama dari Barat yang sudah lapok akan terus digunakan, dan pengajaran sastera di Malaysia akan terus membosankan para pelajar dan guru-guru sastera sendiri. Saya tidak fikir Majlis Profesor Negara boleh mambantu dalam hal ini, kerana mereka juga perlu berubah untuk lebih terbuka dan menerima pemikiran baru dalam bidang ini.  Walaupun saya bersikap optimis, namun saya harus realistik untuk menerima hakikat bahawa perubahan itu tidak akan berlaku dalam masa seratus tahun ini. Itulah keadaan sukar yang kita perlu hadapi dengan sabar. 

Pendeknya, Melayu akan terus tinggal bodoh, bergantung sepenuhnya kepada ihsan UMNO dan para pemimpinnya untuk memberi durian runtuh setiap kali diadakan pilihan raya.  Paling celaka ialah rasuah yang diberi jenama baru dijadikan dasar kebudayaan kebangsaan, sementara dasar yang dirumuskan dalam tahun 1971 dihapuskan kerana keadaan politik sekarang tidak lagi membenarkan dasar itu diteruskan. Akhirnya yang ada hanya kereta api Tanah Melayu, tidak lagi bahasa Melayu yang telah diturunkan darjatnya menjadi bahasa kebangsaan setaraf dengan bahasa Cina, Tamil dan lain-lain, lebih rendah kedudukannya daripada bahasa Inggeris yang diperkasakan. Kambali ke zaman kolonial. Itulah realiti yang dicipta oleh UMNO dan para pemimpinnya, walaupun mungkin terlalu jauh menyimpang dari cita-cita asal. Sesuai dengan faham realisme yang dianut oleh para sasterawan, maka realiti ini harus diterima. Memang pun terjadi, dalam gaya Shahnon Ahmad, sasterawan negara. 

Lain-lain pandangan akan saya kemukakan dalam posting akan datang.

Mohd. Affandi Hassan,
15/9/2012.



1 comment:

  1. Terimakasih Tuan Mohd Affandi Hassan..
    Benar,sistem pendidikan yang berjaya melahirkan insan hebat.
    Sebaliknya sistem yang kaku,menyekat kemampuan maka lahirlah mereka yang bekerja,berfikir untuk mengampu.
    Jadilah manusia sebenar yang teras kehidupannya adalah ilmu dan amal.
    Suatu kupasan terhadap sistem pendidikan dengan gaya,bahasa yang mudah,bersahaja tetapi mendalam maknanya.
    Selamatlah umat Melayu.

    ReplyDelete