Thursday, September 13, 2012

MENGHADAPI CABARAN ATAU LARI DARI CABARAN? ANDA PERLU JELAS DI MANA ANDA BERADA


Lucu juga bila saya ada dengar orang berkata, gagasan Persuratan Baru mahu hapuskan kesusasteraan Melayu moden. Bagaimana boleh timbul anggapan ini belum lagi dijelaskan kepada saya. Lagi pula saya pun tidak peduli sangat dengan pandangan kurang siuman begini. Apakah yang menakutkan mereka? Saya belum lagi membaca di mana-mana kitab yang menyebut para ulama berseru menghapuskan pelacuran dan korupsi. Hanya di Malaysia saja seruan lantang itu dijeritkan; hasilnya pelacuran semakin meluas, demikian juga rasuah. Apakah tindakan kita? Cukup senang, tetapi amat sukar dilaksanakan: hapuskan saja pemimpin jahat, jangan biarkan mereka menjadi pemimpin masyarakat. Tetapi demokrasi secara tabii membiakkan pemimpin jahat ini, oleh itu selagi kita menggunakan demokrasi untuk mendapat kuasa, kita akan terus dikuasai oleh para pemimpin jahat dan penipu ini. Itu sudah jadi sifat demokrasi di mana-mana sekali pun. Di Amerika Syarikat, penipuan dan korupsi sudah dibudayakan begitu rupa sehingga tidak ada lagi orang peduli sama ada penipuan dan korupsi itu dilakukan atau tidak.  Mereka ada institusi yang dipanggil Jewish Lobby, yang kerjanya untuk memilih Presiden Amerika Syarikat pilihan Yahudi. Yang penting bagaimana caranya penipuan dan korupsi itu dilakukan: jika melanggar undang-undang, maka boleh dihukum. Di Malaysia pun begitu. Tetapi jika undang-undang yang dilanggar itu dilakukan dalam konteks undang-undang untuk melindungi manusia penipu dan korup ini, maka para pelakunya akan selamat. Mau contoh? Tiap hari akhbar kita memberitahu, cuma kita saja tidak mahu tahu dan tidak pandai membacanya.  Misal yang mudah: Jika anda mau bikin projek besar, makan belanja bilion ringgit, anda boleh tentukan siapa akan dapat projek itu. Jika dibuat tender terbuka pun, anda masih boleh mempengaruhi yang menang tender.  Katalah Syarikat Syaitan Sdn. Berhad (sekarang syaitan yang dikenali lebih baik daripada malaikat yang tak dikenali, kata Dr. Mahathir Mohamed merujuk kepada UMNO dan para pemimpinnya sebagai syaitan yang memang dikenali rakyat) menang dengan bida 3 bilion. Dalam standard practice di Malaysia, selepas tiga minggu atau paling lama dua bulan tender disahkan, syarikat yang mendapatnya wajib membuat perincian harga terbaru. Ketika itulahlah kos akan naik sampai 10-15 bilion, walaupun asalnya 3 bilion saja. Syarikat Syaitan Sdn. Bhd. dijamin dapat 3 bilion; selebihnya dapat kepada anda untuk kegunaan anda. Itulah cara paling mudah untuk menjadi kaya, itulah dorongan utama untuk menang pilihan raya walau dengan cara apa sekali pun. Itulah demokrasi.  Seburuk itukah demokrasi? Jika anda ragu-ragu, anda perlu tahu, sebaik saja pembangkang menang di Terengganu, royalti minyak ditamatkan dan kerajaan negeri tidak menerimanya tetapi diberikan balik setelah penyokong kerajaan menang; tetapi para penyokong kerajaan ketika pemerintahan pembangkang masih menerima wang itu dalam bentuk wang ihsan. Hingga kini Kelantan belum terima royalti minyak hak rakyat Kelantan, kerana hak itu telah dirampas oleh kerajaan pusat. Itulah demokrasi, dan itulah masksud memilih pemimpin jahat menjadi ketua mayarakat. Sekarang korupsi diberi jenama baru sebagai “pemberian kepada rakyat”. Memang mengikut peraturan sesebuah kerajaan boleh menggunakan wang dari Perbendaharaan untuk membantu rakyat, oleh itu tidak timbul penipuan atau korupsi. Kedua-duannya telah dijenamakan semula untuk memudahkan penipuan dan korupsi itu dilakukan.

Apa bezanya dalam kesusasteraan Melayu moden? Kata Laporan 2009:  “Cerpen-cerpen Anwar Ridhwan beralih angin kepada bentuk eskperimen dengan menggunakan pendekatan simbolik, yang berteraskan lambang seperti dalam cerpen ‘Dunia Adalah Sebuah Apartmen’ ...  Cubaan bereksperimen ini sudah mula maju ke arah yang matang. ‘Dunia Adalah Sebuah Apartmen’ mengemukakan apartmen sebagai satu simbol kehidupan manusia.  Apartmen adalah dunia yang sempit, panas, seragam bentuknya dan kuat pengaruh Baratnya. Kehidupan yang cuba digambarkan ialah kehidupan yang dipengaruhi oleh cara dan nilai Barat seperti seks bebas dan ketagihan arak. Kehidupan watak-wataknya berkisar pada keseronokan semata-mata”. (hal. 10). 

Penjelasan itu belum menarik. Lebih menarik ialah kesimpulan ini:  “Cerpen ‘Dunia Adalah Sebuah Apartmen’  mengemukakan persoalan filosofikal. Cerpen ini mengisahkan Azwar yang wujud hanya untuk berseronok dengan wanita dan arak. Janji yang dibuat oleh Azwar hanyalah janji untuk dimungkiri, seperti janjinya kepada Agnes. ...” (hal. 10). Pembaca yang paling tumpul akalnya masih dapat melihat bagaimana penjenaam baru itu digunakan dalam ulasan ini. Mau saya tunjukkan satu persatu? Anda tentulah tidak sebodoh itu untuk tidak melihatnya. Apakah yang filosofikal itu? Pembaca yang paling tumpul akalnya pun akan tahu inilah  contoh kecelaruan kognitif dan kekeliruan estetik yang sudah saya jelaskan dalam posting yang lalu. Tetapi mungkin sukar untuk melihat bagaimana rapatnya sastera Melayu moden dengan pembohongan dan penipuan dalam politik Melayu moden. Jika anda baca dengan kritis dan berhati-hati, anda akan lihat aspek filosofikal yang disebut oleh Panel Anugerah Sastera Negara  dalam laporannya merujuk kepada janji palsu oleh Azwar, watak utama. Tidakkah ini disalin dari kehidupan para pemimpin politik sendiri? Jadi apakah yang filosofikalnya?  Jika dalam politik kita mendapat penjenamaan semula yang membenarkan korupsi dan penipuan, maka dalam sastera Melayu yang sukakan eskperimen dan penggunaan simbolisme pun turut menggunakan penjenamaan semula untuk menjadikan perzinaan tema agung sastera Melayu moden. Apakah yang filosofikalnya? Jika politik demokrasi meniru politik Barat, maka demikian juga sastera Melayu moden meniru dan mempraktikkan teori dan nilai-nilai Barat.  Apakah yang filosofikalnya? “Kehidupan watak-wataknya berkisar pada keseronokan semata-mata”, kata Panel. Tidakkah ini menggambarkan kehidupan para sasterawan sendiri yang seronok dengan teori dan nilai-nilai Barat dalam kesusasteraan? 

Itulah kesusasteraaan yang kita kenal, yang kini sudah disahkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara sendiri. Mahukah anda meneruskan kesusasteraan seperti itu?  Katalah gagasan Persuratan Baru betul-betul mahu menghapuskan kesusasteraan Melayu moden, maka tidakkah itu satu pilihan yang munasabah dan bijak jika itulah sifat dan ciri kesusasteraan Melayu moden?  Anda tidak boleh berkata hal ini hanya secara kebetulan, dalam contoh-contoh tertentu saja.  Tidak salah jika ada orang berkata anda seorang yang bodoh dan degil mempertahankan kejahatan sebagai ekspresi seni, kerana berasaskan penilaian itulah para sasterawan negara dilantik dan itulah jenis penghujahan yang dipakai oleh Panel Anugerah Sastera Negara yang boleh kita baca dalam laporan mereka. 

Kembali kepada soal sastera Melayu moden yang hendak dihapuskan oleh gagasan Persuratan Baru. Tak mungkin, seperti tak mungkin pelacuran dihapuskan. Bagaimana mungkin, para sasterawan dan kesusasteraan Melayu moden sendiri sudah mengangkat pelacur dan pelacuran sebagai tema besar sastera Melayu moden. Tak percaya? Baca Laporan 1985, atau Laporan 2009.  Panel Anugerah Sastera Negara telah menerima hakikat itu dan mempertahankannya, misalnya dengan berkata kemajuan dan perubahan telah terjadi dengan wujudnya simbolisme dalam eksperimen para sasterawan yang menjadikan perzinaan sebagai tema agung sastera Melayu.  Kalau anda tidak percaya, maknanya anda tidak membaca. Jika anda baca sekalipun, dan anda masih menolak hakikat ini, anda sudah disihir oleh kepercayaan karut anda untuk menolak kebenaran. Misalnya, jika anda berkata, bukan pelacur atau pelacuran yang menjadi tema, tetapi kezaliman dan penindasan dalam masyarakat yang melahirkan pelacur. Sekali lagi anda salah, tidak tahu menahu tentang perkembangan masyarakat anda. Sekarang pelacuran tidak lagi terjadi kerana kezaliman dan penindasan yang anda maksudkan, tetapi menjadi pilihan yang digemari kerana senang mendapat wang dan dapat pula perlindungan melalui berbagai jenama perniagaan. Untuk membela pelacuran, anda akan berhujah, pelacur dalam sastera moden adalah gambaran hilangnya kemanusiaan dalam masyarakat yang menindas dan zalim selepas terjadinya peperangan. Bagaimana dengan cerita pendek Anwar Ridhwan yang settingnya di luar negeri di zaman moden? Soal kemanusiaan lagi?  Bagaimana pun anda memutar-belitkan hujah anda, pelacuran tetap sudah dijadikan tema agung dalam sastera Melayu moden dan sudah pun dirasmikan kedudukannya dalam laporan Panel Anugerah Sastera Negara. Oleh itu anda tidak perlu takut tema agung anda itu akan terhapus sekiranya gagasan Persuratan Baru mengambil tempatnya yang sah dalam persuratan Melayu moden. Seperti suburnya pelacuran, demikianlah akan terus subur para sasterawan yang menulis tentang mereka. Tetapi ini tidak bermakna sastera itu sejenis pelacuran. Mungkin ada cara lain atau nama lain yang lebih tepat, yang diketahui oleh anda.  Atau anda memang bersetuju kesusasteraan itu sejenis pelacuran idea?  Kalau dibahas dalam bahasa sastera, mungkin tepat.

Lihat satu contoh yang sering dibicarakan: tentang keindahan bahasa dalam sastera.  Jika anda membaca karya para sasterawan negara seperti Shahnon Ahmad, Abdullah Hussein, Arena Wati dan lain-lain (anda boleh tambah sendiri jika nama-nama ini tidak cukup), anda akan terkejut bila mendapati apa yang disebut keindahan bahasa itu sebenarnya pelacuran bahasa.  Shahnon Ahmad amat terkenal dalam aspek ini, seperti yang anda boleh baca dalam Shit, TIVI, Terdedah dan banyak lagi. Abdullah Hussein pula sudah terkenal di seluruh dunia dengan Kuala Lumpur Kita Punya. Ada orang membantah karya-karya ini tidak boleh dimasukkira, tetapi bagaimana hendak menolaknya kerana memang diterima oleh Panel Anugerah Sastera Negara sebagai karya sastera yang indah. Hatta novel Tunggul-tunggul Gerigis yang memuntahkan Prof. A. Wahab Ali (beliau mengakuinya sendiri) bagi Dewan Bahasa dan Pustaka adalah karya agung Abad 20. Demikianlah pelacuran bahasa dalam sastera diterima dengan baik sekali, hatta oleh satu institusi terkenal seperti Dewan Bahasa dan Pustaka sekali pun. Kerana itu ada alasan jika ada orang berkata kesusasteraan Melayu itu lebih cenderung untuk menghidangkan pelacuran idea, akibat sudah keliru besar dalam konsep ilmu, atau kerana tidak meperdulikan sama sekali tentang konsep ilmu yang mempunyai peranan utama dalam ciptaan seni yang bertanggungjawab, yang mengutamakan akal bukan emosi.  Tanpa keindahan pemikiran, tidak mungkin wujud keindahan bahasa, seperti yang pernah ditegaskan oleh Pendeta Za’ba dalam Ilmu Mengarang Melayu (1938).   Kata Za’ba: (ketika berbicara tentang syair) “Maknanya yang sebenar-benarnya ialah fikiran yang cantik dan tinggi dilafazkan dengan bahasa yang berhias dan indah” (hal. 261, versi Jawi).  Apakah maksud “bahasa yang berhias”? Tentulah bukan jenis bahasa kasar dan kesat yang disukai oleh Azizi Hj. Abdullah, Shahnon Ahmad, S. Othman Kelantan (masih ingat perbandingan beliau yang klasik itu?) dan lain-lain. Menghiasi bahasa bukan hanya dengan kata-kata dan segala jenis retorik bahasa yang anda tahu; tetapi lebih diutamakan pemikiran yang ingin disampaikan. Perhatikan contoh yang diberikan oleh Za’ba ini (hal. 262):  Sepatah pengajaran menambahi akal/ baik daripada emas berbungkal/ adanya lama disimpan kekal/ terimalah dengan hati yang pukal.  Penjelasan terperinci tentang maksud sebenar keindahan bahasa ini terdapat dalam makalah saya yang dimuat di dalam kitab, Adab dan Peradaban: Karya Pengi’tirafan untuk Syed Muhammad Naquib al-Attas (2012). Sila baca di sana dan berilah penilaian sehabis kritis untuk mendapat manfaat daripada makalah itu.  Jika anda renung syair yang diberikan Za’ba itu, anda akan lihat betapa pentingnya pengajaran yang baik, lebih mahal daripada emas (manusia suka simpan emas), kerana pengajaran itu kekal jika diterima dengan baik dan ikhlas. Itulah maksud “fikiran yang cantik dan tinggi dilafazkan dengan bahasa yang berhias dan indah”. Apakah hiasan bahasa yang terdapat di dalam bait syair ini? Nampaknya anda kena cari sendiri! Jika anda bandingkan pendapat Za’ba ini dengan pendapat Panel Anugerah Sastera Negara, misalnya dalam Laporan 1985, anda akan dapat melihat perbezaan yang nyata dari segi makna (maaf: anda juga harus memikirkannya sendiri!).

Jika keseluruhan hujah dalam makalah ini difahami, anda mungkin akan melihat di mana duduknya gagasan Persuratan Baru dalam konteks kesusasteraan Melayu moden dan mengapa gagasan Persuratan Baru itu penting dikemukakan pada waktu ini. Apakah yang ingin dicapai oleh Persuratan Baru yang telah gagal dicapai oleh kesusasteraan Melayu moden? Apakah yang akan terjadi kepada kesusasteraan Melayu moden jika cara dan kaedah sekarang diteruskan? Adakah cara dan kaedah itu memuaskan kita? Di mana kekuatannya dan di mana pula kelemahannya? Jika gagasan Persuratan Baru mencelah, apakah yang akan terhasil nanti? Adakah itu yang terbaik untuk kita teruskan? Semua soalan ini sudah saya jawab dalam tulisan saya, termasuk buku. Malah beberapa penegasan telah dibuat untuk membuktikan gagasan Perusratan Baru adalah pilihan terbaik sekiranya kita betul-betul ingin membina budaya ilmu dan seni berteraskan ilmu.  Teori dan pendekatan Barat yang digunakan selama ini, kini berjumlah tidak kurang dari 22 buah, tidak berupaya meningkatkan pemikiran dan daya kreatif para penulis seperti yang diharapkan. Kelemahan paling utama ialah tiadanya perbezaan dalam menentukan kualiti sesebuah karya, kerana ukuran yang digunakan boleh juga digunakan untuk menilai karya picisan dan karya lucah, seperti terbukti dari laporan Panel Anugerah Sastera Negara. Jika itulah kenyataannya,  perlukah kita meneruskan cara dan kaedah yang dipakai dalam kesusasteraan Melayu moden yang ditiru dari Barat itu?  Inilah cabaran yang kita perlu jawab, dan anda tentu saja perlu menyatakan pendirian anda.

Mohd. Affandi Hassan,
13 September 2012.








No comments:

Post a Comment