Friday, September 7, 2012

APAKAH JENIS PERUBAHAN DAN KEMAJUAN YANG KITA MAHU?


Kesusasteraan Malaysia mesti berubah jika mahu maju dan mempunyai identiti sendiri. Dua perkara ini disepakati oleh hampir semua sasterawan dan sarjana sastera. Mesti berubah untuk maju, kata mereka. Satu ketika dulu mereka bercakap tentang perlunya perubahan paradigma. Kini suara itu sudah hilang.  Adakah ini bererti paradigma baru itu sudah ditemui dan sedang dipraktikkan? Sebenarnya tidak. Yang dikatakan paradigma baru itu lesap entah ke mana, dan perubahan yang diseru dengan lantang itu lesap bersama keengganan untuk berubah supaya satu kemajuan yang benar-benar dapat dipanggil kemajuan boleh dimulai, atau diteruskan dengan bersungguh-sungguh jika sudah dimulai.

Adakah ini satu teka-teki? Tidak juga satu teka-teki. Lebih tepat jika kita berkata satu perubahan telah terjadi untuk menolak apa juga perubahan jika perubahan itu tidak dalam konteks status-quo yang ada sekarang. Para sasterawan dan sarjana sastera bercakap tentang perubahan dan kemajuan dalam konteks peniruan dalam pendekatan yang dimajukan dalam teori dan praktik sastera Barat.  Mereka tidak bercakap tentang perubahan dari segi pemikiran berasaskan  sistem falsafah penulisan yang boleh kita tegaskan sebagai milik kita, yang lahir dari pemikiran dan kekuatan daya kreatif kita sendiri.  Kemungkinan ini menakutkan para sasterawan dan sarjana kita, kerana mereka sangat yakin bahawa mereka belum dan tidak mahu berubah jika dengan berbuat begitu mereka harus mempelajari  sesuatu yang baru, yang tidak mereka temui dalam keghairahan mereka mempelajari sistem sastera Barat. Ketakutan ini amat real, kerana mereka anggap mereka akan kehilangan semua milik mereka yang mereka tiru dan ambil dari Barat. Mereka akan bangkrap, bisu dan benar-benar tergamam kerana tidak dapat berbicara tentang sastera jika milik mereka yang ada sekarang diusik dan dicuba untuk dipindah. Inilah keadaan pergolakan  intelektual di kalangan para sasterawan dan sarjana apabila mereka dicabar untuk meninggalkan sastera (kesusasteraan) untuk kembali kepada warisan mereka sendiri yang membina tamadun persuratan yang kukuh dan boleh dibanggakan, yang sepatutnya diwarisi oleh mereka.

Mereka enggan dan menolak perubahan yang benar-benar membawa kemajuan berfikir dan mencipta dengan kembali kepada persuratan, kerana mereka sudah terputus dari tradisi tamadun mereka sendiri. Walaupun mereka ini masih bercakap tentang perlunya tradisi dan tamadun Melayu diberi tempat sewajarnya, malah tempat utama, dalam pembinaan “tamadun” moden, namun mereka enggan berbuat demikian kerana wujudnya ketakutan akan menjadi bisu sekiranya pendekatan dan teori sastera Barat yang melahirkan kesusasteraan Melayu moden itu diganti dengan persuratan, dengan alasan yang paling tidak masuk akal, iaitu tamadun persuratan itu sukar dan tidak dapat dilaksanakan dalam zaman moden kerana untuk melakukannya orang harus kembali ke zaman silam yang sudah berlalu. Mereka tidak menegaskan bahawa mereka menolak konsep ilmu yang benar, yang menjadi asas tamadun persuratan itu. Sebenarnya itulah dasar penolakan mereka, iaitu mereka tidak mahu persuratan Melayu diasaskan kepada konsep ilmu yang benar kerana selain akan menyukarkan kegiatan mereka, konsep ilmu yang benar itu tidak wujud dalam sastera Barat, oleh itu tidak wajar dijadikan asas  penulisan kreatif selagi teori dan pendekatan Barat itu masih dijadikan arus perdana dalam kegiatan sastera dan kegiatan akademik di Malaysia. Inilah hakikat sebenar, yang telah dibayangkan dalam posting yang lepas (bertarikh 29/8/2012).

Jika anda membaca laporan yang disediakan oleh Panel Anugerah Sastera Negara, anda akan dapat melihat betapa kuatnya pengaruh nilai-nilai sastera Barat dalam cara berfikir, cara menganalisis dan cara menilai karya kreatif berbahasa Melayu. Anda akan berasa hairan, apakah sebenarnya yang mendorong mereka begitu jauh tenggelam dalam sistem sastera Barat, sehingga semuanya mesti ditentukan oleh nilai-nilai Barat. Seperti yang diperlihatkan dalam posting 29/8/2012, pengaruh itu, yang mendatangkan kesan yang begitu besar, adalah pengaruh yang merugikan jika dilihat dari perspektif Islam. Seperti yang telah ditunjukkan di dalam posting itu, karya khayal Anwar Ridhwan yang kononnya berbicara tentang “roh”, mendapat sanjungan daripada Panel Anugerah Sastera Negara, demikian juga cerita pendek beliau tentang perzinaan manusia moden dalam “Dunia Adalah Sebuah Apartmen” dianggap telah melahirkan jalur besar dalam cerita pendek Melayu. Semua kesimpulan ini bertentangan dengan konsep ilmu yang benar yang cuba dihidupkan kembali dalam gagasan Persuratan Baru. Apakah yang mendorong Panel Anugerah Sastera Negara membuat kesalahan dan kesilapan begitu besar, yang begitu menonjol?  Semuanya terjadi kerana dalam sistem yang mereka guna tidak terdapat definisi ilmu dan peranan ilmu dalam pemikiran manusia, apatah lagi jika mereka meletakkan semuanya dalam konteks teknik dan struktur, yang bagi mereka tidak ada kaitannya dengan konsep ilmu. Kerana itu anda boleh menulis tentang “alam roh” dengan selesa, walaupun anda tidak langsung mempunyai pengetahuan tentangnya, apatah lagi pengalaman kerohanian tulen yang sekira-kira membolehkan anda hanya mengimbas sepintas lalu pengalaman kerohanian anda sendiri. Sekiranya Anwar Ridhwan mempunyai pengalaman kerohanian seumpama itu, bagaimana dia hanya berupaya menulis sebuah cerita pendek yang begitu crude? Sekiranya Panel Anugerah Sastera Negara mempunyai pengetahuan tentang pengalaman kerohanian ahli sufi tulen (bukan sufi mainan atau sufi palsu), dan memahami kedudukan persoalannya dalam konteks Islam, tentulah mereka tidak akan begitu terpesona dengan sebuah cerita pendek yang begitu crude!  Semua ini menunjukkan betapa palsunya ukuran yang mereka gunakan dalam menilai karya berkenaan.  Contoh ini boleh dijadikan hujah untuk menunjukkan betapa hebatnya kesilapan Panel Anugerah Sastera Negara yang dibiarkan  berlalu begitu saja, berleluasa mencengkam para sasterawan dan sarjana yang tidak sedikit pun melihat apa-apa kesilapan dan kesalahan kerana mereka tidak mempunyai ukuran yang boleh digunakan untuk menilai kesilapan dan kesalahan itu.  Andainya mereka mempunyai hujah, kita bersedia mendengarnya dan memberi perhatian serius kepada hujah-hujah itu. Anda mempunyai tanggungjawab intelektual yang besar untuk membetulkan kesilapan orang lain jika kesalahan dan kesilapan yang anda lakukan bukanlah kesilapan dan kesalahan, hanya anggapan tidak berasas semata-mata. Anda harus tampil menjelaskannya. Kesalahan begini dilakukan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dan seorang sasterawan negara, bukan satu kesalahan kecil yang boleh dibiarkan berlalu tanpa penjelasan.

Kita lihat satu lagi kes, tentang Shahnon Ahmad. Inilah pengakuan beliau:
“... saya berkesimpulan bahawa amat perlunya perjalanan kreativiti itu berlandaskan juga alam di luar alam syahadah iaitu alam metafizik, alam roh ataupun yang dikatakan alam malakut. Persoalan alam metafizik ini sebenarnya menuntut cabaran yang lebih khusus lagi luas dan tidaklah niat saya untuk menghuraikannya di sini. Mungkin akan saya huraikannya dalam suasana yang lain. Namun setakat ini dalam perjalanan kreativiti hingga kini, saya telah melahirkan cerpen bertajuk ‘Tumbuh Lagi Tunggu Lagi’ (dalam Unting Kasih, Majlis Kebudayaan Kedah 1997). Cerpen ini keseluruhannya berlatarbelakangkan alam malakut; khususnya alam Hari Kiamat yang banyak saya kutip dalam kitab suci al-Quran.  Dan sekarang saya sedang mengarang sebuah novel yang khusus berlandaskan alam roh yang setakat ini masih bertajuk Pararuhi (The Souls). ...” (Dewan Sastera, Oktober 1998, hal. 98).

Kutipan ini perlu dibaca bersama kutipan daripada Dr. Zulkarnain Mohamed dalam posting 29/8/2012 yang memberitahu kita,  “Dalam konteks karya fiksyen, penerokaan dan gambaran dimensi ghaib ini boleh bercanggah dengan akidah Islamiah. ... Perbuatan itu boleh menafikan hakikat sebenar alam ghaib yang hanya diketahui oleh Allah SWT.”  [Sila baca kutipan penuh di sana.]

Perkara ini menjadi lebih menarik jika kita membaca komen A. Samad Said ini. Satu ketika dahulu Shahnon Ahmad dilaporkan oleh A. Samad Said sebagai berikut, “Empat lima tahun dahulu, kerana Realisme Magis, Shahnon Ahmad pernah menegur Hujan Pagi sebagai karya yang tergelincir dari landasan akidah” (Dewan Sastera, Julai 1997, hal. 51). Isunya ialah, bagi Shahnon Ahmad, menulis tentang perkara ghaib tidak menggelincir akidah (seperti yang ditegaskan oleh Dr. Zulkarnain), tetapi menggunakan teknik realisme magis boleh menggelincirkan akidah.  Adakah pendirian Shahnon Ahmad ini hanya berdasarkan fikiran peribadi beliau, tidak disandarkan kepada Islam?  Inilah bentuk perubahan dan kemajuan yang sangat disanjung oleh Panel Anugerah Sastera Negara dan dijadikan prinsip kreatif oleh para sasterawan. Jika prinsip ini betul-betul diyakini dan dipraktikkan (contoh dari Shahnon Ahmad dan Anwar Ridhwan boleh dijadikan bukti), maka bukan kemajuan dan perubahan yang mereka capai, tetapi kesesatan arah yang membahayakan mereka dan pembaca mereka. Ini satu isu besar yang perlu dibahaskan dengan mendalam, supaya para sasterawan tidak lagi berlagak pandai dengan menulis tentang perkara ghaib yang mereka tidak tahu. Menggunakan al-Quran sebagai hujah, seperti yang dilakukan oleh Shahnon Ahmad (dalam kutipan itu), tidak boleh diterima kerana caranya bertentangan dengan maksud al-Quran. Al-Quran memberitahu tentang syurga dan neraka, tentang kiamat dan mahsyar, tentang perhitungan amal dan lain-lain, bukan untuk dijadikan bahan kreatif, tetapi diambil iktibar sebagai satu peringatan bahawa terdapat realiti hakiki yang tidak boleh dijangkau oleh akal manusia, tetapi penting sebagai maklumat  agama untuk mereka imani. (Lihat posting 29/8/2012 untuk melihat mengapa persoalan ini penting dalam kehidupan manusia berakal). Sekali lagi peringatan dan amaran Ustaz Dr. Zulkarnain Mohamed dalam makalahnya perlu diberi perhatian serius.

A. Samad Said memperlihatkan kejengkelannya yang agak berlebihan dengan menyindir dan mengejek Shahnon Ahmad dan seorang lagi sebagai “kritikus agama atau ulama” yang tidak rasional, sebaliknya hanya menurut emosi (hal. 52) ketika mempersoalkan penggunaan teknik realisme magis di dalam karyanya yang menurutnya realisme magis kini sudah diterima sebagai teknik arus perdana dan dipakai dalam karya para sasterawan dunia, oleh itu apa yang dilakukannya tidak lebih daripada sejenis “pemindahan teknologi” dalam penulisan. Baginya, itulah makna dan matlamat pembaharuan dan kemajuan, dengan itu dia tidak menerima perubahan ke arah kesedaran Islam dalam penulisan, yang dilihatnya tidak lebih daripada sebagai suatu “trend” sahaja: “Secara berdikit sebenarnya saya sudah mengesan trend yang menjurus kepada arus kesedaran agama ini. Saya cuba mengerti, malah cuba berdamai dengannya. Akan tetapi, saya berfikir, ada ketikanya trend itu terasa seperti sengaja dipaksakan, sesuatu yang mungkin serasi oleh iklim atau kesedaran agama” (hal. 50). 

Jelas sekali dia tidak melihat apa yang disebutnya sebagai “trend” itu sebagai perubahan yang akan membawa kemajuan; berbanding dengan peniruan yang dilakukannya dengan menggunakan realisme magis itu yang dilihatnya sebagai satu kemajuan yang jelas dalam membawa unsur “teknologi” dalam teknik penulisan.  Menurut A. Samad Said, kemunculan pengkritik yang “agamais dan ulamais “ (istilah beliau untuk melonjakkan kejengkelannya) tidak akan membawa perubahan dan kemajuan, berbanding dengan usahanya membawa “teknologi” baru dalam penulisan dengan membawa masuk reslisme magis dalam karyanya.  Menarik untuk dibandingkan pandangan dua orang “tokoh besar” sastera Melayu ini, antara Shahnon Ahmad yang mengembara ke alam roh dengan A. Samad Said yang merayau di alam realisme magis. Adakah kedua mereka ini pada dasarnya berada dalam standard yang sama, hanya berbeza dari segi istilah saja?  Jika anda membaca dengan teliti teguran dan amaran Ustaz Dr. Zulkarnain yang saya kutip dalam posting bertarikh 29/8/2012 itu anda akan mendapat jawapannya. Tidakkah kedua-duanya menuju ke satu arah yang sama dengan menggunakan berlainan jalan?

Jika anda faham maksud pertanyaan di atas, anda akan melihat betapa hebatnya Panel Anugerah Sastera Negara dalam membuat penilaian mereka terhadap para sasterawan negara yang mereka pilih dan ketengahkan dalam laporan mereka. Anda akan melihat mereka sedang menuju ke satu arah yang sama, iaitu ke arah kekeliruan kognitif yang kemudiannya melahirkan kekeliruan estetik dalam penilaian mereka yang amat tempang jika dinilai dari perspektif ilmu yang benar. Jika anda menilai kesimpulan ini dengan kritis, anda akan dapat menentukan dengan pasti mengapa kita harus menolak konsep kesusasteraan yang berasaskan pendekatan dan teori Barat yang begitu kuat mencengkam sasterawan dan sarjana Malaysia, dengan meletakkan persuratan sebagai alternatif terbaik untuk mencapai cita-cita kita membina tamadun Melayu/Malaysia yang berteraskan ilmu.

Oleh itu: Apakah jenis perubahan dan kemajuan yang kita mahu?  Pertama sekali, perlu ditegaskan sekali lagi, atau beberapa kali, bahawa para sasterawan, sarjana sastera, dan para penilai seperti Panel Anugerah Sastera Negara tidak mahukan perubahan dan kemajuan kecuali dalam konteks pendekatan dan teori Barat yang mereka cukup selesa berada di dalamnya.  Ini bermakna, kumpulan ini menentang sebarang perubahan dan kemajuan yang menyimpang dari kedudukan yang ada sekarang; dengan itu mereka tidak mahukan persaingan sebab ini akan menggugat kedudukan selesa mereka; akhirnya mereka menentang sebarang usaha untuk mewujudkan satu alternatif dalam perkembangan persuratan Melayu. Oleh itu, sikap meghalang kemajuan dan enggan melihat perubahan ini perlu ditolak dengan tuntas, untuk memberi isyarat kepada kumpulan ini bahawa mereka telah melakukan dua kesalahan besar dari segi moral dan akademik. Dari segi moral, sikap mereka terus mempertahankan teori  Barat dalam kegiatan mereka bertentangan dengan nilai-nilai tamadun Melayu yang menjadikan nilai-nilai Islam sebagai asas pembinaan tamadun negara ini. Dari segi akademik pula, pegangan mereka terhadap teori Barat tidak berasaskan konsep ilmu yang betul, yang dari segi epistemologi adalah bertentangan dengan pandangan Islam yang menjadi anutan mereka. Ketergantungan mereka kepada retorik dalam penilaian mereka tidak boleh dijadikan hujah untuk mempertahankan penilaian mereka, oleh itu semua penilaian mereka tidak dapat dipertahankan apabila diuji dengan menggunakan konsep ilmu yang benar yang diajar di dalam Islam. Jika mereka masih mahu meneruskan kekeliruan mereka, maka menjadi kewajipan kita semua untuk menghalang kekeliruan ini daripada diteruskan dan kita semua berada dalam keadaan “cetek meraba-raba” selama-lamanya. Ini adalah satu dosa intelek yang tidak boleh dibiarkan berterusan.

Jadi, apakah pilihan terbaik untuk kita? Tentu saja bukan meneruskan era sastera yang amat lesu dan terlalu terikat kepada kiblat Barat dalam cara berfikir, cara menulis, cara mencipta, cara menganalisis, cara menilai,  dan cara mempromosikan kekeliruan kognitif dan kekeliruan estetik seperti yang sudah jelas dilakukan dan diteruskan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam keseluruhan laporan yang mereka terbitkan. Di manakah kita berdiri sebenarnya dalam keghairahan para sasterawan dan sarjana sastera mempertahankan pendekatan dan teori sastera Barat itu? Kita telah melihat dinamisme yang kita harapkan daripada kumpulan ini tidak ada, malah yang diberikan kepada kita ialah peniruan dan pemerkasaan teori dan pendekatan Barat, sehingga dengan secara langsung dinafikan munculnya pendekatan alternatif yang bersifat mandiri yang boleh kita klaim sebagai milik kita.  Tidakkah inilah perubahan dan kemajuan yang kita mahu? Sekiranya selepas hampir satu abad kita menjadi pengekor setia teori sastera Barat, maka kini kita dituntut untuk membebaskan diri dari belenggu keaiban intelektual ini dengan terus menjadi pengekor Barat. Kita harus mengemukakan dan mempercayaai alternatif yang kita sendiri wujudkan. Itulah makna sebenar perubahan dan kemajuan yang selalu dilaungkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara itu.

Agak ironis kesimpulan tentang masalah ini diberikan oleh A. Samad Said sendiri yang mengakhiri tulisannya, Dewan Sastera, Julai 1997 (hal. 52) begini:  “Singkatnya dalam kekacauan pegangan dan teori yang dihebohkan itu kita perlu menjadi manusia bijaksana dan damai. Sebab, seboleh-bolehnya saya juga tidak mahu masuk neraka kerana Realisme Magis”.

Mohd. Affandi Hassan,
5 September 2012.



1 comment: