Friday, September 18, 2020

MEMBINA KEMBALI BUDAYA ILMU YANG DIHAPUSKAN

(Bahagian Pertama) 

Dengan hapusnya budaya ilmu apabila tulisan Jawi dihapuskan oleh Menteri Pelajaran Khair Johari, dengan sokongan dan dukungan UMNO, maka hapuslah budaya ilmu di kalangan orang Melayu. Para pemimpin Melayu sangat gembira kerana orang Melayu telah meninggalkan tulisan Jawi, dengan itu keagungan budaya ilmu dalam budaya Melayu dihapuskan dengan bangga oleh para pemimpin UMNO. Inilah kecelakaan terbesar yang dihadapi oleh orang Melayu kerana percayakan para pemimpin UMNO yang telah mengkhianati mereka dan warisan ilmu dalam tulisan Jawi yang sudah dibangunkan beratus tahun oleh para ulama. Kehadiran UMNO dalam politik Melayu adalah satu kecelakaan terbesar dalam sejarah politik Malaysia, hingga ke masa ini. Dalam entri yang lepas, saya menyatakan dengan tegas bahawa bahasa Melayu adalah lebih baik dan lebih indah daripada bahasa Inggeris yang digilai oleh Tun Dr. Mahathir Mohammed dan sekutunya dalam UMNO (jangan lupa dia lama jadi Presiden UMNO; kamu tahu berapa tahun?). 

Mahathir tidak tahu sejarah bahasa Melayu dan sejarah mereka sebagai satu bangsa yang lebih tua daripada bangsa Cina. Terkejut? Pada mulanya aku sendiri pun terkejut, tetapi setelah membaca fakta yang dikemukakan dalam penyelidikan rapi mengenai perkara ini, aku rasa amat bangga kerana Melayu itu jauh lebih tua daripada Cina. Gembar gembur yang mengatakan Melayu berasal dari Yunan, China, adalah cerita dongeng yang karut yang tidak sepatutnya diterima oleh orang Melayu. Hei Melayu, kamu itu 40,000 tahun lebih awal daripada Cina. 

 

Hei pemimpin Melayu yang majoritinya bangang, cubalah anjurkan satu seminar besar tentang Melayu sebagai ras yang tua; dan dalam sidang itu panggil tokoh dari Cambridge yang mengkaji tentang perkara ini. Biar dia bicara di depan rakyat Malaysia seluruhnya di mana sebenarnya duduk Melayu itu dalam sejarah manusia. Apakah sifat utama Melayu yang menjadi kemegahan mereka? Menipu. 

 

Walaupun Melayu bangga memeluk agama Islam, tetapi jika dia berniaga dia tetap menipu. Falsafahnya senang: kalau tidak menipu, sukar mendapat untung. Kesan semangat menipu ini kita selalu baca tentang orang Melayu yang banyak wang ditipu oleh macam-macam jenis manusia setelah dia percaya kepada penipuan para penipu. Hanya manusia yang suka menipu saja yang tertipu, kerana sifat tamaknya. Kesimpulan yang aku buat ini bukan aku punya, tetapi kesimpulan ini menjadi kebanggaan orang Melayu. Orang Melayu sangat bangga jika para pemimpin mereka pandai menipu. Mereka akan memberi sokongan yang begitu hebat. 

 

Tahukah kamu siapa mereka yang mendapat sokongan besar kerana pandai menipu itu? Kalau kamu tidak tahu, maka sahlah kamu akan sentiasa tertipu dan ditipu oleh para pemimpin kamu. Sekarang sangat terkenal ungkapan “kerajaan tebuk atap”. Apa makna dan maksudnya? Tidakkah kamu bangga mempunyai seorang PM yang diberi gelaran itu? Now you can see maksudku, bukan? Orang ini menjual doa untuk diperagakan kepada rakyat bahawa dia adalah manusia yang paling mulia dan paling … paling apa? Kamu tambah sendiri mengikut selera kamu sendiri. 

 

Kalau itulah hakikatnya, bolehkah kamu harapkan para pemimpin kamu akan membela bahasa Melayu dan peranan tulisan Jawi dalam perkembangan bahasa dan perkembangan ilmu yang diajarkan oleh para ulama, yang menulis kitab-kitab mereka menggunakan tulisan Jawi. Tidak ada seorang pun pemimpin politik dan pemimpin jenis lain yang menyokong tulisan Jawi dihidupkan, kerana kata mereka bahasa Melayu akan hanya menjadi bahasa perkauman. Tetapi tidak tulisan Cina atau Tamil, kedua-duanya tulisan rakyat Malaysia yang sah walaupun tidak ada Melayu yang tahu menulis dan bercakap bahasa-bahasa yang dibawa masuk ke Tanah Melayu itu. Asal bahasa itu bukan di Tanah Melayu, tetapi asalnya di negeri China atau dari India. Kini sudah pun diangkat menjadi bahasa dan tulisan kebangsaan, setelah dijadikan bahasa rasmi di BERNAMA. 

 

Masa kerajaan UMNO, BERNAMA hanya menggunakan bahasa Melayu dan Inggeris. Selepas Pakatan Harapan menang, ada menteri India (keturunan India) yang pandai-pandai masukkan dua bahasa itu di BERNAMA sebagai salah satu bahasa rasmi Malaysia. Melayu diam saja, takut hilang sokongan dalam pilihan raya nanti. Inilah kecelakaan besar yang tidak terjadi di Indonesia. Di negeri itu semua jenis manusia fasih berbahasa Indonesia. 

 

Kata pemimpin Melayu, Malaysia bersikap terbuka. Bawalah bahasa apa pun kita terima dan akan diangkat menjadi bahasa rasmi sekiranya dituturkan oleh lebih dari 10 orang penutur bahasa itu. Maka berkatalah para pemimpin politik, bahasa rasmi Malaysia ialah bahasa Inggeris, yang boleh dituturkan oleh hampir semua rakyat Malaysia; tetapi tidak begitu bagi bahasa Melayu, kerana bahasa Melayu dari segi peratus rakyat adalah setaraf dengan bahasa Tamil dan bahasa China. Tidak perlu dimasukkan dalam Perlembagaan, kerana itulah kehendak rakyat untuk mempunyai tiga bahasa rasmi di Malaysia. 

 

Baru-baru ini timbul keriuhan besar di kalangan Cina dan Tamil apabila tulisan Jawi mahu diperkenalkan di sekolah, semua jenis sekolah. Mana Cina dan Tamil mahu terima cadangan itu, kerana tulisan Jawi hanya tulisan orang Melayu saja, bukan tulisan orang bukan Melayu. Tulisan Jawi adalah tulisan Arab, dan Arab itu simbol Islam, kerana Nabi Islam berbangsa Arab, kata puak Tamil dan Cina. Tun Dr Mahathir Mohammad yang ketika itu PM, pecat Menteri Pendidikan yang menimbulkan kontroversi itu. Demikianlah realiti politik Malaysia. Apa juga yang dibuat Melayu, mestilah mendapat persetujuan Cina dan Tamil dulu. 

 

Sebaliknya, apa juga yang dibuat oleh orang Cina atau Tamil tidak perlu mendapat persetujuan Melayu. Itulah yang terjadi di BERNAMA. Logiknya senang. Yang bodoh tetap Melayu, sekiranya mereka membuat apa juga bantahan tentang kebebasan orang Tamil dan Cina berbuat apa pun juga yang tidak melanggar undang-undang, walaupun melanggar Perlembagaan Malaysia. Kata bukan Melayu, Perlembagaan Malaysia adalah milik Melayu, bukan milik bukan Melayu walaupun mereka diberi hak dalam Perlembagaan itu. Hak asasi bukan Melayu tidak boleh disentuh, walaupun menentang Perlembagaan. 

 

Apakah hak asasi Melayu? Menerima segala-galanya walaupun mungkin bertentangan dengan Perlembagaan. Oleh itu, Jawi tidak sah dibawa masuk ke bilik darjah, kata mereka yang bukan Islam. Bila masuk Islam semua mereka yang Tamil dan Cina mesti ber-Jawi, potong selaput kemaluan mereka jika lelaki. Betul juga! 

 

Bagi orang bukan Islam, tulisan Jawi adalah tulisan Iblis yang mesti dijauhi supaya mereka tidak tertarik kepada Islam. Dari segi ini, tulisan Jawi sangat hebat bagi orang kafir yang memang menentang Islam. Oleh itu, huruf Jawi mestilah diharamkan daripada digunakan dalam bilik darjah, hatta di kalangan murid Islam sekali pun. Bantahan ini sangat hebat dan biadab, oleh itu Melayu yang suka berdamai walaupun dengan Iblis, akur saja kemahuan orang kafir di Malaysia. Adakah ini sikap yang betul? Bagi pemimpin politik Melayu, sikap itu sangat baik dan wajib diikuti. Maka selamatlah orang kafir daripada melihat huruf Jawi, tetapi menjadi satu kecelakaan besar bagi orang Melayu yang mengembangkan ajaran agama di kalangan Melayu sendiri melalui tulisan Jawi, yang kini sudah menjadi tulisan haram kerana kafir Malaysia berkata tulisan itu menyekat kebebasan beragama dan kebebasan hak asasi manusia. 

 

Perkataan “haram” yang digunakan di sini bukan dalam konteks agama, oleh itu jangan kamu jadikan isu hanya kerana kamu tidak faham. Sekadar peringatan kepada Melayu yang selalu bertolak ansur itu. Biarkanlah kafir bebas di Tanah Melayu, asalkan mereka tidak melepaskan babi berkeliaran seluruh negara, seperti yang kini berlaku di Kelantan sebagai kutukan kepada pentadbiran PAS di Kelantan. Kelantan kini berkeliaran dengan babi hutan yang hanyut dalam banjir 2014, tingginya separas pinggang. Banjir itu hasil penebangan balak di tepi sungai, menyebabkan air hujan tiada tempat bergantung. Inilah kecelakaan paling besar dan amat menyakitkan hati orang Kelantan, hasil kerakusan manusia beragama menjarah hutan untuk mendapatkan balak yang dikonsesikan kepada saudagar Singapura. Dari dulu pun Kelantan memang dekat dan rapat dengan saudagar Singapura. Bacalah Hikayat Abdullah ketika melawat Kelantan. 

 

(Bahagian Kedua akan menyusul tentang projek raksasa untuk membina budaya ilmu)

 Selamatlah jiwa yang sempurna! 

Petaling Jaya, 17 September 2020. 

 

Nota: DBP buat ejaan baru Jawi, berasaskan linguistik moden yang antiagama. Jawi yang dulunya ringkas dan mudah dipelajari dan senang dibaca, kini jadi ejaan syaitan yang menyesatkan. Pengaruh linguistik memusnahkan tamadun Melayu yang sedia kala selepas Melayu jadi Islam, mereka jadikan Islam pegangan mereka. Kini sudah terdapat kira-kira lebih 5000, 000 Melayu murtad. Angka ini mungkin lebih besar. Kegiatan mereka dilindungi kerajaan supaya Melayu tidak marah hingga sampai merusuh.

2 comments:

  1. Sila betulkan kesilapan angka murtad: 500,000 (lima ratus ribu). Sila dapatkan angka sebenar dari Pusat Islam; tetapi angka ini sudah dijadikan rahsia besar, tidak boleh diddedahkan.

    ReplyDelete
  2. Hasil bacaan kiriman tersebut terserlah kebenaran yang tiada upaya sesiapa pun menyangkalnya. Bermula dari sejarah bangsa Melayu dan tulisan jawi yang agung sehingga sampai kepada tahapan tertentu pemimpin Melayu turut terpalit menghancur leburkan budaya, tamadun bangsanya.
    Rentetan kuasa dan permainan politik Melayu itu pula gagal membela dan sering kesasaran dan samar dalam memperjuangkan dan memartabatkan warisan bangsa mereka.
    Bangsa dan warisan bangsa mereka semakin terpinggir,dihinakan atau dianak-tirikan sedemikian rupa.
    "Sudah terang lagi bersuluh".
    Warisan bangsanya menjadi "seperti melukut di tepi gantang".
    Terima kasih, peringatan penting demi pencerahan yang dipaparkan.
    Kesungguhan tuan amat terpuji.
    Sekian salam hormat.

    ReplyDelete