Dalam entri
yang lepas, saya mulai begini:
Adakah politik, seperti yang
diamalkan sekarang, satu kegiatan haram?
Berasaskan kesimpulan
ini, kita lihat perkembangan terbaru dalam politik Malaysia.
Bekas PM,
anak PM Malaysia ke-2, telah dihukum oleh Mahkamah Tinggi sebagai bersalah dalam
kes rasuah besar-besaran dalam penipuan dan korupsi politik dan kewangan
terbesar Malaysia. Orang pertama yang
memberi perhatian kepada kes rasuah ini dalam sastera Melayu ialah Mohd.
Affandi Hassan, dalam bukunya Hikayat
Salim Adil. Dia memberi nama gaya
baru dalam penulisan kreatif itu “Teknik Naratif 1MDB Salim Adil”. (Rujuk entri
19/6/2020.) Kalau anda baca novel satira terbesar Malaysia itu dalam konteks
ini, anda akan dapati betapa aspek penipuan itu tidak saja berlaku dalam
politik, ekonomi, dalam kegiatan agama terutama dalam konteks pemimpin politik
yang menggunakan agama (Islam) sebagai landasan untuk mendapat faedah politik
dan prestij dalam masyarakat, dan seterusnya (senarai ini anda boleh tambah
sendiri jika mahu). Dari segi hukum,
Dato’ Seri Najib Tun Razak mungkin telah mendapat perbicaraan yang adil dari perspektif
undang-undang sekular yang menjadi teras undang-undang Malaysia, tetapi
keadilan yang dimaksudkan itu mungkin bertentangan dengan hukum Islam. Apa akan
jadi kepada beliau jika digunakan hukum jenayah Islam? Adakah
beliau akan mendapat keadilan dalam makna dan maksud yang berbeza
seperti yang difahami dan dipraktikkan dalam undang-undang sekular. Adakah
tangan dan kaki beliau akan dipotong berselang (potong tangan kanan; potong
kaki kiri.) Tidak semudah itu sebenarnya,
kerana anda perlu membawa empat orang saksi yang diterima persaksiannya dalam
hukum Islam. Siapakah orang itu, yakni saksi itu? Pertanyaan ini terkena juga kepada hakim yang
membicarakan kes itu. Apakah
syarat-sayat wajib yang perlu ada kepada seorang hakim dalam perundangan Islam? Saya timbulkan persoalan ini untuk menolak sebarang
kesangsian terhadap hukuman yang dikenakan ke atas bekas seorang PM. Dalam
hukuman itu, tidak langsung diambil kira kebaikan yang diberikannya kepada
rakyat dan negara. Berapa ketul agaknya kebaikan itu? Dalam undang-undang
moden, istilah lain untuk undang-undang Barat, kebaikan yang dilakukan tidak diambil
kira, tidak masuk perhitungan kerana semua kebaikan itu menjadi kejahatan semuanya
kerana adanya kesalahan yang dibuatnya yang berhak menjadi asas dakwaan ke
atasnya. Itulah yang terjadi kepada bekas PM ini. Mari kita lihat perkara ini
dalam konteks perwatakan dalam novel.
Sering disebut, seseorang watak perlu memperlihatkan kebaikan dan
kejahatannya, yakni kelemahan dan kekurangannya, kerana dia sebagai watak fiksi
pun adalah manusia biasa. Tetapi tidak demikian dalam undang-undang Barat, yang dengan tegas menafikan semua kebaikan
yang telah dilakukan orang yang didakwa. Inilah kebiadaban moden yang menjadi
teras undang-undang Barat yang dipakai di Malaysia. Adakah persoalan yang ditimbulkan di sini
sensitif dan haram dibicarakan kerana tidak dibenarkan mengkritik kezaliman
undang-undang sekular Barat yang telah diaktakan dan diluluskan oleh Dewan Rakyat,
yang anggotanya semuanya orang istimewa yang tidak pernah melakukan kesilapan,
kesalahan dan dosa apa-apa sekali pun. Wah, ini bukan lagi manusia; malaikat
pun bukan; jauh sekali Iblis yang kerjanya hanya berbuat onar dan kejahatan. Siapakah manusia sebenarnya? Soalan ini tidak boleh dijawab, kerana jika
diberi jawapan yang tepat dan padat, tidak ada seorang pun manusia yang
sempurna, walaupun dia seorang hakim atau seorang PM atau bekas PM. Perhatikan,
betapa hebatnya watak dalam Pujangga
Melayu, yang berdiri sebagai manusia yang tetap membuat kesilapan tetapi
dengan kesedaran yang jujur untuk mengaku kesilapannya. Watak dalam Pujangga Melayu adalah manusia; tetapi
watak dalam politik bukan manusia. Siapakah mereka?
Persoalan
ini tidak dapat dielakkan akan ditimbulkan kerana tidak semua rakyat Malaysia
sanggup menjadi penjenayah semu dengan mengutuk seorang manusia seperti mereka
yang tidak lagi memegang jawatan tertinggi negara sebagai PM. Ada sesuatu yang tidak kena dalam undang-undang
Barat ini. Apakah yang tidak kena itu? Persoalan ini mungkin boleh difahami
dengan mudah oleh seorang pengkritik sastera yang salah satu kerja utamanya
ialah menganalisis karya rekaan dari segi perwatakan yang terdapat dalam karya
itu; tetapi kesedaran itu tidak ada di kalangan orang politik dan manusia biasa
yang berpegang kepada undang-undang Barat yang sering kali menafikan hak asasi
manusia biasa sekiranya dia dituduh bersalah atau melakukan sesuatu jenayah
yang diberi takrifannya mengikut undang-undang Barat yang diaktakan dan diluluskan
dalam Dewan Rakyat oleh manusia yang semuanya sempurna belaka, kerana kalau
tidak sempurna mereka tidak layak dan tidak berhak menjadi Ahli Dewan Rakyat
yang menggubal undang-undang untuk semua rakyat, tetapi bukan untuk mereka
sendiri.
Jika kita
mengambil kira persoalan ini, kita akan dapati watak yang berada di dalam novel
agung Pujangga Melayu adalah manusia;
tetapi tidak ahli Dewan Rakyat. Bagaimana boleh jadi begitu? Jawapannya mudah, jika anda memakai otak yang
sihat dan anda seorang yang jujur sebagai manusia; tetapi jika anda seorang
ahli politik, anda tidak boleh terima semua kedudukan ini kerana anda berada di
luar, sebagai manusia luar biasa. Apakah yang luar biasa itu? Jawapan kepada
pertanyaan ini belum pernah diberikan oleh sesiapa pun. Adakah kita perlu memberi jawapannya
sekarang? Jawapan itu memang telah diberikan oleh Hakim yang menghukum Dato’
Seri Najib Tun Razak.
Puaka 1MDB
ini telah memakan diri penciptanya. Kalau anda seorang peneliti sastera Barat,
anda akan tahu terdapat watak yang mencipta watak yang kemudiannya membunuhnya.
Tahu tidak apakah judul novel itu? Dalam bahasa Melayu yang baku, pertanyaan itu
seharusnya: Tahukah tidak judul novel
itu?
Peristiwa
1MDB dalam politik Malaysia adalah tugu yang dibina untuk memperingati erti
pembohongan dan pengkhianatan dalam politik Malaysia, yang meliputi semua tokoh
politik dari semua jenis parti politik, termasuk yang bukan Melayu. Inilah
contoh terbaik apa yang dimaksudkan dengan mobilization
of bias dalam politik; oleh itu politik adalah haram dalam Islam kerana
asasnya pembohongan dan penipuan, walaupun yang menubuhkan parti yang kononnya
berasaskan Islam.
(Nota Penting: Jika anda bukan seorang
budiman, anda akan menuduh saya memuji karya sendiri dengan menyebut dua buah
karya saya. Apa salahnya? Di mana salahnya? Saya hanya ingin seseorang yang
cerdik dan jujur secara ilmiah memberi
hujah mengapa dua buah novel yang saya sebut itu bukan karya agung dalam
sastera Melayu. Buktikan hujah anda untuk menjadi panduan penulis dan pembaca
karya itu.)
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 29/7/2020.
Sebaik-baik perundangan adalah menjamin keadilan yang saksama terhadap seluruh anggota sesebuah masyarakat dalam negara itu tanpa ada mengecualikan sesiapa pun dalam hukum.
ReplyDelete"Berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah di sisi Tuhan".
Sekian pendapat saya. Terima kasih Tn Haji.
Wassalam.