Monday, July 27, 2020

CABARAN KEPADA PARA ULAMA DAN TOKOH POLITIK MALAYSIA DAN DUNIA

Adakah politik, seperti yang diamalkan sekarang, satu kegiatan haram? Maksudnya, Islam tidak menerima demokrasi dan sistem pilihan raya yang dianjurkan oleh demokrasi kerana demokrasi dan pilihan raya berasaskan pembohongan dan penipuan yang diaktakan menurut sistem undang-undang Barat. Anda mesti faham premis yang dikemukakan di sini sebelum anda memberi atau membuat keputusan bersetuju atau menolak. Bagi orang Islam, persoalan ini penting kerana seluruh amal ibadat mereka akan sia-sia jika mereka menjadikan sistem demokrasi Barat sebagai asas mereka berpolitik, tanpa menyedari dan mengetahui bahawa sistem demokrasi itu diasaskan kepada pembohongan dan penipuan yang dibenarkan dengan maksud untuk menarik minat pengundi untuk memilih calon yang mereka fikir boleh memberi faedah kepada keselesaan kehidupan mereka.  Ini disebut dalam teori demokrasi Barat sebagai mobilization of bias, yang dalam konteks Malaysia diwujudkan dalam manifesto pilihan raya sesebuah parti yang bertanding. Contoh terbaik ialah Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 yang diterbitkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohammad setelah beliau mengaku Wawasan 2020 sudah gagal, digagalkan oleh dua orang PM selepas beliau.

Sudah tiba masanya perkara ini diberi perhatian oleh rakyat Malaysia yang beragama Islam. Bagaimana kedudukan ibadat mereka jika mereka terlibat dalam pembohongan dan penipuan, sekurang-kurangnya percayakan mereka yang menipu dan berbohong itu untuk diangkat menjadi ketua mereka sebagai menteri dan Perdana Menteri.

Masalah ini sekarang sedang didebatkan bila kedudukan PM ke 8 dipersoalkan sebagai PM tebuk atap, yakni yang didapatkan melalui penipuan politik, dan diteruskan dengan segala macam projek yang berunsurkan penipuan itu untuk menarik minat penyokong yang boleh mempertahankan kedudukan PM tebuk atap itu. Dari segi demokrasi yang diamalkan sekarang, PM ke 8 ini tidak mendapat kuasa dalam pilihan raya, malah melalui “pembelian” sokongan dari kalangan para political opportunists yang ramai di Malaysia.  Walau bagaimana pun, persoalan ini tidak wujud dan jika wujud sekali pun ia merupakan persoalan remeh temeh yang ditimbulkan oleh mereka yang tidak mendapat kuasa walaupun mereka berusaha mendapatkannya.  Dalam persoalan penting ini, semua tokoh politik yang berasaskan Islam menerima penipuan dan pembohongan ini sebagai alat politik yang sah, oleh itu sesuai dan serasi dengan nilai-nilai Islam. Keghairahan kepada kuasa politik mendorong mereka melakukan korupsi politik yang amat hebat dan berani dengan menggunakan kedudukan mereka sebagai tokoh Islam.

Saya telah banyak menulis mengenai aspek ini, tetapi tidak mendapat perhatian masyarakat kerana mereka sudah selesa berada dalam dunia penipuan dan pembohongan politik yang sudah dibudayakan di Malaysia.  Semua tokoh politik ini menegaskan bahawa kuasa politik yang mereka dapat adalah sesuai dengan kehendak Islam yang dipraktikkan di Malaysia, dengan memberi bukti dalam contoh bekas seorang Mufti telah diangkat menjadi Menteri Agama yang sah dan sesuai dengan fatwa politik yang diungkap oleh Mufti itu dalam kehidupan barunya sebagai seorang Menteri yang dilantik khusus untuk “menghalalkan” politik tebuk atap ini.  Sekiranya politik tebuk atap tidak wujud sekali pun, kemunculan Mufti ini sebagai ahli politik dan seorang Menteri masih bertentangan dengan Islam. Perkara ini menjadi “halal” dengan adanya fatwa Mufti ini yang tidak dinyatakan, tetapi dilakukan oleh beliau melalui penyertaannya dalam politik.  Seperti biasa, orang Malaysia yang beragama Islam tidak ambil kisah, kerana mereka sudah dibiasakan dengan perilaku haram jadah yang diangkat menjadi perilaku terpuji atas nama politik.

Perilaku haram jadah ini sudah diterima oleh masyarakat Melayu yang mengaku mereka beragama Islam dengan memberi hujah bahawa dalam Islam terdapat konsep syura yang sama dengan demokrasi. Hal ini telah diberi penjelasan yang salah oleh Ketua PAS yang bernama Haji Hadi Awang dalam bukunya mengenai sistem politik demokrasi di Barat dan syura dalam Islam. Kesan saya membaca buku ini amat negatif, tidak tepat dengan sistem politik Barat yang bernama demokrasi itu dan huraian beliau tentang syura dalam Islam pun kabur dan mengelirukan. Tokoh politik yang menggunakan Islam sebagai tunggangannya ini tidak faham istilah dan konsep demokrasi Barat. Dia tidak pernah dengar istilah yang terkenal di Barat, mobilization of bias, yang digunakan dalam demokrasi untuk memujuk pengundi supaya memilih calon tertentu daripada parti tertentu. Konsep mobilization of bias ini tanpa diketahui makna dan matlamatnya digunakan seluas-luas oleh PAS dalam kempen politik mereka. Mereka tidak sedar mereka menggunakan konsep politik demokrasi yang bertentangan dengan konsep syura dalam Islam. Kalau anda membaca buku Haji Hadi Awang tentang demokrasi dan Islam anda dapat merasakan betapa ceteknya huraian beliau tentang konsep demokrasi dalam politik Barat dan bagaimana syura dalam Islam itu bertentangan dengan konsep demokrasi yang berasaskan mobilization of bias itu.

Melalui sistem demokrasi Barat,  masyarakat Melayu tertipu sepanjang hidup mereka dengan memilih tokoh-tokoh politik yang mengkhianati kepercayaan mereka untuk menjadi kaya raya dan berpengaruh dalam masyarakat walaupun mereka adalah golongan penipu yang nyata. Kesan penipuan ini sangat jelas bila kita analisis kemajuan dan pembangunan yang ada di Pantai Timur, yang hingga kini menjadi kawasan terpinggir dari pembangunan dan terus menerus ditinggalkan mundur jika dibandingkan dengan bahagian sebelah Barat Semenanjung.  Ini adalah bentuk kezaliman politik, sosial dan ekonomi yang dipaksakan ke atas rakyat daerah Pantai Timur itu. Tidakkah ini satu perbuatan fasad yang disebut dalam al-Quran?  Saya cabar para ulama untuk menafikan kesimpulan ini, jika mereka bukan ulama palsu yang menggunakan agama untuk mendapat faedah politik dan kekayaan ekonomi dalam kehidupan peribadi mereka.

Kemunculan tokoh politik palsu dan penipu dalam politik Malaysia memerlukan catatan untuk menjadi panduan para pengundi, supaya mereka tidak tertipu dan ditipu setiap kali diadakan pilihan raya. Untuk mencapai maksud ini, kita perlukan satu senarai lengkap mengenai tokoh politik dari semua parti, menceritakan kegiatan mereka dan sejauh mana mereka boleh dipercayai. Untuk mencapai maksud ini, kita perlukan ukuran yang boleh difahami oleh para pengundi, supaya mereka tidak tertipu lagi setiap kali diadakan pilihan raya.  Kita perlu menubuhkan satu badan khusus untuk membuat kerja yang amat diperlukan oleh para pengundi ini, supaya setiap kali diadakan pilihan raya mereka dapat mengenal pasti tokoh yang boleh dipercayai dan yang boleh didekati untuk diberi peringatan supaya tidak menipu dalam kehidupan politik mereka.  Kita mesti menghalang tokoh politik penipu dan pengkhianat ini daripada mendapat kuasa, supaya kekayaan negara dan kehidupan rakyat terjamin. Rakyat juga mahu tahu harta kekayaan para pemimpin mereka sebagai bukti bahawa mereka tidak menggunakan politik untuk mendapat kekayaan. Pada waktu ini kekayaan negara dikuasai oleh segelintir tokoh politik dan konco-konco mereka yang membantu mereka memenangi pilihan raya dan setelah itu mereka diberi segala kemudahan untuk mendapat kekayaan negara. Inilah yang terjadi, inilah hakikat gerakan politik Malaysia. Dan seluruh dunia. Politik dengan itu merupakan satu gerakan yang amat korup dan umat Islam sepatutnya diharamkan daripada menganggotai kumpulan korup ini, yang bergelar parti politik. Memilih pengkhianat dan penipu sebagai pemimpin umat Islam adalah satu dosa besar. Saya cabar para ulama untuk menafikan kesimpulan penting ini.

Seterusnya, bolehkah diberi jaminan para pemimpin yang mengaku mereka tokoh agama ini benar-benar boleh dipercayai, dan tiada seorang pun dari mereka yang korup. Untuk mencapai maksud ini, kita harus memberi definisi yang paling tepat tentang konsep korupsi itu; dalam konteks inilah dicadangkan supaya kita menggunakan konsep fasad yang dipakai dalam al-Quran untuk memberi penjelasan mengapa perbuatan yang menyeleweng ini dilakukan manusia.  Apakah matlamat yang ingin mereka capai melalui kegiatan korup yang mereka lakukan? Dalam politik Barat, korupsi adalah unsur penting yang mesti dilaksanakan dengan bijaksana oleh parti politik, dengan menggunakan retorik tertentu untuk menutup korupsi terpendam itu daripada kelihatan dengan jelas oleh para pengundi.  Contoh terbaik ialah yang berlaku di Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah,  seperti contoh yang diberikan dalam buku-buku berikut   (lihat senarai dalam entri 22 Jun 2020).

Telah diterbitkan sebuah buku yang sangat penting dan wajib (wajib di sini dengan maksud sangat digalakkan) dibaca oleh semua ahli politik Malaysia dan para wartawan serta manusia yang berkeliaran dalam badan-badan bebas (?) yang kononnya memerhatikan dengan teliti masalah negara dalam konteks penipuan para penggiat politik dalam usaha mereka mendapat kedudukan dalam pentadbiran negara.  Buku ini mengenai korupsi dalam Parlimen Inggeris. Judul dan pengarang: Sleaze: The Corruption of Parliament, oleh David Leigh dan Ed Vulliamy. (London: Fourth Estate, 1997; dihadiahkan oleh bapa saudara saya, Tan Sri Ahmad Noordin Zakaria, adik ibu saya, Hjh. Zaharah binti Hj. Zakaria. Ibu saya tidak bersekolah, tetapi dia tahu membaca Rumi dan Jawi, termasuk buku-buku dari Indonesia yang tertulis dalam ejaan lama. Semua karya saya dibacanya, termasuk Pujangga Melayu. Al-Fatihah.)

Satu pertanyaan bodoh yang tidak semestinya memerlukan jawapan: Sejauh mana ahli politik Malaysia terlibat dalam rasuah? Adakah ahli Dewan Rakyat semuanya tidak seorang pun yang korup?  Pertanyaan ini dianggap berunsur fitnah, oleh itu sesiapa juga yang bertanya boleh ditangkap dan dihukum hanya kerana melontarkan pertanyaan yang tidak disukai oleh ahli politik. Oleh itu saya ingin membuat penegasan, bahawa dua pertanyaan itu sebenarnya meminta para sarjana membuat penyelidikan teliti mengenai persoalan ini, dan menghasilkan buku seperti buku tentang Parlimen Britain itu.  Dalam keadaan politik yang kita alami sekarang, buku seumpama Sleaze itu sangat perlu diusahakan. Kita berhak tahu sejauh mana ahli Dewan Rakyat kita bersih dari fitnah korupsi itu. Sesiapa juga yang menghalang rakyat dari mengetahui maklumat ini adalah korup dari segi intelektual dan moral, yang demikian akan membawa kepada korupsi berupa kewangan dan salah guna kuasa dan kedudukan rasmi.  Kalau dan andainya ada yang tidak faham maksud penjelasan ini, maka dia tidak saja lemah otaknya, malah dia secara sah berada dalam kumpulan yang korup moralnya.
Dalam konteks ini para ulama perlu tampil memberi pendapat melalui buku tulisan mereka. Satu-satunya buku yang boleh dijadikan bukti ialah karangan Mohd. Affandi Hassan, Hikayat Salim Adil.  Walaupun buku ini sebuah karya kreatif, tetapi isinya mengenai persoalan politik secara umum seperti yang difahami dan dibincangkan dalam masyarakat Malaysia. Saya ingin mengambil kutipan ini untuk perhatian anda semua:  [sila baca dengan teliti Ruang 6 hingga habis (hal. 117-123)].

“Dalam bab bercerita, aku menolak konsep penglipur lara, tukang cerita yang hanyut dalam intertekstualiti yang karut, yang telah berjaya memesongkan ramai sarjana ciritan di negaraku. Aku bercerita dalam konteks suatu wacana berdasarkan konsep ilmu yang benar.  Kamu pernah dengar semua ini, tetapi kamu dapati sukar memahaminya kerana warisan yang mencetuskan idea itu telah terputus daripada kamu, tidak kamu kenali lagi. Semuanya terjadi kerana kamu menolak konsep persuratan.

Kini aku akan ajar kamu satu teknik baru dalam penulisan kreatif yang aku namakan “Teknik 1MDB”. Aku kira semua rakyat Malaysia tahu apakah Projek 1MDB dalam pembangunan negara Malaysia yang kaya ini, yang memungkinkan terciptanya Projek 1MDB. Orang selalu berkata 1MDB adalah cerita korupsi dan penipuan ahli politik untuk menyumbat wang ke dalam poketnya sendiri. Tidak. Bagiku tidak. …”   [anda perlu baca sendiri sampai ke halaman 123 untuk memahaminya.]

Dalam penelitian saya, 1MDB tidak hanya berlaku dalam politik Malaysia, tetapi sudah lama terjadi dalam perkembangan sastera Melayu, bermula sejak tahun 1981 lagi apabila projek Anugerah Sastera Negara diperkenalkan.  Perkara ini sudah saya bincang panjang lebar dalam blog ini, secara khusus dalam buku saya, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden. (Penerbit Wadi al-Irfan, 2019.)  Buku ini tidak dibaca oleh sarjana dan sasterawan picisan dan sarjana sastera yang cetek meraba-raba, oleh itu jadilah mereka pengkhianat intelektual yang terus berada dalam dunia pandirisme, tidak malu dan tidak segan menjeritkan kebodohan mereka yang sesat dalam belantara teori sastera Barat yang tidak pun mereka kuasai dengan mendalam, seperti yang telah dibuktikan dengan jelas dalam buku di atas dan di dalam blog ini.  Kalau anda belum lupa, saya telah menulis tentang pengkhianatan intelektual ini ketika membicarakan dua orang sarjana yang menjadi pensyarah sastera, yang karya mereka yang berasal dari tesis Ph.D. telah mendapat hadiah istimewa dari universiti dan dari badan sastera, padahal yang mereka bicarakan itu jika dilihat dari perspektif ilmu adalah karya picisan saja, diberi hadiah kerana ukuran yang digunakan adalah juga picisan.  Inilah situasi yang kita hadapi sekarang, yang belum berubah dan sedang dipertahankan dengan gigih untuk melindungi sasterawan picisan dan sarjana yang cetek meraba-raba.  Kalau ini bukan pengkhianatan intelektual, apakah nama yang boleh kita panggil terhadap penipuan akademik ini? Supaya kita tidak terheret lebih jauh ke dalam belantara akademik, atau lubuk pengkhianatan akademik dan intelektual,  kita perlu menyediakan ukuran yang tepat dan kukuh dari segi akademik supaya apa pun yang kita buat keputusan, maka keputusan itu tepat dan tidak dapat digugat. Dunia ilmu, dunia akademik, dan dunia perbahasan yang tidak dapat dielakkan perlu dihadapi dalam perbincangan tentang perkara penting dalam kehidupan manusia, perlu dipertahankan dengan benteng penghujahan yang tepat dan boleh diukur pembohongan dan kejituannya. Ini permintaan, dan harapan, yang memang boleh diwujudkan jika kita mahu. Para ulama Islam telah membina berbagai-bagai ukuran yang kemas teguh ketika mengemukakan petua dan keputusan yang bersifat hukum.  Kita pun perlukan ukuran begini dalam kegiatan intelektual dan kegiatan persuratan kita pula.  Ada satu istilah yang sangat indah yang digunakan oleh Imam Abu Hanifah ketika membicarakan masalah fatwa, iaitu istilah istihsan  (memaniskan atau mengindahkan fatwa/hukum). Anda boleh cari maknanya dan maksudnya dari pakar hukum yang ramai di negara kita, dan anda akan kagum dengan istilah ini.  Saya gunakan istilah ihsan ketika membicarakan keindahan bahasa dalam karya sastera, dalam tulisan berjudul, “Keindahan bahasa berasaskan konsep ihsan”, dimuat dalam buku Adab dan Peradaban: Karya Pengiktirafan untuk Syed Muhammad Naquib al-Attas (MPH Publishing, 2012).  Saya sendiri mengemukakan konsep bahasa sastera berasaskan konsep ihsan itu dalam novel Pujangga Melayu. Bagus juga jika ada di antara sarjana dan pengkritik sastera kita yang tampil membahaskan  dan menilai novel itu dari perspektif teori sastera Barat dan kemukakan hujah yang mantap untuk memutuskan novel itu tidak bermutu!  Kita tunggu kemunculan tokoh besar ini untuk menafikan adanya keunggulan intelektual dan keindahan bahasa dalam novel agung itu. Bagi saya adalah wajar jika kita mempunyai tokoh besar dalam kritikan sastera yang dengan tuntas menolak Pujangga Melayu sebagai sebuah karya yang indah khabar dari rupa.  Dengan itu tertolaklah semua hujah mengenai kedudukan ilmu dalam penulisan kreatif yang dirumuskan dalam Gagasan Persuratan Baru.  Itulah gagasan yang dipakai untuk menulis novel agung itu.

Sesuai dengan tajuk tulisan ini, bolehkah kita pakai konsep ihsan dalam kegiatan politik di Malaysia?  Kita tunggu jawapan “ulama politik” untuk memberi pandangan kritis mereka.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 26 Julai 2020.
















1 comment:

  1. Suatu hakikat, ia merupakan wajah politik negara dan hampir diseluruh dunia. Penjajahan berterusan melalui sistem yang ditinggalkan sebagai warisan kepada negara dan rakyat.
    Pengkhianatan, pembohongan terus menerus berlaku dan kekal sepanjang masa. Sistem dicipta untuk terus menindas dan berlaku kezaliman ke atas segolongan manusia yang lemah.
    Rakyat kekal di dalam sistem yang mengekalkan mereka untuk mengesahkan barisan kepimpinan negara yang lazimnya melanjutkan segala apa yang berlangsung selama ini.
    Tanpa ada jalan keluar dari dunia dan gelap-gelita untuk memperolehi kehidupan yang bercahaya terang benderang.
    Negara dan masyarakat yang bijak, bermaruah dan mencapai kemakmuran dan kesejahteraan hidup yang diredai Tuhan.
    Mengimpikan masyarakat yang sempurna minda dan berjiwa suci serta berakhlak terpuji.
    Sekian salam hormat.

    ReplyDelete