Tiga perkara
penting yang perlu dilakukan dalam sastera Melayu: (1) Membina kembali
persuratan Melayu; (2) Membawa konsep ilmu yang benar dalam karya kreatif dan
penilaian karya; (3) Mencabar teori sastera Barat berpandukan konsep ilmu yang
benar. Inilah yang kita mahu tuju dengan
memperkenalkan Gagasan Persuratan Baru, untuk memastikan kita tidak lagi “sesat
Barat” dalam kegiatan intelektual dan kreatif.
Perkaranya mudah saja, tetapi menjadi sulit kerana golongan sasterawan
dan sarjana tidak mempunyai pengalaman intelektual berasaskan konsep ilmu yang
diajarkan oleh al-Quran. Beberapa aspek
persoalan ini ada saya bincangkan dalam kumpulan tulisan berjudul Tiga Beban Besar Sastera Melayu dan Anugerah Sastera Negara. Kedua-dua
kumpulan tulisan ini sedang diusahakan untuk diterbitkan. Sekiranya ITBM dan
DBP tidak anti ilmu dan menyokong usaha untuk memajukan pemikiran dalam
penulisan kreatif dan kritikan sastera, kedua-dua kumpulan tulisan ini
sepatutnya diterbitkan oleh mereka.
Nampaknya dalam budaya Melayu sikap meremehkan usaha seseorang masih
lagi menjadi unsur penting dalam budaya Melayu. Bagi saya, inilah tinggalan
sejarah yang penting yang dihasilkan oleh gerakan Asas 50 yang menentang apa
saja yang bercorak ilmu yang dianjurkan oleh Islam, kerana kuatnya pengaruh
Marxisme dan realisme sosialis dalam perkembangan sastera Melayu yang mereka
anjurkan. Semua karya para sasterawan
negara mencerminkan aspek ini dalam karya mereka. Inilah yang hendak dipertahankan sepanjang
masa walaupun bertentangan dengan akal sihat yang berteraskan konsep ilmu yang
benar. Mari kita bincang satu persatu tiga aspek yang menjadi cabaran para
penulis sekarang. Bagi para penulis muda
yang tidak terdedah kepada penipuan Asas 50, jika mereka pelajar universiti,
boleh tanya pensyarah mereka tentang polemik antara Hamzah dan Asraf yang
mewakili Asas 50. Tentu mereka tahu kes penting ini yang cuba ditutup oleh Asas
50 dan para pengikut mereka.
Untuk
membina kembali persuratan Melayu, kita hanya perlukan dua perkara. Pertama,
memahami konsep ilmu seperti yang diajarkan oleh al-Quran. Kedua, memahami
konsep taklif dan maknanya yang dihuraikan oleh Shah Wali Allah. Mudah, tetapi
inilah yang ditolak mentah-mentah oleh para sasterawan dan sarjana
sastera. Mengapa mereka menolak
kaedah yang mudah ini? Hanya kerana satu sebab yang mudah, tetapi amat
mengelirukan kehidupan manusia yang bergelar sasterawan dan sarjana ini. Anda
tentu boleh menekanya dengan tepat jika anda tahu apakah yang dimaksudkan itu.
Saya telah bincangkan perkara ini banyak kali dalam blog ini, oleh itu malas
hendak mengulangnya lagi. Sekadar memberi sedikit gambaran, jika konsep ilmu
dan peranan taklif itu diterima oleh para sasterawan dan sarjana, maka mereka
tidak ada pilihan lain, melainkan menolak karya para sasterawan negara dan
amatlah memalukan melantik kumpulan manusia yang jahil ini sebagai ikon dalam
penulisan kreatif. Mudah, tetapi memedihkan kerana anda sudah tertipu sekian
lama, dan amat selesa berada dalam penipuan itu. Hanya melalui kefahaman yang
sejujur dan seikhlasnya tentang konsep wacana
dan cerita yang dibincangkan dalam
PB, barulah anda akan sedar betapa perlunya kekeliruan ini ditolak dan diberi
tempat selayaknya kepada ilmu dan peranan taklif dalam persuratan. Tidak pantas
untuk sesiapa pun terus menjadi bodoh, ketika anda telah diberi jalan keluar
untuk menjadi cerdik.
Jika
perkembangan ini difahami, anda tentulah sukar hendak menerima “teori” kerancuan sastera, kerana anda tentu sudah tahu makna kerancuan seperti yang telah dijelaskan
dalam Kamus Dewan. Kalau sudah begitu, anda akan berfikir dengan
mendalam mengapa kita mempunyai sarjana ciritan dan sasterawan picisan, dua kumpulan yang diberi kedudukan tinggi
walaupun mereka tidak layak berada di situ. Siapakah yang layak berada di situ?
Inilah pertanyaan yang hanya boleh diberi jawapan dan penjelasan sekiranya anda
memahami konsep ilmu yang benar dan kedudukan al-Quran dalam pemikiran seluruh
manusia, bukan hanya untuk orang Islam saja. Sama ada anda menolak al-Quran
atau menerimanya sebagai seorang penganut Islam, anda tidak boleh lari daripada
persoalan besar dalam kehidupan manusia, iaitu memahami kewujudan manusia.
Mengapa manusia dijadikan? Jika anda jelas mengenai persoalan ini, dan dapat menjawabnya
dengan tepat, anda akan sedar mengapa anda perlu menulis karya kreatif. Semua
ini adalah persoalan penting yang tidak pernah diberi perhatian serius oleh
para penulis kreatif sebelum munculnya Gagasan Persuratan Baru.
Apakah
kesimpulan perbincangan ringkas yang merumuskan perbincangan panjang yang telah
diberikan selama ini? Jawapannya amat
mudah. Kita perlu membuat perubahan besar dalam memahami peranan kreatif
menurut pandangan Islam dan peranan kritikan berasaskan konsep wacana dan cerita dan peranan keduanya dalam karya kreatif dan penilaiannya. Semudah itu, sebenarnya. Tetapi alangkah
sukarnya membersihkan lumut kejahilan yang begitu lama berada di badan
kesusasteraan yang asasnya faham hedonisme, yang dalam budaya Barat sekali pun
ditolak seperti yang dihuraikan oleh Pitirim Sorokin dalam buku-bukunya.
Perkara ini telah dibincang dengan panjang lebar dalam tesis Ph.D. oleh Robert Sinai, The Decadence of the Modern World
(Union Graduate School, 1976). Perhatikan kesimpulan beliau dalam pendahuluannya:
“In all cases we are confronted with
man, insecure, anxious and restless, swollen with self-love, driven by the
will-to-power and by the inordinate appetites, corrupted by pride,
self-intoxication and self-deception, who sooner or later sins against the laws
of proportion and harmony and swept along by blind, headstrong and ungovernable
impulses into decay or self-destructions.” (hal. 9, Introduction). Bandingkan ini dengan yang terbaru dari
tulisan seorang tokoh terkenal dalam membicarakan persoalan seperti ini, Jacques Barzun dalam bukunya, From Dawn to Decadence: 1500 to the Present (500
Years of Western Cultural Life). (Harper Perennial, New York etc., 2000).
Bolehkah
kita berkata sastera Melayu menghadapi zaman merosot (decadence) selepas munculnya Asas 50 dan terbitnya karya-karya
tidak bermoral seperti Salina,
karya-karya lucah Shahnon Ahmad dan lain-lain? Jika kita menjadikan konsep ilmu
sebagai dasar penilaian, memang tepat sekali yang dibawa oleh sastera itu ialah
nilai-nilai palsu, nilai-nilai decadent
yang berasaskan budaya hawa nafsu.
Amatlah bagus jika ada di antara para sarjana sastera menerima dengan
senang hati kesimpulan ini, kerana inilah yang dimaksudkan oleh Prof. Dr.
Mohamad Saleeh Rahamad sebagai kerancuan
dalam sastera, yang melahirkan “teori” kerancuan sastera itu, dengan Naratif Ogonshoto sebagai buktinya. Satu sebab besar mengapa diwujudkan
sasterawan negara ialah sebagai bukti wujudnya dan berakarnya sifat-sifat decadence dalam sastera Melayu. Para
sasterawan negara adalah lambang decadence
dalam sastera Melayu. Kesimpulan ini
tidak perlu dipertahankan, kerana karya para sasterawan negara sendiri
menyerlahkan dengan begitu jelas sifat-sifat decadence yang akar umbinya ialah budaya hawa nafsu yang menjadi asas karya-karya itu. Semua ini terjadi kerana semua para
sasterawan negara menolak konsep ilmu yang benar yang bersumberkan al-Quran. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai bukti
yang berbeza, silakanlah beri bukti itu untuk membela kedudukan para sasterawan
negara ini. Sehingga bukti itu
dikemukakan, kesimpulan ini adalah yang paling tepat yang belum lagi dibuktikan
salah. Untuk rujukan kepada sesiapa yang
berminat, sila buka The Blackwell
Dictionary of Twentieth-Century Social Thought, hal. 134-136, oleh Michael
Bacharach. Penjelasan tentang konsep decadence diberi dengan jelas di situ.
Baca juga buku Barzun yang dirujuk di atas.
Entri kali ini merujuk kepada peranan besar
para sarjana dan pengkritik sastera untuk menentukan kebobrokan (decadence) dalam sastera Melayu diberi
perhatian serius supaya keadaan ini tidak berterusan, lebih-lebih lagi dengan
munculnya para sasterawan negara yang anti-ilmu itu akan mempertahankan keadaan
ini untuk faedah mereka. Atau, yang lebih baik untuk melahirkan kemantapan
kreatif dan kritikan sastera, persoalan decadence
dalam sastera ini dibincang dengan sehabis kritis supaya dapat difahami oleh
para sasterawan, pengkritik dan sarjana sastera. Timbulnya apa yang dinamakan
“teori kerancuan sastera” bikinan Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad adalah hasil
dari tiadanya kesedaran kepada kewujudan decadence
itu dalam sastera Melayu, walaupun boleh dilihat dengan jelas jika anda melihat
persoalan ini daripada perspektif ilmu yang benar yang diajarkan oleh al-Quran.
Inilah maksud tajuk ini tentang kewajipan yang tidak boleh diabaikan itu. Tulisan dan “teori” kerancuan sastera oleh Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad adalah
contoh terbaik tentang maksud dan makna decadence
dalam sastera Melayu. Tulisan itu
sendiri adalah contoh decadence
terbaik dalam sastera Melayu.
Ini bukan
cabaran; hanya sekadar peringatan.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 25/1/2019.
No comments:
Post a Comment