Nota: Tajuk dan perbincangan kali ini sesuai dengan persoalan menggunakan akal yang disentuh dalam entri lepas. Perhatikan peringatan di akhir entri ini mengenai 'iwajan.
Tajuk kali
ini ringkas dan agak aneh. Apa yang hendak dibaca? Mengapa mesti dibaca?
Sesiapa juga
yang mengikuti blog ini dengan teliti dan bersikap terbuka, walaupun entri blog
ini selalunya kritis, malah kadang-kadang terlalu kritis menghiris, mungkin
boleh menangkap makna tajuk kali ini dan mengapa perlu ditulis. Entri kali ini
saya tuju khusus kepada Pertemuan Sasterawan 16 November 2018 di UKM, yang akan
dirasmikan oleh Menteri Pendidikan dan akan mendengar ucaputama daripada Baha
Zain, si sasterawan negara yang tidak direstui oleh Shahnon Ahmad itu, tetapi
disanjung oleh sahabat karibnya Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh sebagai
pengkritik sastera paling utama di Malaysia yang tajam analisisnya (?) dan
teliti (?) penghujahannya. Kalau kita bertanya dengan nakal dan menyindir, Apa
yang ditulisnya? Ada tidak dia bincang tentang paradigma baru yang dikemukakan
oleh Gagasan Persuratan Baru? Anda tentu
akan kecewa, dan berasa amat tertipu. Stop,
tunggu dulu! Yang tertipu dan menipu
bukan mereka berdua, kedua-duanya sasterawan negara; sebaliknya yang
dimaksudkan ialah pencetus Gagasan Persuratan Baru. Ke mana pun anda bawa perbincangan tentang
sastera Melayu, yang terkena bahang panas ialah pencetus Gagasan Persuratan
Baru, yang diputuskan sebagai penceroboh sastera Melayu yang menghina semua sasterawan
negara yang telah dipilih khusus oleh negara untuk bertenggek di takhta
keunggulan tersendiri, tidak boleh disentuh lagi kewajarannya, apatah lagi
menolak kehadiran mereka sebagai … (anda perlu tambah sendiri mengikut cita
rasa anda!)
Dalam
konteks inilah entri ini ditulis, untuk mendapat reaksi anda yang paling kritis
… dan cerdik. Perkataan “cerdik” itu
selalu saja timbul dalam perbincangan tentang PB, kerana tujuan dan matlamat PB
ialah mencerdikkan bangsa Melayu. Ini tentunya termasuk juga para sarjana,
sasterawan, dan pengkritik sastera. Sama ada mereka terima atau tidak, itu
adalah masalah mereka. Masalah kita ialah mereka tidak dapat, atau gagal,
mencerdikkan bangsa Melayu, atau para pembaca mereka. Inilah juga konteks
Seminar Sastera UKM November 2018 itu. Adakah tujuan dan matlamat seminar ini
untuk mencerdikkan atau sebaliknya, mengelirukan lagi keadaan cetek meraba-raba
yang terjadi sekarang di kalangan mereka.
Apakah
pilihan mereka? Inilah pertanyaan yang perlu ditanyakan dan perlu dijawab
dengan tuntas. Tetapi kedua-duanya ingin dielakkan daripada diberi perhatian,
apatah lagi untuk dijawab. Kita akan cuba fahami mengapa hal ini terjadi dan
cuba menilai apa makna dan kesannya dalam perkembangan ilmu dalam
kesusasteraan.
Sebenarnya
sudah sering kita dengar betapa para sasterawan, sarjana, dan pengkritik
sastera menggesa rakyat Malaysia supaya membaca karya para sasterawan negara;
tetapi menolak karya yang tidak serasi dengan karya para sasterawan negara.
Mengapa diperlukan pembahagian ini? Terakhir kita diberitahu akan adanya gesaan
daripada A. Samad Said. Kerana isunya
sangat penting, saya salin beritanya yang diambil daripada Malaysiakini. Inilah
dia:
Kementerian Pendidikan digesa agar mengambil langkah lebih proaktif untuk
menjadikan karya-karya sasterawan negara sebagai buku teks di semua peringkat
sekolah.
Sasterawan Negara Datuk Seri A.Samad Said berkata banyak karya-karya yang
bagus dihasilkan sasterawan negara dan ia wajar dijadikan teks dalam silibus
pembelajaran sekarang.
"Kita harus bimbing mereka ini melalui karya yang bagus untuk
menceritakan tentang dunia sekarang secara realiti agar pelajar ini berada di
tempat yang betul," katanya kepada pemberita selepas Program Pembicaraan
Kalam Karyawan Siri 2 di Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) di Kuala Lumpur hari
ini.
Samad yang merupakan Sasterawan Negara ke-4 berkata tidak cukup dengan hanya
dua buah hasil sasterawan termasuk dirinya dicetak untuk diperkenalkan kepada
generasi sekarang.
"Dah banyak usaha dilakukan dan diperkatakan namun kesudahannya,
sastera tidak dipandang termasuklah oleh Kementerian Pendidikan. Sasterawan
dijulang tetapi buku hasil karyanya tidak dibeli atau digunakan di sekolah. Ini
satu suasana yang aneh” katanya.
"Tidak ketinggalan, ada sasterawan terpaksa mencetak sendiri hasil
karya mereka untuk dijual di samping hidup pada musim-musim tertentu sahaja
seperti bulan bahasa dan selepas itu hanya tinggal nama," tambahnya.
Sementara itu, Pengarah Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) Datuk Nafisah
Ahmad berkata program perpustakaan bergerak adalah antara inisiatif yang
diambil PNM untuk mendedahkan masyarakat kepada karya sasterwan negara.
"Kita ada koleksi yang bukan saja dihasilkan sasterawan negara tetapi
juga buku-buku yang dibaca mereka untuk dijadikan panduan orang ramai mengenali
karya dan corak pemikiran sasterawan ini. Jadi, kita bawa koleksi ini ke semua
kawasan termasuk di luar bandar melalui perpustakaan bergerak dan perpustakaan
desa agar mereka dapat membaca dan menghargai karya-karya unik ini,"
katanya.
Menurutnya PNM juga dalam usaha mendigitalkan karya-karya sasterawan ini
termasuk mencari mekanisme terbaik untuk menghasilkan dan menyampaikannya
kepada pembaca.
"Selain terikat dengan kos, kita juga perlu mendapatkan kebenaran
daripada penulis kerana ia melibatkan hak cipta dan pembayaran," katanya.
- Bernama
Malaysiakini bertarikh, 1 November 2018, dengan tajuk: Pak Samad: Angkat karya
sasterawan di sekolah.
Apakah reaksi Menteri Pendidikan kita akan
lihat dalam Seminar di UKM nanti. Tetapi sebelum itu Menteri Pendidikan telah
menyebut betapa pentingnya para sasterawan negara ini dengan menyebut nama A.
Samad Said, diberi penghormatan tinggi dan khusus. Inilah antara isu yang akan disentuh dalam
tajuk entri kali ini.
Sebenarnya saya telah menulis satu monograf
khusus untuk membincangkan isu ini dengan kritis. Saya harap dapat diterbitkan
tahun 2019 nanti. Tajuknya: “Anugerah Sastera Negara: Menilai Semula Sumbangan
Sasterawan Negara”. Kertas ini sudah lama disediakan, tetapi belum lagi
diterbitkan secara rasmi.
Perlukah karya para sasterawan negara dibaca,
dan sekiranya perlu, bagaimana membacanya?
Bahagian kedua pertanyaan itu, bagaimana membacanya, tidak pernah
ditanyakan, maka itulah ditulis entri ini dengan tajuk yang paling pendek.
Tetapi maknanya sangat panjang!
Persoalan penting “bagaimana membaca dengan
betul” sudah saya bincang sejak tahun 1970-an lagi, antaranya pernah
diterbitkan dalam majalah Widya
(sudah berhenti terbit lama dulu) yang
disiarkan antaranya dalam keluaran Mac-April 1982.
Satu masa dulu kita sering dengar perbualan
mengenai aspek membaca di kalangan sasterawan, sarjana, dan pengkritik sastera.
Lalu mereka sebut Surah al-‘Alaq (Surah
ke 96) sebagai bukti mengenai pentingnya membaca. Semuanya menjadi amat lucu
apabila yang dimaksudkan hendaklah dibaca karya sastera tulisan mereka. Siapa
yang memberi autoriti itu? Saya sebut perkara ini di sini untuk menegaskan untuk memberi mereka sedikit kesedaran bahawa
mereka harus menerima karya para sasterawan negara adalah karya picisan.
Bagaimana penilaian ini dibuat? Cukup mudah. Kini anda mempunyai tiga kategori
karya: karya persuratan; karya sastera; karya erotik/picisan. Hingga
kini belum ada sarjana atau sasterawan yang menolak pembahagian ini dengan
hujah yang mantap. Mereka tidak terima, mereka juga tidak boleh menolaknya;
oleh itu apabila karya para sasterawan negara dinilai dari perspektif PB,
mereka tidak mempunyai pilihan kecuali menerima penilaian itu. Mereka tidak ada
hujah untuk menolak penilaian berasaskan ukuran yang diberikan oleh PB. Jika
mereka faham, dan jujur terhadap kebuntuan intelektual yang mereka hadapi,
mereka seharusnya menerima perintah membaca yang mereka jadikan iklan itu
sebenarnya suatu perintah supaya mereka menerima hakikat bahawa kebenaran tidak
menyebelahi mereka. Oleh itu, mereka harus kembali menjadi manusia seperti yang
diajarkan kepada mereka dalam Surah al-‘Alaq itu.
Bacalah… Baca apa? Untuk mendapat
jawapannya, baca dengan kritis entri ini dari mula hingga akhir. Kalau perlu hendaklah diulang-ulang supaya anda diberi kefahaman yang
meyakinkan, seperti yang ditegaskan oleh Imam Ghazali ketika membicarakan
konsep ilmu dalam Islam. Rujukannya
telah saya berikan dalam beberapa entri. Carilah sendiri, jangan biarkan diri
anda terus berada dalam kesilapan yang boleh dibetulkan dengan mudah andainya
anda faham maksud ilmu yang benar yang diajarkan dalam Surah al-‘Alaq itu.
Satu perkara ingin saya tegaskan lagi
walaupun sebenarnya tidak perlu sekiranya mereka yang menentang PB tidak
berniat jahat menggunakan badan penulis dan kerajaan (Menteri Pendidikan dan
institusi seperti ITBM dan DBP) untuk faedah peribadi para sasterawan, sarjana
dan para pengikut mereka. Saya maksudkan sikap negatif kumpulan ini kepada
perubahan yang diperlukan dalam perkembangan intelektual di negara kita, yang
dengan amat jahat ditentang hanya untuk memastikan kedudukan mereka tidak
terjejas. Mereka sedar kemunculan PB memaksa mereka memberikan penentangan
untuk memastikan kedudukan mereka tidak tercabar dan faedah yang mereka dapat
akan berterusan walaupun dengan mengkhianati perkembangan ilmu. Mereka tidak menyatakan berterus terang,
kerana tidak perlu, maka dengan itu tepatlah kritikan saya selama ini bahawa
kumpulan cetek meraba-raba yang picisan ini berusaha gigih untuk mengekalkan
unsur-unsur kebodohan dalam perkembangan sastera di Malaysia. Ini amat jelas
dalam program yang mereka anjurkan di UKM 16 November 2018 itu. Bukti terbaik
ialah dengan memberi peluang kepada Baha Zain sekali lagi untuk memberi
ucaputama untuk ke sekian kalinya. Ucaputama beliau dalam pertemuan penulis
muda 2005 di Johor berbicara tentang persuratan Melayu, agak panjang kerana dipenuhi
dengan unsur berputar-purat, tidak secara tegas dan tuntas meletakkan peranan
ilmu dalam perkembangan intelektual, yang sebenarnya tidak diketahuinya. (Rujuk
ucapan Baha Zain, Memartabatkan
Persuratan Melayu, diucapkan dalam perhimpunan Penulis Muda Nasional,
Tanjong Piai, Pontian, 2005). Buku ini kaya dengan retorik peragaan, yang boleh
mempesonakan sesiapa juga yang sukakan hal-hal begini. Saya amat positif Baha
Zain akan meneruskan wacana berputar-purat dalam ucap utama di UKM nanti, kerana itulah yang terserlah dalam
tulisannya, yang dapat kita lihat dengan jelas dalam bukunya Memartabatkan Persuratan Melayu. Inilah imej biasa dalam sastera Melayu yang
masih dikekalkan untuk memberi tempat kepada tokoh-tokoh berputar-purat
berceloteh semahu-mahu mereka tanpa sebarang kritikan yang wajar. Apa yang disebut di dalam ucaputama itu tepat
sekali mencerminkan kegiatan bersifat ‘iwajan
seperti yang diberi tempelak dalam ayat pertama Surah al-Kahfi.
Mengapa kegiatan seperti ini masih
diteruskan? Inilah pengaruh Mutual Admiration Club dalam sastera Melayu.
Inilah juga yang akan diteruskan dalam Seminar Sasterawan Negara di UKM pada 16
November 2018.
Mohd. Affandi Hassan.
Petaling Jaya, 2 November 2018. assan, Petaling Jaya, 2 November 2018.
No comments:
Post a Comment