Semua sarjana politik dan ekonomi Barat menegaskan,
dan mereka percaya, demokrasi adalah ciptaan kapitalisme untuk dipergunakan dan
dijual beli oleh kaum kapitalis untuk memperkukuhkan kedudukan kapitalisme dan
para pendukungnya. Jika anda mengikuti
perkembangan politik semasa di Amerika Syarikat, anda pasti akan melihat
bagaimana demokrasi dijadikan alat oleh ahli politik dan peniaga untuk
memperkuat kedudukan mereka. Saya tidak perlu cerita panjang tentang
perkara ini, anda boleh ikuti di media yang disiarkan dari Amerika
Syarikat. Saya hanya ingin berbicara
tentang kedudukan para sasterawan dan sarjana sastera sebagai pendukung politik
sastera untuk kepentingan mereka, untuk faedah langsung kepada mereka. Keris
Mas yang mula-mula dilantik sebagai sasterawan negara bercakap tentang politik
sastera dan sastera dalam politik.
Antara
prinsip terpenting demokrasi ialah yang digelar di Amerika Syarikat “mobilization of bias”. Parti yang mendakwa mengamalkan demokrasi
akan menggunakan propaganda yang digelar “mobalization
of bias” itu. Pengundi diberitahu dengan cara tidak benar, yakni dengan
berbohong, bahawa manifesto yang mereka keluarkan adalah yang paling benar dan
paling baik. Sokonglah manifesto itu dan undi parti yang menerbitkannya. Manifesto tidak berubah, hanya gaya
menyampaikannya berubah atau
diubah mengikut keperluan semasa. Satu
kajian menyeluruh berasaskan manifesto UMNO dan BN sejak merdeka tentu akan
amat menarik, tetapi tiada sarjana politik yang bekerja di universiti yang
berminat, kerana mereka sendiri adalah parasit yang mengharapkan habuan
daripada ahli politik untuk mendapat kedudukan. Dengan itu ahli akademik pun
turut sama menjadi pembohong dengan mengiakan saja apa yang dikatakan oleh
pemerintah supaya mereka mendapat faedah peribadi. Demokrasi mengajar manusia
menjadi pembohong, termasuk yang berada dalam parti Islam. Pembohongan besar
yang menjadikan agama Islam sebagai “asas” politik mereka ialah para penyokong
mereka dijamin masuk syurga; dan yang mengkritik mereka dijamin masuk neraka.
Orang Melayu percaya penipuan ini, dan terus menyokong parti politik Islam yang
memperjuangkan keperluan para pemimpin mereka. Untuk memperjuangkan Islam, anda
tidak diwajibkan menjadi anggota parti, kecuali jika anda jahil dan percaya
ugutan para pemimpin parti Islam ini yang sering mengugut anda akan disumbat ke
neraka jika tidak menyokong mereka. Ini satu perbuatan syirik yang amat nyata,
dan memang diketahui oleh orang yang tahu serba sedikit tentang Islam. Paling
jelas inilah sifat munafik yang amat hina. Jika Nabi kita digelar Allah SWT
dengan gelaran paling mulia sebagai contoh teladan terbaik untuk semua manusia
(uswatun hasanah), maka ahli politik Islam menyebutnya sebagai satu propaganda
untuk mereka yang kononnya berada dalam kumpulan “uswatun hasanah” itu. Berlindung di bawah ungkapan itu, mereka
memaki hamun seteru politik mereka sebagai ahli neraka semuanya. Hanya mereka saja yang tahu mengapa mereka
perlu menonjolkan imej begitu buruk terhadap Islam untuk mendapat sokongan. Bagi
mereka itulah imej sebenar Islam, yang menjadi teras “perjuangan” (??) mereka.
Di mana
kedudukan para sasterawan dan sarjana dalam pembohongan politik ini? Sasterawan
dan sarjana mempunyai cara yang agak berbeza untuk mencapai cita-cita politik
sastera mereka. Walaupun dari segi gaya agak berbeza, tetapi dari segi matlamat
dan tujuan boleh dikatakan sama, iaitu kepentingan golongan mereka sendiri. Inilah asas yang telah melahirkan 13 orang
sasterawan negara setakat ini. Semua
mereka berada dalam kelompok (lebih
tepat gerombolan) Mutual Admiration Club, saling menyokong dan memuji satu sama
lain, meletakkan diri mereka lebih tinggi daripada para ulama dan cendekiawan
Melayu yang beratus-ratus tahun membina budaya ilmu di negara ini. Kumpulan Mutual Admiration Club ini tidak mempunyai maruah moral dan tidak
juga maruah intelektual apabila mereka secara sedar memperjuangkan faedah mereka dengan membodek kerajaan supaya memberi mereka
gelaran sasterawan yang wajib disebut setiap kali nama mereka disebut. Walaupun karya mereka tidak mempunyai kualiti
dari segi teknik dan pemikiran, mereka diberikan sifat itu oleh Panel Anugerah
Sastera Negara. Dengan itu jelas terdapat sejenis mobilization of bias di
kalangan gerombolan yang berada dalam Mutual Admiration Club ini. Para sasterawan negara yang terpilih menjadi
bukti pentingnya mobilization of bias dalam penilaian sastera oleh para penilai yang
menduduki Panel Anugerah Sastera Negara.
Walaupun istilah mobilization of
bias satu istilah politik, tidak bermakna perbuatan seperti itu tidak
berlaku dalam konteks lain, misalnya dalam konteks pemilihan terhadap sesiapa
yang layak diberi kedudukan dan hadiah atau anugerah. Persoalan besar di sini ialah kedudukan
orang-orang ini dari segi moral dan maruah. Adakah dengan menggunakan mobilization of bias itu seseorang telah
memperlihatkan moralnya yang tinggi dan maruahnya yang terpuji? Dalam konteks Malaysia, persoalan ini jelas
tidak mendapat perhatian di kalangan para penilai kerana yang dinilai dan yang
menilai berada dalam kumpulan yang sama, yakni dalam kumpulan Mutual Admiration
Club. Jika anda meneliti penjelasan yang
diberikan oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh tentang Mutual Admiration
Club ini, anda akan lebih mudah memahami penghujahan yang saya berikan di
sini. Cuma akan timbul persoalan: Adakah
persoalan ini penting dan memberi kesan buruk dalam perkembangan budaya dan
intelektual? Saya mengatakan itulah yang terjadi, kerana kita memberi kedudukan
yang tidak wajar kepada sekumpulan sasterawan dan sarjana sastera yang picisan.
Sebaliknya, Prof. Emeritus Dr. Muhammad
Haji Salleh yang pada mulanya mengutuk Mutual Admiration Club, berubah fikiran
dan menyokongnya. Antara dua pilihan ini, yang saya kemukakan dan yang
disenangi oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, mana satu yang lebih
tepat? Sekarang anda perlu membuat pertimbangan yang paling objektif dan berani
untuk memberi jawapan anda sendiri.
Kita lihat
pula pandangan Keris Mas tentang Politik Sastera dan Sastera dan Politik yang
termuat dalam ucapan penerimaan gelaran sasterawan negara 1981. Sebelum itu, dalam tahun 1972, Prof. Syed
Muhammad Naquib al-Attas telah memberi syarahan pengukuhan beliau di UKM dan
dengan tegas membuat kesimpulan para sasterawan ini adalah golongan yang keliru
konsep ilmunya, oleh itu mereka adalah golongan yang cetek meraba-raba.
Syarahan itu nampaknya tidak dibaca oleh Keris Mas, yang tidak langsung
menyebut kesimpulan penting itu. Boleh jadi kerana kesimpulan itu tepat, maka
tidak perlu diungkit sebab akan merendahkan kedudukan para sasterawan negara
sendiri. Dengan tidak mencabar
kesimpulan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, kedudukan para sasterawan
negara menjadi persoalan besar, yang akhirnya membenarkan kesimpulan Prof Syed Muhammad Naquib al-Attas itu.
Implikasinya ialah, para sasterawan negara ini tidak layak diberi gelaran dan
kedudukan palsu yang sedang mereka nikmati secara palsu sekarang. Satu-satunya jalan keluar untuk memberi
status yang benar kepada para sasterawan negara ini ialah dengan menolak secara
total kesimpulan itu. Ini telah cuba dilakukan oleh Prof. Emeritus Ismail
Hussein, atas nama GAPENA dalam satu perbincangan bersama Prof. Syed Muhammad
Naquib al-Attas sendiri di UKM Bangi, tetapi GAPENA gagal memberikan hujah,
hanya penafian semata-mata. Oleh itu, kesimpulan Prof. Syed Muhammad Naquib
al-Attas masih belum tercabar, masih utuh seperti yang terkandung dalam buku
syarahan pengukuhan beliau, Islam Dalam
Sejarah dan Kebudayaan Melayu, 1972. Sampai bila para sasterawan dan
sarjana berdegil mahu menafikan kesimpulan 1972 itu? Di sinilah terserlah kepalsuan pandangan
Keris Mas dan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dalam pidato penerimaan
anugerah yang mereka ucapkan.
Para
sasterawan negara dan sarjana sastera ditempelak hebat oleh DAP yang
diwakili Menteri Kewangan yang menghina
bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi Malaysia dengan menggunakan bahasa Cina
dalam upacara rasmi Kerajaan Pakatan Harapan. Menteri berkenaan memberi hujah
bahawa sekarang Malaysia menerima “multilingualism” sebagai cetusan sebenar
suara rakyat yang melantik Pakatan Harapan sebagai pemerintah Malaysia, yang
didominasi oleh DAP. Itulah pilihan rakyat, oleh itu tiada alasan langsung
untuk menolak sikap DAP yang sebenar.
Lebih menarik, tidak terdengar sebarang bantahan daripada para
sasterawan negara dan sarjana sastera, yang nampaknya masih bingung setelah
Barisan Nasional (UMNO) yang menjadi tempat mereka bergantung untuk mendapatkan
dana (PENA dan GAPENA masing-masing mendapat 5 juta daripada kerajaan yang
dikalahkan kini) dikalahkan dengan teruk dalam pilihan raya 2018, yang memberi
kemenangan besar kepada idea DAP dalam perjuangan mereka untuk mendaulatkan
konsep Malaysian Malaysia, yang kini diberi nama baru yang penuh semu, Malaysia
Baru.
Dewan Bahasa
dan Pustaka dan ITBM, dua organisasi besar yang kononnya ditubuhkan untuk
menggalakkan pemikiran baru dan bernas dalam bidang kreatif dan kritikan,
ternyata telah gagal membina pemikiran baru itu, sebaliknya menjadi penghalang
kepada sebarang cabaran intelektual untuk menutup kelemahan dan kepalsuan karya
para sasterawan negara dan para sasterawan umumnya. Mereka menjadi lembek dan
tidak relevan bila berdepan dengan cabaran DAP yang menghina bahasa Melayu,
kerana masih tidak mahu menerima kedudukan mutlak bahasa Melayu sebagai bahasa
rasmi negara Malaysia, sama ada Malaysia lama yang lemah mahupun Malaysia Baru
yang palsu. Semua pertubuhan bahasa dan sastera diam menikus, memberi gambaran
tepat akan kedudukan mereka yang amat lemah dari segi pemikiran dan sikap
kritis. Mereka seolah-olah menerima cabaran DAP mungkin kerana mereka tidak
memahami implikasi cabaran DAP itu dalam perkembangan intelektual dan politik
di Malaysia. Kalau mereka ini serius, mereka sudah patut mengadakan persidangan
besar peringkat nasional untuk membincangkan kedudukan pendidikan sastera dan
perkembangan kreatif serta kritikan di Malaysia.
Tidak ada
yang boleh kita harapkan daripada Kementerian Pelajaran untuk membina budaya
intelektual, atau budaya ilmu yang benar. Universiti masih menjadi hamba
pemikiran dan gerakan intelektual Barat. Contoh yang paling memalukan kita
ialah universiti di Malaysia berlumba-lumba berusaha untuk mencapai kedudukan
“tinggi” yang sebenarnya palsu dalam rating universiti dunia. Adalah amat
memalukan jika universiti kita menjadi institusi kolonisasi ilmu atau
kolonisasi akademik yang menentang konsep ilmu yang benar. Tidak hairan jika yang
dilahirkan oleh universiti yang menjadi koloni akademik Barat ini amat
menghampakan. Universiti lebih berminat melahirkan buruh daripada melahirkan
ilmuan, kerana menurut mereka pasaran graduan tergantung kepada kemampuan para
graduan bekerja dalam bidang-bidang yang kononnya mereka dilatih. Soalnya,
mengapa begitu ramai pelajar lulusan universiti sukar mendapat pekerjaan yang decent untuk manusia yang lulus
universiti? Tidak ada apa-apa yang boleh dibuat oleh Kerajaan Pakatan Harapan
kerana mereka sendiri masih berada dalam acuan lama. Universiti masih lagi
menjadi penjara terbuka yang digunakan sepenuhnya untuk mendidik pelajar
menjadi bodoh dan pelajar yang tidak boleh berfikir, pendeknya mendidik mereka
menjadi tokoh gerakan pandirisme yang masih diteruskan dalam sistem yang
berasaskan kolonisasi akademik ini. Persoalan
ini sudah dibincangkan di USM dalam tahun 2012, dengan terbitnya buku yang
penting, Decolonising the University: The
Emerging Quest for Non-Eurocentric Paradigms. (Penerbit USM, 2012).
Setakat ini
kritikan saya seolah-olah sejenis cetusan kekecewaan tidak berasas kerana
dibelenggu oleh keinginan yang terlalu tinggi untuk melihat tercapainya
idealisme perkembangan ilmu seperti yang telah dicetuskan oleh para ulama dan
cendekiawan Islam zaman keagungan Islam, seperti yang saya gambarkan dalam
sajak “Al-Andalus” yang tidak difahami oleh para sarjana sastera itu. Nampaknya
inilah realitinya, apabila Gagasan Persuratan Baru mendapat tentangan hebat
para sarjana dan sasterawan kerana
dituduh memperkecil sumbangan mereka. Anggapan ini lahir dari sikap mereka ini
yang menerima pandirisme sebagai asas penilaian mereka, persis seperti yang
dilakukan oleh Pak Pandir yang memilih padi hampa. Semua persoalan ini sudah
saya jawab dan huraikan dalam buku-buku saya, terutama sekali Balai Maqamat, Hikayat Salim Adil, Pandirisme
Dalam Komuniti Dunia. Masalahnya
ialah buku-buku ini dibaca tidak berasaskan konsep ilmu yang benar, yakni tidak
kritis oleh itu tidak berupaya meneroka makna karya itu dari perspektif karya
itu sendiri. Kaedah ini hanya boleh difahami dan dijadikan landasan penilaian
jika konsep ilmu yang benar itu difahami terlebih dahulu. Inilah halangan besar
yang dihadapi oleh para sarjana sastera, pengkritik, dan para sasterawan
sendiri. Mereka adalah golongan cetek meraba-raba yang berasa senang berada
dalam keadaan itu, kerana mereka tahu jika mereka bersikap kritis, mereka akan
melemparkan karya mereka sendiri kerana mereka akan sedar bahawa karya itu
tidak bermutu. Cabaran ini akan terus menjadi cabaran kerana mereka terlalu
angkuh untuk tunduk kepada konsep ilmu yang benar itu. Demikianlah pentingnya
mereka memahami Pandirisme Dalam Komuniti Dunia jika mereka ingin keluar dari
kandang pandirisme itu. Penyakit ini
hanya boleh disembuhkan secara akademik jika mereka tunduk kepada kebenaran
al-Quran dan menerima al-Quran sebagai sumber ilmu. Inilah yang terjadi kepada
sarjana sastera, pengkritik, dan para sasterawan sendiri. Mereka memilih untuk
menjadi bodoh kerana ingkar ilmu, tidak mahu menerima hakikat ilmu bersumberkan
al-Quran. Kalau begitu, siapakah yang
mereka ikuti? Jawapannya diberikan oleh
al-Quran, antara lain yang boleh didapati dengan mudah ialah dalam Surah Yasin.
Anda perlu mencari sendiri dengan membaca tafsir al-Quran. Inilah asas kritikan saya yang anda perlu
fahami terlebih dahulu.
***********
Pelik juga
bagaimana orang Melayu tidak boleh membaca perkembangan terbaru dalam politik
Malaysia sekarang, yang memberi kemenangan besar kepada Lim Kit Siang dan
DAP. YANG MENGUASAI NEGARA Malaysia
sekarang ialah DAP, atas nama Malaysia Baru, satu nama baru untuk Malaysian
Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP sejak 52 tahun lepas. Adakah Mahathir juga telah diperdaya oleh DAP
untuk menegakkan Malaysian Malaysia perjuangan DAP? DAP menggunakan strategi
yang cukup lihai dengan mengambil lambang “mata” yang dijadikan lambang PKR.
Atas lambang itulah DAP menang besar.
Saya cabar para penganalisis politik menolak kesimpulan ini. Jika mereka
menolaknya, mereka membuktikan bagaimana bodohnya dan mudahnya Melayu
diperdayakan dengan mudah oleh DAP yang memakai lambang PKR. Parti Mahathir
sendiri menggunakan lambang PKR. Apa makna semua ini? Jelas. DAP menggunakan strategi
yang cukup lihai untuk memperdaya Melayu menyokong cita-cita politik mereka.
Betapa bodohnya penganalisis politik dalam TV, terutama sekali seperti yang
ditunjukkan oleh Astro Awani, yang memuji “kemenangan” DAP ini sebagai
kemenangan seluruh rakyat Malaysia. Dengan bangga juruhebah Astro ini memuji
dua orang tokoh DAP yang sanggup bekerja sukarela membantu Menteri Kewangan
Malaysia, yang disandang oleh Setiausaha Agung DAP. Para pengulas politik ini tidak saja bodoh,
tidak dapat membaca hakikat sebenar politik “baru” yang mereka kagumi itu. Mereka juga tidak mempunyai daya intelektual
yang tinggi untuk dapat membaca hakikat sebenar yang disebut “politik baru”
itu. Saya ingin menegaskan di sini
bahawa apa yang dinamakan politik baru itu adalah program politik DAP untuk
berkuasa dengan menggunakan sokongan Melayu yang pada umumnya terlalu naif
untuk dapat membaca matlamat akhir DAP untuk menguasai ekonomi, politik,
perniagaan, pendidikan, dan penerapan nilai-nilai sosialis yang bercorak
kecinaan. Ini bererti, sekiranya terdapat suara kritis
daripada orang Melayu, maka suara itu adalah suara perkauman sempit yang tidak
dapat diterima oleh pendukung politik baru itu.
Dalam politik baru ini Melayu diberi wajah perkauman yang sangat buruk,
yang kononnya bertentangan dengan politik baru itu. Dengan keadaan ini, Melayu diheret ke dalam
gaung perkauman diseret oleh DAP yang telah menggunakan Melayu untuk mencapai
cita-cita Malaysian Malaysia mereka. Inilah hakikat politik yang tidak difahami
oleh Melayu yang kini seolah-olah sedang mabuk dalam politik baru itu.
Di mana para
sasterawan, sarjana sastera dan pengkritik berada? Golongan ini nampaknya terus menikus,
seolah-olah bersedih kerana kehilangan kuasa BN sebagai kerajaan yang mereka
sayang dan yang bermurah hati memberi mereka dana yang besar kepada persatuan
penulis yang utama, GAPENA dan PENA. Adakah
projek kesayangan para sasterawan dan sarjana sastera yang bernama Panel
Anugerah Sastera Negara itu akan dibubarkan? Antara tindakan penting yang
dilakukan oleh PM ialah membubarkan Majlis Profesor Negara yang ditubuhkan
untuk mendukung kerajaan BN. Sudah tiba
masanya kerajaan PH memberhentikan projek sasterawan negara yang sia-sia dan
anti-ilmu ini yang selama ini hanya bermegah-megah dengan hasil penulisan
kreatif yang bertaraf picisan dan ingkar ilmu.
Bagaimana kedudukan
Gagasan Persuratan Baru dalam era politik baru ini? Pada mulanya saya memberi harapan yang agak
positif kepada Menteri Pelajaran PH; tetapi setelah mendengar beberapa ucapan
beliau, bagi saya ini pun sejenis “gone case” juga. Hasrat saya untuk memperkenalkan Gagasan
Persuratan Baru kepada beliau kena tunggu mungkin hingga akhir tahun 2018,
untuk memberi beliau ruang susup-sasap
dalam belukar pendidikan negara yang anti ilmu, yang bersikap ingkar ilmu. Saya yakin beliau juga menerima kolonisasi akademik
seperti yang saya sentuh di atas. Kalau begitu, memang tiada tempat untuk saya pula susup-sasap dalam belantara
kolonisasi akademik ini. Sekarang
politik baru memberi perhatian yang agak lumayan kepada peranan “anak muda”
dalam politik baru ini, tetapi saya tidaklah kagum dengan apa yang disebut
“peranan anak muda” dalam politik baru ini. Mereka hanya meneruskan apa yang
mereka terima daripada “orang tua” yang melahirkan mereka dalam arena politik
baru ini. Saya tidak perlukan golongan seperti ini, dan tetap yakin Gagasan
Persuratan Baru masih belum gagal mencerdikkan anak-anak muda ini, kerana saya
dapati sudah muncul sekumpulan anak muda yang kritis seperti yang saya
maksudkan. Sekurang-kurangnya sudah wujud penerbit yang dikendalikan oleh anak
muda yang mencintai ilmu. Saya menaruh harapan besar kepada sumbangan Klasika
Media yang menerbitkan karya saya yang tidak dijeling oleh penerbit seperti DBP
dan ITBM.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 2 Julai 2018.
No comments:
Post a Comment