Monday, April 6, 2015

KORUPSI BUDAYA DAN AKADEMIK: BERANI UNTUK MENGAKU SILAP DAN MEMBETULKANNYA



Pandangan saya yang kritis (terlalu kritis, rungut seorang teman) dalam entri yang lepas bertarikh 4 April 2015, menimbulkan reaksi yang agak menarik. Ada yang mencadangkan supaya kritikan saya terhadap panel Hadiah Sastera Perdana Malaysia yang mengiktiraf karya Dr. Norhayati Ab. Rahman yang saya tegaskan  dari segi akademiknya sebagai karya picisan saja, tidak boleh dibiarkan kerana mengelirukan masyarakat. Siapa mengelirukan siapa?  Yang keliru ialah panel yang membuat pilihan yang salah itu, bukan saya. Kritikan saya boleh disanggah dengan mudah kerana kita sudah mempunyai beribu orang sarjana yang “qualified” dalam bidang sastera, malah mereka menggelarkan diri mereka sebagai pakar dan semua pendapat mereka adalah betul.  Tetapi mereka ini “lack” kejujuran ilmiah dan integriti akademik, oleh itu tidak mungkin sama sekali mereka akan tampil membahaskan isu yang mereka anggap akan merendahkan kedudukan mereka sebagai sarjana. Memang ada cadangan supaya persoalan ini dibincang oleh PENA dalam satu seminar khusus. Saya hanya tertawa sinis, sambil berkata, Tak mungkin PM Najib mengadakan seminar untuk membincangkan penyelewengan dalam projek 1MDB!  Mana boleh Ketua Satu PENA yang menjadi anggota juri membenarkan PENA membincangkan kesilapan panel yang dia sendiri jadi anggota. Dalam politik Malaysia, sesiapa juga yang memegang kuasa, tidak perah melakukan kesilapan, apalagi korup. Begitu juga dalam gerakan intelektual (?) di Malaysia, dalam badan-badan penulis misalnya. Para pemimpin persatuan penulis tidak mungkin membuat kesilapan kerana kedudukan mereka tidak membenarkan mereka berbuat silap. Dalam ingatan saya, hanya Prof. Ismail Hussein seorang saja yang mengaku kesilapannya mengkritik Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas mengenai kedudukan Hamzah Fansuri. Dr.  Talib Samad telah menulis dalam Utusan Zaman memberitahu kita tentang perkara ini.  Berani Ketua Satu PENA berbuat begitu jika beliau silap dalam membuat pilihan yang salah sebagai juri Hadiah Perdana Sastera Malaysia yang memilih Puitika Sastera Wanita Indonesia dan Malaysia: Satu Bacaan Ginokriktik? It needs a truly great man to do that, seperti yang dilakukan oleh Sayidina Umar yang mengaku kesilapannya apabila ditegur oleh seorang perempuan tua tentang soal mas kahwin. Give due credits to Prof. Ismail Hussein yang juga mengaku kesilapannya. Ada contoh dalam tamadun Islam; ada juga contoh dalam gerakan sastera di Malaysia. So what? Teruskan saja kesilapan kerana itu lebih penting daripada sikap jujur dan keberanian mempertahanan kejujuran itu. Memang begitu budaya sastera Malaysia.  Kejujuran dan harga diri tidak penting, yang penting kepentingan diri, apa pun juga.

Satu perkara yang amat tidak disenangi ialah pandangan kritis saya terhadap kedudukan sasterawan negara dan laporan yang ditulis oleh Panel Anugerah Sastera Negara.  Tidak dapat disangkal bahawa bagi para penyokong projek sasterawan negara dan kaum kerabat ahli Panel tetap mempertahankan Panel dan kejujuran intelektual mereka walaupun semua laporan mereka tidak bermutu dari segi akademik dan tidak menilai dengan objektif karya para sasterawan negara ini. Dalam entri terbaru saya singgung sedikit tentang perkara ini; dalam “Keunggulan yang Cacat” terdapat perbincangan mengenai perkara ini.  Bahawa Panel juri boleh membuat kesilapan besar telah saya bincangkan dengan terperinci dalam tulisan saya 2003 untuk Seminar Jenaka Nusantara. Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir telah menganalisis dengan terperinci keputusan sebuah sayembara DBP yang memilih karya Azizi Abdullah, Harga Sebuah Maruah, padahal penilaian yang dibuat melanggar semua syarat yang ditetapkan. Mengapa anggota Panel Anugerah Sastera Negara mesti dikecualikan? Mereka telah melakukan kesilapan besar dalam penilaian mereka terhadap karya Anwar Ridhwan yang penuh dengan kontradiksi dan ungkapan palsu. Sesiapa yang membaca novel dan cerita pendek sasterawan negara ini tahu sejauh mana kualiti karyanya, yang tidak dibaca dengan objektif, kritis dan kreatif oleh Panel.  Kritikan saya tentang projek sasterawan negara ini bermula sejak 1981 lagi, ketika sasterawan negara pertama ditelurkan oleh kerajaan Malaysia.  Apa yang saya ramal benar-benar terjadi, dan kita begitu toleran menerima kepalsuan penilaian ini seolah-olah tidak ada seorang pun di antara kita yang dapat melihat dengan jelas kepalsuan ini. Shahnon Ahmad pemenang kedua dan pernah menjadi anggota Panel Anugerah Sastera Negara menyuarakan “kemarahan” (?) atau “kekecewaannya” (?) apabila Baharuddin Zainal aka Baha Zain dipilih menjadi sasterawan negara, yang baginya tidak layak diberi gelaran itu.  Sekurang-kurangnya terdapat di kalangan para sasterawan negara sendiri yang dapat melihat kepalsuan projek sasterawan negara ini.  Bagaimana kita boleh pertahankan para sasterawan negara ini yang diiktiraf lebih tinggi dan lebih mulia daripada para ulama dan cendekiawan kita?  Kalau bukan begitu, mengapa mereka mesti disebut-sebut sebagai sasterawan negara, dan mereka sendiri sangat marah jika tidak disebut gelaran itu ketika berbicara dengan mereka. Semua ini memberi isyarat bahawa mereka telah ditempatkan lebih tinggi daripada para ulama dan cendekiawan kita yang tidak dapat diragui ilmunya dan laku perangainya yang terpuji.  Kepalsuan nilai yang mereka paparkan dalam karya mereka boleh diperiksa dengan mudah, dan saya telah menjelaskan perkara ini dalam beberapa tulisan. Cara yang paling baik dan adil untuk menilai para sasterawan negara ini ialah dengan menganalisis dan menilai karya mereka berasaskan konsep ilmu yang benar. Jika mereka gagal dalam ujian penilaian itu, gelaran mereka tidak gugur, seperti ayam bapak yang kalah di gelanggang masih lagi ayam bapak dan masih terus berkokok dengan megahnya di atas pagar!

Para sasterawan negara telah dinilai dari semua pendekatan yang terdapat dalam teori sastera Barat, ketika para sarjana membicarakan perihal “pemikiran” mereka. Teori dan pendekatan sastera Barat begitu istimewa, diberi kedudukan tinggi di kalangan para sarjana dan sasterawan.  Mereka seolah-olah telah disihir oleh teori Barat, seolah-olah seluruh kesedaran intelektual mereka telah dibelenggu malin genie (istilah Descartes untuk evil spirit) sehingga mereka tidak nampak alternatif lain, atau jika nampak pun tidaklah menarik seperti teori Barat yang bagi mereka memberi prestij. Tahu sebut nama pun sudah dianggap hebat. Mereka sangat takut kepada konsep ilmu yang benar, oleh itu mereka anggap konsep itu tidak wujud dalam mana-mana teori dunia sekali pun. Kata mereka, mungkin wujud dalam teori Islam, tetapi sastera tidak perlukan teori bercorak Islam kerana sastera tidak ada kaitan langsung dengan teologi Islam.  Oleh itu, kata mereka, penolakan mereka terhadap penilaian berasaskan konsep ilmu yang benar itu tidak perlu dipertahankan, apatah lagi jika yang akan berlaku ialah dengan menggunakan prinsip-prinsip gagasan Persuratan Baru, yang menurut mereka belum tentu bercorak Islam.  Di Malaysia belum ada teori sastera yang lengkap dan menyeluruh, menurut pendapatg mereka, oleh itu teori Barat sahaja yang boleh membaca karya Melayu dan menilainya dengan tepat dan objektif.  Berasaskan pendirian inilah maka karya akademik yang picisan seperti Puitika Sastera Wanita Indonesia dan Malaysia: Satu Bacaan Ginokritik dipilih untuk mendapat Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2012 kerana sesuai dengan feminisme yang dikembangkan di Amerika Syarikat.

Inilah juga semangat yang mendorong para sarjana menyanjung tinggi para sasterawan negara, kerana mereka (para sasterawan negara) akan berdiri teguh sebagai tokoh besar sastera Melayu yang tidak mempunyai apa-apa kecacatan sedikit pun bila dinilai daripada perspektif teori sastera Barat.  Beberapa buah tesis Ph.D yang diterbitkan telah ditulis untuk mengangkat mereka daripada perspektif Barat seluruhnya. Ini membuat mereka menjadi tokoh universal, yakni universal dalam konteks Barat, tetapi bukan dalam konteks  Islam yang memang tidak relevan dengan mereka.  Kalau anda faham dalam konteks ini, maka anda akan dapat menerima segala pujian dan sanjungan terhadap para sasterawan negara ini kerana semua mereka dengan selesa boleh berdialog dengan semua tokoh sastera dunia kerana mereka adalah peniru tokoh-tokoh Barat ini, oleh itu tidak asing dalam dunia yang sangat asing bagi seorang pengarang yang berpegang kepada konsep ilmu yang benar.  Dalam dunia yang kini  menekankan hegemoni mereka ke atas para penulis kreatif seluruh dunia, maka kedudukan ilmu dalam Islam tidak relevan, malah akan memalukan para sasterawqn negara jika mereka berbicara (dengan cetek pula) tentang aspek itu. Seperti yang ditegaskan oleh Pascale Casanova dalam bukunya, The World Republic of Letters, semua nilai sastera dunia ditentukan sama ada di Paris atau di England.  Hakikat ini telah diterima dengan baik dan megah oleh para sasterawan dan sarjana sastera Malaysia, oleh itu perubahan sukar akan berlaku. Malah mereka tidak pun mahu apa-apa perubahan terjadi, kerana ini akan meletakkan mereka di anak tangga pertama untuk merangkak naik ke tempat yang mereka berada sekarang. Siapa yang mahu?

Kalau itu kenyataannya, adakah kita mesti ikut mereka (Barat) seumur hidup? Sampai bila? Bila pula kita akan merumuskan ukuran kita sendiri?  Kita mempunyai ramai sarjana, yang mengaku diri mereka sangat mendalam pengetahuannya tentang sastera dan teori sastera. Tetapi mengapa pemikiran mereka mandul? Lihat kertas kerja mereka dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 yang diterbitkan dengan judul Sastera Teras Negara Bangsa,  apakah yan g istimewa di situ? Di mana kecerdikan para sarjana ini jika mereka tidak boleh dan tidak mahu berbicara tentang ilmu sebagai teras pembangunan tamadun?  Mereka begitu ketakutan akan  disisih ke tepi jika mereka berbicara tentang ilmu, kerana bagi mereka pembicaraan itu tak dapat tidak akan menyentuh gagasan Persuratan Baru. Itu yang mereka tidak mahu. Ketakutan itu membuat mereka menjadi sarjana ciritan, naik ke bumbung kilang berkarat untuk berfikir atau bertapa, begitu schizophrenic sekali!  Masalah kita ialah para sarjana kita berasa amat bangga menjadi pengekor teori Barat, sehingga mereka tidak mahu berdialog sesama sendiri. Mereka hanya pandai membuat tuduhan tanpa mengetahui tentang gagasan Persuratan Baru misalnya, padahal gagasan itulah yang kini sedang mencabar mereka supaya keluar dari belenggu Barat ibarat kaldai mengelilingi kincir air dengan mata tertutup. Rela terus menjadi kaldai di kincir air daripada menjadi kuda berlari pantas di gelanggang luas. Ini mesti berubah, jika kita mahu maju. Mengapakah universiti masih menyimpan golongan kaldai di kincir air ini?  Mereka inilah yang telah mematikan minat pelajar untuk belajar kesusasteraan secara sistematik, dengan memberi keutamaan kepada pemikiran dan ilmu yang benar.  Dengan sikap yang negatif terhadap ilmu, serta nipisnya kejujuran intelektgual mereka dan besarnya keangkuhan akademik mereka, maka mereka pada umumnya menggalakkan pandirisme dan karya picisan, misalnya dengan menjadikan karya picisan Dr. Fatimah Busu, Nyanyi Sunyi Salam Maria Vs. Sarjana Nasi Dingin (2007) yang penuh dengan bullshit dan ocehan; digadingkan dengan Puitika Sastera Wanita Indonesia dan Malaysia: Satu Bacaan Ginokritik, sebuah karya picisan dari segi akademik, yang mengajar para pelajar wanita Malaysia bagaimana mahu membebaskan diri mereka dari lelaki dengan merayakan kehendak nafsu seks mereka dengan seberapa ramai lelaki. Amatlah aneh apabila universiti sanggup menerima buku-buku picisan ini hanya untuk menunjukkan terdapat kebebasan akademik di universiti?  Kebebasan akademik sepatutnya untuk mengembangkan ilmu yang benar, bukan merayakan keonaran intelektual. Kalau  betul mereka ini bukan ciritan, dan universiti benar-benar bersikap bebas dalam mengembangkan ilmu, mereka tidak wajar menyekat kemaraan gagasan Persuratan Baru dengan menjadikan  buku Gagasan Persuratan Baru, edisi kedua, sebagai bacaan wajib. Apakah yang menghalang mereka?  Saya harap semua guru sastera didedahkan kepada buku ini. Saya harap Universiti Pendidikan Sultan Idris di Tanjung Malim akan lebih terbuka dan bersikap pemurah untuk membebaskan kebenaran dari belenggu kejahilan dan sikap negatif terhadap ilmu dengan mendedahkan Gagasan Persuratan Baru kepada para guru yang menjalani latihan perguruan.

Lambat atau bangat, dengan bertambahnya kesedaran dan ilmu pengetahuan,  para sarjana dan sasterawan akan sedar juga betapa sia-sianya projek sasterawan negara ini, kerana tidak sedikit pun membantu perkembangan budaya ilmu yang sihat dalam pembinaan tamadun baru yang kita ingin bina dalam abad 21 ini. Kepalsuan sekarang akan hapus juga akhirnya dan mesti dihapuskan kerana tak mungkin kita membina tamadun baru di atas nilai-nilai palsu.  Penerimaan terhadap gagasan Persuratan Baru semakin baik. Maklum balas yang saya terima tidak saja menggalakkan, tetapi cukup mengharukan. Ada yang berkata, sejak dia kenal PB, dia dapat membaca dengan baik dan lebih meyakinkan, dan tahu menilai kualiti “pemikiran” sesebuah karya kreatif. Dia boleh membaca semua karya tanpa sebarang prasangka, dan boleh menilainya dengan tepat dan objektif menggunakan alat-alat analisis yang dipakai dalam PB. Dia dapat melihat dengan jelas kekuatan dan kelemahan sesebuah karya, yang sebelum ini sukar baginya untuk membuat kesimpulan.  Dia juga dapat membuat pertimbangan yang wajar dan saksama terhadap penilaian yang dibuat oleh sarjana atau sasterawan; dan ini katanya memperkaya pengalaman intelektualnya di samping dapat melihat betapa naifnya kebanyakan penilaian yang dibacanya. Barangkali maklum balas yang paling menggembirakan ialah yang saya dapat dari beberapa orang pelajar universiti, yang memberitahu dia kini dapat melihat “logik” sesuatu teori yang disogokkan kepadanya dan dapat menilai teori itu daripada perspektif PB. Walaupun tidak ramai, yang sedikit itu sudah mula nampak betapa pentingnya memahami konsep ilmu yang benar itu. Bagi saya itu sudah amat bagus. Selamat berjaya kepada mereka semua.

Apakah yang kita perlu buat terhadap projek sasterawan negara yang sia-sia dan bertentangan dengan budaya ilmu ini? Saya telah memberi cadangan supaya diwujudkan Hadiah Persuratan Petronas dalam satu kertas yang dibentang di Dewan Bahasa dan Pustaka 2006 dahulu.  Apa yang perlu dilakukan ialah memertabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, di samping tidak meninggalkan terus kegiatan kreatif dalam semua bidang kreatif yang biasa. Agak aneh yang kuat menentang ialah para sasterawan dan sarjana sendiri, yang tidak mahu melihat kemajuan dalam perkembangan bahasa Melayu di peringkat ilmu. Ini terbukti dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014, yan g tidak langsung menyentuh aspek ilmu ini dan tidak ada sebarang resolusi mengenai perkembangan ilmu. Sungguh malang; tetapi itulah kenyataan yang perlu kita hadapi. Kini kita tahu bagaimana kepalsuan itu dijadikan “hegemoni” (pinjam istilah Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dalam kertasnya) dalam kegiatan sastera Malaysia. Semuanya berlegar di sekitar mempertahankan sastera dan sasterawan negara. Walaupun itulah punca masalah yang kita hadapi sekarang.


Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 5 April 2015.

No comments:

Post a Comment