Saturday, December 15, 2012

MEMPERKASA ILMU DAN PERSURATAN MELAYU: MENGAPA ANUGERAH SASTERA PERLU DIGANTI DENGAN HADIAH PERSURATAN PETRONAS


Satu kesilapan besar  telah berlaku apabila institusi anugerah sastera diwujudkan. Inilah pandangan saya sejak awal. Sebagai satu protes, saya menderma seringgit kepada Dewan Bahasa dan Pustaka; beberapa minggu kemudian saya menerim surat penerimaan ditandatangan oleh Encik Ayub Yamin, mengucapkan terima kasih di atas derma itu. Sindiran dibalas dengan sindiran! Memang adil. Kemudian saya menulis sebuah cerita pendek berjudul, “Orang Yang Berdiri”, untuk memperingati penerimaan anugerah itu oleh Keris Mas. Cerita pendek itu disiarkan dalam sebuah majalah yang tidak terkenal yang saya sudah lupa namanya. Cerita pendek itu ditulis selepas saya menonton upacara penerimaan anugerah itu yang disiarkan secara langsung di RTM.  Selama beberapa tahun saya menerima undangan untuk menghadiri upacara anugerah, tetapi saya tidak pernah hadir. Akhirnya nama saya dibuang dari senarai dan kad jemputan pun tidak lagi  dikirim kepada saya. Satu anugerah yang bagus untuk saya.

Saya beranggapan, dan saya yakin saya betul, anugerah sastera yang diwujudkan 1981 itu adalah projek politik; oleh itu selepas itu hampir semua perlantikan baru berunsur politik. Sebagai bukti, Ishak Hj. Muhammad tidak layak diberi anugerah; demikian juga A. Samad Ismail; dan seterusnya Kassim Ahmad. Jika bukan satu projek politik, ketiga-tiga tokoh ini sudah semestinya dilantik, apatah lagi Ishak Hj. Muhammad dan A. Samad Ismail sudah pun diberi hadiah Pejuang Sastera.  Kemudiannya terjadi lobi-melobi untuk dipilih menjadi sasterawan negara; ada yang mendapatnya akhirnya, ada yang kecundang terus menerus. Lobi-melobi ini sudah kerap ditulis dalam ruangan sastera di akhbar, perihal sasterawan mengiklan dirinya sebagai tokoh yang layak untuk diberi gelaran sasterawan negara. Serendah itukah tarafnya? Maksud saya, taraf kedua-duanya, anugerah dan penerimanya. Tetapi keberatan yang paling besar ialah kesilapan mengangkat kesusasteraan terlalu tinggi, atau begitu tinggi, sehingga sasterawan layak ditokohkan sebagai tokoh negara yang bertaraf di raja. Yang layak dan berhak memberi anugerah itu hanya Yang di Pertuan Agong, tidak perdana menteri atau menteri pelajaran. Wajarkah sasterawan diberi taraf setinggi itu?  Di sinilah terjadi kesilapan besar Dewan Bahasa Pustaka, sehingga dapat dituduh sebagai sudah mengkhinati perjuangan bahasa dan pemertabatan ilmu.  Dewan Bahasa dan Pustaka ditubuhkan untuk mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, selain bahasa perpaduan negara. Sebaliknya yang terjadi ialah pemertabatan para sasterawan, dengan meminggirkan perkembangan ilmu dalam bahasa Melayu. Jika DBP ingin membetulkan kesilapan ini, maka yang harus dilakukan ialah dengan memberi pengiktirafan kepada ilmuan yang menulis dalam bahasa Melayu, dengan mewujudkan Hadiah Persuratan PETRONAS.  DBP sudah wajar sedar bahawa sastera bukan segala-galanya, sehingga perlu diberi taraf di raja dengan melibatkan Yang di Pertuan Agong, seolah-seolah para sasterawan itu sama tarafnya dengan perlantikan para hakim dan lain-lain perlantikan yang dilakukan oleh Yang di Pertuan Agong. Perbuatan ini sudah melampau, dilakukan tanpa sebarang maruah, yang jika dipakai bahasa yang halus, boleh dianggap sudah berlaku biadab. Tidak ada masa lagi untuk berdolak-dalik dalam perkara ini. Kita harus menerima kenyataan bahawa perbuatan mengangkat para sasterawan begitu tinggi adalah satu kesilapan besar yang hanya boleh berlaku apabila orang sudah kehilangan adab. Untuk mengembalikan adab itu dalam kebudayaan Melayu, maka caranya ialah dengan meletakkan ilmu pada tempatnya yang mulia, dengan memberi pengiktirafan kepada ahlinya yang menulis dalam bahasa Melayu, yang dengan itu sekali gus mengangkat ilmu itu melalui penggunaan bahasa Melayu. Tidakkah inilah tugas besar Dewan Bahasa dan Pustaka?

Para sasterawan yang bekerja di Dewan Bahasa dan Pustaka telah berjaya memujuk ahli politik di bawah pimpinan Tun Razak untuk mewujudkan anugerah sastera negara bagi mengiktiraf para sasterawan sebagai “pejuang kemerdekaan”.  Sungguh munasabah jika sebahagian besar pemenang anugerah datang dari DBP sendiri, pewaris Asas 50 pula.  Para sasterawan ini diberi keistimewaan sebagai golongan tersendiri yang berjasa kepada negara kerana “perjuangan” mereka menulis dalam bentuk cerita pendek atau pun novel, membicarakan betapa peritnya perjuangan kemerdekaan itu mereka rasai sendiri sambil mengadap mesin taip mereka. Inilah kemudiannya yang diberi anugerah sastera.   Siapakah mereka sebenarnya? Saya telah menjawab soalan ini dalam beberapa post dalam blog ini.  Mereka adalah sasterawan biasa, bukan luar biasa baik dari segi teknik dan “pemikiran” mahu pun dari segi bahasa dan gaya, tidak juga dari segi penerokaan tema. Semua mereka menulis tentang perkara yang sama, dengan judul yang berlainan. Ini boleh dilihat dalam laporan yang disediakan oleh Panel Anugerah Sastera Negara.  Ciri utama semua mereka adalah ketangkasan mereka meniru teknik Barat, yang sangat dipandang tinggi oleh Panel Anugerah Sastera Negara, diberi sanjungan sebagai sasterawan yang berjaya membuat eksperimen dan perubahan dalam karya mereka melalui peniruan teknik Barat itu. Itulah keistimewaan mereka, menurut Panel Anugerah Sastera Negara, dan diterima dengan baik oleh para sasterawan dan sarjana, serta pengkritik sastera.  Jadi tidak saja Panel Anugerah Sastera Negara memuji karya para sasterawan ini sebagai karya Barat dalam bahasa Melayu, menjadi pelindung para sasterawan yang menulis novel dan cerita pendek, serta sajak-sajak juga, malah para sasterawan ini pun bangga menjadi ahli waris sastera Barat.  Inilah kumpulan yang kemudiannya diberi anugerah sasterawan negara.

Apakah kesalahan yang dilakukan apabia diwujudkan institusi anugerah sastera?  Pertama sekali, para sasterawan diberi kedudukan tinggi oleh ahli politik sebagai satu golongan tersendiri yang penting dalam kemajuan sesuatu bangsa. Pada permulaannya kesalahan ini  tidak disedari oleh sesiapa pun, tetapi kesannya memang dapat dirasakan apabila semakin sukar mencari calon yang sesuai, membuktikan calon-calon yang kemudian tidaklah “sebaik” calon yang terdahulu. Malah ada di antara calon yang terpilih diremehkan oleh rakan-rakan mereka dan oleh para sasterawan negara terdahulu. Siapa mereka memang diketahui oleh para sasterawan dan pegawai DBP sendiri.  Keadaan ini membuktikan tidak ada “kemajuan” yang ditunjukkan oleh calon terkemudian, ertinya dari segi kualiti makin merosot. Hal ini menimbulkan anggapan bahawa di kalangan para sasterawna negara sendiri memang ada penarafan yang tidak diketarakan, tetapi orang yang mengikuti politik sasterawan negara tahu ada tiga kategori sasterawan negara: yang bagus; yang tak berapa bagus; yang tidak bagus. Siapa mereka anda boleh kesan sendiri, misalnya melalui percakapan antara para sasterawan.  Apakah makna yang kita boleh baca dari keadaan ini?  Semua ini menunjukkan sejenis permainan politik dalam sastera. Kini sudah dicanangkan kita patut mengangkat seorang sasterawan negara bukan Melayu, jadi sudah dijadikan isu perkauman, bukan lagi isu kualiti karyanya. Ada juga semangat kedaerahan, dengan misalnya dipersoalkan mengapa tidak seorang pun sasterawan dari Sabah dan Sarawak diangkat menjadi sasterawan negara, padahal dua negeri itu mempunyai ramai sasterawan yang layak. Antaranya yang berada di Sarawak misalnya ialah Azmah Nordin dan Jong Chian Lai. Dari Sabah saya tidak pasti, mungkin bagus juga jika ditambah nama mereka dalam senarai calon penerima  anugerah sastera negara.  Keberatan  yang menjadi misteri ialah mengapa ramai sangat sasterawan negara yang berasal daripada pegawai DBP. Jawapan yang sering diberikan ialah, terjadinya demikian hanya satu kebetulan, yakni memang DBP merekrut penulis atau sasterawan yang berkualiti untuk bekerja dengan DBP, oleh itu tidak ada kesangsian apa-apa pun jika mereka kemudiannya dijadikan sasterawan negara.  Memang mereka layak, apatah lagi semua syarat ditentukan oleh para sasterawan yang berada di DBP ketika itu, masih belum berubah. Syarat-syarat itu tidak semuanya menjurus kepada kualiti karya, kerana antara yang penting ialah berpengaruh tidaknya sasterawan yang dipilih dengan dapat dikesan dari karya penulis kemudian yang meniru gaya mereka; syarat lain ialah mengenai kegiatan mereka dalam persatuan atau memberi ceramah tentang sastera. Pada mulanya syarat-syarat itu dituduh diadakan untuk memenuhi keperluan sasterawan tertentu, supaya mereka juga layak dilantik. Tetapi syarat tentang pengaruh itu sangat cetek, kerana jika para penulis kemudian memang diharapkan meniru yang terdahulu, maka bagaimana kita akan mengukur kemajuan dalam penulisan kreatif? Syarat tentang banyaknya tulisan yang membicarakan tentang seseorng sasterawan juga cetek, jika tidak diambilkira kualiti pembicara yang membicarakan karya mereka. Semua ini sukar dilakukan, dan akan menjadi kemarahan para pembicara sendiri jika mereka dituduh sama selekehnya dengan sasterawan yang mereka bicarakan. Saya pernah diberitahu terdapat  tesis Ph.D. tentang seorang sasterawan, yang kualiti tesis itu sangat disangsikan, malah penulis yang dijadikan bahan itu sendiri pun tidak layak diberi kedudukan setinggi itu, walaupun orang seperti itu memang popular di kalangan para pegikut mediocre mereka.  Semua ini memang membenarkan pemerhatian saya bahawa memang terdapat budaya pandirisme dalam kesusasteraan Melayu moden, yang dengan megah dijadikan aliran arus perdana.

Kegagalan ujian paling besar ialah dari segi pemikiran para sasterawan negara ini.  Dewan Bahasa dan Pustaka telah mengadakan seminar tentang pemikiran ini untuk hampir semua sasterawan negara.  Tetapi istilah “pemikiran” itu tidak pernah ditakrifkan dengan terperinci, tidak pernah dibahaskan dalam seminar mengenai apakah yang dimaksudkan dengan “pemikiran” ini. Apakah ciri-ciri seorang pemikir sastera? Semuanya tidak pernah dipersoalkan.   Oleh itu terdapat satu jenis konsensus di kalangan para sarjana yang menulis kertas kerja bahawa A. Samad Said bukanlah seorang pemikir, begitu juga Prof. Dr. Muhammad Hj. Salleh dan yang lain-lain. Kalau begitu, jenis “pemikiran” apa yang dibincangkan? Pemikiran tentang tiadanya “pemikiran”? Dalam seminar begini, penulis kertas kerja akan memilih tema atau tajuk tertentu yang dijadikan bahan penulisan sang sasterawan, lalu dicari pendekatan tertentu untuk dipadankan dengan tema berkenaan, lalu dibahaskan dengan cetek sekali bahawa sasterawan sekian-sekian memang membicarakan tentang burung gagak, tentang pokok kayu di tepi jalan yang tumbang, tentang katak yang mati dilanggar kereta, dan sebagainya, lalu dibuat kesimpulan bahawa sasterawan itu seorang pemerhati alam yang tajam dan membicarakan dengan ... (dengan apa?) aspek alam sekitar. Kita beri contoh yang mudah, supaya sesiapa juga yang kemampuan kognitifnya paling minimum sekali pun boleh faham maksud “pemikiran” tentang alam sekitar misalnya.  Kerajaan dalam usahanya membasmi kemiskinan, membuka tanah hutan besar-besaran. Akibatnya mengeruhkan sungai, menyukarkan penduduk mendapat air, membunuh hidupan dalam sungai, mendatangkan hakisan yang teruk, menjadikan kawasan itu gondol dan panas, mengganggu tadahan air, dan sebagainya. Maka bangkitlah seorang petani miskin membantah projek itu, kerana burung-burung yang jadi kesayangannya yang dipikatnya pada musim tertentu sudah lari, begitu juga binatang liar yang diburunya. Lalu dia menubuhkan satu badan yang khusus untuk membantah pembasmian kemiskinan yang memiskinkan alam sekitar. Sasterawan yang bijak pandai, seorang “pemikir”, menulis sebuah novel yang hebat. Dia mengetengahkan watak-watak yang hebat yang saling bertentangan; dan dalam konflik itu ahli politik mengambil kesempatan untuk memperkayakan diri mereka dan sekutu mereka. Apakah yang akan ditawarkan oleh sang sasterawan dalam karya itu? Sebagai seorang “pemikir”, dia akan cuba mengolah tema itu secermat mungkin, sehingga segala buah fikirannya diberi perhatian oleh para perancang dan manusia yang berada dalam  kemiskinan. Tiba-tiba kita diberitahu, pembukaan hutan bukanlah cara terbaik dan berkesan untuk menghapuskan kemiskinan, malah menambah kemiskinan dan bermacam masalah sosial yang timbul kemudian; dan dia menghujahkannya dengan meyakinkan, sehingga kita mendapat kesimpulan bukan kemiskinan yang cuba diselesaikan, tetapi bagaimana kemajuan dijadikan strategi untuk mendapat keuntungan: wang yang mudah, di samping itu dipuji kerana melaksanakan projek untuk rakyat.  Sang sasterawan menjadikan korupsi sebagai teras “pemikirannya”, dengan itu semua aspek rasuah itu dijadikan tema penulisannya. Dia membahaskan peranan korupsi dalam pembangunan negara.  Barangkali menarik juga apabila dia memberitahu kita, di kalangan para sasterawan pun terdapat rasuah, tetapi diberi wajah yang indah untuk mengabui mata masyarkat. Rasuah intelektual? Rasuah dari aspek nilai dan etika? Kalau dibuat begini begini, barulah dapat dilihat “pemikirannya”,  bukan ditebuk di sana sini untuk memperlihatkan “kepelbagaian” tema yang disajikan oleh sang sasterawan, walaupun dari segi pengolahan amat cetek!  Ini hanya satu contoh, untuk menjadi panduan bagaimana kita memberi tafsiran dan takrif tentang istilah “pemikiran” ini. Dalam gagasan Persuratan Baru, hal ini tidak lagi menjadi masalah.  Memang pemikiran itulah yang menjadi teras karya persuratan yang dianjurkan oleh Persuratan Baru.  Tetapi contoh takrif pemikiran yang paling tepat dan terkenal ialah yang diberikan oleh Pujangga Iqbal dalam syair-syairnya, iaitu tentang pembinaan peribadi unggul dan cinta Tuhan sebagai asasnya. Kalau belum jelas lagi maksud “pemikiran” dalam karya kreatif, maka tidak payahlah dibincangkan aspek pemikiran ini dalam mana-mana seminar sekali pun.

Perihal kehilangan adab ini diceritakan oleh Prof. Madya Dr. Siti Hajar Che Man, tertulis dalam kertas kerjanya ketika membicarakan “pemikiran” Prof. Dr. Muhammad Hj. Salleh. Prof. Madya Dr. Siti Hajar Che Man memberitahu, Prof. Dr. Muhammad Hj. Salleh berpesan, “Untuk seminar nanti, kena tulis elok-elok pasai (sic) saya”. Andainya Prof. Dr. Muhammad Hj. Salleh hanya bergurau, maka gurauan itu in bad taste, tidak pantas dikeluarkan oleh seorang yang bergelar Tokoh Akademik Negara. Apakah perlunya Prof. Dr. Muhammad Hj. Salleh berpesan demikian? Hanya untuk menunjukkan kualiti sebenar beliau sebagai seorang ahli akademik yang handalan, yang perlu memberi amaran supaya hanya yang baik-baik saja yang ditulis. Bukan satu gurauan, kerana itu kata Dr. Siti Hajar: “Maka, terikatlah sudah satu perjanjian yang tidak dimeterai, saya perlu menulis sesuatu yang indah yang menyamankan hati dan perasaan seorang tokoh yang cukup baik dengan saya.” Hasilnya, Dr. Siti Hajar membentang satu kertas yang tidak ada faedah langsung dari segi akademik. Beliau memilih untuk menyukakan hati gurunya dan tokoh yang baik dengannya daripada memberikan analisis dan kritikan yang objektif dan bersifat akademik, sesuai dengan tarafnya sebagai seorang sarjana yang mengajar di USM, universiti paling cemerlang di Malaysia sekarang. Nampaknya maruah akademik boleh diketepikan demi “menjaga hati” seorang tokoh “yang cukup baik dengan saya”. Jika inilah hasil yang kita dapat, maka DBP tidak perlu membuang masa dan wang untuk maksud yang murahan begini.  Jika inilah bentuk kesopanan akademik yang dihumban ke muka kita oleh para ahli akademik kita yang handalan, maka adalah mengarut saja untuk kita mengharapkan mereka bersikap objektif dan boleh dipercayai kualiti akademiknya. Jika inilah jenis manusia yang dilantik menjadi sasterawan negara, maka apakah moral yang boleh kita dapat daripada seorang tokoh yang begitu tabiatnya dan sikapnya? Semua ini menguatkan hujah kita bahawa kita tidak perlukan sasterawan negara untuk menjadi cerdik dan beradab.  Imej buruk yang diberikan oleh sasterawan negara sendiri nampaknya tidak dapat dielakkan, kerana mereka terpilih bukan kerana kualiti pemikiran mereka, tetapi kerana permainan politik sastera semata-mata. Dalam laporan terakhir (2012) kita diberitahu telah muncul seorang pensajak sufi di kalangan sasterawan Malaysia. Maklumat yang kita dapat memberitahu bahawa ada seorang pensajak yang cukup “syok” digelar pensajak sufi; diberitakan juga dia pandai bermain gendang, dan sambil bermain dia berzikir, sampai menangis-nangis di pentas. Orang bertanya saya: Itukah pensajak sufi? Tidak pasti sama ada pertanyaan itu bodoh atau ingin menguji kebodohan saya. Walau bagaimana pun, saya beritahu, orang yang pandai bermain gendang atau memalu batil namanya Awang Batil, seorang penglipur lara.  Adapun yang mudah menangis dan meraung di pentas, maka itulah buktinya dia seorang pelakon yang hebat. Orang sufi menangis sendirian di tengah malam, ketika mengadu kepada Allah Ta’ala. Orang yang bergelar pensajak sufi meraung di atas pentas di depan khalayak untuk mendapat tepukan; dia seorang pelakon handalan. Jika anda mahu memanggilnya pensajak sufi, tidak ada halangan kerana sekarang orang sufi pun sudah ada yang dituduh merogol atau mencabul maruah wanita. Lagi pula, kata Shahnon Ahmad, penulis TIVI yang penuh dengan adegan seks itu, antara anak-beranak pula,  novel lucahnya itu adalah sebuah novel sufi. Apakah yang lebih baik daripada itu yang kita peroleh daripada seorang sasterawan negara?  Contoh-contoh lain anda boleh dapat dalam laporan Panel Anugerah Sastera Negara. Kalau anda rajin, anda boleh lihat kritikan saya di blog ini.  Tetapi saya fikir anda tidak perlu melakukannya, kecuali anda seorang ahli akademik yang ingin  menguji sejauh mana hebatnya seorang sasterawan negara, dan sejauh mana pula karutnya pandangan pengkritiknya.  Kes sasterawan negara memaksa penulis kertas kerja mengikut telujuknya bertentangan dengan keghairahan mereka, dalam kes Interlok, supaya para sasterawan diberi kebebasan untuk menyuarakan pendapat mereka. Bagaimana pula dengan ahli akademik, tidak  perlukah kebebasan itu untuk mereka menulis dengan objektif tanpa sebarang campur tangan sasterawan negara?

Tetapi cadangan untuk mewujudkan Hadiah Persuratan PETRONAS bukanlah sesuatu yang karut; sebalikya kewujudan Hadiah Persuratan itu sepatutnya sudah lama diwujudkan, sebelum bahasa Melayu dihina seperti sekarang; yakni sebelum para ilmuan yang menulis dalam bahasa Melayu dipinggirkan sebagai sampah dalam perkembangan ilmu di negara kita, sementara para sasterawan yang menulis karya picisan dan erotik diberi sanjungan dan pengiktirafan sebagai penyumbang nilai-nilai murni dalam masyarakat walaupun yang diserlahkan dalam karya mereka adalah nilai kurang ajar, biadab dan sebagainya.  Bagaimana pun, masih belum lewat untuk memperkasa bahasa Melayu sambil menghargai para penyumbang buku-buku ilmiah yang menggunakan bahasa Melayu, dengan mewujudkan Hadiah Persuratan PETRONAS yang dicadangkan itu. Sila lihat perinciannya dalam kertas kerja yang dibentang di “Seminar: Impak Anugerah dan Hadiah Sastera ke Atas Perkembangan  Sastera Kebangsaan”, 25 Mei 2006 di Dewan Seminar, DBP.  Antara lain dalam kertas itu saya mencadangkan seperti yang berikut:

Dari memberi tumpuan kepada sastera dalam pengertiannya yang sempit, DBP harus meluaskan skopnya dengan memberi tumpuan kepada persuratan Melayu, dengan mengadakan program terancang untuk memajukan persuratan Melayu. Karya persuratan daripada para pengarang dan pemikir Melayu dan Nusantara, seperti Hamzah Fansuri, Nuruddin al-Raniri, Amir Hamzah, Sutan Takdir Ali Sjahbana, Za’ba, Hj. Agus Salim, Muhammad Hatta, Soekarno, Syed Muhammad Naquib al-Attas, Dr. Burhanuddin dan lain-lain pengarang/pemikir terkenal seharusnya dipilih untuk dijadikan teks dalam mata pelajaran persuratan Melayu di sekolah-sekolah; tidak dibataskan kepada karya sastera yang bercorak kreatif saja. Hanya yang betul-betul terbaik daripada karya kreatif itu dipilih, tidak termasuk karya-karya baru daripada sasterawan yang belum teruji lagi. Dicadangkan supaya DBP berusaha mendapatkan kerjasama Petronas dalam program membangunkan persuratan Melayu ini. Petronas wajar dilibatkan dalam kegiatan yang bersifat intelektual dan budaya tanpa mengganggu program yang sedia ada. DBP wajar mencadangkan kepada Petronas untuk mewujudkan satu hadiah untuk menggalakkan perkembangan persuratan Melayu dalam semua bidang dengan mewujudkan Hadiah Persuratan Petronas setiap tahun, diberikan kepada sesiapa juga yang menulis dalam bahasa Melayu dalam bidang ilmu yang terpilih. Hadiah itu hendaknya tidak kurang daripada RM100,000/- setiap satu, dikeluarkan setiap tahun untuk (1) bidang matematik dan sains (ini termasuk perubatan, pergigian, kimia, fizik dll), (2) bidang sosiologi dan kemanusiaan (termasuk perundangan), dan (3) bidang bahasa (linguistik) dan cereka (novel, cerita pendek, drama dll). Tiap-tiap tahun kita berikan hadiah kepada tiga orang tokoh yang berjasa dalam bidang-bidang ini. Pemberian hadiah kepada para ilmuwan akan mendatangkan faedah yang sangat besar dalam memajukan pemikiran dan memartabatkan lagi bahasa Melayu. Penghargaan  seperti ini kita berikan kepada para penyelidik perubatan, pertanian, kimia dan lain-lain, di samping sumbangan bermakna para sarjana kemasyarakatan dan lain-lain. Kita dengan itu mendemokrasikan ilmu, tidak hanya mengehadkan kepada penulis kreatif saja. Ini bermakna kita berpindah dari sastera kepada persuratan. Maksud kesimpulan ini perlu difahami dengan jelas supaya sebarang kekeliruan yang akan timbul dari tafsiran yang salah tidak dijadikan pegangan.”

Dalam kutipan ringkas di atas, kita dapat melihat betapa pentingnya Dewan Bahasa dan Pustaka mengiktiraf para ahli akademik tidak saja dari kumpulan bahasa dan sastera, tetapi juga dari kumpulan-kumpulan lain seperti yang disenaraikan. Tetapi perubahan paling penting di sini ialah perpindahan dari kecenderunagan berlebihan untuk memberi perhatian besar kepada sastera kreatif kepada penekanan terhadap perkembangan ilmu dalam konteks persuratan Melayu. Dua perkara yang perlu ditekankan di sini: Pertama, tumpuan perlulah diarahkan kepada perkembangan ilmu melalui bahasa Melayu, dengan itu ahli akademik yang menulis dalam bahasa Melayu dalam bidang masing-masing diberi pengiktirafan untuk perkembangan ilmu dan sekali gus untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Kedua, konsep kreatif tidak lagi dihadkan kepada cerita yang difahami pada waktu ini yang terangkum dalam kosep sastera, tetapi kreativiti haruslah diluaskan skopnya merangkum bidang-bidang ilmu dengan tidak meninggalkan bidang kreatif dalam seni mengarang.  Kedua-dua perubahan ini amat diperlukan jika kita benar-benar ingin memajukan bahasa Melayu di samping membina budaya ilmu dalam konteks pembinaan tamadun moden.

Dengan hujah ini, kita lihat kecenderungan berlebihan untuk memberi perhatian terlalu besar kepada sasterawan dan penulisan kreatif adalah bertentangan dengan penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka sendiri yang sememangnya diberi kepercayaan untuk memajukan ilmu dalam semua bidang, menggunakan bahasa Melayu bertaraf tinggi, yakni bahasa akademik dan bahasa ilmu. Cabaran ini belum lagi disahut secara kontan dan berterusan dalam projek yang menjurus ke arah itu; oleh itu sekaranglah masanya untuk berubah, sesuai dengan teriakan sekarang bahawa abad ini adalah abad ilmu. Apakah jenis ilmu yang boleh diberikan oleh para sasterawan dan karya sastera? Anda tidak perlu berdegil untuk mempertahankan sastera dengan mengenepikan ilmu, seperti yang berlaku sekarang, yang melahirkan kumpulan yang “cetek meraba-raba” yang mempunyai selera besar untuk menjadi pemimpin masyarakat dalam kekeliruan mereka tentang konsep ilmu. Adakah kita mahu meneruskan kehilangan adab ini dalam pembinaan tamadun kita? Seperti yang ditegaskan di awal tulisan ini, kita tidak harus meneruskan kesilapan besar yang telah terlanjur itu, dengan itu perubahan ke arah memartabatkan ilmu dan bahasa Melayu harus dilakukan sekarang, dalam konteks persuratan Melayu, tidak lagi dalam konteks yang sempit terkhusus kepada sastera Melayu dan para sasterawannya saja. Apa juga jenis perubahan yang bertentangan dengan kehendak ilmu yang benar bukanlah perubahan, tetapi penyelewengan dari hakikat insan yang seluruh kehidupannya terikat kepada konsep taklif.  Wallahu a’lam.

Mohd. Affandi Hassan,
15 Disember 2012.




No comments:

Post a Comment