Terima kasih tuan...Walaupun semua itu tidak benar sama
sekali saya berbangga kerana masih diberi perhatian. Saya memang berhajat untuk
menjemput tuan memberikan ceramah tentang sastera tetapi belum ada kesempatan.
lama sebelum ini telah saya simpan hasrat itu. TIdak pernah saya menentang
Persuratan baru walaupun saya tidak menolak pendekatan lain. saya meraikan
semuanya. salam Ramadan, semoga terus sihat dan sejahtera.Mohon alamat emel
tuan.. hantar kepada emel saya: maisarah43@hotmail.com..saya ada hasrat untuk
menjemput tuan memberikan ceramah..tetapi bukan kerana tulisan tuan ini. Memang
sejak dulu saya menyimpan hasrat ini.
Itulah respon Dr. Saleeh Rahamad.
Saya baru lihat respon Dr. Saleeh Rahamad hari ini,
26/11/2012 ketika saya melihat semula beberapa posting untuk diedit dan
dimasukkan dalam dokumen yang sedang disiapkan. Posting itu bertarikh 16/5/2012. Terima kasih di atas undangan yang belum
disampaikan. Saya sudah banyak menulis tentang PB, lebih dari mencukupi untuk
dibincangkan dengan kritis. Oleh itu, saya tidak perlu diundang memberi
ceramah, kerana saya tidak akan menghadirinya untuk hanya mengucapkan kembali pendapat
yang telah ditulis dalam beribu halaman dan telah pun diterbitkan di sana sini.
Lebih baik diadakan saja pertemuan akademik atau ilmiah membincangkan
persuratan Melayu, terutama dilihat dari perspektif PB. Jemput ahli akadmeik
yang tidak bersetuju dengan PB, biarkan mereka memberi pandangan kritis mereka
untuk dibincangkan dengan “cool”. Jemput
juga wakil dari Kementerian Pelajaran yang diberi tugas memilih karya untuk
dijadikan teks supaya kita juga dapat bincang hasrat dan matlamat mereka dalam
pendidikan sastera. Saya diberitahu para
guru tidak mahu PB kerana susah difahami oleh mereka, apatah lagi oleh
murid-murid sekolah. Tetapi ini tidak bererti PB tidak relevan untuk dijadikan
sebahagian daripada subjek dalam
pendidikan sastera. Saya kira PB dapat menghidupkan perbincangan dalam kelas
sekiranya guru sastera lebih terbuka dan bersedia untuk mencuba cara baru
mengnalisis dan menilai karya kreatif. Satu lagi perubahan besar yang
dicetuskan oleh PB ialah mengenai konsep realisme, seperti yang dihuraikan
dengan mendalam oleh Prof. Ungku Maimunah. Ini ada kaitannya dengan peranan
Panel Anugerah Sastera Negara, yang menjadikan realisme sebagai dasar analisis
dan penilaian karya. Adakah ini masih relevan? Perlu juga kita bincang,
terutama sekali apabila ada di antara ahli Panel menyebut teori sastera Barat
tidak sesuai dipakai untuk menilai karya sastera Melayu. Ini pun perlu dibincang,
kerana kekeliruan yang terbit dari pendapat ini cukup mengelirukan orang yang
memberi pendapat itu sendiri. Jadi peranan Panel Anugerah Sastera Negara perlu
diteliti, sejauh mana Panel ini telah membantu kita menjadi lebih cerdik dan
peka terhadap sastera. Saya pun telah
banyak menulis tentang perkara ini. Benarkah Panel Anugerah Sastera Negara
telah gagal memberi arah yang betul
dalam perkembangan kritikan di Malaysia?
Nampaknya kita ambil mudah tentang aspek ini, lupa bahawa Prof. Syed
Muhammad Naquib al-Attas telah mengkritik golongan sasterawan ini sebagai
golongan yang “cetek meraba-raba”. Benarkah kesimpulan ini dan adakah masih terpakai hingga
kini? Persoalan ini penting kerana ini berkaitan rapat dengan peranan para sasterawan
negara sebagai “pemikir” bangsa. Adakah para sasterawan negara ini golongan “pemikir”?
Belum ada lagi takrif untuk istilah ini, yang nampaknya digunakan sewenang-wenang
saja. Kalau kita selesaikan persoalan ini, tidak timbul lagi keraguan tentang para
sasterawan dan ahli akademik sebagai golongan yang “cetek meraba-raba”. Barangkali satu perkara penting yang cuba dielakkan
oleh para sasterawan dan sarjana sastera ialah hakikat bahawa PB merupakan pendekatan
baru yang merobah sama sekali persepsi kita terhadap apa yang dinamakan sastera
dan karya sastera dengan menjadikan konsep ilmu yang benar sebagai asas dan pada
waktu yang sama menjadikan konsep taklif sebagai panduan dalam penulisan dan penilaian karya. Prof. Ungku Maimunah telah menulis
tentang aspek ini dalam makalah beliau yang dibentangkan dalam seminar kritikan
di UPSI September lepas. Ini yang nampaknya sukar difahami, walaupun perkaranya
mudah saja. Adalah aneh, bagi saya, jika dikatakan PB sukar difahami, padahal orang
yang sama begitu yakin dengan teori dan pendekatan Barat yang memang sukar dan banyak
pula jenisnya. Adakah ini penjelmaan daripada
masalah sikap? Saya gembira apabila Dr. Saleeh Rahamad menunjukkan sikap terbuka
beliau, yang wajar diikuti teman-teman yang lain.
Mohd. Affandi Hassan
26/11/2012.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum, Tuan Haji Mohd Affandi Hassan.
ReplyDeleteAdalah tidak wajar untuk menolak secara semberono sesebuah pemikiran atas faktor khabar angin.Saya mengambil diri saya sebagai contoh. Pada awal pembabitan saya dalam lapangan kesusasteraan, terdapat tulisan penulis tersohor yang mendalam isi karyanya tetapi tidak saya baca kerana mendengar khabar angin yang tidak baik mengenai penulis dan karya itu. (Satu kebodohan dan kesalahan lampau saya sebagai pembaca).
Hal yang sama berlaku kepada PB. Kebanyakan masyarakat sastera lebih gemar mendengar cakap-cakap orang mengenai PB berbanding menelaah sendiri PB dengan akal sendiri. Namun, sekiranya segelintir pihak (penulis kreatif/ilmiah) itu menganalisis PB sekalipun, akan ada pula ujian terhadap diri iaitu untuk membuang kebiasaan yang telah diaplikasikan ke dalam karya yang bertentangan dengan teras PB (Islam), yang barangkali dianggap oleh mereka sebagai satu kekangan untuk memanipulasi dunia 'kreatif' yang sudah sebati dalam diri dan tulisan sebelum ini.
Sekadar pandangan kecil daripada saya. Mohon pencerahan jika ada kelompangan pada pandangan ini. Terima kasih atas perkongsian ilmu.
Wallahu'alam
Salam Wardah Munirah.
ReplyDeleteSepatutnya apa yang anda sebut tidak berlaku jika sastera itu benar-benar mengandungi nilai-nilai murni seperti yang disebut dan ditegaskan oleh para sasterawan dan sarjana. Sepatutnya tidak juga berlaku jika para sasterawan dan sarjana adalah golongan pemikir yang jujur, seperti yang didakwa mereka sendiri. Apakah yang mendorong terjadinya hal yang anda sebutkan itu? Itulah yang perlu kita tahu, kerana faktor pendorong inilah yang menjadi penghalang kepada kemajuan sebenar dalam persuratan Melayu. Ada sesiapa yang boleh membantu kita memahami masalah yang disebut oleh Wardah Munirah ini?
Terima kasih Wardah kerana memberi maklumat yang berguna.
Mohd. Affandi Hassan