Thursday, November 15, 2012

BOLEHKAH SESEORANG JADI NANAR KERANA TIDAK FAHAM PB?


Menurut gosip sastera, seseorang dikatakan betul-betul meluat dengan Persuratan Baru yang menyekat kebebasannya untuk meluahkan apa saja yang ingin dikatakannya, tidak dibenarkan kerana perbuatan itu sia-sia dan mengelirukan. Akibatnya, jika dulu dia ada sedikit minat untuk mendampingi PB, selepas timbul kesedaran yang menggelapkan pemikirannya itu, dia jadi amat meluat. Kata gosip itu, dia seorang pelajar yang sedang berusaha menulis tesis Ph. D. tentang sastera, kononnya menggunakan kerangka PB. Dia dapati dia tidak dapat bergerak, terikat kaki-tangan macam seorang tawanan intelektual yang dinafikan kebebasannya. Sekiranya dia mahu meneruskan tesisnya, maka dia perlu menolak PB dan tidak akan menggunakannya bila-bila sekali pun kerana terlalu merimaskan hatinya.  Itulah cerita yang disampaikan kepada saya.

Soalan pertama yang muncul dalam otak saya: Adakah dia akan jadi sasau jika dia teruskan juga?  Tidak mungkin, kerana seseorang yang menolak PB setelah menelaahnya, maka beliau itu seorang yang kuat dari segi kemampuan intelektualnya, yang tidak akan tunduk kepada kebenaran sekiranya konsep taklif yang dijadikan landasan PB itu sesuatu yang benar.  Anda boleh faham ayat ini? Baca lagi sampai anda faham. Kalau bukan sesuatu yang benar dalam Islam, apakah yang benar?  Bila kita lihat lebih lanjut, ternyata yang ditolak bukanlah PB, tetapi beberapa konsep penting dalam Islam yang menghuraikan tentang manusia dan sifat-sifat ilmu yang boleh dikuasainya.  Apabila seseorang menolak taklif, maka PB tidak relevan lagi baginya. Betullah keputusannya. Apakah yang jadi pengganti taklif?  Tidak ada, jika dia ingin berbicara tentang manusia sama ada yang Islam mahu pun yang bukan Islam.  Manusia yang hidup di depan matanya mahu pun yang “hidup” dalam dunia khayal seorang sasterawan, yang Islam atau yang kafir.  Di sinilah masalah itu timbul, yang membuatnya hampir menjadi nanar (moga-moga belum benar-benar gila).

Jika dia meletakkan taklif itu untuk orang Islam saja, maka jelaslah dia telah menolak Islam itu sendiri, jika dia seorang Islam.  Taklif adalah kunci untuk memahami manusia dalam semua aspek kehidupannya, sama ada sebagai seorang yang beriman atau yang memilih untuk menjadi kafir. Semua aspek, termasuk dalam penulisan kreatif dan dalam kritikan sastera. Tugas seorang sarjana Islam ialah untuk memahamkan persoalan ini kepada semua manusia, yang Islam dan yang bukan Islam. Mengapa aspek ini penting? Bagi orang Islam, kesedaran tentang hakikat taklif akan membuatnya sedar diri bahawa dia hamba Allah yang diberi dua tugas besar, iaitu menjadi hamba Allah dan khalifah Nya di bumi. Menjadi hamba Allah itu, walaupun mudah, tetapi memerlukan pengorbanan yang amat besar. Tidak lain tidak bukan maksud pengorbanan itu di sini ialah kesediaannya memahami dan mematuhi konsep taklif dalam kehidupannya sebagai manusia. Jika dia menolak taklif, maka bagaimana dia sanggup mendakwa dirinya seorang Islam kerana Islamnya dia ditentukan oleh kedudukannya sebagai manusia yang terikat kepada hakikat taklif? Adakah penghujahan ini berpusing-pusing? Tidak. Yang berpusing-pusing ialah orang yang akan menerimanya, kerana pada hakikatnya dia sudah meletakkan dirinya sebagai orang yang tidak percaya (tidak beriman) walaupun dia mendakwa dirinya Islam.

Jadi punca yang membuat manusia menjadi nanar dari perspktif intelektual ialah keengganan untuk memahami dan menerima hakikat taklif ini.  Dunia intelektualnya menjadi gelap gelita sebaik saja dia meletakkan dirinya menjadi hamba pemikiran dan teori Barat, bukan hamba Allah yang terikat kepada hakikat taklif. Ini tidak bererti orang yang kukuh kepercayaannya kepada taklif, yakni yang imannya tidak tergugat oleh sebarang pengaruh yang menentang hakikat taklif tadi, akan dan perlu menolak semua yang datang dari Barat. Unta yang dianggap bodoh pun tidak begitu, kerana masih menerima pemberian Barat berupa bahan makanan dan ubatan keuntaannya. Apatah lagi manusia yang siuman dan tahu menggunakan akalnya. Yang ditolak oleh orang-orang cerdik yang kukuh pendirian taklifnya itu ialah keangkuhan manusia Barat yang meletakkan dirinya sebagai sumber segala nilai; padahal dari perspektif taklif, nilai itu ditentukan oleh Allah yang  mencipta manusia. Sebaik saja manusia meletakkan dirinya sebagai sumber nilai, maka dia akan merosakkan dunia seluruhnya, termasuk dirinya sendiri. Dia akan melakukan perbuatan fasad, sama ada disedarinya atau tidak. Kalau anda seorang yang cerdik dalam konteks taklif ini, anda perlu tahu perbuatan fasad itu tidak saja perbuatan zahir, tetapi juga perbuatan yang bersifat kerohanian dan bersifat intelektual. Dari segi intelektual, anda telah melakukan perbuatan fasad itu sekiranya anda terus degil mempertahankan bahawa nilai adalah bikinan manusia, distrukturkan oleh cara pendidikan yang mereka terima atau cara pentadbiran yang mereka amalkan.  Inilah maksud kehilangan adab yang menjadi teras falsafah pendidikan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas.  Jika anda berminat, anda perlu membaca karya Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, terutama sekali Islam and Secularism. Jika anda tidak berminat dan meremehkan saja pemikiran beliau, maka anda akan terus berada dalam keadaan biadab dan keliru dalam konsep ilmu. Kesimpulan ini agak keras, oleh itu anda perlu meneliti pemikiran Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dengan mendalam untuk mengelak dari sebarang kekeliruan tentang konsep ilmu yang anda pegang yang membuat anda hampir gila berada dalam kecelaruan kognitif (cognitive dissonance) sepanjang masa.

Jika anda berasa anda tidak perlukan pemikiran orang lain untuk memahami konsep ilmu yang benar itu (sebenarnya anda mungkin menggunakan pemikiran totok Barat yang menggelapkan nurani anda), maka teruskanlah hanyut dalam kecelaruan kognitif yang anda pilih dan berasa selesa berada di dalamnya. Anda tidak perlu berasa sepi atau kekurangan apa-apa, kerana anda berada di bawah naungan Iblis, seperti yang berlaku terhadap Faust yang menjadi tema agung Goethe, yang telah mengagumkan Prof. Dr. Muhammad Hj. Salleh, si Sasterawan Negara yang menulis bahawa beliau kagum dengan kepintaran Mephistopheles, Raja Iblis yang terkenal dalam sastera Eropah itu. (Lihat Sebuah Unggun di Tepi Danau, hal. 5. Bunyinya:  sepertimu aku terlantar/ pada sungai takdir,/ sekali murung sebagai sarjana/ tetapi sering bercermin kaca rusuh/ dan memihak pada pintar mephistopheles.).  Adakah anda nampak apa-apa dalam cerita gosip ini?  Kebenaran yang anda mahu tolak itu terjongol di depan mata anda, yang tidak lagi kelihatan kepada anda kerana anda benar-benar sudah tidak siuman lagi!  Itulah cabaran yang dilontarkan oleh PB terhadap anda.  Itulah ubat yang anda perlukan.

Mohd. Affandi Hassan,
Maal Hijrah 1434,  bersamaan 15/11/2012





No comments:

Post a Comment