[Catatan: Posting ini
hendaklah dibaca bersama dengan posting
bertarikh 4 Jun 2012
dan 29 Ogos 2012.]
Satu rekod baru telah dibuat
oleh tiga orang sarjana wanita Malaysia, yang tidak saja memperlihatkan
kemampuan akademik mereka, tetapi juga keberanian mereka meneroka belantara
teori Barat untuk dipersembahkan kepada pendidikan negara yang kini sedang menghadapi
krisis nilai dan krisis bahasa. Dari
segi nilai, dasar pelajaran baru yang dilancarkan baru-baru ini terang-terang
meminggirkan nilai-nilai Islam yang tidak lagi diberi keutamaan seperti dahulu
dalam era falsafah pendidikan negara. Dari segi bahasa pula, amat jelas dasar
baru ini ditumpukan untuk “memperkasa” bahasa Inggeris kerana para pembikin
dasar baru ini percaya dengan yakin bahawa Malaysia akan mencapai status negara
maju hanya melalui penggunaan bahasa Inggeris.
Pengajaran kesusasteraan Inggeris yang diwajibkan akan dimulai untuk
memastikan bahasa Inggeris terus menjadi bahasa utama dalam bidang akademik dan
ekonomi. PPSMI yang kononnya dihapuskan dihidupkan dan diberi wajah baharu
dalam dasar pelajaran Wawasan 2020 ini. Dalam keadaan inilah tiga orang sarjana
wanita Melayu Malaysia membuat sejarah mereka masing-masing. Mari kita lihat
sejauh mana mereka berjaya menangani masalah nilai ini, atau hanya berjaya
mengusutkan lagi segala kekusutan yang sedia ada.
Sarjana
pertama yang mencatat sejarah itu ialah Prof. Zawiah Yahya, seorang yang sangat
lantang “mengkritik” pengaruh kolonial (bukan pengaruh Barat?) dengan
menegaskan, ““[we need] to unseat England, Europe, and the United States of
America as the centre of our universe”, yang jelas ingin melemparkan pendekatan
demikian seluruhnya untuk digantikan dengan “the centrality of our own country
and our own region as a base on which we stand in relation to the rest of the
world.” Beliau juga berkata: “We will [need to] approach a text with our own
cultural schema to interpret”. (Kutipan ini disebut oleh Daniel L. Espiritu,
seorang padri Filipina, dalam tulisannya, “Ethnohermeneutics or
Oikohermeneutics? Questioning the Necessity of Caldwell’s Hermeneutics”, Journal of Asian Mission, 3/2 (2001), pp.
267-281, di halaman 271). Cita-cita
Prof. Dr. Zawiah Yahya untuk menghumban teori sastera Barat itu masih lagi
berada dalam dunia misteri yang tidak dapat ditafsirkan, kerana adanya
kecenderungan beliau untuk tidak memperdulikan permintaan orang supaya beliau
memberi sedikit penjelasan, terutama sekali apakah maksud “our own cultural
schema” yang hendak dijadikan asas penilaian itu. Nampaknya beliau belum bersedia untuk
bergelumang dalam dunia akademik yang agak lekit dengan plagiarisme sekarang,
oleh itu kita harus menunggu entah berapa lama lagi idea asli beliau itu akan
menjelma menjadi kenyataan. Adakah
beliau percaya bahawa ada di antara teori Barat itu yang tidak sesuai dan tidak
wajar digunakan untuk menilai dan mentafsir teks sastera Melayu? Kita tidak pasti, tetapi kita amat pasti
sekurang-kurangnya dua orang sarjana sastera Melayu yakin, percaya, dan pasti
bahawa feminisme adalah di antara teori sastera Barat yang wajar dijadikan
dasar/asas untuk menilai karya sastera Melayu. Dua orang itu ialah Prof. Madya
Dr. Siti Hajar Che Man dan Dr. Norhayati Ab. Rahman, yang masing-masing telah
menerbitkan sebuah buku khusus membicarakan sastera Melayu dari perspektif
feminisme.
Buku Dr.
Siti Hajar Che Man, Esei-esei Kritikan Feminis Dalam Kesusasteraan Melayu (USM, 2007)
telah saya sentuh sekadarnya dalam posting bertarikh 14 Jun 2012. Antara
lain inilah kesimpulan saya: “Setelah membaca buku Prof. Madya Dr. Siti Hajar
Che Man dan makalahnya yang lain, timbul pertanyaan: Apakah yang dapat
ditawarkan oleh feminisme? Nampaknya lebih banyak yang negatif daripada
yang positif, malah yang negatif itu terlalu menonjol, sehingga menghairankan
kita bagaimana feminisme ini berjaya menarik minat sarjana Melayu yang
sembahyang lima kali sehari dan berdoa untuk mendapat al-falah di dunia dan
akhirat. Pertama sekali, perempuan solehah tidak wujud dalam feminisme, yang
dinilai sangat rendah dan buruk kerana berada dalam dunia patriaki, sebagai
seorang yang taat kepada ibu bapa dan suami. Semua ini adalah nilai-nilai
peribadi yang tidak berguna dalam feminisme, kerana yang diutamakan ialah sifat
memberontak, melawan perintah, mencemuh segala nilai keagamaan yang amat
dimuliakan dalam kehidupan seorang perempuan yang solehah. Kerana yang
diutamakan ialah sifat-sifat jahat dalam diri seorang perempan, maka menjadi
tuntutan dalam feminisme supaya pengarang wanita, jika mahu berjaya seperti
yang ditakrifkan oleh feminisme, mestilah menceritakan kejahatan seorang
wanita, seorang pemberontak (secara senyap mahu pun secara lantang), seorang
yang mahukan kebebasan penuh dan yang berani menampilkan dirinya sebagai
penentu nilai-nilai kehidupan biasa menurut kemahuan hawa nafsunya. Ringkasnya,
seorang perempuan yang biadab.”
Kesimpulan
itu diperkuat dengan lebih konkrit lagi oleh Dr. Norhayati Ab. Rahman dalam
buku beliau, Puitika Sastera Wanita
Indonesia dan Malaysia: Satu Bacaan Ginokritik (USM, 2012). Saya diberitahu
buku ini asalnya sebuah tesis Ph. D. yang diselia oleh Prof. Madya Dr. Siti
Hajar Che Man. Tahniah kepada mereka berdua kerana keterlibatan dalam faham
feminisme sehingga membuahkan dua buah buku penting dalam feminisme Melayu dan
Indonesia. Kedua-dua mereka begitu kuat terpengaruh dengan pemikiran feminisme
Elaine Showalter, sehingga Dr. Norhayati mengambil tajuk bukunya daripada
sebuah esei Elaine Showalter yang terkenal, “Toward a Feminist Poetics”.
Apakah yang
ingin dibicarakan oleh Dr. Norhayati?
Dalam perkataan beliau sendiri: “Sebagai sebuah buku ilmiah dalam bidang
kesusasteraan dan khususnya yang bersifat teori dan aplikasi, penghasilan buku
ini diharap dapat membantu para pelajar dan pengajar kesusasteraan di semua
institusi pengajian tinggi yang menawarkan kursus-kursus kesusasteraan dalam
program pengajian, sama ada pada peringkat sarjana muda, sarjana atau doktor
falsafah. Hal ini adalah penting memandangkan buku seumpama ini belum pernah
ditulis atau dibukukan oleh mana-mana pihak. Apatah lagi teori yang digunakan
dalam penulisan buku ini amat kurang dikenali di Malaysia, meskipun teori ini
telah lama wujud dan berkembang di Barat. Oleh yang demikian, buku ini
dipercayai merupakan satu-satunya penerbitan dalam bahasa Melayu yang khusus
memperkenalkan teori ginokritik dan kaedah pengaplikasiannya terhadap korpus
kesusasteraan Melayu. Oleh sebab itu, diharap buku ini dapat dimanfaatkan oleh
para pelajar, para pengkaji sastera dan pengajar pada peringkat universiti
termasuklah peminat-peminat bidang kesusasteraan di Malaysia.” (Prakata, hal.
viii). Kita akan lihat nanti sejauh mana klaim Dr. Norhayati ini benar dan
wajar diberi perhatian.
Dengan nada
yang begitu meyakinkan, Dr. Norhayati mula membedah karya Indonesia dan
Malaysia menggunakan “ginokritik” yang diutarakan oleh Elaine Showalter,
seorang sarjana Amerika yang giat menulis tentang ginokritik ini sekitar 1970-an
(atau lebih awal sedikit), satu jangka waktu yang sebenarnya tidak lama seperti
yang disebut oleh Dr. Norhayati. Sebagai satu “teori”, ginokritik masih lagi
terumbang-ambing mencari kedudukan kukuh, dan ini diserlahkan dalam kajian Dr. Norhayati
ini. Kekurangan paling utama “teori” ini ialah tiadanya sikap tegas terhadap
nilai, sama ada nilai karya itu sendiri dan nilai yang diserlahkan dalam karya.
Kerana tidak memperhitungkan aspek ini, maka Dr. Norhayati mengambil contoh
sebuah buku lucah dan picisan dari Indonesia, Saman, sebagai sebuah novel yang mempunyai banyak “keistimewaan” hasil
karya Ayu Utami sebagai seorang sasterawan yang bebas lepas dalam menulis
novelnya yang “telah mencipta penggayaan dengan menampilkan makna
berlapis-lapis yang perlu ditanggapi secara mendalam terhadap hal yang tersurat
dan tersirat.” Apakah yang tersurat dan tersirat itu? Belum lagi ditemui penjelasannya; tetapi
sebagai sebuah novel lucah dan picisan, tentulah Saman sebuah novel yang benar-benar hebat dan istimewa sehingga
dipilih sebagai novel terbaik pada tahun terbitnya. Tetapi feminisme memberi
kedudukan istimewa kepada karya serupa ini, kerana menurut feminisme tidak ada
karya lucah atau picisan, semuanya setaraf, semuanya mencerminkan pembebasan
wanita. Feminisme adalah satu wacana,
bukan teori sastera, oleh itu bagi feminisme tidak wujud apa-apa ukuran yang biasa dipakai dalam
teori kritikan sastera. Sebagai wacana, ada tidaknya ukuran yang dipakai
ialah sama ada karya yang ditafsirkan itu mempunyai ciri-ciri yang
ditetapkan oleh penjana wacana (yakni Elaine Showalter), iaitu empat jenis
wacana yang disenaraikan oleh Dr. Norhayati dalam bukunya. Hakikat bahawa feminisme bukan satu teori
kritikan, tetapi satu wacana yang digunakan untuk mentafsirkan karya sastera,
perlu diberi perhatian serius supaya para pengamal feminisme di Malaysia
berpeluang untuk menjelaskan kedudukan feminisme sebagai wacana dalam membuat tafsiran, bukan sebuah teori yang menilai sesuatu karya. Mentafsir
dan menilai adalah dua perkara yang
berbeza: anda boleh membuat tafsiran mengikut wacana tertentu untuk melihat
kandungan sesuatu karya tanpa perlu menilai kualiti karya berkenaan, seperti
yang dibuat oleh Dr. Norhayati dalam bukunya; sebaliknya anda menilai sesuatu karya untuk melihat sejauh mana
karya berkenaan berjaya sebagai sebuah hasil seni. Untuk melakukan
penilaian begini, anda perlukan ukuran yang boleh diuji tepat tidaknya
penilaian tadi. Sebaliknya, apabila anda membuat sesuatu tafsiran, anda tidak
perlu menggunakan ukuran tertentu, cukup dengan memeriksa sama ada
syarat-syarat yang ditetapkan dalam tafsiran tadi ada atau tidak dalam karya
yang anda tafsir. Inilah yang dibuat oleh Dr. Norhayati terhadap novel-novel
yang dipilihnya. Mengapa perbezaan ini perlu
dijelaskan? Perbezaan ini perlu dijelaskan untuk memberitahu anda bahawa
feminisme tidak berminat dalam penilaian seperti yang dilakukan dalam kritikan
biasa dengan menggunakan teori tertentu; dengan itu anda akan tahu bahawa karya
yang ditafsirkan dengan menggunakan ciri-ciri yang dipentingkan dalam feminisme
tidak semestinya karya yang bermutu; kerana itulah novel picisan dan lucah
seperti Saman diberi tafsiran yang menggalakkan kerana novel
itu sesuai dengan ciri-ciri yang ditetapkan dalam feminisme. Kini anda tahu bahawa feminisme tidak membezakan kebaikan dan keburukan, yang keji dan terpuji adalah sama dan setaraf, kerana yang dipentingkan ialah peluahan
sebebas-bebasnya keinginan dan kemahuan hawa nafsu kaum wanita, kerana mereka
percaya itulah imej wanita yang sebenarnya. Jika para pelajar dan masyarakat
umum diberitahu apakah maksud dan tujuan sebenar feminisme, semua mereka akan
menolaknya dan akan memandang jijik projek feminisme ini. Untuk memahami maksud
kesimpulan ini, anda perlu membaca dengan kritis, sehabis kritis, buku Dr.
Norhayati ini. Amaran yang boleh saya kemukakan kepada anda semua hanya tentang
dua jenis malapetaka. Pertama, malapetaka intelektual, apabila anda disogok
dengan maklumat palsu dan pengetahuan palsu tentang hakikat insan dan hakikat
amal perbuatan mereka. Anda diajar untuk menerima kejahatan dan gaya hidup
songsang sebagai pernyataan sebenar diri anda. Anda mugkin bebas melakukan apa
saja yang anda mahu; tetapi ketika itu anda bukan lagi seorang manusia yang ada
maruah dan harga diri, yang ingin dihormati
dan diterima sebagai seorang yang baik. Feminisme tidak dapat memberi
semua itu kepada anda. Kedua, malapetaka etika dan moral, yang kesannya sangat buruk
dalam kehidupan anda, kerana anda tidak lagi dapat membezakan adab sopan
berbanding dengan sikap biadab dan tidak lagi mementingkan kesopanan yang
seharusnya ada pada manusia normal. Untuk
memahami kenyataan ini, anda perlu
perhatikan bagaimana novel-novel pilihan itu ditafsirkan berasaskan
feminisme. Semua novel disetarafkan, tidak dibezakan dari segi kualiti, tidak
juga dari segi pemikiran. Bayangkan bagaimana Saman mendapat pujian dan sanjungan tinggi, padahal novel itu
adalah novel picisan dan novel lucah; dan melalui pujian itu anda diheret untuk
menerima kebiadaban di dalam novel itu sebagai cara hidup anda sebagai seorang
perempuan. Oleh itu, harapan Dr.
Norhayati supaya bukunya dipakai di sekolah dan universiti wajib ditolak kerana
kesan negatifnya terlalu besar; tetapi ini tidak bermakna buku ini harus
diharamkan. Masih boleh dibaca,
sekurang-kurangnya untuk mengetahui betapa bobrok pengajaran sastera di negara
kita. Kerana itu kita harus bijak membuat pilihan. Jika anda terima buku ini
sebagai pemberi maklumat sekali pun, anda harus membezakan antara maklumat
palsu dengan maklumat yang benar. Maklumat yang diberikan dalam Saman keseluruhannya adalah palsu;
manakala maklumat yang diberikan Isteri ada
yang palsu dan ada yang tidak, oleh itu anda perlu belajar mana satu yang palsu
dan mana pula yang benar. Feminisme tidak dapat memberikan anda pelajaran ini,
yang sangat penting dalam kehidupan anda dalam masyarakat.
Apakah wajah
sebenar feminisme ini dalam sastera Melayu? Sekurang-kurangnya terdapat tiga
wajah yang menonjol dan dapat dikesan dengan mudah: wajah kebetinaan, wajah keperempuanan;
dan wajah kewanitaan. Inilah tiga
wajah yang dimiliki oleh para sasterawan feminis dan sarjana feminis di
Malaysia. Inilah tiga gaya penulisan para penulis dan sarjana feminis di Malaysia. Gaya kebetinaan lebih keras, berterus
terang, kasar, sensasi, dan pekat dengan bumbu seks yang dijadikan teras gaya
kebetinaan ini. Antara contoh: novel Saman
oleh Ayu Utami; novel-novel Fatimah
Busu, termasuk yang dikaji dalam buku ini, juga novel kontroversi beliau, Salam Maria (dalam novel ini unsur seks
itu berada di bawah sedar pengarang sendiri).
Gaya keperempuanan lebih jelas
unsur intelektualnya, terkawal emosinya, lebih lembut dan kadang-kadang agak
sentimental, lebih sederhana dari segi pengolahan. Contoh: karya Adibah Amin, Seroja
Masih di Kolam. Adapun gaya kewanitaan pula cirinya yang utama
ialah “celoteh kewanitaan” yang selalunya bercorak gosip, biasanya diiringi
humor dan sindiran kewanitaan yang suka menonjolkan diri atau bermegah dengan
harta benda, termasuk suami yang kaya atau tampan dan diri wanita itu sendiri
yang cantik dan menarik perhatian lelaki. Gaya kewanitaan ini agak mengada-ada
dan berlebihan dari segi celoteh, tetapi selalunya menyenangkan pembaca kerana
unsur hiburan di dalamnya. Walaupun bahannya mungkin serius, tetapi caranya
lebih mirip kepada hiburan bersifat santai, menyembunyikan hedonisme dalam
retorik kewanitaan yang memuja materialisme. Inilah gaya novel-novel Rosmini
Shaari, termasuk yang dibicarakan di dalam buku ini.
Jika anda
biasa dengan psikologi binatang, anda akan dapati rusa betina jenis moose yang bila sampai waktu mengawan,
akan mencari yang jantan paling kuat, kencing di depannya untuk memberitahu dia
telah bersedia untuk mengawan. Semua binatang betina hampir sama sifatnya.
Seekor kucing betina sanggup mengawan dengan berapa ekor kucing jantan dalam
suatu kawasan untuk memastikan anaknya tidak dimakan oleh kucing jantan yang
tidak mengawan dengannya. Anjing pun begitu, kita lihat anjing jantan sanggup
menunggu giliran berjam-jam untuk mengawan. Kita lihat mawas (orang utan) agak
lambat bergerak kerana berat, tetapi bila sampai waktu mengawan, mawas jantan
akan mengalahkan semua pencabarnya untuk mendapat semua mawas betina di dalam
kawasan kawalannya; ketika itu semua mawas betina akan beratur menunggu giliran
untuk mengawan, dan mereka tahu kerana mawas jantan akan meraung dengan kuat
untuk memberitahu kedatangannya. Jika anda membaca Saman, anda melihat semua perilaku ini. Malah Dr. Norhayati lebih
khusus lagi memberitahu kita bahawa “Ayu Utami ialah seorang wanita muda moden
serta berfikiran terbuka dan mendapati bahawa selama ini wanita hidup
terkongkong serta tidak bebas mengungkap keinginan diri sendiri. Justeru,
beliau ingin bersikap jujur dengan perasaan dan pengalaman wanita khususnya
dalam soal seks. ... Beliau bersikap berani, terbuka dan jujur dalam
menggambarkan soal seks wanita seperti pengakuannya dalam suatu temu bual,
‘Pertama, saya hanya mahu jujur. Kedua, saya tidak menampilkan seks sebagai
cerita tentang seks tapi seks itu problem
bagi perempuan. Misalnya, Yasmin dan Saman membicarakan seks dengan rasa
bersalah. Seks jadi diskusi, bukan peristiwa’. Dalam konteks ini, beliau
menjadikan penulisan sebagai satu bentuk pernyataan tentang kebebasan diri,
penegasan identiti dan keperkasaan wanita. ... Sikap pengarang ini mencerminkan
protesnya terhadap nilai-nilai sosiobudaya yang membezakan hak dan kedudukan
wanita dalam soal seks. Justeru, keberanian dan keterbukaan dalam soal seks
melambangkan satu bentuk penentangan pengarang terhadap dwistandard seks dan
kepura-puraan seks dalam masyarakat.” (hal. 110).
Apakah yang
ingin disampaikan oleh Dr. Norhayati? Kebebasan individu itu lebih penting
daripada nilai-nilai sosiobudaya yang telah diterima dalam masyarakat dan telah
dijadikan ukuran dalam menentukan kesopanan dan adab; oleh itu setiap individu
yang berani melanggarnya adalah jujur, bersikap terbuka, dan bersedia melakukan
perubahan radikal dalam masyarakat.
Adakah ini yang menjadi intipati feminisme? Jika betul, maka apa yang
disebut sebagai kejujuran, perubahan radikal dan sikap terbuka itu pada
hakikatnya adalah kebiadaban individu dan kumpulan yang rendah moralnya atau
tidak bermoral. Contoh yang saya berikan dari dunia binatang tadi sebenarnya
lebih bermoral dan lebih jujur, kerana itulah kehendak tabii dalam kelangsungan
kehidupan binatang. Jika inilah yang cuba ditiru oleh manusia moden, atas nama
feminisme atau apa-apa nama sekalipun yang membenarkan kebiadaban itu, maka
feminisme bukanlah jawapan kepada masalah masyarakat (yang sebenarnya tidak
dikenal pasti), tetapi mengundang mala petaka yang lebih besar apabila manusia
dibawa untuk menjadi binatang demi kebebasan hawa nafsu. Dari segi semangatnya
inilah falsafah feminisme Barat, jika anda membaca tulisan mereka baik yang
terdapat di Perancis mahu pun yang terdapat di Amerika. Elaine Showalter, yang
menjadi ikutan para feminis di Malaysia, memberikan pendapat beliau yang amat
menarik tentang perkara ini, yang
bertentangan dengan gambaran yang diserlahkan oleh Dr. Norhayati, yang
nampaknya tidak diberi perhatian atau tidak disedari oleh Dr. Norhayati. Inilah
pandangan beliau, yang juga menjadi kesimpulan beliau:
“A theory
based on a model of women’s culture can provide, I believe, a more complete and
satisfying way to talk about the specificity and difference of women writing
than theories based in biology, linguistics, or psychoanalysis. Indeed, a
theory of culture incorporate ideas about women’s body, language, and psyche
but interprets them in relation to the social contexts in which they occur. The
ways in which women conceptualize their bodies and their sexual and
reproductive functions are intricately linked to their cultural environments. The
female psyhe can be studied as the product or construction of cultural forces.
Language, too, comes back into the picture, as we consider the social
dimensions and determinants of language use, the shaping of linguistic
behaviour and cultural ideals. A cultural theory acknowledges that there are
important differences between women as writers: class, race, nationality, and
history are literary determinants as significant as gender. Nonetheless,
women’s culture forms a collective experience whithin the cultural whole, an
experience that binds women writers to each other over time and space. It is in
the emphasis on the binding force of women’s culture that this approach differs
from Marxist theories of cultural hegemony.” (Dari esei Elaine Showalter,
“Feminist criticism in the wilderness”, dimuat dalam David Lodge ed. Modern Criticism and Theory: A Reader (1988), hal. 344-345.
Esei ini
adalah salah sebuah tulisan terpenting Elaine Showalter, yang sudah pasti sudah
pun dibaca oleh Prof. Madya Dr. Siti Hawa Che Man dan Dr. Norhayati Ab.
Rahman. Jika kesimpulan Elaine Showalter
ini menjadi pegangan dan panduan dua orang sarjana ini dan sarjana lain yang
berminat dalam feminisme, maka mereka mempunyai dua pilihan: sama ada menolak
dengan total faham feminisme Barat yang anti-agama dan anti-Tuhan; atau membina
teori mereka sendiri berasaskan nasihat Elaine Showalter yang saya kutip. Bagi
para sarjana Islam di Malaysia, teori feminisme itu mestilah berasaskan tauhid,
oleh itu jenis feminisme ini bolehlah kita namakan feminisme beradab. Jenis
feminisme yang terkandung dalam buku Dr. Norhayati ini tidak sesuai dibawa
masuk ke sekolah atau ke bilik kuliah seperti yang ditegaskan oleh Dr.
Norhayati dalam klaimnya yang saya kutip di atas. Jika mahu juga dijadikan satu disiplin
akademik di universiti, maka pensyarah atau profesor yang akan menyampaikannya
perlulah memahami sejarah pemikiran Islam dengan agak mendalam, terutama aspek
epistemologinya; di samping itu dia harus mengenal budaya Melayu dengan agak
mendalam, juga asas-asas pemikiran sastera moden di Barat. Tanpa pengetahuan
ini, dia akan lebih cekap mengelirukan para pelajar daripada memberi
pengetahuan yang seimbang (yakni, tidak terlalu berat sebelah ke arah Barat
seperti yang terdapat dalam buku Dr. Norhayati ini). Maka itulah dia perlu
menggunakan teori yang akan memberi keseimbangan itu dalam feminisme beradab. Pendapat
Elaine Showalter yang dikutip di atas boleh digunakan untuk membina teori ini,
asal saja paksinya konsep ilmu yang benar.
Dr. Norhayati hanya membuang masa membicarakan “sastera ranjang” di
Indonesia tanpa mengambilkira kualiti karya yang dibicarakan beliau dengan
mengambil karya picisan dan lucah sebagai bahan yang kononnya menggambarkan
puitika wanita Indonesia. Adakah
masyarakat Indonesia sudah serosak itu, atau sastera moden Indonesia begitu
bobrok hingga menjadi begitu biadab? Adakah Dr. Norhayati ingin memberitahu
kita bahawa sastera moden Indonesia telah berjaya mewujudkan masyarakat
permisif (permissive society) yang
merayakan seks bebas? Adakah ini perkembangan terbaru di Indonesia yang menjadi
kebanggaan masyarakat Indonesia? Atau semua ini adalah kelainan yang timbul
dari faham liberal yang ekstrem? Semua ini perlu dijelaskan dengan tuntas, jika
Dr. Norhayati ingin bukunya diterima sebagai sumbangan bererti dalam pengajian
sastera di Malaysia. Jikalau beliau enggan melakukannya, maka beliau akan
dianggap seorang Ayu Utami dalam kritikan sastera dan dalam pengajaran sastera
di universiti. Sekali lagi, kita mahu penjelasan yang jujur dari segi akademik,
walaupun mungkin tidak jujur dari segi moral. Kejujuran akademik itu bererti
terdapat perbahasan terbuka untuk mencari kebenaran akademik, yakni kebenaran
yang diasaskan kepada penggunaan bahan dan sumber dan cara sumber itu
dianalisis untuk sampai kepada kesimpulan yang boleh diterima dari segi
akademik, yakni yang dicapai melalui analisis dan penilaian yang cermat
berasaskan ukuran tertentu. Ukuran yang dipakai juga memerlukan penjelasan,
sebab kita pun ingin tahu apakah yang dapat dicapai dengan menggunakan ukuran
itu. Sejauh mana ukuran tadi boleh digunakan untuk menguji sesuatu andaian yang
dibuat. Semua ini tidak terdapat dalam buku Dr. Norhayati, kerana terlalu
rimbun dengan ocehan tentang seks bebas, seolah-olah seks bebas itu menjadi
ukuran dalam kemajuan berfikir dan kemajuan masyarakat secara umum. Tidakkah
ini merupakan pengaruh “pemikiran songsang” dalam sastera Indonesia yang dibawa
oleh Ayu Utami, yang kemudiannya dibawa masuk ke dalam dunia akademik dan
kritikan sastera Malaysia oleh Dr. Norhayati? Beberapa ukuran yang digunakan
oleh Dr. Norhayati berasaskan pandangan beberapa orang sarjana Barat, masih
bersifat andaian, oleh itu tidak semestinya betul. Dengan hal yang demikian,
tidak dapat diterima seolah-olah itulah gambaran watak wanita Indonesia.
Pengaruh ajaran Freud dan para pengikutnya di Perancis terlalu kuat, yang
mungkin sesuai untuk mencirikan perilaku wanita Barat yang liar; tetapi tentu
saja tidak cocok dengan perilaku wanita Timur yang lebih sopan tindak
tanduknya. Jika kita mahu memakainya, maka perilaku itu lebih mencerminkan
watak pengarang yang digambarkan melalui watak novel mereka. Pandangan ini diasaskan kepada bacaan saya seperti yang
dihuraikan dalam bab 4.
Paling menarik
dalam buku Dr. Norhayati ini ialah bahagian kesimpulan, apabila beliau
merumuskan bagaimana pengarang Indonesia dan Malaysia memperagakan kecekapan
masing-masing dalam empat faktor penilaian yang diberikan oleh Showalter, yang
dijadikan ukuran dan kemuncak penilaian oleh Dr. Norhayati. Dia memuji
pengarang Indonesia yang berjaya melepasi kekangan masyarakat untuk menulis
dalam gaya Ayu Utami, yang dikatakan merubah sama sekali penggunaan bahasa
dalam sastera Indonesia moden. Membaca huraian dalam bahagian ini mengingatkan
saya kepada peri hidup manusia Jahiliah sebelum Islam, yang bebas lepas tidak
terikat kepada peraturan, kecuali yang telah ditetapkan oleh lelaki yang
berkuasa, seperti kebebasan membunuh anak perempuan, boleh memiliki seberapa
ramai jariah, boleh berperang hanya kerana sedikit persinggitan dari segi
maruah, dan hal-hal seumpama itu. Menurut Dr. Norhayati, sastera moden
Indonesia telah diberi wajah baru yang progresif apabila Ayu Utami dan
lain-lain penulis wanita yang dikajinya tidak lagi ragu-ragu untuk memecahkan
segala tabu dan larangan masyarakat. Menurut beliau, itulah pembaharuan dan
kemajuan yang belum lagi dapat dicapai oleh para penulis wanita Malaysia, yang
masih tersipu-sipu bila berbicara tentang seks, dan tidak mahu menggunakan
bahasa yang kesat dan kasar demi kemajuan sastera dan pembebasan wanita
daripada segala jenis kekangan yang mereka hadapi sekarang, dari segi agama,
ekonomi, politik, kesopanan, penggunaan bahasa lucah dan sebagainya. Nampaknya
dalam hal ini penulis wanita Malaysia lebih maju daripada rakan mereka di
Indonesia, dalam erti mereka (penulis wanita Malaysia) tetap menjaga maruah
kewanitaan mereka walaupun sekali sekala mereka agak keras mengkritik
ketidakadilan kaum lelaki yang kononnya membelenggu kebebasan mereka. Apabila
semua kesimpulan ini dihitung dan diteliti, maka saya menjadi lebih yakin
bahawa yang diperlukan oleh para sasterawan Melayu (jantan atau betina) ialah
kembali beradab dengan memahami konsep ilmu yang benar. Saya yakin, dengan
kemampuan para sasterawan ini, kita akan dapat membina satu warisan persuratan
yang hebat dan beradab berasaskan konsep ilmu yang benar itu, yang terikat
kepada taklif sebagai pegangan secara fitrah. Jika para sasterawan wanita
Indonesia berlumba-lumba ingin kembali ke zaman Jahiliah, maka para sasterawan
wanita Malaysia pula berusaha melakukan perubahan dalam konteks yang dibenarkan
oleh konsep ilmu yang benar dan sandaran kepada taklif. Mereka lebih beradab,
oleh itu jika mereka masih mahu menggunakan feminisme untuk melahirkan
perubahan yang mereka ingini, maka cadangan supaya dijana feminisme beradab itu cocok dan wajar sekali dilakukan oleh penulis
wanita Malaysia.
Setelah anda
memahaminya secara lengkap, terutama dalam konteks konsep ilmu yang benar
berasaskan ajaran tauhid itu, maka anda akan dapat melihat dunia dari
perspektif yang jelas, dengan itu menolak segala bentuk karya yang menghina
agama atau yang dengan sengaja menentang agama seperti novel Saman itu. Anda akan membawa semua
pelajar anda, terutama sekali semua wanita ke jalan selamat dan beradab sopan
yang tinggi, tidak lagi tak tentu arah seperti yang dikonsepsikan dalam
feminisme Barat yang matlamatnya mahu memberontak dan menafikan hak kaum lelaki
sambil membesar-besarkan kononnya hak wanita yang tertindas di dalam sitem
patriaki yang dikuasai lelaki. Sekarang
anda akan jadi lebih cerdik untuk menerima peranan lelaki dan peranan anda
sendiri sebagai wanita, yang saling memerlukan, dan kemuncak dari saling
memerlukan itu ialah membina keluarga bahagia dan mendidik anak-anak untuk
menjadi manusia beriman dan bertakwa. Jika anda fikir feminisme beradab boleh melakukan
perkara ini, boleh mencapai matlamat ini, maka teruskanlah membina
feminisme beradab itu. Tetapi dalam Islam feminisme seperti yang dihuraikan
oleh Dr. Norhayati dalam bukunya tidak diperlukan, kerana semua jenis ilmu
untuk keperluan manusia sudah dibakukan dalam tamadun Islam. Tinggal hanya
mengenalnya dan mengambil faedah daripadanya. Itulah yang tidak dilakukan oleh
kebanyakan para pengikut faham feminisme yang ada di Malaysia, yang mengheret
mereka ke jurang kesesatan ilmu, yang akhirnya merosakkan akidah mereka sebagai
penganut Islam. Orang yang cerdik dan
sayangkan agamanya tidak berasa bangga menjadi pengkhianat nilai-nilai agamanya
hanya untuk mendapat kebebasan melakukan
kejahatan seperti yang ditonjolkan dalam karya Indonesia yang mendapat
sanjungan Dr. Norhayati Ab. Rahman dalam bukunya.
A. Samad
Said, ketika ditegur oleh Shahnon Ahmad tentang realisme magis, dengan sinis berkata
begini: “Seboleh-bolehnya saya juga tidak mahu masuk neraka kerana Realisme Magis.” Siapakah di antara
penganut feminisme di Malaysia, di kalangan sasterawan atau sarjana, yang
berani berkata, “Soal syurga dan neraka ini tidak relevan, kedengaran begitu
aneh dan melucukan bagi penganut feminisme”.
Walaupun terdapat beberapa bahagian yang melucukan dalam buku ini dan
dalam feminisme, namun masuk neraka bukanlah perkara yang melucukan. Wallahu
a’lam.
Mohd.
Affandi Hassan,
10 Oktober
2012.
Salam Tn Hj Affandi, ada sebuah lagi buku feminisme; Wanita Dalam Karya Hamzah Hussain hasil tulisan Dr Membunga@Siti Meriam Yacoob. Sudi Tn Hj beri sedikit komentar.
ReplyDeleteSalam sdr. Anonymous.
ReplyDeleteTerima kasih atas maklumat itu. Buku itu ada disenaraikan dalam buku Dr. Norhayati. Kalau sdr. sudah baca, komenlah sikit.
Feminis (perempuan atau lelaki yang minat feminisme) yang berbicara tentang watak wanita dalam karya sasterawan lelaki tidak sama dengan feminis (perempuan) yang berbicara tentang watak wanita dalam karya sasterawan wanita. Mengapa mesti ada diskriminasi perlu dijelaskan sendiri oleh para feminis. Tak boleh cakap, tak ada autoriti.
Bagi saya feminisme adalah salah satu tanda dekatnya kiamat, satu kutukan Allah Ta'ala ke atas manusia yang sengaja memesongkan fitrah manusia. Itulah saya amat hairan, dan sungguh terkilan, macam mana benda ini jadi rebutan sarjana Melayu, disuruh pula bincang di kelas dan bilik kuliah, mengajar anak dara kita jadi jahat dan berasa senang dengan kejahatan. Tidakkah itu satu kutukan? Ibu bapa cuba mendidik anak perempuan mereka jadi baik, para feminis pula mengajar budak-budak perempuan ini jadi jahat dan berasa senang dengan kejahatan. Boleh pula perkara ini dibiarkan oleh Kerajaan!!
salam tuan.. maaf jika soalan ini agak kebudakkan, jika feminisme ni xwajar diaplikasikan, jadi teori apa yang dapat menggantikan teori tersebut? yang dapat berbicara tentang wanita kepada wanita..
ReplyDelete