Nampaknya saya perlu
menyambung sedikit lagi tentang pembakuan ukuran dalam kritikan. Baru-baru ini
saya ada terima maklumat yang mengatakan para sasterawan, sarjana sastera dan
pengkritik sastera bersetuju mempertahankan kedudukan karya sastera sebagai
pilihan terbaik untuk memajukan bangsa. Untuk itu, mereka bersetuju bahawa
karya kreatif tidak perlu menonjolkan apa-apa bentuk “pemikiran” dalam apa juga
bentuk tulisan kreatif. Aspek “pemikiran” ini, kata mereka, menimbulkan masalah
dalam penulisan kreatif setelah gagasan Persuratan Baru menjadikan “pemikiran”
ukuran terpenting dalam menentukan kualiti sesebuah karya. Kata kumpulan ini,
perbahasan tentang kedudukan “pemikiran” dalam karya kreatif tidak wajar
dibesar-besarkan, tidak perlu dijadikan isu dalam penilaian sesebuah karya, dan
tidak seharusnya ditekankan atau dijadikan prinsip penting dalam penulisan
karya kreatif. Mereka berpendapat, jika gagasan Persuratan Baru ingin
menjadikan “pemikiran” ukuran utama dalam menentukan bernilai tidaknya sesebuah
karya, maka para sasterawan harus membiarkan kumpulan ini memuntahkan sebanyak
mana yang mereka mahu apa-apa juga bentuk “pemikiran” yang mereka anggap
diperlukan dalam sesebuah karya kreatif. Para sasterawan menolak prinsip ini,
oleh itu mereka menolak secara tuntas gagasan Persuratan Baru yang mereka
anggap menyusahkan para penulis yang ingin menjadi sasterawan. Dengan menolak
peranan “pemikiran” dalam karya kreatif, maka kedudukan ilmu tidak lagi relevan
dalam kesusasteraan seperti yang ditekankan oleh gagasan Persuratan Baru. Dengan demikian, kata mereka, tidak perlu
lagi diadakan kategori baru “karya persuratan” kerana karya sastera boleh
berdiri sendiri mempertahankan kewujudannya dengan menolak kategori baru “karya
persuratan” kerana tidak berfaedah dilihat dari perspektif kreativiti yang
mementingkan daya kreatif, bukan daya
berfikir seperti yang ditekankan dalam karya persuratan. Dalam konteks ini, perlu diamati dan diambil
peringatan bahawa kemampuan daya berfikir akan membantu kemampuan kreatif seseorang
penulis; oleh itu amat penting difahami perbezaan antara konsep ilmu dengan
maklumat. Jika dua perkara ini dikelirukan, anda akan keliru dalam pemahaman
anda tentang konsep ilmu; dan ini akan memberi kesan negatif kepada kemampuan
kreatif anda. Sebagai contoh, cuba analisis dengan cermat bagaimana dua perkara
ini memberi kesan negatif kepada sebuah karya seperti novel Ranjau Sepanjang Jalan yang gagal dari
segi pengolahan idea, lemah dari segi perwatakan, dan keliru dari segi
kefahaman konsep tauhid walaupun dalam novel itu seringkali diulang ungkapan
“Allah ‘Azza wa Jalla”. Kegagalan Ranjau Sepanjang Jalan bukan kerana
ceritanya tidak ada, tetapi kerana cerita itu terlalu disensasikan untuk
mendapat kesan tragedi, yang memang bertentangan dengan worldview Islam. Kerana
keliru tentang konsep ilmu dan makna tauhid dalam worldview Islam, maka perwatakan dalam novel ini sangat lemah,
dengan watak-watak bodoh yang fatalis seolah-olah mereka penganut agama
Hindu-Buddha. Dilihat dalam konteks ini, pujian Panel Anugerah Sastera Negara
dalam laporan mereka hanya sejenis pembinaan mitos palsu, bukan berasaskan
kefahaman tentang konsep ilmu yang benar dalam Islam. Perhatikan bagaimana “cemerlangnya”
kekeliruan kognitif (cognitive dissonance)
yang terdapat dalam novel ini, seolah-olah kita mendapat kesan novel ini
ditulis untuk menghina Islam. Orang
Islam yang tahu agamanya tidak bodoh dan fatalis seperti watak-watak di dalam
novel picisan ini. Jika anda fahami
hujah ini dalam konteks worldview
Islam (yang memang cuba diberi penekanan di dalam novel ini), maka anda akan
mengerti mengapa novel ini hanya sebuah novel picisan, bukan sebuah karya besar
seperti yang dianggap selama ini. Jika anda belum yakin, lihat pula penghujahan
ini dalam konteks stylization of ideas, anda
akan dapat melihat betapa tepatnya novel ini dikategorikan sebagai sebuah novel
picisan.
Itulah pendirian para
sasterawan dan sarjana serta pengkritik sastera tentang “masalah ilmu” dalam
penulisan kreatif. Menarik juga
“pendirian baru” ini, jika pendirian ini baru disedari oleh para sasterawan dan
sarjana sastera. Bolehkah kita berkata mereka (sasterawan, sarjana) telah
mengaku kalah setelah gagal mengemukakan hujah mereka tentang aspek pemikiran
ini? Nampaknya golongan ini telah mulai “hilang akal” setelah gagal menyekat
kemaraan gagasan Persuratan Baru yang mereka lihat akan mengetepikan karya
sastera sebagai satu-satunya bentuk
kreatif yang perlu diteruskan dan diberi galakan dan pengiktirafan secara rasmi
oleh kerajaan dengan menggunakan karya sastera sebagai bahan bacaan penting di
sekolah-sekolah dan sebagai subjek penting dalam peperiksaan. Maksud ayat panjang ini mudah saja: beri
galakan dan pengiktirafan kepada karya sastera, tidak kepada karya persuratan
yang menurut mereka tidak wujud. Jika kita ingin mengusik mereka dengan agak
serius, kita boleh bertanya mereka: Adakah mereka cuba menyekat kebebasan
berfikir yang diiktiraf dalam Perlembagaan Malaysia? Mereka sering menegaskan betapa pentingnya
sasterawan diberi kebebasan. Mengapa pula mereka seolah-olah ingin menyekat
kebebasan berfikir di kalangan penulis semata-mata kerana mereka tidak sukakan
penulis tertentu dan idea yang dicetusnya. Perilaku begini tidak masuk akal
sama sekali.
Saya kira pendirian dan sikap paling baik yang boleh
diambil oleh para penentang gagasan Persuratan Baru ialah dengan mempelajari
gagasan itu secara mendalam. Tambah
sedikit ilmu sambil belajar menjadi dewasa dengan memberi peluang kepada
kemampuan kognitif masing-masing untuk memahami dan jika perlu membahaskannya
dengan objektif. Itu yang perlu dibuat, yang sebenarnya lebih senang daripada
usaha sia-sia untuk menyekat kemaraan gagasan Persuratan Baru dalam persuratan
Melayu. Dalam hal ini persatuan penulis boleh
membantu dengan memulai dialog ilmiah di antara ahli, para sasterawan sendiri,
supaya kesedaran tentang pentingnya ilmu
dalam penulisan dibahaskan bersama. Cuma perlu diingat maksud ilmu di sini
lebih kepada kemampuan berfikir secara teratur menggunakan maklumat yang
diperolehi melalui pembacaan, kajian dan lain-lain sumber serta cara. Akhirnya
melalui perbincangan ini para penulis akan dapat memahami dengan mendalam
maksud dan makna stylization of ideas
yang diperkenalkan oleh gagasan Persuratan Baru sebagai teknik yang boleh
merangkum wacana dan cerita dalam satu kesatuan “makna dan keindahan estetik”
yang seimbang. Maksud seimbang di sini boleh difahami jika kita lihat bagaimana
dalam sebuah novel yang “gila cerita” akan hanyut di dalam cerita yang sengaja
diperpanjangkan, padahal maknanya dalam konteks pemikiran terbengkalai, malah
seringkali terlalu kacau. Sebagai contoh, lihat analisis Prof. Ungku Maimunah
terhadap novel Salam Maria karya
Fatimah Busu (termuat dalam Gagasan
Persuratan Baru: Pengenalan dan Penerapan). Jika anda seorang pembaca
yang cekap, yang dapat menangkap “makna dan keindahan estetik” dengan cepat,
anda akan dapati stylization of ideas
adalah satu teknik yang berkesan untuk dipakai dalam penulisan, dan juga
berkesan untuk membantu anda memahami
kecekapan seorang pengarang menyusun dan memberi makna karyanya. Sebagai pembaca yang menguasai teknik stylization of ideas, anda akan dapat
memberi penilaian anda dengan pantas dan tepat; anda juga akan mengerti mengapa
saya masukkan Ranjau Sepanjang Jalan
sebagai sebuah novel picisan, sama tarafnya dengan Salina yang mungkin anda sanjung. Anda juga akan mengerti mengapa Salam Maria sebuah novel sastera yang
biasa saja, yang penuh dengan padding
persis seperti seorang wanita yang berasa lebih aman dan meyakinkan jika
menggunakan padding di tempat yang
sesuai yang dia mahu tonjolkan. Dalam
novel Melayu banyak sekali padding
ini, untuk memastikan novel itu panjang ceritanya dan barangkali lebih menarik,
seperti yang anda dapat lihat dalam Salina,
Interlok, Imam, Salam Maria dan lain-lain yang anda boleh pastikan sendiri
dengan mudah. Inilah novel arus perdana yang mendapat pujian Panel Anugerah
Sastera Negara. [Nota kecil: “Padding
is unnecessary words or information used to make a piece of writing or a speech
longer.” (Collins Cobuild English
Dictionary)].
Dalam keadaan seperti ini,
kita tiada pilihan lain melainkan mewujudkan pembakuan ukuran dalam kritikan
berasaskan ukuran/kriteria yang bertunjangkan konsep ilmu yang benar dan
hakikat insan sebagai pencipta karya yang dinilai, dengan tidak mengetepikan hakikat karya yang
dinilai (dalam konteks inilah wajarnya kategori karya persuratan, karya
sastera dan karya picisan/lucah
dikenalpasti kerana masing-masing mempunyai ciri tersendiri yang mesti diambilkira
dalam penilaian). Dalam praktik
sekarang, pembahagian karya tidak diambilkira, oleh itu semuanya disetarafkan
kedudukannya, suatu keadaan yang amat mengelirukan. Akibatnya laporan yang
disediakan oleh Panel Anugerah Sastera Negara menjadikan karya picisan dan
lucah sebagai antara karya yang layak dinilai begitu saja (yakni tidak kritis)
sebagai sebahagian daripada jumlah karya seseorang sasterawan tanpa menilai
kualitinya. Tidak pula dijelaskan sejauh
mana karya picisan dan lucah ini memberi sumbangan kepada kedudukan seseorang
sasterawan yang dinilai; oleh itu kerana tidak adanya penjelasan penting ini,
seseorang yang diangkat menjadi sasterawan negara dikira telah menghasilkan karya
yang bermutu semuanya, walaupun mungkin lebih dari separuh jumlah karya itu
picisan atau lucah. Orang seperti Shahnon Ahmad yang juga menduduki Panel
Anugerah Sastera Negara menganggap inilah sebahagian daripada karya yang
menurutnya menunjukkan “kematangan” seseorang sasterawan, kerana karya begini
menunjukkan anekaragam karya si sasterawan yang dikaut daripada pengalaman
hidupnya yang luas. (Baca betul-betul tulisan Shahnon Ahmad yang penting ini
dalam Dewan Sastera, September 2012).
Dalam keadaan begini,
bolehkah kita bertanya soalan yang agak nakal ini: Adakah semua sasterawan
negara setaraf, atau terdapat sasterawan negara yang lebih tinggi darjatnya
daripada yang lain? Satu lagi soalan yang sama nakalnya yang penting ditanya
dan perlu dijawab: Benarkah semua karya sasterawan negara bernilai tinggi? Tujuan soalan ini ialah untuk mengenalpasti
karya-karya yang tidak bernilai atau yang picisan/lucah. Soalan-soalan ini boleh menentukan
“kematangan” seseorng sasterawan negara sebelum dan selepas dilantik menjadi
sasterawan negara. Tujuannya supaya kita
dapat menilai “kematangan” seseorang sasterawan negara, sesuai dengan kedudukan
mereka yang tinggi yang boleh dijadikan ukuran dalam kita menentukan kemajuan
yang kita capai, sejauh mana sudah meningkat setelah institusi sasterawan
negara diwujudkan, juga adakah mereka menunjukkan kemajuan berkarya yang
semakin tinggi kualitinya. Kalau kita tidak berhati-hati melihat perkembangan
para sasterawan negara ini, kita akan ditipu mereka supaya percaya semua karya
mereka pasca sasterawan negara adalah bernilai tinggi, padahal andaian dan
anggapan ini tidak betul. Bagaimana kita boleh tahu tidak betul? Itulah
pentingnya pembakuan ukuran, yang perlu dikenakan kepada semua sasterawan
negara dan yang bukan sasterawan negara, sebelum dan selepas mereka dilantik
menjadi sasterawan negara. Kita mesti
tahu siapa yang kita nilai, apa yang kita nilai, dan ukuran apa yang kita
pakai. Semua laporan Panel Anugerah Sastera Negara tidak memberi apa-apa
isyarat tentang perkara ini, oleh itu mereka juga perlu dinilai dengan kritis
untuk memastikan mereka memberi sumbangan bermakna dalam perkembangan kritikan
sastera di Malaysia. Kita mahu kepastian
dalam penilaian yang kita lakukan, dan tidak boleh terima kekeliruan yang ada
sekarang berterusan dalam kritikan sastera di negara kita.
Mohd. Affandi Hassan,
4 Oktober 2012.
Benar,tanpa wujudnya 'tolok ukuran diiktiraf syarak',kebebasan yang melanggar hukum-hakam yang prinsip menjadikan karya dihasilkan cuma untuk kepuasan diri penulis itu semata-mata,
ReplyDeleteMaka wajarlah kritikan menjadi elemen penting menentukan ketinggian akal dan budi pengarang dan pengisian karyanya.
Jika mereka terus mengambil sikap 'penolakan' terhadap apa juga idea baik yang dikemukakan oleh pihak yang mempertikai,malah berdasar hujahan yang terang di mana kelemahan dalam sesebuah karya,yakinlah kita sikap yang demikian sangat bertentangan dengan tuntutan kebaikan yang diajarkan oleh agamanya.
Jadilah segala perit jerih,tenaga masa yang disediakan dan dikorbankan untuk dunia penulisannya itu cuma percuma sahaja.
Tentulah itu bukanlah hasrat setiap insan yang peka dengan beban 'amanah' Tuhan supaya kita melaksanakan sebaik-baiknya dalam kehidupan di dunia ini.
Kesungguhan tuan haji adalah usaha memartabatkan pemikiran pembaca.
Pilihan dibuat, itulah petunjuk keinginan berada dalam diri.
Pertembungan pemikiran dan memilih yang benar itu menentukan ke mana kita akhirnya.
Salam semua.