Sunday, March 22, 2020

PEMBOHONGAN SEBAGAI IDEOLOGI POLITIK MALAYSIA

Bila kita ikuti dengan kritis perbincangan politik di Malaysia oleh ahli parti, maka setiap anggota parti dan ketua parti dengan angkuh mendakwa bahawa mereka adalah pemimpin parti yang menjadi pembela rakyat. Kalau anda dengar perbincangan di antara ketua-ketua parti di mana-mana media, kita akan dapati tiada seorang pun anggota parti dan ketua parti tidak menegaskan dengan angkuh bahawa mereka mewakili rakyat dan matlamat mereka untuk menang dalam pilihan raya supaya rakyat terbela dan kehidupan mereka diberi perhatian dan penekanan supaya mereka, rakyat dan pengundi mereka, mendapat peluang untuk menikmati kemakmuran negara. Inilah retorik pembohongan politik yang diulang sudah berapa juta kali sejak Malaysia dikatakan merdeka, padahal pada hakikatnya rakyat dibelenggu oleh sistem pembohongan politik yang dicetuskan dalam manifesto pilihan raya dan dalam ceramah politik untuk mendapat sokongan pengundi, yakni rakyat.  Tidak ada ketua parti yang mengatakan mereka menggunakan kedudukan mereka dalam parti untuk mendapat kemewahan dan mengaut kekayaan dengan menggunakan kedudukan mereka dalam parti.  Inilah pembohongan yang mereka ungkap dengan manis dan meyakinkan supaya mereka diberi kuasa melalui pilihan raya.  Jika anda seorang pemerhati politik yang pintar dan cerdas berfikir, anda akan dapat melihat bagaimana pembohongan itu diungkap dalam kata-kata bersemangat untuk kononnya membela rakyat dan mengheret mereka keluar dari kemiskinan. Jika kita percaya kita telah dimerdekakan pada tahun 1957, bulan Ogos, maka kita berhak meragui kejujuran para pendukung parti politik yang secara total gagal mengangkat rakyat keluar dari belenggu kemiskinan. Yang kaya raya dan hidup mewah ialah para ketua parti. Di mana ada ketua parti yang tidak mewah hidupnya? Mengejar kemewahan adalah matlamat ketua parti; seperti yang ditunjukkan oleh anggota PAS yang bertugas sebagai Exco Kelantan yang baru saja lagi membeli kereta Mercedes untuk kegunaan Ahli Exco, berjumlah 12 buah (lebih lagi?) yang setiap satunya berharga $700,000! Kata ahli Exco PAS Kelantan, semua anggota Exco berhak mendapat kereta itu kerana murah dari segi ekonomi penggunaannya.  Tahan lama pula …

Contoh ini sangat baik dalam konteks pembohongan politik ini.  Orang PAS pun manusia yang ada nafsu inginkan kemewahan yang boleh diperoleh dari kedudukan politik mereka; oleh itu mereka pun sama juga dengan gembung-gembung UMNO yang para pemimpinnya amat mewah.  Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan bangganya memberitahu rakyat Malaysia bahawa di bawah kepemimpinan beliau, semua Ahli Dewan Rakyat dan Dewan Negara hendaklah mengisytiharkan harta mereka kepada Parlemen.  Yang tidak mahu membuatnya hanya anggota PAS, kerana menurut ustaz mereka yang maksum memperagakan harta adalah haram; dan jika didedahkan dengan perisytiharan di Dewan Rakyat, maka perbuatan itu haram kerana memperagakan kekayaan.  Tentang perisytiharan harta ini Buyung Lurus telah memberikan contohnya dari ahli politik England yang diketuai James Callaghan yang mengisytiharkan hartanya sendiri dan semua para jemaah menteri dan pegawai kanan yang dimuat dalam The London Times (edisi Ahad) dalam bulan April 1976, sebaik saja Parti Buruh menang pilihan raya. Kata ahli PAS dan tokoh-tokoh mereka yang maksum, perbuatan itu haram, kerana ada muslihat hendak menunjuk-nunjukkan kekayaan atau kemiskinan!  Ini bukan pendirian Islam, kata gembung-gembung PAS yang maksum.

Kalau benarlah anggota parti pimpinan Tun Dr. Mahathir Mohamad jujur, mereka sepatutnya melakukan perisytiharan harta seperti yang dilakukan oleh orang kafir dari England itu. Nampaknya orang kafir jauh lebih jujur dan berani daripada orang …. (anda tambah sendiri siapa mereka!)

Pembohongan adalah budaya politik yang dijadikan ideologi yang sah dalam politik Malaysia, dan semua ahli politik sangat bangga menjadi penganut ideologi pembohongan politik itu.  Itulah tradisi politik dalam Islam, kata gembung-gembung politik yang menjadikan Islam sebagai alat untuk mendapat kedudukan dan kekayaan, kemewahan dan sanjungan pengikut.  Siapakah tokoh pembohong Malaysia telah pun diberitahu oleh Tunku Abdul Rahman Putera al-Haj, dan orang itu sangat bangga mengaku beliau berbohong kerana katanya dengan jujur dia tidak sangka akan menang pilihan raya. Orang ini diberi gelaran sebagai seorang, kononnya, yang layak dipanggil “negarawan”, padahal yang lebih cocok dan lebih tepat beliau adalah seorang “nagarawan” – naga yang rawan. Apa makna “rawan” dalam bahasa Melayu? Saya sudah jelaskan hal ini dalam entri yang lepas, oleh itu tak perlu diberi penjelasan lagi.

Dalam politik moden, pembohongan diberi nama strategi, atau muslihat dalam bahasa Melayu. Politik memerlukan strategi untuk mencapai kemenangan. Tidak ada seorang yang memanggil dirinya tokoh politik tidak tahu makna strategi dan matlamat strategi itu. Dalam ungkapan yang mudah, semua muslihat bertujuan untuk mencapai kemenangan dalam pilihan raya. Kerana kemenangan itu matlamat utama, maka tidak ada muslihat yang tidak boleh dipakai untuk mencapai tujuan mendapat kuasa apabila sudah menang dalam pilihan raya.  Faham demokrasi telah mendapat, dan diberi, kedudukan yang istimewa dalam politik moden. Pembohongan, yang diberi nama mobilization of bias, menjadi dasar perjuangan semua ahli politik yang mendukung faham demokrasi.   Ahli politik tidak mahu terima hakikat bahawa demokrasi adalah punca segala kejahatan dalam politik, punca segala jenis penipuan, dan puca segala jenis penindasan. Pengalaman demokrasi di Malaysia amat jelas menyokong kesimpulan ini.  Ingat saja operasi lalang yang masyhur itu, yang menurut Mahathir Mohamed perlu dilaksanakan dengan keras kerana kedudukan beliau terancam.  Peristiwa Memali 1985 bertujuan untuk menghapuskan ajaran sesat Ibrahim Libya yang sedang membuat persediaan untuk menyerang kerajaan UMNO. Menurut Musa Hitam, bukan dia yang mengarahkan pertempuran polis dengan pengikut Ibrahim Libya; yang betul ialah Mahathir Mohamad sendiri yang ada dalam negeri ketika kejadian itu berlaku.  Beliaulah yang memberi arahan untuk menangkap Ibrahim Libya. Mahathir Mohamad menafikan dia yang memulai pembunuhan rakyat di Memali itu; yang menurutnya atas arahan Musa Hitam. Sekarang kita ada dua versi. Mana satu yang betul? Tak mungkin kedua-dua pemimpin UMNO ini berbohong.  Tak mungkin juga kedua-duanya bercakap benar.  Apakah sebenarnya yang berlaku?  Siapa yang bertanggungjawab di atas kejadian itu?  Wartawan yang sinis berkata, kejadian itu terjadi sendiri, tiada siapa pun dari UMNO yang terlibat. Adakah ini boleh membersihkan nama UMNO?  Jangan lupa, berapa lama Mahathir Mohamad menggunakan UMNO untuk mencapai cita-cita politik peribadinya.  Dengan bangganya Mahathir Mohamad berkata Abdullah Badawi dan Najib Tun Razak gagal membantu orang Melayu yang terus miskin. Apa yang dia buat selama 22 tahun dan kemudiannya tambah 2 tahun lagi untuk membantu Melayu?  Semua ini menjadi bukti siapa sebenarnya orang yang bernama Mahathir Mohamad itu.

Kesilapan besar orang Melayu ialah apabila mereka meletakkan Mahathir Mohamad sebagai ketua mereka, dan percaya pula kepada tokoh pembohong ini. Sebenarnya orang Melayu sendiri suka berbohong, dan menjadikan pembohongan sebagai salah satu ciri budaya mereka yang utama. Pada mulanya saya agak ragu hendak mempercayai kesimpulan pakar budaya Melayu yang memberikan kesimpulan itu; lalu saya uji pada bulan puasa lepas. Saya beli sejenis kueh yang terkenal di Kelantan, terutama pada bulan puasa.  Bila saya bertanya adakah kueh ini buatan orang Kelantan, penjual dengan bersungguh-sungguh mengiakan. Bila saya rasa ketika berbuka, ternyata itu kueh tiruan, tiada langsung rasa Kelantan yang memang tidak dapat diragui jika benarlah kueh itu buatan orang Kelantan. Mengapa penjual itu sanggup berbohong hatta di bulan puasa sekali pun?  Penjual itu bukan orang Kelantan, oleh itu anda boleh saja berkata tentu dia tidak tahu, dia hanya tukang jual saja. Jika inilah yang berlaku, ada aspek lain yang saya tidak mahu sebut di sini. Anda boleh fikir sendiri jika anda mahu. Beginilah, ketika diadakan pertandingan merebut Ketua UMNO antara Ku Li dengan Mahathir, semua ahli UMNO dari Kelantan memilih Mahathir. Undi itu berjumlah 43 undi, semuanya memihak kepada Mahathir. Siapa boleh beri penjelasan mengapa hal ini berlaku? 

Ada orang bilang, pengundi UMNO Kelantan memang bodoh, dan korup.  Mungkin juga! Tetapi gembung-gembung PAS berkata, pengundi Kelantanlah yang paling cerdik, kerana terus memilih PAS, walaupun PAS tidak berusaha dan tidak berdaya membaiki ekonomi Melayu. Akhirnya ketua-ketua PAS berkata, pengundi Kelantan tahu dosa pahala, dan mengundi calon yang boleh menjadi saksi mereka di akhirat nanti. Sebodoh itukah pengundi Kelantan?  Sekarang orang Kelantan sangat bangga kerana Exco PAS menggunakan Mercedes besar yang setiap satu berharga RM700,000!  Menurut MB PAS, kereta itu ekonomi, boleh tahan lama pula.

Berapa lama pula PAS boleh bertahan?  Sekarang PAS sudah masuk UMNO, sudah pun menubuhkan Kerajaan Nasional bersama sebuah parti kecil kepunyaan Mahathir Mohamad, tetapi dirampas oleh Muhyiddin Yasin yang melantik dirinya menjadi PM ke-8.  Kata para penyokongnya, PM ke-8 adalah PM terbaik yang pernah dilahirkan Malaysia. Sebenarnya semua PM Malaysia adalah terbaik, kerana semua mereka datang dari UMNO. Dalam UMNO tiada pemimpin yang korup. Itulah hakikatnya politik pembohongan Malaysia, warisan British yang tentunya sangat happy melihat kejayaan polisinya hingga selepas yang dikatakan merdeka itu. Paling hebat, Mahathir Mohamad berusaha untuk menjadikan bahasa Inggeris bahasa negara dalam Sains dan Matematik, katanya. Itulah jasa Mahathir Mohamad yang teragung.

Demikianlah hikayat politik Malaysia yang diceritakan oleh Buyung Lurus, tokoh terbesar dalam sastera Melayu.  Buyung Luruslah yang mengupas dengan mendalam makna dan maksud korupsi dalam politik Malaysia.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 20 Mac 2020.


No comments:

Post a Comment