Wednesday, March 11, 2020

HIKAYAT SALIM ADIL SEBAGAI KARYA KRITIKAN KREATIF YANG PENTING


Novel yang akan saya bicarakan ini istimewa dari segi pemikiran, tetapi tidak mendapat perhatian para sasterawan dan sarjana sastera.  Sebabnya mudah: mereka tidak biasa membaca karya serius yang tekniknya bertentangan dengan teknik yang mereka biasa membacanya seperti yang ditulis oleh para sasterawan negara dan penulis kreatif Barat. Barangkali yang mungkin boleh membantu anda memahami buku ini ialah dengan meneliti makna keseluruhan Surah al-Insan (surah ke-76) terlebih dahulu sebelum anda membaca novel ini. Novel ini pada umumnya bercerita tentang manusia yang tidak kenal siapa dirinya, oleh itu mereka sangat marah jika diberi peringatan tentang hakikat diri mereka.

Izinkan saya salin sedikit mengenai karya ini.

“Karya yang sedang anda baca ini adalah jenis karya baru yang belum wujud sehinggalah lahirnya teknik stylization of ideas. Karya ini adalah satu genre baru berasaskan stylization of ideas itu, yang boleh kita beri nama sebagai karya autobiography intellectual yang seluruhnya berasaskan wacana pemikiran, bukannya berasaskan peristiwa yang berbentuk cerita seperti autobiografi biasa. Walau bagaimanapun, peristiwa terpilih yang sesuai masih tetap dimasukkan untuk membantu pembaca memahami perkembangan peribadi seorang penulis yang serius. Yang penting di sini bukan peristiwa, tetapi isu dan persoalan penting yang menjadi tunjang kepada perkembangan intelektual dalam persuratan Melayu, sama ada yang berbentuk kreatif mahupun yang berbentuk kritikan sastera.” Anda perlu membaca seterusnya untuk dapat memahami maksud kutipan itu.

Inilah contoh karya kreatif yang bercerita dalam konteks pemikiran, tidak hanya cerita biasa yang mementingkan peristiwa.  Pemikiran dan peristiwa tidak sama, tetapi peristiwa boleh digunakan untuk membina wacana ilmu secara kreatif. Anda boleh faham dengan mudah kesimpulan ini setelah membaca karya ini keseluruhannya.  Jika anda tidak biasa membaca karya serius yang berasaskan ilmu, anda mungkin menghadapi masalah kognitif untuk memahami Hikayat Salim Adil dan faham mengapa karya ini ditulis.  Tetapi jangan bimbang, kerana karya ini tidaklah sulit untuk difahami. Yang mungkin menjadi masalah ialah anda sendiri, yang biasa membaca karya picisan (picisan ideanya dan picisan tekniknya), misalnya karya yang dihasilkan oleh para sasterawan negara.  Saya sering mengatakan, setiap ukuran yang kita pakai untuk menilai sesuatu karya kreatif, maka ukuran itu mestilah jelas dalam dua perkara utama. Pertama jelas asasnya, atau prinsipnya. Maka itulah saya memberi penekanan kepada aspek ilmu yang benar, untuk memastikan penilaian yang kita lakukan tidak menyeleweng.  Kedua, mestilah jelas matlamatnya, atau maksudnya. Apakah matlamat yang hendak dicapai? Cara paling mudah untuk anda fahami ialah apabila anda keluar dari rumah, ke mana anda hendak tuju dan apa yang hendak dicapai. Sekiranya anda menelusuri aspek ini, anda akan sampai kepada satu keputusan yang tepat. Misalnya: karya ini ternyata memberi faedah, lalu apakah faedah itu? Perkara ini telah dibincangkan dengan mendalam dan jelas oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam bukunya yang saya pernah rujuk dahulu. Carilah di sana.

Para penulis yang menggelarkan diri mereka sasterawan boleh saja terus menulis novel-novel picisan seperti yang dihasilkan oleh para sasterawan negara; tetapi karya seumpama ini tidak setaraf dengan karya persuratan, seperti misalnya novel Pujangga Melayu.  Di tempat lain, saya telah menghuraikan tiga jenis karya yang saya namakan karya persuratan, karya sastera, dan karya picisan dan erotik.  Sehingga ini belum ada lagi mana-mana sasterawan negara menghasilkan karya persuratan, kerana dua sebab: pertama kerana bakat kreatif mereka terbatas; dan kedua kerana karya persuratan memerlukan pemikiran.  Keadaan ini memerlukan panduan tegas daripada para sarjana dan pengkritik sastera  supaya masyarakat tidak terus tertipu meletakkan karya sastera lebih tinggi kedudukannya daripada karya persuratan, tanpa memberikan sebarang ukuran yang menjadi tunjang kepada penilaian itu.

Para sarjana dan pengkritik sastera berada dalam keadaan serba salah kerana mereka tidak dapat menafikan kewujudan karya persuratan, seperti yang saya buktikan dengan jelas di tempat lain. Dengan wujudnya karya persuratan, sejak tahun 1938 melalui karya Abdul Kadir Adabi, seperti yang dibuktikan oleh Prof. Madya Mohd. Zariat Abdul Rani dalam rencana beliau mengenai Abdul Kadir Adabi, kita telah mempunyai karya persuratan sudah lama, sejak 1938. Hakikat ini boleh saja dinafikan oleh para pengkritik sastera dan para sarjana sastera, juga para sasterawan sendiri; tetapi tentu saja mereka tidak dapat melakukannya kerana dengan berbuat demikian mereka hanya membuka pekung kesarjanaan mereka  dan sekali gus membuktikan sifat picisan karya para sasterawan negara, yang tidak dapat disetarafkan dengan karya persuratan. Apa yang boleh mereka lakukan, jika mereka berani mendedahkan sifat picisan kesarjanaan mereka, ialah dengan membuktikan karya persuratan itu tidak pernah wujud; dan jika pun wujud, maka karya persuratan itulah yang picisan kerana menolak ciri-ciri sastera yang bersifat fantasi dan mengutamakan cerita, bukan wacana.  Saya fikir para sarjana sastera sebenarnya tidak faham apa yang dibicarakan dalam wacana kritikan berasaskan konsep ilmu yang benar. Sekiranya mereka faham, dan menolaknya, maka mereka telah meletakkan kesarjanaan mereka di dalam longkang pembohongan intelektual, seperti yang dibuktikan dalam tulisan mereka ketika memuji novel Anwar Ridhwan yang mereka letakkan sebagai karya agung sastera Melayu, walaupun dari segi penulisan kreatif hanyalah sebuah karya picisan. Hakikat ini telah saya bincang dengan terperinci dalam buku saya Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu (2019).

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 11 Mac 2020.

Nota: Saya akan sambung perbincangan tentang Salim Adil lain kali.

No comments:

Post a Comment