Novel yang
akan saya bicarakan ini istimewa dari segi pemikiran, tetapi tidak mendapat
perhatian para sasterawan dan sarjana sastera.
Sebabnya mudah: mereka tidak biasa membaca karya serius yang tekniknya
bertentangan dengan teknik yang mereka biasa membacanya seperti yang ditulis
oleh para sasterawan negara dan penulis kreatif Barat. Barangkali yang mungkin
boleh membantu anda memahami buku ini ialah dengan meneliti makna keseluruhan Surah al-Insan (surah ke-76) terlebih
dahulu sebelum anda membaca novel ini. Novel ini pada umumnya bercerita tentang
manusia yang tidak kenal siapa dirinya, oleh itu mereka sangat marah jika
diberi peringatan tentang hakikat diri mereka.
Izinkan saya
salin sedikit mengenai karya ini.
“Karya yang
sedang anda baca ini adalah jenis karya baru yang belum wujud sehinggalah
lahirnya teknik stylization of ideas.
Karya ini adalah satu genre baru berasaskan stylization
of ideas itu, yang boleh kita beri nama sebagai karya autobiography intellectual yang seluruhnya berasaskan wacana pemikiran,
bukannya berasaskan peristiwa yang berbentuk cerita seperti autobiografi biasa.
Walau bagaimanapun, peristiwa terpilih yang sesuai masih tetap dimasukkan untuk
membantu pembaca memahami perkembangan peribadi seorang penulis yang serius.
Yang penting di sini bukan peristiwa, tetapi isu dan persoalan penting yang
menjadi tunjang kepada perkembangan intelektual dalam persuratan Melayu, sama
ada yang berbentuk kreatif mahupun yang berbentuk kritikan sastera.” Anda perlu
membaca seterusnya untuk dapat memahami maksud kutipan itu.
Inilah
contoh karya kreatif yang bercerita dalam konteks pemikiran, tidak hanya cerita
biasa yang mementingkan peristiwa.
Pemikiran dan peristiwa tidak sama, tetapi peristiwa boleh digunakan
untuk membina wacana ilmu secara kreatif. Anda boleh faham dengan mudah
kesimpulan ini setelah membaca karya ini keseluruhannya. Jika anda tidak biasa membaca karya serius
yang berasaskan ilmu, anda mungkin menghadapi masalah kognitif untuk memahami Hikayat Salim Adil dan faham mengapa karya
ini ditulis. Tetapi jangan bimbang,
kerana karya ini tidaklah sulit untuk difahami. Yang mungkin menjadi masalah
ialah anda sendiri, yang biasa membaca karya picisan (picisan ideanya dan
picisan tekniknya), misalnya karya yang dihasilkan oleh para sasterawan
negara. Saya sering mengatakan, setiap
ukuran yang kita pakai untuk menilai sesuatu karya kreatif, maka ukuran itu
mestilah jelas dalam dua perkara utama. Pertama jelas asasnya, atau prinsipnya.
Maka itulah saya memberi penekanan kepada aspek ilmu yang benar, untuk
memastikan penilaian yang kita lakukan tidak menyeleweng. Kedua, mestilah jelas matlamatnya, atau
maksudnya. Apakah matlamat yang hendak dicapai? Cara paling mudah untuk anda
fahami ialah apabila anda keluar dari rumah, ke mana anda hendak tuju dan apa
yang hendak dicapai. Sekiranya anda menelusuri aspek ini, anda akan sampai
kepada satu keputusan yang tepat. Misalnya: karya ini ternyata memberi faedah,
lalu apakah faedah itu? Perkara ini telah dibincangkan dengan mendalam dan
jelas oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam bukunya yang saya pernah
rujuk dahulu. Carilah di sana.
Para penulis
yang menggelarkan diri mereka sasterawan boleh saja terus menulis novel-novel
picisan seperti yang dihasilkan oleh para sasterawan negara; tetapi karya
seumpama ini tidak setaraf dengan karya persuratan, seperti misalnya novel Pujangga Melayu. Di tempat lain, saya telah menghuraikan tiga
jenis karya yang saya namakan karya persuratan, karya sastera, dan karya
picisan dan erotik. Sehingga ini belum
ada lagi mana-mana sasterawan negara menghasilkan karya persuratan, kerana dua
sebab: pertama kerana bakat kreatif mereka terbatas; dan kedua kerana karya
persuratan memerlukan pemikiran. Keadaan
ini memerlukan panduan tegas daripada para sarjana dan pengkritik sastera supaya masyarakat tidak terus tertipu
meletakkan karya sastera lebih tinggi kedudukannya daripada karya persuratan,
tanpa memberikan sebarang ukuran yang menjadi tunjang kepada penilaian itu.
Para sarjana
dan pengkritik sastera berada dalam keadaan serba salah kerana mereka tidak
dapat menafikan kewujudan karya persuratan, seperti yang saya buktikan dengan
jelas di tempat lain. Dengan wujudnya karya persuratan, sejak tahun 1938
melalui karya Abdul Kadir Adabi, seperti yang dibuktikan oleh Prof. Madya Mohd.
Zariat Abdul Rani dalam rencana beliau mengenai Abdul Kadir Adabi, kita telah
mempunyai karya persuratan sudah lama, sejak 1938. Hakikat ini boleh saja
dinafikan oleh para pengkritik sastera dan para sarjana sastera, juga para sasterawan
sendiri; tetapi tentu saja mereka tidak dapat melakukannya kerana dengan
berbuat demikian mereka hanya membuka pekung kesarjanaan mereka dan sekali gus membuktikan sifat picisan
karya para sasterawan negara, yang tidak dapat disetarafkan dengan karya
persuratan. Apa yang boleh mereka lakukan, jika mereka berani mendedahkan sifat
picisan kesarjanaan mereka, ialah dengan membuktikan karya persuratan itu tidak
pernah wujud; dan jika pun wujud, maka karya persuratan itulah yang picisan kerana
menolak ciri-ciri sastera yang bersifat fantasi dan mengutamakan cerita, bukan
wacana. Saya fikir para sarjana sastera
sebenarnya tidak faham apa yang dibicarakan dalam wacana kritikan berasaskan
konsep ilmu yang benar. Sekiranya mereka faham, dan menolaknya, maka mereka
telah meletakkan kesarjanaan mereka di dalam longkang pembohongan intelektual,
seperti yang dibuktikan dalam tulisan mereka ketika memuji novel Anwar Ridhwan
yang mereka letakkan sebagai karya agung sastera Melayu, walaupun dari segi
penulisan kreatif hanyalah sebuah karya picisan. Hakikat ini telah saya bincang
dengan terperinci dalam buku saya Anugerah
Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu (2019).
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 11 Mac 2020.
Nota: Saya
akan sambung perbincangan tentang Salim Adil lain kali.
No comments:
Post a Comment