Monday, March 9, 2020

HIKAYAT BUYUNG LURUS DAN POLITIK MALAYSIA

Novel  ini membicarakan dalam bentuk satira perihal tabiat politik Malaysia, terutama di kalangan orang Melayu. Novel ini tidak dibaca oleh para sarjana sastera, kerana menurut mereka, hanya karya para sasterawan negara saja yang wajar diberi perhatian.  Para sasterawan sendiri menerima pendirian ini dengan alasan para sarjana tidak seharusnya membuang masa membaca karya yang tidak menang hadiah, atau karya yang sukar dibaca. Aspek “sukar dibaca” ini menarik kerana sikap ini memberi kemudahan kepada para sarjana untuk tidak perlu berfikir, cukup hanya mengulang-ulang pendapat yang sudah menjadi klise dalam kritikan sastera Melayu, seperti misalnya pendapat yang berkata plot novel ini mudah, bahasanya kering dari kiasan, dan segala pendapat seumpama itu.  Kebalikan dari pendapat demikian ialah pujian melangit, seperti yang dibuat oleh Mana Sikana ketika memuji karya para sasterawan negara, yang anda boleh baca dalam buku-buku beliau.  Dalam konteks inilah novel Hikayat Buyung Lurus tidak dibaca oleh para sarjana sastera, untuk dijadikan hujah bahawa karya seperti Hikayat Buyung Lurus itu tidak mencabar pemikiran tinggi para sarjana.  Kesimpulan ini sangat menarik, bila anda lihat daripada perspektif Buyung Lurus yang mencadangkan supaya rasuah digalakkan dalam pentadbiran negara (hal. 115)  dengan memberi hujah bahawa para sarjana mengenai pembangunan menggalakkan rasuah kerana itulah cara yang paling berkesan untuk mempercepat pembangunan. Agak aneh, dalam politik Malaysia inilah yang berlaku, seperti yang dibicarakan oleh antara lain Dr. Rosli Khan (lihat rencana beliau dalam Harakah bertarikh 14/3/2012, bertajuk “Mahathir’s legacy of camouflaged corruption”).  Rencana ini wajib dibaca untuk melihat wajah sebenar Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Dalam novel tentang politik Melayu itu dihuraikan makna slogan Bersih Cekap dan Amanah ciptaan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menjadi sebutan itu; mengapa kini tidak disebut oleh tokoh agung negara yang mencipta Falsafah Rasuah Negara ini tentulah agak menghairankan (hal. 119).  Slogan BCA hanyut begitu saja dalam pembohongan politik Malaysia kerana penciptanya sendiri telah gagal menghayati slogan ciptaan beliau.  Lebih menarik lagi apabila beliau menegaskan kelmarin, 1 Mac 2020, bahawa beliau telah dikhianati oleh dua orang tokoh Malaysia: oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kini PM ke-8, dan oleh Anwar Ibrahim. Menurut Tun Dr. Mahathir, hanya beliau sendirilah yang boleh dipercayai dan yang tidak pernah berbohong dalam tindakan politiknya. Pengakuan ini menarik, kerana Almarhum Tunku Abdul Rahman Putera al-Haj pernah memberitahu Tengku Razaleigh supaya jangan percaya Mahathir, kerana beliau seorang pembohong besar. Saya dapat maklumat ini daripada bapa saudara saya yang mendapatnya daripada Tengku Razaligh. Tetapi pada pemerhatian saya, seorang ahli politik yang tidak berbohong bukan seorang tokoh politik yang boleh dipercayai. Pembohongan adalah unsur penting dalam politik. Persoalan ini pun dihuraikan dalam novel Hikayat Buyung Lurus.  Kesimpulan: kalau anda tidak mahu berbohong, jangan masuk politik.  Di mana saja dalam dunia tidak ada ahli politik yang berjaya yang tidak berbohong untuk mendapat kejayaan itu. Masyarakat tidak mahu mendengar sesuatu yang benar, kerana yang onar itulah yang benar lahir dari sanubari ahli politik untuk menggetarkan penerimaan para pengikut dan kebencian yang meluap-luap daripada kumpulan yang membenci sang politikus. Jika anda mahu contoh dalam politik Malaysia terkini, lihatlah permainan Muhyiddin dan Mahathir dalam retorik mereka memperagakan kebenaran tindakan mereka yang tidak difahami oleh masyarakat.  Paling menarik ialah pengakuan Muhyiddin beliau tidak pernah berbohong dalam perjuangan politiknya. Satu pengakuan yang jujur, oleh itu ditolak oleh masyarakat, terutama oleh Tun Mahathir yang menyatakan Muhyiddin mengkhianatinya.  Bolehkah seseorang berlaku khianat tanpa pembohongan? Tanyalah Tun Mahathir yang selalu berbohong, menurut pengkritik beliau.

Satu-satunya watak yang tidak berbohong ialah Buyung Lurus, sesuai dengan namanya. Tetapi Buyung Lurus tidak pernah wujud dalam sejarah; itulah yang membuat novel Hikayat Buyung Lurus: Sebuah Hikayat Politik Melayu, satu karya agung yang akan menjadi rujukan sepanjang zaman.  Manusia Melayu akan sentiasa mencari seorang Buyung Lurus, yang tidak mungkin ditemuinya kerana memang tidak ada.  Tentulah rakyat Malaysia dan negara ini sendiri akan beruntung besar jika Buyung Lurus muncul dalam dunia politik Malaysia untuk memberi inspirasi, jika tidak pun panduan, bagaimana sebuah kerajaan yang benar-benar bertanggungjawab dan benar-benar bersih dari rasuah dapat diwujudkan. Seperti yang ada sekarang, yang kita dapat adalah golongan yang berebut kuasa melalui teknik mobilization of bias, teknik mengajak untuk memihak kepada parti-parti tertentu melalui penggunaan  manifesto yang mengandungi janji-janji yang hebat, yang tidak semestinya dapat ditunaikan. Inilah yang terjadi kepada janji-janji Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam pilihan raya lepas, yang diakuinya sendiri tidak dapat ditunaikan, malah dia mengaku dengan jujur bahawa memang dia  berbohong kerana dia tidak yakin akan menang dalam pilihan raya lepas.

Lebih menarik ialah apabila tokoh yang jujur mengaku berbohong ini sangat bangga memberitahu rakyat Malaysia bahawa tugas utamanya ialah membasmi korupsi yang dilakukan secara besar-besar oleh Najib Tun Razak ketika beliau menjadi PM. Nampak seimbas lalu apa yang diucapkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk membasmi korupsi ke akar umbi itu macam bagus saja, tetapi jika anda faham makna korupsi dalam Islam anda akan mempunyai pandangan berbeza.  Islam menyatakan dengan jelas, pemberi dan penerima rasuah kedua-duanya masuk neraka. Perkara ini tidak pernah disebut oleh tokoh-tokoh politik Malaysia, dengan itu rasuah hanya sebelah pihak, yakni yang memberi. Galaknya pemberi rasuah kerana begitu ramai yang menunggu untuk menerimanya. Dilihat dari perspektif Islam, adakah Tun Dr. Mahathir Mohamad boleh terlepas daripada salah seorang pengamal korupsi terpenting di Malaysia, dengan menggunakan politik sebagai cara mendapat kuasa. Bagaimana perkara ini dilakukan oleh orang politik? Jangan tanya saya; tanyalah tokoh-tokoh politik Malaysia. Kita mahu tahu bagaimana mereka akan menjawabnya.

Dalam Islam, konsep korupsi itu dijelmakan dalam konsep fasad yang lebih meluas, termasuk di situ makna korupsi.  Mari kita lihat makna fasad mengikut sebuah kamus Arab-English yang terkenal susunan  Hans Wehr, A Dictionary of Modern Written Arabic (Arabic-English) (4th edition, 1979). Saya salin penjelasan beliau di halaman 834-835:  “fasad (fa-sin-alif-dal): rottenness, spoiledness, corruption, decay, decomposition, putrefaction, putridity;  depravity, wickedness, viciousness, iniquity, immorality; corruptness (e.g., of an official, politician), corruption (of public life); pervertedness, wrongness; incorrectness, imperfection (of a legal transaction; Isl. Law).” Kita lihat pula  penjelasan yang diberikan oleh Elsaid M. Badawi dan Muhammad Abdel Haleem dalam buku mereka, Arabic-English Dictionary of Qur’anic Usage  (Brill: Leiden, Boston, 2008):  fasad: 1. mischief, wrongness, destruction, causing corruption (al-Quran 5: 32);  2.  disorder, corruption (al-Quran 8:73); 3. physical damage, drought, death, malfunction, scarcity of goods (al-Quran 30: 41).

Begitu kaya sekali makna fasad dalam Islam. Bolehkah penggiat politik yang amat gigih berbuat sesuatu untuk mendapat kemenangan dalam pilihan raya terlepas dari perbuatan fasad?  Dalam politik Malaysia, hanya seorang saja yang tidak melakukan fasad dalam kegiatan politiknya, iaitu Tun Dr. Mahathir Mohamad. Hakikat ini diakui oleh beliau sendiri.

Beruntunglah Malaysia dan rakyatnya. Salahlah penegasan Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj yang mengatakan Mahathir Mohamad seorang pembohong besar.  Kalau  begitu, yang berbohong ialah Tunku.

Dari analisis politik yang saya lakukan berasaskan tingkah laku para tokoh politik Malaysia yang berjaya (yakni, yang mendapat kedudukan hasil dari penglibatan mereka dalam politik), saya dapati tiada seorang pun tokoh politik yang tidak berbohong.  Keadaan ini memang sudah sepatutnya, kerana semua mereka bermati-matian mengaku mereka menyokong demokrasi, yang menurut Ketua PAS, seperti yang tertulis dalam buku beliau, politik Islam dan demokrasi itu sama. Tetapi saya tidak melihat begitu, kerana pengetahuan politik Barat yang saya kaji diasaskan kepada konsep mobilization  of bias, yakni pembohongan yang terancang. Itulah sifat demokrasi, seperti yang diakui oleh orang Barat sendiri. Oleh itu, jika kita terima pandangan ini, sahlah tiada seorang pun ahli politik Melayu dan bukan Melayu, yang Islam atau yang kafir, yang tidak terlibat dalam pembohongan dalam konteks mobilization of bias itu, yang menjadi asas politik demokrasi.

Tetapi persoalan ini tidak penting, oleh itu kita dapati tiada seorang pun tokoh politik Malaysia yang membantah analisis yang kita dapati dalam pembicaraan tentang politik Barat yang dipakai di Malaysia. Malah ahli politik Malaysia dengan bangganya berkata, dan mengaku, model yang dipakai di Malaysia ialah yang ditiru dari England. Bacalah Hikayat Buyung Lurus: Sebuah Hikayat Politik Melayu, untuk mengetahui apa maknanya pengakuan ini dalam kegiatan politik Malaysia.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 9 Mac 2020.

No comments:

Post a Comment