Saturday, February 29, 2020

PERJUANGAN MAHATHIR MOHAMAD MENJADIKAN ANAKNYA PERDANA MENTERI MALAYSIA

Kekalutan politik yang dicetuskan oleh Mahathir Mohamad pada waktu ini ialah untuk memastikan anaknya, MB Kedah, dilantik menjadi Perdana Menteri. Caranya dengan meletakkan Muhyiddin Yasin sebagai PM dan anak Mahathir sebagai Timbalan PM, yang akhirnya akan dilantik sebagai PM.  Sejauh mana rakyat Malaysia sedar akan perancangan Mahathir Mohamad ini? Kesedaran itu tidak penting; yang penting ialah melantik Muhyiddin Yasin sebagai PM dahulu, selepas itu barulah dilancarkan beberapa perancangan ekonomi untuk mengabui mata rakyat sehingga mereka akan meletakkan Mahathir Mohamad sebagai tokoh terbesar dalam politik Malaysia sepanjang zaman.

Inilah matlamat politik Mahathir Mohamad, yang mungkin belum lagi, malah tidak disedari oleh rakyat Malaysia yang baik hati itu dan sangat kuat jiwa feudalnya. Dari segi kedudukan, Mahathir Mohamad sebagai ketua orang Melayu mempunyai keistimewaan yang tidak ada pada para Sultan, oleh itu Mahathir Mohamad diletakkan oleh orang Melayu lebih tinggi darjatnya daripada para Sultan itu. Hal ini hanya berubah ketika Sultan Kelantan menjadi Agong satu ketika dulu, yang membawa masuk Anwar Ibrahim ke Istana dan memberikan beliau pengampunan penuh, yang amat dibenci oleh Mahathir Mohamad. Dalam keadaan biasa, Anwar Ibrahim boleh saja dikeluarkan dari penjara, tetapi kena tunggu 5 tahun sebelum diberi pengampunan, jika JK Pengampunan bersetuju. Lepas 5 tahun kemudian barulah beliau boleh berpolitik dan mungkin boleh bertanding dalam pilihan raya. Maknanya, dia kena tunggu 10 tahun baru boleh aktif dalam politik. Tetapi Agong dari Kelantan itu memberikan pengampunan penuh, oleh itu Anwar Ibrahim boleh bertanding dalam pilihan raya serta-merta, tiada halangan lagi. Begitulah beliau kini anggota Dewan R Port Dickson.

Itulah ceritanya. Tetapi Mahathir Mohamad tidak suka cerita itu.  Baginya, walau apa pun yang terjadi, satu perkara adalah jelas baginya, yang mesti beliau lakukan dalam bentuk apa sekali pun. Iaitu menghalang Anwar Ibrahim dari menjadi PM Malaysia. Mengapa Mahathir Mohamad takut sangat pada Anwar Ibrahim? Saya tahu jawapannya; tetapi saya tidak perlu memberitahu anda pada waktu ini. Saya pun bermain politik juga, seperti Mahathir Mohamad.

Mahathir Mohamad adalah seorang tokoh politik Malaysia yang sangat istimewa, tersangat istimewa, sehingga tidak mungkin akan muncul lagi seorang Mahathir Mohamad dalam politik Malaysia. Seorang penulis telah menganalisis keistimewaan Mahathir Mohamad sebagai tokoh politik terpenting dan terbesar Malaysia.

Tarikh  29/2/2020

Ketika menulis sambungan entri ini, Mahathir Mohamad tidak lagi Perdana Menteri. Beliau diganti oleh Muhyiddin Yassin melalui perebutan kuasa senyap-senyap.  Peribahasa Melayu menyebut, “terlepas dari mulut harimau, masuk ke mulut buaya.” Tepat.  Besok PM ke-8 akan angkat sumpah di Istana Negara.

Bagaimana dengan tesis saya di atas, tentang anak Mahathir itu? Nampaknya sudah lingkup, bila Muhyiddin merebut kuasa dengan persetujuan Agung. Tahniah dilantik PM ke-8. 

Petaling Jaya, 29/2/2020.



No comments:

Post a Comment