Wednesday, February 26, 2020

PENYAKIT GILA BABI DALAM POLITIK DI MALAYSIA


Epilepsy dalam bahasa Melayu dipanggil “gila babi”. Harap orang yang tahu sejarah nama penyakit ini boleh memberitahu mengapa dipanggil “gila babi”. Adakah “gila babi” sejenis penyakit?  Orang Melayu ada yang memanggilnya “sawan babi”. Mengapa pula sejenis siput yang selalu terdapat di halaman rumah dipanggil siput babi?  Tentang gila, kita ada murai gila, berekor panjang dan menjongketkan ekornya bila berbunyi. Ada lagi perkara yang dikaitkan dengan babi  dan gila yang menjadi sebutan dalam masyarakat Melayu. Mari kita lihat definisi “gila babi” dalam sebuah kamus Inggeris yang terkenal.

Epilepsy ialah “a chronic nervous disorder of the brain of man and other animals affecting consciousness and muscular control with various degrees of severity.  It may be congenital  or the result of damage to the brain caused by tumor, injury, glandular imbalance or toxic  substances, and may result in convulsions and loss of consciousness.’  The New Lexicon Webster’s Dictionary of the English Language.

Saya pilih “sawan babi” untuk dipakai dalam entri blog ini, kerana bunyinya sedap didengar dan tidak terlalu kasar seperti “gila babi”.  Tetapi dua istilah ini sama saja maknanya, yakni seperti yang diberi definisinya dalam kamus yang saya petik. Amaran:  Apabila seorang penulis bermain dengan bahasa, menggunakan kiasan dan tamsil ibarat, maka seorang pembaca yang kurang cerdik atau yang amat terbatas pengalaman intelektualnya, akan membuat andaian sesuka hatinya tanpa menyedari dia sedang memfitnah dan mengumpat (kedua-duanya dosa besar dalam Islam).  Maka itulah diharapkan anda membaca entri kali ini dalam konteks tamsil ibarat dan kiasan tadi.  Semoga anda faham apa yang dimaksudkan dengan ungkapan “sawan babi” dalam politik Malaysia.

Bagaimana tabiat “sawan babi” ini ditunjukkan dalam politik Malaysia?  Seperti yang anda tahu, politik Malaysia amat kaya dengan maki hamun, seranah menyeranah, hina menghina sesama ahli politik yang bertentangan parti (walaupun sama faham politiknya), dan lebih khusus lagi ditujukan kepada seseorang individu yang dimusuhi dan dibenci serta dipandang jijik. Dan lain-lain sebab yang anda tentunya lebih tahu. Ini tentunya amat aneh, kerana merekalah yang akan menjadi peneraju kerajaan nanti, jika mereka ditakdirkan mendapat kerusi majoriti. Kalau sejahat itu perangi mereka, adakah mereka layak diikuti dan malah dikagumi?  Bila sampai kepada pertanyaan ini, saya terkial-kial mencari hujah untuk memberi gambaran yang wajar, dan mungkin adil, kepada mereka yang mengalami “sawan babi” politik ini. 

Adakah semua tokoh politik Melayu menghadapi penyakit “sawan babi” ini?  Jika kita membaca dan meneliti ucapan politik mereka, nampaknya begitulah.  Setiap mereka mengalami penyakit “sawan babi” ini, tidak kira dari parti mana pun mereka berasal.  Perhatikan contoh ini.  Paling menarik tentang contoh ini ialah kerana orang yang dijadikan contohi itu seorang pemimpin sebuah parti Islam yang bernama PAS. Parti ini pada mulanya serpihan daripada UMNO, yang pada mulanya sebahagian daripada UMNO, bahagian Islam dalam parti itu. Kemudiannya keluar UMNO, lalu menubuhkan PAS. Kalau sejarah yang saya baca ini salah, saya harap ada orang yang lebih tahu membuat pembetulan. Betulkah PAS anak kandung UMNO, yang menderhaka lalu keluar UMNO?  Walau bagaimanapun yang betulnya, sila lihat contoh yang saya petik ini.  Anda perlu membaca contoh ini dari perspektif politik dan perilaku ahli politik, terutama sekali gaya peri laku ahli politik yang menjadikan Islam sebagai asas mendapatkan undi dan sokongan.  Saya akan kemukakan beberapa contoh terbaik dalam konteks “sawan babi” dalam politik Malaysia.  Supaya anda tidak keliru, baca kembali dengan kritis definisi “sawan babi” yang diberikan dalam kamus yang saya kutip.  Seperti biasa, sesiapa juga yang membaca tulisan dalam blog ini perlulah cerdik dan tahu bagaimana hendak membaca setiap entri dan tahu pula meletakkannya dalam konteks yang dimaksudkan. Jika anda tersilap tafsir, anda akan terjun masuk lubuk kekeliruan yang akan membawa anda ke lumpur ahmak (ini perkataan Arab yang jarang digunakan sekarang).  Dengan peringatan ini, bolehlah anda terus membaca entri ini seterusnya.

Kita lihat contoh pertama. (Contoh ini akan diulas kemudian.)  Contoh ini mengenai Ketua PAS Perak yang kena hukum kerana memfitnah, tetapi tidak boleh bayar denda, dan marah-marah bila cek post-datednya ditolak oleh bekas MB Perak yang difitnahnya. Satu entri khas mengenai perkara ini akan ditulis nanti.


Contoh kedua lebih menarik, kerana tokohnya ialah seorang PM.  Tokoh ini sejak dulu amat pelik perilaku pemikirannya yang songsang dan tidak ada nilai intelektualnya. Saya rujuk kepada sikap miang Tun Dr. Mahathir kepada bahasa Inggeris, yang disangkanya sumber kemajuan sains dan matematik. Ilmu yang dipujinya itu dimulai dan diteroka oleh ulama Islam, yang membina geometry, aljabar, logarithms dan lain-lain alat ilmu hisab dan sains. Fakta ini dimuat dalam sebuah buku yang diterbitkan oleh UNESCO di Kaherah, Islamic and Arab Contribution to the European Renaissance (terbit 1977).  Setiap jabatan kerajaan, terutama Jabatan Perdana Menteri, perlu mempunyai buku ini dalam bilangan yang mencukupi untuk dibaca oleh semua kaki tangan dan ahli politik. Semua sekolah menengah perlu menyimpan buku ini untuk rujukan murid sekolah menengah dan wajib dibaca oleh guru-guru mereka. Paling peting, semua MP perlu membaca buku ini supaya mereka tahu perkembangan ilmu yang benar dalam tamadun dunia.  Dalam perkiraan saya, kerajaan Malaysia perlu membeli tidak kurang dari 10,000.00 naskhah untuk diedarkan dan ditempatkan dalam semua perpustakaan di Malaysia. Semua orang politik mesti tahu apa yang berlaku dalam dunia ilmu, supaya mereka terlepas dari belenggu kelembuan yang sedang mereka alami sekarang.  Seterusnya lihat program kelembuan yang menjadi obsesi seorang ahli politik.


Polisi bahasa Inggeris di Malaysia adalah yang paling gila dan tidak siuman, contoh terbaik dalam kes “sawan babi” yang kita bincang sekarang.

Slanga Melayu dari johor, biol bermakna gila (asal bahasa harian Jawa yang kuat pengaruhnya di Johor). Contoh polisi berbentuk biol ialah PPSMI ciptaan Mahathir.  Kutipan daripada Kementerian Pelajaran/Pendidikan ini penting untuk memahami mengapa PPSMI dirangka oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika beliau menjadi PM selama 22 tahun. Mengapa beliau begitu tegas menjadi penentang bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara? Saya biarkan anda membuat tekaan anda sendiri, kerana dari situ anda mungkin dapat melihat wajah sebenar Tun Dr. Mahathir Mohamad ini. Baca baik-baik dengan sikap kritis yang siuman kutipan ini.

“The rationale for the decision to change the medium of instruction from the Malay Language to English for the teaching and learning of Science and Mathematics subjects was made based on the government’s concern on the nation’s human capital development towards achieving the standard of a developed country, as well as an early preparation to compete in the era of globalization.

It is widely known that the field of science and mathematics form the basis and have a crucial role in the progress and development of a country. Various innovations and discoveries in these two fields happen rapidly and information access is mostly in the English language.

English language is also the language spoken internationally and mastery in this language would allow easy access to information in these fields.

In conclusion, the policy decision to implement PPSMI was made to ensure students’ mastery in science and mathematics in view of the fact that most of the sources are available in the English language. Indirectly, it is also hoped that the implementation of PPSMI would contribute to the enhancing of students’ command of the language.”  (Kementerian Pelajaran, 2007)

Inilah contoh SAWAN BABI dalam polisi kerajaan Mahathir. Pembelit politik Malaysia ini tidak tahu sejarah perkembangan sains dan matematik dalam Islam, yang kemudiannya ditiru dan dicuri oleh Barat yang kemudiannya mendakwa merekalah jaguh sains dan matematik dalam sejarah dunia. Jika anda membaca sejarah sains dan matematik dunia, anda akan tunduk kepada hakikat sejarah itu bahawa yang membina dua jenis disiplin ini ialah tokoh ilmuwan Islam. Bacalah buku yang diterbitkan oleh UNESCO itu, yang menggariskan dengan jelas bagaimana Islam membina tamadun Eropah melalui pengaruh al-Andalus yang memerintah Sepanyol lebih dari 700 tahun. (Rujukan mudah mengenai persoalan ini anda boleh dapat dalam buku-buku yang membincangkan aspek sejarah yang penting ini.)

Memperkenalkan PPSMI dalam sistem pendidikan Malaysia adalah satu perbuatan biol yang terlalu songsang untuk dikatakan lucu; malah dari segi intelektual perbuatan itu adalah lucah. Kelucahan intelektual ini menjadi pakaian rasmi dalam tindakan politik semua ahli politik yang boleh kita lihat dengan jelas dilakukan dengan bangga oleh tokoh politik Malaysia, yang Islam mahu pun yang kafir atau yang anti-Islam. Kegilaan kepada bahasa Inggeris melahirkan tindakan tidak siuman di kalangan ahli politik yang amat lemah bahasa Melayunya, kecuali beberapa orang dan kita tahu siapa mereka.

MASUK LONGKANG PEMBOHONGAN

Mahathir Mohamad menggali longkang politik untuk menolak Anwar Ibrahim ke dalam longkang itu. Tidak berjaya, kerana yang terjadi beliau sendiri kini berada dalam longkang yang dibinanya. Politik Malaysia sekarang dalam huru-hara tak tentu arah tanpa Perdana Menteri dan tidak ada lagi kabinet. Adakah Mahathir degan sengaja melahirkan situasi gila ini?

Alakulihal, maka menjelmalah tokoh besar dalam cerita jenaka Melayu, Pak Pandir yang memang cerdik, tetapi seringkali membuat tindakan yang melucukan. Sekarang kita menghadapi politik pandirisme yang dipelopori oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad yang pada mulanya untuk membuktikan kehebatannya, tetapi yang terjadi sebaliknya.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,
25/2/2020.  

(Tulisan ini ditulis lebih dari 2 minggu lepas, baru disiarkan kerana sebab-sebab tertentu. Jadi dapatlah juga masuk perkembangan terakhir mengenai Tun Mahathir.  Satu entri khas mengenai kemelut politik sekarang akan ditulis nanti.)

No comments:

Post a Comment