Dalam
tulisan yang lepas, saya menegaskan demokrasi adalah sistem politik yang
menentang Islam dan tidak sekali-kali boleh diguna-pakai dalam politik dalam
Islam. Oleh itu sistem pilihan raya yang dijadikan kaedah untuk melaksanakan
demokrasi dengan sendirinya bertentangan dengan sistem politik Islam, oleh itu
tidak boleh dipakai untuk menubuhkan institusi kenegaraan dalam Islam. Dalam
konteks ini, bagaimana kita boleh membaca dan memberi tafsiran bahawa Islam
adalah agama persekutuan, padahal Malaysia diiktiraf sebagai sebuah negara
demokrasi yang sistem politiknya dilaksanakan melalui pilihan raya setiap 5
tahun untuk membentuk kerajaan. Adakah
pemilihan kerajaan baru itu tidak sah dalam politik Islam? Kalau begitu, bagaimana pemilihan itu harus
dilakukan? Tentulah Islam mempunyai cara tersendiri untuk memilih pemimpin?
Bagaimana caranya? Untuk menjawab dua soalan ini, kita perlu bertanya para
ulama yang tentu saja pakar dalam politik Islam (harapnya begitulah) supaya
jawapannya benar-benar mencerminkan kedudukan politik dalam Islam dalam
hubungannya dengan demokrasi. Percubaan yang dibuat oleh Haji Abdul Hadi Awang
dalam bukunya Islam dan Demokrasi
tidak jelas kerana dua sebab. Pertama, beliau tidak menghuraikan secara
tuntas kedudukan konsep politik dalam
Islam. Kedua, beliau juga ternyata tidak dapat menjelaskan konsep demokrasi
yang telah disepakati oleh para sarjana politik Barat berasaskan konsep mobilization of bias. Ciri utama demokrasi ini perlu difahami dan
dihuraikan dalam pelaksanaan pilihan raya yang menjadi tunjang utama dalam
demokrasi Barat. Pemerhatian kita
terhadap politik Malaysia memberitahu
tanpa syak betapa gigihnya ahli politik memperagakan mobilization of bias masing-masing untuk menipu rakyat supaya
memilih mereka. Paling menarik, perkara
yang sama dilakukan juga oleh PAS, sebuah parti Islam yang kononnya
memperjuangkan Islam. Tunjukkan kepada
rakyat Malaysia bahawa PAS tidak menggunakan taktik penipuan melalui penggunaan
mobilization of bias ini. Sebenarnya inilah salah satu kaedah utama
yang dipakai dalam demokrasi. Bagaimana pula Haji Hadi Awang, Ketua PAS,
mengatakan demokrasi itu sesuai dengan Islam?
Nas apa yang dia pakai untuk meletakkan Islam sebagai agama yang
mengajar penganutnya menipu dalam pilihan raya? Cara Haji Hadi Awang menghuraikan konsep demokrasi bolehlah disimpulkan
sebagai teknik mobilization of bias
dalam politik PAS.
Antara
contoh terbaik penggunaan teknik mobilization
of bias ini dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamed dengan meminta semua Ahli Dewan Rakyat
mengisytiharkan harta di Dewan Rakyat. Mengapa tidak saja dibuat dengan lebih
telus seperti yang telah dibuat oleh seorang Perdana Menteri Great Britain
dalam tahun 1976, yang mengisytiharkan harta beliau dan semua anggota
kabinetnya dalam akhbar The London Times.
Baca kisah ini dalam Hikayat Buyung Lurus,
hal. 134. Dengan itu rakyat diberi peluang untuk mengenal para ahli politik
yang telah mereka pilih mewakili mereka bertindak benar-benar bertanggungjawab
dan jujur dengan membuat perisytiharan itu dalam akhbar empat bahasa yang
diterbitkan di Malaysia. Sekurang-kurangnya kita mengharapkan anggota Dewan
Rakyat dari PAS berbuat begitu dalam akhbar mereka sendiri, Harakah. Hairan juga mengapa mereka takut untuk bertidak jujur dan benar-benar
terbuka seperti yang dibuat oleh Perdana Menteri England dalam tahun 1976 itu.
Kalau orang kafir berani dan jujur, mengapa dan atas alasan apa para tokoh
politik PAS takut dan tidak mahu berbuat seperti itu? Kalau mereka berkata
haram mengikut teladan orang kafir, kita boleh terima alasan mengarut ini
kerana kita pun tahu mereka pun tidak mahu mendedahkan kejujuran mereka seperti
yang dibuat oleh pemimpin Parti Buruh di Britain itu. Inilah
wajah sebenar ahli politik Malaysia, dari mana-mana parti sekali pun. Sungguh
kasihan melihat rakyat yang menyokong mereka bersorak bergemuruh membenarkan
pembohongan tokoh politik mereka yang penakut untuk bercakap benar dan
bertindak secara terbuka seperti yang dibuat oleh Perdana Menteri dari Parti
Buruh di England itu. Sebenarnya inilah
demokrasi yang dipraktikkan di Barat. Sangatlah pelik dan sungguh aneh jika
demokrasi yang dikatakan oleh Haji Hadi Awang dalam bukunya sama dengan syura
tiba-tiba menyeleweng dari hakikat demokrasi yang diamalkan di Barat, tempat
lahirnya sistem demokrasi itu, yang kini kononnya ditiru oleh ahli politik
Malaysia. Demikianlah pembohongan itu
telah dijadikan amalan utama dalam politik Malaysia. Tentulah amat istimewa jika pembohongan itu
dijadikan asas politik oleh anggota parti Islam sekali pun.
Konsep mobilization of bias dalam teori politik
demokrasi ini mesti difahami oleh semua penggiat politik di Malaysia, supaya
mereka faham kedudukan pembohongan dalam kegiatan politik demokrasi. Kerana pentingnya mobilization of bias itu dalam demokrasi, maka demokrasi tidak
dapat mengelak dari dipengaruhi dua
unsur penting yang mesti mengiringi pelaksanaan demokrasi. Pertama, pembohongan
merupakan faktor utama dalam membina mobilization
of bias. Istilah mobilization of bias
itu sendiri mengisyaratkan bahawa sesuatu
manifesto mestilah diarahkan untuk mendapat undi bukan untuk menyatakan
kebenaran. Ahli politik mengaku bahawa mereka boleh berbuat apa saja jika
diberi kemenangan dalam pilihan raya, untuk membuktikan bahawa mereka menghargai
undi rakyat yang telah memberi kemenangan kepada mereka. Kedua, melalui mobilization of bias, para pengundi diberi kepastian bahawa jika
mereka mengundi calon tertentu, maka mereka tidak akan dihampakan seperti yang
dijanjikan. Tetapi masalahnya, setelah memenangi kerusi yang dipertandingkan,
calon yang menang mula sedar bahawa realiti kehidupan rakyat kini menjadi
masalah kepadanya kerana rakyat mahu melihat hasilnya secepat mungkin, sesuatu
yang tidak boleh dilakukan oleh ahli politik betapa pun dia berusaha
melakukannya. Kalau itulah halangannya,
bagaimana pula kita boleh memberi penjelasan mengapa ramai pula ahli politik
menjadi kaya raya, mewah serba serbinya. Mengapa semua itu tidak dimilikinya
sebelum itu, sebelum dia mendapat kedudukan? Di sinilah timbul unsur rasuah,
tidak boleh dielakkan lagi. Yang boleh memberi penjelasan yang memuaskan hanya
ahli politik, bukan seorang penulis seperti saya yang tidak mempunyai kesempatan
dan peluang untuk berada dalam kemewahan seorang ahli politik. Adakah ini
bermakna kedudukan seseorang ahli politik memberinya peluang untuk melakukan
rasuah, sesuatu yang tidak termimpi olehnya sebelum dia berada dalam kedudukan
baru itu. Yakni kedudukan sebagai seorang ahli politik yang menang. Sekarang, secara ironinya, konsep mobilization of bias itu dipraktikkan
dengan berjayanya dalam konteks seorang ahli politik yang menang pilihan raya dan
dengan itu terbukalah makna mobilization
of bias kepada seorang ahli politik yang tahu menggunakan kesempatan baik
ketika menjadi calon dan kemudiannya setelah menang. Anda faham maksud saya?
Baca berulang kali jika masih kabur, sesuatu yang jelas bagi seorang ahli
politik yang menang dalam pilihan raya.
Di mana peranan
Islam dalam demokrasi? Haji Abdul Hadi
Awang tidak dapat menjawab pertanyaan ini kerana beliau tidak tahu adanya mobilization of bias dalam pelaksanaan
demokrasi itu, yang tentu saja bertentangan dengan Islam jika aspek pembohongan
dan penipuan yang tersirat dalam mobilization
of bias (ditunjukkan dalam manifesto) itu diambil-kira. Sekarang timbul persoalan, bolehkah mobilization of bias itu diketepikan?
Kalau kita lihat tabiat berpolitik orang-orang PAS, kita dapati merekalah yang
paling handal dalam menyediakan mobilization
of bias itu, dengan memberi pengakuan bahawa para pengundi yang memilih
mereka akan dijamin masuk syurga. Dan sebaliknya! Sekurang-kurangnya inilah janji dan penegasan
Abdul Hadi Awang dalam “Amanat Haji Hadi”. Anda perlu membacanya kembali jika
ragu-ragu.
Itulah
kedudukan politik demokrasi dalam Islam seperti yang dihuraikan oleh Haji Abdul
Hadi Awang dalam bukunya Islam dan
Demokrasi.
Mohd. Affandi
Hassan,
Petaling
Jaya, 8 Ogos 2019.
alhamdulillah..barokallah fika
ReplyDeleteTerima kasaih Sdr Wan Ahmadi Jalil. Minta alamat saudara saya nak hadiah buku baru saya. Terima kasih
DeleteBahagian Dakwah JAKIM,(C.K.I)
ReplyDeleteTingkat 4,Blok B,Kompleks Islam Putrajaya,
Jln. Tunku Abdul Rahman, Presint 3, 62100
Putrajaya.WP.
Inshaa-Allah,saya terus dapat mengutip faedah dari penulisan dan karya yang tuan haji hasilkan.
Selamat berjuang dan berjaya mendidik masyarakat menjadi lebih celik dan cerdik sehingga mampu membeza antara intan dan kaca.
Terima kasih,tuan.