CERITA SEBENAR KOMANDO MAT MELAYU
(Sebuah Dongeng Politik)
Oleh
Mohd. Affandi Hassan
Peristiwa itu dikenali dalam sejarah
sebagai “Peristiwa Pembunuhan Babi Hutan”. Nama itu diberikan sendiri oleh
Komando Mat Melayu, ditemui dalam buku catatannya dan disebarkan selepas
pembunuhan itu dilakukan. Ahli sejarah tidak ada pilihan lain selain menerima
nama yang telah diberikan oleh Komando Mat Melayu, walaupun terdapat bantahan
kuat daripada beberapa pihak tertentu yang memberi alasan sejarah tidak perlu ditulis dengan tepat jika sekiranya dengan berbuat
begitu satu pihak akan merasa terhina
dan pihak yang lain pula merasa megah. Sejarah harus mencerminkan kemahuan
manusia yang menulisya, bukan hakikat sebenar yang berlaku. Atas dasar itu,
kata mereka, “Peristiwa Pembunuhan Babi Hutan” tidak boleh dimasukkan di dalam
buku teks yang dipakai di sekolah-sekolah. Peristiwa itu akan membangkitkan
kemarahan yang berpanjangan sehingga kiamat jika didedahkan kepada murid-murid
sekolah. Untuk menyelamatkan peristiwa itu daripada menjadi sumber kemegahan
sesuatu puak, maka Komando Mat Melayu telah dipersetujui oleh ahli-ahli
psikologi supaya diisytiharkan sebagai seorang pemuda Melayu yang gila, yang
dipengaruhi oleh anasir jahat berupa ajaran tuk-tuk guru pondok. Bagaimana
tuk-tuk guru ini boleh berada dalam peristiwa ini tidak dijelaskan oleh ahli
sejarah, tetapi pihak yang berkuasa, yang menerima keputusan ahli-ahli
psikologi itu, terpaksa mencari sumber yang munasabah dan boleh diterima untuk
dikaitkan dengan kegilaan Komando Mat Melayu. Tidak lain yang bersalah itu
ialah tuk-tuk guru pondok yang memang berusaha menegakkan negara Islam di
Malaysia, yang ditentang hebat dengan nyawanya oleh tokoh politik yang mati
ditembak itu. Dengan itu Komando Mat Melayu tidak saja disahkan gila oleh para
doktor jiwa; dia juga disahkan sebagai seorang yang sudah diselewengkan
akidahnya oleh tuk-tuk guru yang mencampuradukkan politik dengan agama.
Tiba-tiba Komando Mat Melayu mendapat pengiktirafan yang dipersetujui ramai sebagai pengganas Islam yang paling
terkemuka dan paling bengis dalam sejarah Malaysia.
Pada hakikatnya Komando Mat Melayu
tidak kena mengena dengan tuk-tuk guru pondok, dan bukan seorang pengganas,
tidak juga gila. Dia hanya seorang nasionalis kerdil yang tidak boleh menerima
penghinaan yang dilemparkan terhadap bangsa Melayu. Dia bukan seorang yang
cerdik, tidak terdidik tinggi, tidak juga berpengaruh di kalangan para penjahat
sekali pun. Malah dia dibenci oleh para penjahat dari pelbagai peringkat dan
puak, kerana ketegasannya mempertahankan hak bangsa Melayu untuk dihormati dan
diterima sebagai tuan punya Semenanjung Tanah Melayu ini. Kata ahli psikologi,
itulah alasan yang mereka pakai untuk mengisytiharkan Komando Mat Melayu
seorang yang tidak siuman, seorang gila yang khayal dengan semangat kemelayuan
yang melampau. Kata ahli psikologi, dari segi sejarah, tidak seorang pun yang
siuman menafikan hakikat sejarah bahawa penduduk Melayu adalah penduduk asal
Kepulauan Melayu dan seluruh daerah Nusantara. Tetapi hakikat sejarah itu telah
berubah sebaik saja Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu diterima oleh semua
penduduk Malaya sebagai syarat mendapat
kemerdekaan. Itulah hakikat sejarah yang baru, yang menghapuskan hakikat
sejarah yang lama. Dilihat dari segi itu, kata ahli undang-undang dan para
hakim yang menghukum mati Komando Mat Melayu, semua warga negara berhak
mempersoalkan apa juga perjuangan perkauman sesuatu puak yang hendak dipaksakan
ke atas warganegara yang tidak bersetuju dengan perjuangan itu. Tokoh politik
yang ditembak oleh Komando Mat Melayu dengan jujur, sebagai seorang tokoh
politik yang prihatin kepada kesejahteraan pengikutnya, telah mempersoalkan
kedudukan jawatan Perdana Menteri yang tidak seharusnya dihadkan kepada orang
Melayu yang beragama Islam saja, dan sesiapa juga harus menghormati perjanjian
Persekutuan Tanah Melayu yang tidak membenarkan negara ini dijadikan sebuah
negara Islam, walaupun sekiranya seluruh orang Islam bersetuju dengan
perancangan itu. Kata para hakim dan ahli psikologi, Komando Mat Melayu telah
keliru besar apabila dia dengan marah dan bengis menembak tokoh tersebut.
Sebelum digantung, Komando Mat
Melayu meminta diberi peluang untuk memberi wasiat kepada bangsanya.
Permintaannya ditolak, tetapi Komando Mat Melayu sempat menjeritkan kata-kata
berikut: Pertahankan Maruah Melayu
Dengan Darah dan Nyawa Sehingga Kiamat. Kesan ucapan itu sangat serius.
Orang yang membawa keluar jeritan Komando Mat Melayu itu didakwa menyebarkan
fitnah dan cuba
mengapi-apikan semangat perkauman, lantas dibicarakan dan diputuskan untuk
dipenjara selama dua puluh tahun dengan sepuluh sebatan. Dia hanya sempat
berada dalam penjara selama 15 tahun dan menerima 6 sebatan saja. Dia mati
sambil menjeritkan wasiat Komando Mat Melayu. Kata ahli sejarah, pada saat
kematiannya, penjara menjadi medan
pertempuran antara banduan dan para pengawal. Berpuluh-puluh banduan ditembak
mati dan ditangkap sekali lagi untuk dibicarakan sebagai banduan kedua.
Cerita Komando Mat Melayu tidak
habis setakat itu saja. Seorang wartawan, ketika membuat penyelidikan tentang
kebangkitan Komando Mat Melayu sebagai seorang pahlawan, menemui sebuah buku
catatannya yang berbugkus kain merah. Catatan itu tidak bernilai dari segi
sejarah dan politik, kerana hanya mencatat berapa ekor babi hutan yang
dibunuhnya ketika dia berburu di Gunung Tahan. Ada tidaknya nilai catatan itu hanya pada
kegigihan Komando Mat Melayu memburu dan membunuh babi hutan. Yang menjadi
persoalan ialah: Benarkah babi hutan yang ditempaknya, atau manusia yang
dipanggilnya babi hutan? Dalam penyiasatan polis, orang-orang hilang yang tidak
ditemui, yang ramai juga bilangannya, tidak ada kaitan dengan Komando Mat
Melayu. Semua kehilangan itu berlaku di tempat lain, bukan di Gunung Tahan
tempat Komando Mat Melayu berburu. Tetapi seorang ahli sejarah keturunan Cina
yang meneliti semula penyiasatan polis mendapati beberapa tanda-tanya yang
tidak berjawab, antaranya yang paling penting ialah: Mengapa Komando Mat Melayu
menamakan pembunuhan tokoh politik itu “Peristiwa Pembunuhan Babi Hutan”? Ahli sejarah itu membuat kesimpulan, Komando
Mat Melayu adalah seorang pengikut Nazi berbangsa Melayu yang pertama,
berasaskan catatannya pada gambar Hitler yang ditemui dalam lipatan baju
Melayunya yang menyatakan Hitler adalah seorang pemimpin berani yang telah
mengorbankan dirinya untuk mempertahankan maruah bangsa Jerman daripada
dimusnahkan oleh gerakan orang Yahudi antarabangsa. Menurut ahli sejarah itu,
catatan itu membuktikan Komando Mat Melayu seorang pengikut Nazi dan seorang penjahat
yang sangat berbahaya, sama bahayanya dengan Hitler sendiri.
Penemuan ahli sejarah keturunan Cina
itu dibantah keras oleh Persatuan Sejarah Pejuang Politik Malaysia, yang
mempersoalkan kesahihan catatan itu. Dalam satu seminar yang diadakan khas untuk
meneliti kesahihan catatan itu, pakar-pakar sejarah bersetuju bahawa catatan
itu ditulis kemudian, setelah Komando Mat Melayu sudah mati digantung, ditulis
sendiri oleh ahli sejarah yang menemuinya. Ahli-ahli sejarah Persatuan Sejarah
Pejuang Politik Malaysia
memutuskan bahawa satu penipuan sejarah telah sengaja dilakukan, lalu dibuat
rumusan supaya ahli sejarah yang cuba menipu itu dihukum dengan
menarik balik ijazah Ph.D. yang diperolehinya. Universiti yang menganugerahkan
ijazah itu menolak mentah-mentah desakan itu, dengan alasan bahawa tesis yang
menjadi asas penganugerahan ijazah itu tidak mengandungi unsur-unsur menipu,
malah dibuktikan sahih dari segi sejarah. Penipuan itu dibuat setelah penerima
ijazah itu diterima sebagai pakar sejarah, oleh itu beliau hendaklah dihukum
dalam konteks lain, bukan dalam konteks akademik. Akhirnya beliau dibiarkan
saja, dan akhirnya beliau menerbitkan catatan Komando Mat Melayu setelah
membayar dengan harga dua juta ringgit kepada waris beliau.
Ahli politik Melayu memberikan
pandangan yang berbeza tentang “Peristiwa Pembunuhan Babi Hutan” itu. Menurut
seorang ahli politik Melayu yang terkenal, Komando Mat Melayu bertindak
bersendirian, tidak mencerminkan kehendak bangsa Melayu. Ahli-ahli politik
Melayu menggunakan kecerdikan mereka untuk menangkis tuduhan ahli politik bukan
Melayu, dengan menggunakan saluran demokrasi dan undang-undang. Dari segi itu,
katanya sesiapa juga boleh mempersoalkan hak-hak istimewa orang Melayu, hak
mereka untuk menjadi Perdana Menteri, dan hak mereka menubuhkan Negara Islam
jika mereka mahu. Tetapi orang bukan Melayu sendirilah yang telah membuat
kesilapan besar kerana kegopohan dan keangkuhan mereka. Jika mereka tidak gopoh
dan tidak angkuh, tidak terlalu biadab menakutkan orang Melayu selepas pilihan
raya 1969, mereka mungkin telah menduduki kerusi Perdana Menteri sejak tahun
1969 lagi. Ketika itu mereka mempunyai kerusi majoriti di Parlimen dan di Dewan
Undangan Negeri Selangor. Kata ahli politik itu, sekiranya pemimpin Cina dan
India lebih realistik dan tidak perkauman, dapat menerima toleransi Melayu
sebagai satu kompromi, orang Melayu sudah bersedia menerima seorang Perdana
Menteri Cina dengan timbalannya seorang Melayu dan seorang lagi India. Peluang
itu telah tertutup sekarang, kata ahli politik itu. Katanya, orang Melayu tidak
perlukan kemunculan Komando Mat Melayu untuk mempertahankan hak-hak Melayu.
Malah kemunculan Komando Mat Melayu lebih membahayakan pemimpin Melayu sendiri.
Sekiranya pemimpin Melayu gagal membela nasib bangsa Melayu, mereka akan
dibunuh dalam “Peristiwa Pembunuhan Babi Hutan” kedua oleh seorang lagi Komando
Mat Melayu.
Ketika bangsa Melayu menghadapi
zaman hanyut yang menakutkan orang Melayu sendiri, Komando Mat Melayu
diketengahkan semula selepas 30 tahun terbunuh di tali gantung. Satu siri drama
yang diterbitkan oleh para peniaga hiburan yang melihat cerita Komando Mat
Melayu boleh dipasarkan, kini telah siap digambarkan, menunggu kebenaran untuk
ditayangkan saja. Dalam drama itu Komando Mat Melayu adalah seorang perompak
yang jahat, dan tokoh Cina yang dibunuhnya dalam “Peristiwa Pembunuhan Babi
Hutan” itu adalah majikannya sendiri yang tidak membayar gajinya dengan
memuaskan setelah menyelamatkan tauke itu dari rompakan sekumpulan pemuda India
yang telah merogol tiga orang gadis Melayu di sebuah taman perumahan yang
terbengkalai. Gadis itu merayau-rayau mencari mangsa sebelum dijadikan mangsa
oleh pemuda India
itu. Ketika itulah tauke itu berhenti di tempat itu untuk melihat projek itu
yang akan dipulihkan semula, dan dia berminat memajukannya. Dia dirompak oleh
pemuda-pemuda India
yang masih basah kemaluannya dan perlu wang untuk membeli arak. Komando Mat
Melayu yang menjadi pemandu tauke itu menggunakan pistol majikannya untuk
menghalau perompak-perompak itu. Seorang dari mereka ditembak mati. Tauke yang
tidak berasa terhutang budi diselamtakan dari rompakan, menolak permintaan
kenaikan gaji Komando Mat Melayu.
Tauke yang memanggil pemandunya
Melayu saja, membuat keputusan itu dengan tegas.
-Aku tak boleh bagi apa-apa padakmu,
Melayu. Kalau hendak bolehlah aku lanjutkan tiga bulan lagi kontrak kamu dengan
aku.
Komando Mat Melayu tidak ada pilihan
lain, kecuali menembak taukenya dengan pistol yang digunakan untuk menghalau
perompak tadi. Versi drama itu pada mulanya dibantah, tetapi setelah didapati
penceritaannya dibuat secara objektif, akhirnya ditayangkan. Bahagian akhirnmya
berbunyi: Cerita ini tidak kena mengena dengan siapa-siapa yang hidup atau yang
sudah mati.
Itulah cerita sebenar Komando Mat
Melayu yang dipinda oleh seorang pengarah filem untuk menghidupkannya semula
dalam sejarah bagi tujuan perdagangan.
P.J.
17/6/2004.
No comments:
Post a Comment