Tuesday, December 25, 2018

BEBERAPA CATATAN UNTUK RENUNGAN/KRITIKAN



Nampaknya konsep sejarah Abu Gambol (yang dipersetujui oleh Buyung Lurus dan Salim Adil) dipersetujui oleh pembaca blog ini. Tiada apa-apa bantahan terhadap penegasan bahawa sejarah tidak perlu ditulis dengan tepat jika sekiranya dengan berbuat begitu satu pihak akan merasa terhina dan pihak yang lain pula merasa megah.

Inilah yang terjadi dalam sastera Melayu. Pembohongan sejarah paling besar dalam sastera Melayu ialah penilaian terhadap para sasterawan negara. Sebelum mereka diisytiharkan sebagai sasterawan negara, karya mereka biasa saja. Selepas dijadikan sasterawan negara, karya mereka dengan serta-merta menjadi amat bermutu!  Dan sangat istimewa, sehingga tidak boleh dikritik lagi. Mesti dipuji dan disanjung.

Adakah pembohongan seumpama ini berlaku juga dalam pemilihan Hadiah Nobel Sastera?  Anda boleh baca dalam buku penting mengenai perkara ini:  The Nobel Prize in Literature: A Study of the Criteria behind the Choices, oleh Kjell Espmark (Boston: G.K. Hall & Co., 1986; terjemahan Inggeris 1991).  Nampaknya kedudukan Panel Pemilih Hadiah Nobel Sastera sama saja kedudukannya dengan Panel Anugerah Sastera Negara. Oleh itu Panel wajar berasa bangga jika mereka pun membuat pilihan yang boleh dipersoalkan seperti yang dibuat oleh Panel Hadiah Nobel Sastera.  Adakah ini bermakna kedudukan anggota Panel Malaysia setaraf dengan kedudukan Panel Hadiah Nobel? Ya. Setaraf. Demikianlah hebatnya kedudukan Panel Anugerah Sastera Negara, oleh itu para anggota Panel ini layak menduduki Panel Hadiah Nobel Sastera. Maksudnya, para sasterawan negara yang mereka pilih sama saja kedudukannya dengan mana-mana pemenang Hadiah Nobel Sastera.  Kalau begitu, bagaimana pula kedudukan PB yang menolak para sasterawan negara sebagai sasterawan picisan? Dan karya mereka pun karya picisan.

Jawapan yang diberikan oleh para anggota Panel Anugerah Sastera Negara cukup mudah: Malaysia tidak perlukan ukuran atau kriteria yang dicadangkan oleh PB; kerana mereka telah mendapat ukuran yang tepat dan sempurna daripada Panel Hadiah Nobel.

Saya tidak pasti berapa orang daripada sarjana, pengkritik sastera, dan para sasterawan yang menerima kedudukan ini. Tidakkah ada pengecualian? Kalau anda faham maksud saya, anda mungkin tertawa melompat-lompat kerana kini sudah sah bahawa para sasterawan negara adalah setaraf dengan para pemenang Hadiah Nobel Sastera; oleh itu layaklah mereka dipilih untuk diberi Hadiah Nobel Sastera. Inilah pendapat yang disepakati oleh para sarjana sastera yang menyokong kedudukan istimewa para sasterawan negara ini. Adakah ini bermakna kesimpulan saya selama ini bahawa mereka adalah dari kumpulan yang menerima pandirisme dalam sastera sebagai ukuran yang standard, yang berlindung dalam Mutual Admiration Club pimpinan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, merupakan kesimpulan yang tidak sah dan tidak boleh dipakai? Dengan itu, ukuran indah dan bermakna yang menjadi tiang seri PB tidak boleh dipakai dan dengan itu palsu? Sekarang anda harus membuat keputusan yang berani untuk menolak PB berasaskan kepalsuan ukuran yang berpaksikan aspek indah dan bermakna yang dijadikan asas dalam PB.  Saya telah memberi anda ruang dan peluang yang sangat baik untuk menidakkan perlunya PB dalam penilaian karya kreatif dan dalam kritikan sastera.  Anda diberi peluang yang sangat istimewa untuk membuktikan kepalsuan PB yang tidak diperlukan, kerana ini saja yang boleh menyelamatkan kedudukan para sasterawan negara dan kepalsuan penilaian terhadap mereka. Inilah cabaran ilmiah yang perlu diberi sanggahan  akademik yang meyakinkan. Sanggupkah para sarjana, pengkritik dan sasterawan Malaysia melakukannya?

Sama ada mereka sanggup atau tidak, bagi saya tidak penting. Yang penting ialah kedudukan mereka seperti yang disepakati mereka yang dijelaskan di atas, dengan amat jelas membuktikan betapa tepatnya penilaian saya ke atas mereka. Tepat sekali kesimpulan saya bahawa para anggota panel, sarjana dan pengkritik sastera, dan para sasterawan negara, adalah golongan yang totok berada di atas tunggul buruk sastera tempat bertenggek para sasterawan negara, sarjana dan pengkritik sastera. Mereka tidak boleh lari dari kedudukan mereka sebagai golongan picisan, walaupun mereka amat degil mempertahankan kedudukan picisan itu sebagai kedudukan yang mulia kerana itulah juga kedudukan yang menjadi ikutan mereka, yang diberikan oleh anggota panel Hadiah Nobel sastera itu. Tunggu: saya tidak mengatakan Hadiah Nobel itu picisan dan penerimanya penulis picisan. Saya hanya menegaskan bahawa bertenggeknya para sarjana, pengkritik dan sasterawan negara di bahu Hadiah Nobel itulah yang picisan, suatu pendirian yang tidak ada pendirian sebenarnya. Oleh itu, apakah pendirian kita yang sewajarnya, dan sepatutnya, kita tegaskan sebagai hak kita? Itulah kedudukan yang ditonjolkan oleh PB dengan dua tonggak yang saya tegaskan, indah dan bermakna.  Tidak ada seorang pun di antara sasterawan picisan, sarjana ciritan dan pengkritik yang cetek meraba-raba sanggup menghadapi cabaran PB secara kontan walaupun mereka diberi peluang dan ruang yang luas untuk menonjolkan sifat picisan mereka dalam satu dialog intelektual yang bertaraf tinggi, bukan dialog yang picisan seperti yang ditunjukkan oleh para sasterawan negara dalam perbincangan panel yang diadakan sebagai acara kemuncak Himpunan Penulis Malaysia baru-baru ini di UKM.  Bakul sampah pun tidak mahu menerima ocehan mereka dalam forum itu. Kesimpulan ini agak keras, oleh itu anda perlu mendengar sendiri ocehan para sasterawan negara ini, lepas itu beri pandangan kritis anda, yang tentunya tidak pula bersifat picisan!

Dengan huraian ini, kita lihat betapa kukuhnya kedudukan PB dalam perkembangan ilmu di Malaysia, yang tidak ada sedikit pun di kalangan para sarjana ciritan, sasterawan picisan dan pengkritik sastera yang cetek meraba-raba   Mengapakah golongan ini sanggup berada di dalam kandang pandirisme cetek meraba-raba.  Mereka sedar akan hal ini, lalu bertindak jahat yang boleh membuat anda pengsan jika anda tidak biasa dengan perangai jahat mereka ini. Saya kembali kepada entri bertajuk “Cerita Sebenar Komando Mat Melayu”; dengan memberi judul baru yang khusus ditujukan kepada para sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera: “Cerita Sebenar Komando Sastera Melayu” yang mengamuk mempertahankan kepalsuan pegangan mereka. Contoh yang saya jadikan  bukti  pasti akan memeranjatkan anda jika anda tidak tahu hakikat sebenar penerbitan Balai Maqamat oleh ITBM, 2014 (Balai Maqamat disiapkan 2004.)

Balai Maqamat adalah istimewa, dan amat istimewa dalam sastera Melayu. Buku setebal 400 halaman itu mempunyai kesalahan cetak berbagai-bagai jenis tidak kurang dari 5000 kesalahan.  Setiap halaman terdapat sekurang-kurangnya sepuluh (10) kesilapan cetak dan ejaan. Mengapa hal ini berlaku dan tiada seorang pun sedar? Tentunya yang amat aneh ialah mengapa ITBM yang mencetak buku itu dengan sengaja melakukan kesalahan begitu banyak?  Kesalahan cetak ini dibuat dengan kerja sama Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad yang ditugaskan oleh ITBM untuk membuat pembetulan dan pengeditan terhadap buku itu.  Sebagai seorang tokoh akademik yang unggul, beliau telah melaksanakan tugasnya dengan baik, oleh itu terdapat tidak kurang dari 10 kesalahan dalam setiap muka surat yang memang terdapat dalam teks asal yang telah saya semak berkali-kali dan dalam pemerhatian saya tidak terdapat apa-apa kesilapan. Bagi seorang editor yang unggul yang bertindak sebagai seorang sarjana sastera yang terkenal, kesilapan paling besar ialah dalam ejaan Gagasan Persuratan Baru, yang dibetulkan oleh Prof. Dr. Saleeh Rahamad menjadi Persuratan Baharu. Mengapa perubahan ini diperlukan? Menurut sarjana terkenal ini, dalam bahasa Melayu ejaan yang betul ialah “baharu”, bukan “baru”. Maka dipindalah oleh beliau menjadi Persuratan Baharu. Bagaimana pula dengan ejaan bandar Kota Bahru dan Johor Bharu? Ternyata ejaan kedua-dua bandar itu salah, dan perlu dibetulkan menurut ITBM dan Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad.  Demikian juga ejaan Angkatan Pujangga Baru yang dikepalai oleh Prof. Sutan Takdir Ali Sjahbana, perlu diubah menjadi Pujangga Baharu!  Kalau ini bukan satu kegilaan akademik yang melampau, apa panggilan tepat yang boleh kita pakai? Tidak sia-sia orang tua-tua kita mencipta ungkapan “tikus membaiki labu”!  Masalahnya ialah apa juga yang dibaiki tikus akan rosak…

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 21 Disember 2018.





No comments:

Post a Comment