Tuesday, October 31, 2017

PUJANGGA MELAYU DARI PELBAGAI PERSPEKTIF



Pendahuluan

Tujuan entri kali ini ialah untuk mengajak anda memerhatikan beberapa isu dalam penulisan kreatif yang dianjurkan oleh Gagasan Persuratan Baru.  Tidak dapat dielakkan, saya mengambil Pujangga Melayu sebagai “kajian kes” yang mudah untuk sekadar memberi sedikit gambaran apa yang dimaksudkan dengan “karya persuratan” yang berbeza dengan “karya sastera”.  Sekiranya dua kategori karya ini difahami betul-betul, saya harap perbezaan dua kategori karya ini akan membantu anda untuk melihat dengan kritis perkembangan sastera Melayu; seterusnya memahami dengan kritis mengapa saya menolak kehadiran sasterawan negara sebagai hanya penyelewengan intelektual yang tidak sepatutnya berlaku jika kita lebih jujur  dalam kegiatan akademik dan kritikan sastera.  Sehingga ini belum ada lagi sanggahan yang benar-benar akademik tentang kesimpulan saya itu; seperti tiadanya sanggahan terhadap kesimpulan Prof Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam syarahan pengukuhan beliau 1972 bahawa para sasterawan adalah golongan pinggiran yang keliru konsep ilmunya dan yang cetek meraba-raba pengalaman intelektualnya baik mengenai kebudayaan Melayu mahupun kebudayaan Barat yang mereka tiru.  Kemunculan Gagasan Persuratan Baru ialah untuk mengatasi keadaan yang dihuraikan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas itu. Melalui penelitian anda yang kritis dan kreatif terhadap isu-isu yang dibentangkan di sini diharap anda akan dapat membuat kesimpulan yang tepat mengapa kita perlukan konsep ilmu yang benar dan apakah akibatnya jika konsep itu ditolak.

I.   Penggunaan sisipan

Sesiapa juga yang membaca Pujangga Melayu tidak akan terlepas dari berdepan dengan pelbagai sisipan.  Penggunaan sisipan ini penting untuk meringkaskan novel  ini supaya tidak menjadi lebih panjang (edisi baru 758 halaman).  Sisipan tidak sama dengan padding.  Bagaimana wanita “membesarkan” punggungnya untuk kelihatan lebih besar dan memberahikan? Mereka menggunakan teknik padding. Kalau anda mahu tahu bagaimana ini dilakukan, anda perlu tanya mereka (wanita). Dalam teknik penulisan cereka yang digunakan dalam Pujangga Melayu, sisipan memainkan peranan yang amat penting. Bandingkan ini dengan teknik padding dalam novel Imam.  Teknik padding dalam novel Imam digunakan untuk “membesarkan” novel, supaya menjadi panjang; sama seperti wanita menggunakan padding untuk membesarkan punggung dan menyerlahkan keberahian palsu.

Teknik sisipan adalah teknik baru yang diperkenalkan oleh Pujangga Melayu sesuai dengan kedudukan novel itu sebagai sebuah novel ilmu. Sisipan yang diperkenalkan bertujuan untuk pembaca melihat pelbagai aspek pemikiran yang relevan dengan matlamat novel itu sendiri untuk mencerdikkan pembaca dan menimbulkan kesedaran mereka kepada beberapa isu yang penting mereka fikirkan. Apakah isu-isu itu anda boleh cari dan tentukan sendiri sama ada dengan melihat jenis-jenis sisipan yang dimasukkan atau pun meneroka persoalan tertentu yang diperkenalkan dalam sisipan. Sebagai contoh, Pujangga Melayu menjadikan sajak sebagai sisipan untuk mengajak pembaca melihat perkembangan dua tamadun di al-Andalus dan Eropah, dengan al-Andalus muncul sebagai guru Eropah.  Ini suatu fakta penting yang disembunyikan oleh Eropah untuk mendakwa bahawa merekalah pembina pelbagai ilmu yang kemudiannya menjadi asas tamadun moden. Yang membangunkan tamadun moden adalah al-Andalus yang diteroka oleh para ilmuwan Islam. Siapakah mereka? Anda perlu mencarinya dan mengenal mereka dengan lebih dekat. Inilah antara perkara yang selalu saya sebut bahawa sekiranya anda membaca Pujangga Melayu dengan kritis dan kreatif, anda akan mempelajari banyak perkara dalam perkembangan ilmu. Saya tidak perlu menyebutnya, anda sendirilah yang perlu mencarinya. Tujuannya supaya anda mempunyai  sifat terbuka untuk mengenal tamadun Islam dari dekat, sama ada anda sendiri Islam atau bukan Islam. Yang membina tamadun dunia moden adalah Islam; yang merosakkannya dan menghancurkannya ialah Barat. Ini suatu tesis besar yang anda perlu fikirkan. Sesungguhnya kegilaan kepada Barat dalam sastera Melayu menjadikan sastera Melayu kontot, cetek meraba-raba, hilang arah dan tenggelam dalam lubuk pandirisme.  Semua ini amat jelas jika anda membaca karya para sasterawan negara dari perspektif ilmu, seperti yang diajarkan dalam Islam.  Dengan menggunakan sisipan, Pujangga Melayu mengambil yang terbaik daripada tamadun seluruh dunia. Sekiranya anda tidak bertemu, jelaslah anda tidak tahu apa-apa. Belajar dari Pujangga Melayu.  Yang menjadi asasnya ialah: kebenaran itu milik Islam, manakala kebijaksanaan ibarat barang orang Islam yang hilang, oleh itu boleh didapati di mana saja. Ambillah kebijaksanaan itu, kerana itu milik kita sebagai orang Islam.

II.   Penekanan Aspek Intelektual dan Moral dalam Perwatakan

Sukar mencari watak yang cerdik yang berilmu dan kuat peribadinya dalam novel Melayu. Kita tidak mendapatnya dalam novel para sasterawan negara; malah novel-novel para sasterawan negara ini hampir keseluruhannya terdiri daripada watak bodoh dan amat lemah peribadinya. Tidak mungkin lahir watak yang kuat jika penulis novel sendiri tidak berilmu, hanya  pandai mencarut dan melalut dalam dunia penglipur lara. Berikan sebuah contoh  (sudah cukup) novel intelektual karya para sasterawan negara, yang boleh dipertahankan dari segi penampilan intelektual dan ilmu, watak yang bijaksana. Tidak ada dan tidak boleh ada kerana para sasterawan sendiri sama saja picisannya dengan watak-watak yang mereka tampilkan dalam karya mereka.  Hatta Anwar Ridhwan yang dianggap penulis yang paling menyerlah kemampuan intelek dan kemampuan kreatifnya tidak menampilkan watak-watak demikian, seperti yang dibuktikan oleh Nur Fatiha Fadila Abu Bakar dalam tesis sarjana beliau. Bagi para sasterawan ini, terutama sekali Shahnon Ahmad, watak-watak bodoh dan lemah adalah realiti masyarakat Melayu yang tertindas. Tidak ada pendapat yang lebih cetek daripada pendapat ini, dan inilah yang menjadi ikutan para sasterawan negara. Karya mereka menjadi bukti sambil membentangkan hujah yang tidak dapat dinafikan tentang kegagalan perwatakan dalam novel Melayu karya para sasterawan negara ini.  Nampaknya kegilaan kepada realiti palsu ini diteruskan dengan bangga dalam novel dan cerita pendek Melayu para sasterawan. Persoalan tentang perwatakan ini telah dibincang oleh Mohd. Nor Azam lama dahulu dalam majalah Dewan Bahasa (kalau tak salah ingatan saya), kira-kira dalam tahun 1980-an (mungkin lebih awal).  Mohd. Nor Azam sendiri adalah seorang watak penulis yang kuat. Ketika beliau menjadi SU Politik Dr. Mahathir, beliau terdedah kepada perancangan pembinaan lebuh raya di sekitar Petaling Jaya dan kawasan berdekatan. Beliau mengambil kesempatan itu untuk membeli tanah-tanah yang akan dilalui lebuh raya itu. Usaha itu membuahkan hasil yang sangat baik. Beliau mendapat 30 juta wang compensation; tetapi sebagai seorang tokoh yang  berwatak kuat beliau tidak puas hati kerana berasa telah dianiaya, lalu mengemukakan kepada Mahkamah supaya beliau diberi compensation 100 juta. Kerana semua maklumat ini diberikan oleh kawan-kawan beliau sendiri yang kebetulan menjadi kenalah saya, saya tidak pasti akan kesahihannya, oleh itu perlu dibetulkan. Saya sebut ini untuk membuktikan beliau adalah seorang tokoh berwatak kuat, dan tidak hairanlah jika beliau menulis tentang kelemahan watak-watak dalam novel Melayu.

Saya menyebut contoh Lodeh SPM sebagai pemelihara beruk dalam sebuah cerita pendek;   dengan itu memberikan contoh ini untuk menarik perhatian anda betapa perlunya perwatakan yang kuat itu ditonjolkan, hatta di kalangan pemelihara beruk sekali pun.  Siapakah watak yang kuat itu dalam karya Dato’ Dr. Anwar Ridhwan atau Shahnon Ahmad? Tidak ada. Sasterawan negara tidak boleh seselekeh itu dalam menulis karya “besar” mereka. Para sarjana dan pengkritik yang memuja tokoh-tokoh besar ini harus tampil dengan gagah perkasa menafikan kesimpulan saya ini untuk memberi keadilan kepada para sasterawan besar yang kecil jiwanya ini.

Dilihat dalam konteks inilah anda akan melihat keistimewaan Pujangga Melayu.  Seterusnya saya serahkan kepada anda sendiri untuk membincangkannya.

III.   Penggunaan Wacana

Kekuatan dan keistimewaan Pujangga Melayu dijalin dalam penggunaan wacana yang menjadi teras penulisan novel persuratan ini.  Konsep “wacana” dalam penulisan kreatif tidak pernah menjadi  perhatian dan kesedaran kepada para sasterawan, apatah lagi dalam sajak-sajak mereka. Mereka akan bertanya, bagaimana sajak boleh diwacanakan? Satu pertanyaan yang aneh, pelik, dan terlalu pekat unsur kepandirannya, seolah-olah mereka tidak pernah membaca sajak-sajak T.S. Eliot misalnya. Dalam sastera Melayu, sajak wacana itu terdapat dalam Pujangga Melayu, iaitu sajak “Al-Andalus”.  Sajak ini membicarakan pembinaan dua buah tamadun, iaitu tamadun Islam al-Andalus dan tamadun Eropah yang diilhamkan oleh al-Andalus. Inilah sajak wacana yang tidak terfikir pun oleh mana-mana pensajak untuk menulisnya kerana kecetekan pengetahuan mereka tentang peradaban Islam dan Eropah. Sajak-sajak lain yang juga terdapat dalam Pujangga Melayu adalah sajak wacana, misalnya “Kuala Lumpur Kota Gila”,  “Pendekar Palsu”, “Anugerah Yang Tercuri” dan lain-lain. (Saya serahkan kepada anda untuk mengesannya.)  Sejak awal penulisan saya lagi saya telah memperlihatkan kesedaran kepada aspek wacana ini, misalnya dalam cerita pendek “Kapitalis Kecil” (tersiar Januari 1957, jauh sebelum merdeka Ogos 1957). Ketika itu saya masih remaja, tetapi ternyata sudah sedar akan perkara ini; yang kemudiannya terbukti dalam cerita-cerita pendek saya sebelum saya menulis novel. (Sila rujuk Gagasan Persuratan Baru, edisi ke-2).

Dalam Balai Maqamat, saya membezakan antara pandai tulis (yang suka bercerita) dengan pandai mengarang (yang menggunakan wacana).  Sesiapa juga yang membaca Balai Maqamat  dengan kritis dan berasaskan pengetahuan yang agak memadai dalam cara berfikir, akan dapat melihat betapa pentingnya antara cerita dan wacana dalam penulisan kreatif, yang dihuraikan dengan lebih teliti dan mendalam dalam Gagasan Persuratan Baru.  Gaya angkuh dan bodoh para sarjana ini saya perlihatkan dalam “Rumah Impian Polan Cupan”, pada permulaan karya itu apabila seorang profesor berjumpa dengan Polan Cupan dan bertanya perihal namanya yang pelik. Belum sempat Polan Cupan memberikan jawapannya, profesor itu berlalu dengan jijik kerana baginya Polan Cupan seorang yang bodoh. Dia tidak pun bertanya isi ceramah Polan Cupan. Inilah tabiat angkuh dan bodoh yang memang menjadi pakaian para sarjana dan pengkritik sastera, yang sampai ke kemuncaknya apabila mereka mengkritik perkataan “ketayap” dalam Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid,  tanpa membicarakan isi buku itu dengan kritis dan mendalam.  Kalau ini bukan sikap biadab, apa lagi nama atau panggilan yang lebih manis yang boleh kita tujukan kepada para juri ini?  Masalah ini, dalam konteks penilaian sebuah karya yang menang peraduan menulis novel Dewan Bahasa dan Pustaka yang menyambut jubli emas, dibicarakan dengan mendalam oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir. (Islam dan Pengaruh Barat dalam Kritikan, bab 10).


IV.   Penggunaan Ruang Naratif

Konsep ini mula diperkenalkan oleh Prof. Ungku Maimunah, yang kemudiannya membuat konsep stylization of ideas, wacana dan cerita senang difahami.  Seseorang pengarang yang berjaya menunjukkan keterampilan teknik penulisannya boleh dilihat dan dinilai dari caranya menggunakan ruang naratif dalam karya kreatifnya.  Dengan menggunakan konsep ini, anda sebagai pengkritik sastera akan dapat menghuraikan dengan lebih mudah pembinaan teknik seseorang sasterawan; dan ini akan membantu anda membuat penilaian yang tepat dan objektif terhadap karya tersebut.

Dengan mengawal dan menyusun ruang naratif dalam karya anda, anda akan mempertajam tema yang anda pilih dan melakukan penghematan dari segi penceritaan, yakni memilih hanya cerita yang membolehkan anda menyampaikan tema yang anda pilih. Tidak ada campur aduk, semua tersusun dengan tertib, yang akan juga memudahkan pembaca mengikuti karya anda, dan yang lebih penting anda akan dapat menyerlahkan kepintaran berfikir anda bukan untuk faedah anda, tetapi untuk faedah pembaca anda. Karya yang baik ialah karya yang boleh mencerdikkan pembacanya; dan ini anda boleh capai melalui penyusunan ruang naratif tadi.

Kalau anda bertuah dapat melihat orang Melayu menuai padi, anda akan melihat mereka memotong padi dan menghempaskannya di dalam bakul besar dan tinggi; kemudian mereka anginkan padi itu untuk memisahkan padi berat dengan hampa. Padi berat itulah yang anda mahu, dan itulah hasil penguasaan ruang naratif dalam penulisan kreatif.  Sekiranya anda faham maksud contoh ini, anda akan faham mengapa ruang naratif itu perlu diberi perhatian supaya anda tidak mencampur-adukkan padi berat dengan padi hampa. Pak Pandir memilih padi hampa kerana lebih rengan dibawa. Itulah juga pilihan para sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera. Inilah yang melahirkan pandirisme dalam kebudayaan Melayu dan dalam sastera Melayu.

V.   Sebuah Novel Mini Ensiklopedia

Maksud mini ensiklopedia di sini merujuk kepada kepelbagaian isu dan tajuk yang disentuh dalam novel ini. Saya sudah bincang perkara ini dulu (lihat entri bertarikh 22 September, 2017. Entri itu agak panjang.)  Saya sebut sekali lagi persoalan ini kerana kaitannya yang rapat dengan persoalan “pemikiran” dalam penulisan kreatif.   Tidak ada novel Melayu yang ditulis untuk membicarakan persoalan pemikiran ini; walaupun kita ada novel tebal yang penuh propaganda berjudul Anugerah. Novel ini adalah sebuah karya penglipur lara yang menentang perjuangan rakyat yang diwakili golongan kiri dan agama. Sebuah kisah feudal yang memuji golongan istana dan puak yang menyokong golongan feudal. Oleh itu sejarah perjuangan rakyat dipalsukan.

Sebagai sebuah novel mini ensiklopedia, Pujangga Melayu memberi anda peluang untuk melihat bagaimana pemikiran dalam karya kreatif diadun begitu rupa untuk mencapai kesatuan teknik dan pengolahan tema sehingga tercapai matlamat sebuah karya kreatif yang indah dan bermakna.

Tanpa menguasai aspek wacana dan penggunaan ruang naratif yang kemas dan padat, anda tidak mungkin menulis sebuah novel mini ensiklopedia yang memerlukan tidak saja penguasaan dan kemampuan kreatif yang tinggi, tetapi juga penguasaan ilmu yang agak mendalam untuk membolehkan anda membicarakan aspek intelektual dalam karya dengan meyakinkan.  Berapa lama lagikah kita harus menunggu untuk mendapat novel mini ensiklopedia yang kedua? 

VI.  Pujangga Melayu Mencabar Sarjana dan Pengkritik

Cabaran yang dimaksudkan sebenarnya terlalu kecil untuk mendapat perhatian para sarjana dan pengkritik sastera. Walaupun kecil saja, tetapi tajamnya seperti jarum lima inci yang menikam sifat tidak siuman mereka.  Cabaran itu mengenai kedudukan ilmu dalam penulisan karya kreatif, yang hanya terdapat dalam Pujangga Melayu, tidak terdapat dalam mana-mana karya para sasterawan negara sekali pun.  Lima cabaran yang saya maksudkan itu ialah lima tajuk yang saya bincang di atas, tajuk-tajuk yang tidak terdapat dalam mana-mana karya para sasterawan negara. Setiap tajuk itu pada umumnya agak berat untuk dibahaskan, oleh itu adalah lebih selamat sekiranya para sarjana dan pengkritik sastera tidak membahasnya. Pengetahuan mereka tidak sampai ke tahap itu untuk membincangkan sesuatu yang baru yang tidak terdapat dalam mana-mana teori sastera Barat, yang menjadi ikutan para sarjana dan pengkritik sastera.  Saya perincikan cabaran itu dalam karya terbaru saya, Hikayat Salim Adil (insya-Allah bakal terbit tidak lama lagi).  Saya boleh memberi jaminan bahawa cabaran itu telah dipermudahkan untuk dapat difahami oleh para sarjana dan pengkritik sastera. Saya tidak pasti sama ada “teori kerancuan sastera” boleh membantu. Anda perlu membaca ayat ini dalam konteks retorik sastera yang saya pakai.  Inilah cabaran sebenarnya, yang hanya boleh dijawab dengan meneliti Pujangga Melayu. Jadi cabaran sebenar yang saya maksudkan ialah cabaran untuk meningkatkan kemampuan ilmiah anda dengan menerima hakikat bahawa ilmu yang benar hanya bersumber dari Wahyu, tidak mungkin anda dapat dalam nana-mana teori sastera dunia. Sekiranya anda menolak hakikat ini, anda dengan sukarela meletakkan diri sebagai kumpulan yang ingkar ilmu. Apakah kesudahannya nanti? Martin Heidegger yang bijak dan teliti itu pun tidak dapat memberikan jawapannya dalam mana-mana tulisan beliau, tentulah tidak munasabah jika para sarjana sastera yang sering saya sebut dalam blog ini boleh memberi jawapannya. Seperti saya tegaskan berkali-kali, jawapan itu telah diberikan oleh Pujangga Melayu. Itulah cabaran sebenar yang anda hadapi.

BAHAGIAN 2

Apakah teknik Naratif Ogonshoto?  Adakah teknik itu berkesan?  Menurut Dr. Mohamad Saleeh Rahamad,  pengarang novel teragung Malaysia ini menggunakan teknik “kerancuan bentuk dan makna”,  “sebuah teks sastera rakyat moden yang dapat berdiri sebagai teks pascamoden multiwacana”.  Seterusnya kata beliau, “Sebagai hasil seni, Naratif Ogonshoto juga tidak memberikan makna yang pasti atau bersifat polos, sebaliknya pelbagai tafsiran dapat diberikan lantaran kompleksitinya.”  Penegasan beliau bahawa novel agung ini mempunyai makna yang berlapis-lapis tidak berasas sama sekali. Novel ini adalah sebuah novel hiburan murahan, yang berasaskan konsep pandirisme, dengan itu menolak peranan ilmu dalam karya kreatif. Kalau sudah begitu sifatnya, maka dari manakah sarjana yang menjadi Ketua Satu PENA ini mendapat kesimpulan beliau? Jelaslah kesimpulan beliau berada dalam khayalan beliau, tidak berada di dalam novel ini yang bagi saya hanya sebuah karya picisan. Saya telah membahaskan kesimpulan ini dalam beberapa entri dalam blog ini.  Malah saya sangat bermurah hati mencadangkan kepada sesiapa juga yang tidak bersetuju dengan kesimpulan saya supaya membaca novel agung ini bersama novel persuratan Pujangga Melayu.  Tidak ada yang berani melakukannya kerana mereka tahu mereka tidak ada hujah untuk mempertahankan Naratif Ogonshoto.

Kesimpulan Umum

Tidak ada sebab untuk para penilai sastera yang terdiri daripada para sarjana, ahli akademik, pengkritik sastera melaksanakan penipuan ilmiah dalam penilaian mereka, seperti yang telah didokumenkan dalam beberapa entri dalam blog ini dan juga tulisan-tulisan lain yang boleh didapati melalui Internet. Mengapa penipuan dan pembohongan intelektual dan akademik ini perlu dilakukan? Ada dua sebab besar. Pertama, untuk mengangkat para sasterawan negara. Kedua, untuk mempertahankan kedudukan kumpulan  Mutual Admiration Club. Dua sebab besar ini amat menonjol dalam keputusan juri yang “diamanahkan” untuk memilih karya untuk diberi hadiah dan sebagainya, padahal mereka tidak amanah dan oleh itu tanpa segan silu mengangkat kumpulan mereka untuk dirayakan.  Adakah ini merupakan  kelemahan moral dan akademik mereka?.  Contoh-contoh yang diberikan nampaknya menyokong pertanyaan itu.  Adakah ini boleh dielakkan? Saya fikir tidak, dan memang jelas perilaku mereka ini akan berterusan dengan adanya sokongan kuat badan-badan penulis, ITBM dan DBP. Ini adalah sebahagian daripada unsur yang diperlukan dalam perkembangan sastera dan perkembangan  intelektual di Malaysia. Inilah yang dimaksudkan dengan gerakan ingkar ilmu itu.

Dalam keadaan inilah Gagasan Persuratan Baru muncul untuk memberi jalan keluar kepada masalah moral dan akademik ini, yang terang-terang ditolak oleh kumpulan yang disebut tadi.  Perbuatan mereka tidak menerima kedudukan ilmu dalam kesusasteraan membuktikan mereka bersikap ingkar ilmu dan dengan sengaja memilih untuk  meneruskan kelemahan moral dan akademik mereka. Budaya ingkar ilmu yang sudah dibudayakan dan dijadikan arus perdana dalam kegiatan sastera ini telah menghasilkan kekeliruan yang sangat hebat dalam bidang sastera. Semua ini terjadi dengan sokongan padu daripada badan-badan penulis seluruh negara dan dua institusi besar sastera, ITBM dan DBP.

Anda perlu membaca dengan kritis Hikayat Salim Adil: Sebuah Autobiografi Intelektual untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku dalam sastera Melayu.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 30 Oktober 2017.

No comments:

Post a Comment