Wednesday, October 11, 2017

MASUK KE LEMBAH NIHILISME SEBAGAI KUMPULAN LEMBU KENYANG



Ungkapan “lembu kenyang” sudah menjadi satu ungkapan penting dalam kritikan sastera Melayu. Ungkapan ini memberi gambaran sebenar tentang apa yang berlaku dalam kritikan sastera Melayu  dilihat dari dua perspektif: perspektif perilaku dan perspektif tabiat “berfikir”.  Dari segi perilaku, sifat dan sikap lembu kenyang menggambarkan kepuasan kumpulan lembu kenyang ini kerana mendapat apa yang mereka usahakan untuk kumpulan mereka. Kemenangan terbesar mereka ialah apabila cadangan mereka untuk memberi gelaran sasterawan negara diterima oleh Tun Razak dan terlantiklah Keris Mas sebagai sasterawan negara pertama 1981.  Dari perspektif tabiat “berfikir”,  mereka memperkenalkan konsep dan falsafah pandirisme sebagai pegangan mereka yang kini sudah dijadikan arus perdana.   Khusus mengenai sasterawan negara, dengan kekuatan pandirisme dalam arus perdana, maka kedudukan para sasterawan negara ini tidak  boleh dikritik, hanya untuk dipuji dan dipuji secara berlebihan.  Menurut Mana Sikana, para sasterawan negara itu berada di takhta keunggulan. Sebuah buku beliau diberi judul, Sasterawan Negara di Takhta Keunggulan.  Buku ini telah saya kritik dalam beberapa entri blog, terutama sekali yang berjudul, “Keunggulan Yang Cacat” (bertarikh 28/10/2014).  Yang “unggul” itu pandirisme para sasterawan negara, bukan pemikiran mereka.

Sampai bila keadaan ini akan berterusan?  Beberapa isu penting dalam sastera Melayu ada dibincang secara kritis dalam sebuah karya persuratan, dengan memberi tumpuan kepada isu-isu mengenai sikap dan tabiat “berfikir” para sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera.  Melalui karya ini, penyelewengan dalam perkembangan sastera Melayu akan terus dibaca, dan saya harap akan mendapat perhatian para sasterawan dan sarjana sendiri.  Teras persoalannya ialah konsep ilmu, yang ditolak oleh para sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera.  Ini mereka luahkan dalam kebencian mereka kepada Gagasan Persuratan Baru, yang kononnya meletakkan mereka dalam keadaan serba salah kerana kedudukan mereka sebagai orang Islam menyusahkan mereka berkarya sekiranya Gagasan Persuratan Baru diterima sebagai satu ukuran yang objektif dalam kerjaya mereka.  Sikap mereka yang ingkar ilmu menjadi hambatan kepada kemajuan intelektual dalam sastera Melayu. Tidak seorang pun di antara sasterawan negara ini memperlihatkan kemampuan mereka sebagai pemikir, seperti yang dapat kita lihat dalam karya mereka sekiranya kita menggunakan ukuran Gagasan Persuratan Baru.  Sudah beberapa kali mereka diminta menilai semua karya para sasterawan negara ini dengan membuat perbandingan dengan misalnya Pujangga Melayu.  Belum ada lagi sarjana yang berani melakukannya; malah saya diberitahu kajian perbandingan itu tidak diperlukan jika hanya untuk membuktikan PB satu kaedah yang terbaik yang dicetuskan oleh sarjana tempatan, yang boleh menandingi apa juga pendekatan Barat. Walaupun ini merupakan satu cabaran besar, bagi para sarjana apa juga yang mereka dapat  dari kaedah Barat sudah lebih dari mencukupi untuk menaikkan nama para sasterawan negara. Apakah gunanya satu pendekatan, seperti PB, jika akhirnya sasterawan negara tidak lagi muncul sebagai golongan genius terpenting dalam budaya intelektual Melayu? Bagi para sarjana ini, kesimpulan mereka ini bukan satu pembohongan, tetapi satu strategi yang diperlukan untuk mempertahankan kedudukan para sasterawan negara. Mereka tidak sedar, dengan sikap itu mereka sebenarnya sudah pun mengaku para sasterawan negara ini akan tersungkur di lumpur pandirisme jika pendekatan PB digunakan untuk menganalisis dan menilai karya mereka. Satu hari nanti saya harap akan muncul pelajar yang berminat untuk membuat penyelidikan yang teliti mengenai perkara ini, untuk sama ada mendapat ijazah master atau kedoktoran. Yang hendak dikaji bukanlah cerita, tetapi kandungan intelektual berupa pemikiran yang disampaikan oleh para sasterawan negara ini. Mereka perlu dikaji dari segi pemikiran, bukan dari aspek cerita semata-mata. Jika inilah tujuannya, maka pendekatan yang paling sesuai ialah PB.  Oleh itu anda tidak boleh lari dari pendekatan PB jika anda benar-benar berminat kepada pemikiran dalam kegiatan kreatif dalam sastera Melayu.

Seseorang memberitahu saya, tidak baik menggunakan ungkapan “lembu kenyang”. Terlalu ofensif. Melembukan manusia adalah terlalu biadab walaupun ungkapan itu biasa digunakan di Kelantan. Bila saya bertanya, apakah yang tidak biadab? Kalau anda menggunakan perkataan kerancuan untuk dijadikan asas penilaian sebuah karya besar, adakah beradab? Itu sudah kurang ajar, katanya sambil tertawa. Saya tidak pergi sejauh itu, kerana “konsep” (?)  “kerancuan bentuk dan makna” amat berguna untuk dijadikan bukti betapa mendalamnya pengaruh pandirisme dalam penilaian dan kritikan sastera Melayu. Dengan menggunakan ungkapan (?) yang kini sudah dipanggil “teori sastera” oleh para penyokong pandirisme, maka kedudukan para sasterawan negara telah dibuktikan, tanpa disedari, adalah golongan yang rancu  dalam sastera. Kamus Dewan memberi makna “rancu”  “tidak teratur, campur aduk, kacau (bahasa).”  Kamus Besar Bahasa Indonesia  memberi makna “rancu”  “tidak teratur, kacau (tentang berfikir, bahasa dan sebagainya);  campur aduk”.  Hassan Noel Ariffin dalam kamusnya, Kamus Besar Bahasa Indonesia (1951) menyatakan, “rancu” (bahasa Melayu Jakarta/Betawi) bermaksud “tidak beratur, tentang sesuatu yang dilakukan; juga: janggal, tentang kalimat.”  Sementara  R. O. Winstedt dalam Kamus Bahasa Melayu (1960) memberi makna rancu, “campur, kacau (bahasa).”  Makna ini telah dipinda dengan memberi makna baru oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad. Menurut beliau, perkataan “kerancuan” itu bermaksud “kepelbagaian makna, makna yang berlapis-lapis” yang secara khusus hanya terdapat dalam novel Naratif Ogonshoto.  Dalam pengertian moden, terutama dalam konteks pascamodernisme, “kerancuan” adalah nihilisme, dengan itu benarlah kesimpulan saya bahawa novel agung ini adalah sebuah novel nihilis, yakni dalam maksud “nihilisme” yang dipakai oleh Nietzsche sebagai falsafah yang terhasil dari slogannya “Tuhan telah mati” (God is dead)  apabila nilai-nilai agama dan moral diketepikan, malah dihapuskan. Inilah inti pati novel Naratif Ogonshoto, oleh itu maksud “kerancuan” dalam pemikiran (?) sarjana kita ini ialah nihilisme yang disebut oleh Nietzsche itu.  Sama ada kita mengambil pengertian Dr. Mohamad Saleeh Rahamad mahupun pengertian daripada beberapa kamus, kerancuan adalah nihilisme. Kesimpulannya, novel terbesar dalam sastera Melayu, Naratif Ogonshoto, adalah sebuah karya yang menolak nilai dan moral keagamaan dan kemanusiaan. Sebenarnya itulah kesimpulan saya apabila saya mengatakan novel ini sebuah karya picisan.  Slogan Nietzsche samalah dengan ungkapan Kassim Ahmad dalam sebuah sajaknya, “Tuhan telah mati”. Adalah cukup ironis apabila Anwar Ridhwan menjadikan slogan itu satu realiti dalam novel agung sepanjang zamannya itu.  Siapa sangka “konsep” kerancuan Dr. Mohamad Saleeh Rahamad sudah menjadi falsafah penulisan dalam sastera Melayu, dengan itu “teori kerancuan sastera” bikinan beliau adalah satu perkembangan yang membanggakan dalam sastera Melayu. Thaniah!

Untuk makluman anda, dalam kritikan sastera, sesiapa juga yang pintar bermain dengan idea berhak membuat kesimpulannya sendiri walaupun mungkin bertentangan dengan hasrat para sarjana yang menyelewengkan makna sesuatu konsep seperti yang berlaku dalam kes “kerancuan sastera” ini. Dalam sastera Barat, kes Harold Bloom sangat terkenal dan diketahui umum, malah oleh para sarjana Malaysia sekalipun. Itulah dunia sastera … Boleh tanya Mana Sikana untuk mendapat penjelasan terperinci. Dia pakar Harold Bloom.

Lembah nihilisme akan kekal dalam sastera Melayu sekiranya pandirisme diteruskan sebagai arus perdana dalam kegiatan sastera.  Lembah nihilisme inilah tempat kumpulan lembu kenyang bermastautin.  Jika anda suka, boleh juga dipanggil lembah kerancuan sastera, tempat lahir karya yang berlapis-lapis maknanya.  Sekiranya anda ingin menulis karya yang berlapis-lapis maknanya, anda perlu berpindah ke lembah nihilisme; ini bererti anda menjadi pengikut kumpulan arus perdana yang menjadikan falsafah pandirisme sebagai panduan dan matlamat mereka.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 10/10/2017.



No comments:

Post a Comment