Pertanyaan
dalam tajuk ini bermaksud untuk menggariskan dengan jelas dan padat cici-ciri
kekuatan karya sastera, terutama yang dihasilkan oleh para sasterawan negara.
Dalam entri yang lepas mengenai Pujangga
Melayu, dijelaskan beberapa ciri kekuatan karya persuratan yang tidak
terdapat dalam karya sastera yang dihasilkan oleh para sasterawan negara,
sehingga dibuat kesimpulan mereka tidak layak diangkat dan dilantik sebagai
sasterawan negara. Yang paling istimewa menurut para sarjana sastera dan
pengkritik sastera, ciri utama karya para sasterawan negara ini ialah sifatnya
yang berunsur penglipur lara. Keistimewaan ini diakui oleh Prof. Solehah Ishak dalam kata-kata beliau, “Anwar is the master pelipur lara (raconteur) who will regale
his readers with such wondrous tales.”
(hal. ix).
Dengan
pengakuan itu, beliau membenarkan kesimpulan saya bahawa para sasterawan negara
adalah penglipur lara, bukan pemikir sastera yang berbobot. Tetapi Prof. Solehah Ishak dan Dr. Mohamad
Saleeh Rahamad mengakui sifat penglipur itulah yang menjadi kekuatan Naratif Ogonshoto. Adakah mereka serius? Saya fikir mereka serius, kerana memang
itulah sifat asasi semua karya para sasterawan negara. Saya melihat ini dalam
konteks Gagasan Persuratan Baru yang melahirkan Pujangga Melayu. Tidak mungkin mana-mana karya para sasterawan
negara ini mencapai taraf Pujangga Melayu
dari perspektif ilmu dan teknik kreatif, seperti yang saya buktikan dalam entri
yang lepas. Saya telah membuktikan kebenaran kesimpulan ini dengan merujuk
cerita pendek awal saya (1957) yang menjadi asas karya kreatif saya dan tidak
berubah hingga sekarang. Kesedaran itu amat awal dan masih kekal hingga
sekarang. Lebih-lebih lagi semua ini terserlah dalam karya saya yang diterbitkan
selama ini. Dengan kenyataan ini, saya
sekali lagi menjemput semua para sarjana yang tidak bersetuju dengan kesimpulan
ini memberi hujah mereka. Jika mereka tidak mahu, atau tidak mampu, maka mereka
ternyata tidak mempunyai kejujuran akademik dan ini sangat merugikan masyarakat
kerana mereka akan terus menerus menipu masyarakat melalui pretensi intelektual
(saya sudah bincang aspek ini lama dulu).
Tugas mereka untuk meyakinkan kita bahawa sastera mempunyai kekuatannya
untuk diteruskan. Tentu saja mereka tidak boleh berdolak-dalik untuk meneruskan
suatu usaha yang sebenarnya sia-sia dan tidak berguna untuk diteruskan.
Sekarang sudah ada alternatif baru yang lebih canggih, maka dengan itu amatlah
wajar jika para sarjana sastera dan pengkritik sastera, bersama-sama para
sasterawan, memberikan hujah mereka yang mantap mengapa mereka mesti meneruskan
kehidupan intelektual mereka yang cetek meraba-raba dan keliru dalam konsep
ilmu.
Bila kita
bercakap tentang alternatif, kita sebenarnya mempunyai pilihan. Dengan itu anda
boleh saja meneruskan apa yang anda buat sekarang, tanpa mempedulikan
perkembangan baru yang lebih mencabar. Saya lihat kemunculan Gagasan Persuratan
Baru adalah suatu cabaran intelektual yang sebelumnya tidak pernah muncul. Saya
sudah sering mengatakan dengan keyakinan yang kuat bahawa Gagasan Persuratan
Baru adalah satu-satunya anugerah intelektual kepada Malaysia untuk dikritik
sehabis kritis, atau diberi sokongan sehabis jujur untuk dijadikan panduan
dalam penulisan kreatif dan akademik. Kalau anda membaca perkembangan
intelektual di Barat, anda akan dapati mereka sangat gigih mengemukakan
pendapat kritis mereka dan bersedia untuk menerima kritikan daripada sesiapa
sekalipun. Kita belum ada kesedaran itu. Ini kerana kelemahan yang nyata dalam
penguasaan ilmu. Sudah berkali-kali saya mengatakan bahawa tulisan para sarjana
kita tentang pemikiran para sasterawan negara amat mengecewakan. Tidak saja
para sasterawan negara ini sudah diterima sebagai penglipur lara moden; malah
para sarjana dan pengkritik sastera juga menjadi penglipur lara dalam dunia
akademik palsu yang gagal menyumbangkan pemikiran yang benar-benar mencabar
dunia akademik kita.
Kesimpulan
ini perlu dicabar oleh para sarjana dan pengkritik sastera untuk membuktikan
tidak benar, malah mungkin mengandungi unsur fitnah yang besar. Tetapi jika
sebaliknya, jika kesimpulan ini memang tepat dan benar, berasaskan penelitian
kritis terhadap sumbangan para sasterawan negara ini, maka apakah sikap dan
pendirian mereka selepas itu? Pada waktu ini cabaran seumpama ini amat ditakuti
oleh para sarjana dan pengkritik sastera; dan di kalangan para sasterawan
negara pula mereka menggeletar ketakutan kerana para sarjana dan pengkritik
yang membela selama ini buntu, mati akal bila berdepan dengan cabaran ini.
Biarlah saya jelaskan mengapa cabaran ini penting dan perlu disambut dengan
tuntas oleh pihak yang berkenaan. Saya
telah membuat kesimpulan bahawa karya terbesar dalam sastera Melayu, Naratif Ogonshoto, adalah sebuah karya
picisan yang memperagakan tindakan jahat golongan Mafia yang menguasai Negara
Ogonshoto (yang hanya ada dalam khayalan Anwar Ridhwan). Yang diberi gelaran Presiden dalam novel ini
adalah seorang ketua Mafia; oleh itu segala kebaikan yang disebut oleh Dr.
Mohamad Saleeh Rahamad dan lain-lain sarjana dalam pembelaan mereka adalah
bertujuan untuk menjadikan idea Mafia yang dibentangkan dalam novel agung ini
sebagai kelainan dan pembaharuan yang unggul yang menyedarkan masyarakat bahawa
kejahatan dan kezaliman adalah penting dalam kepemimpinan sesebuah negara yang
maju, seperti Negara Ogonshoto itu. Itulah model yang perlu diikuti oleh semua
negara dunia, termasuk Malaysia. Inilah yang dimaksudkan oleh Dr. Mohamad
Saleeh Rahamad dalam kata-katanya ketika membuat kesimpulannya, “Naratif Ogonshoto berdiri sebagai sebuah
teks yang lengkap teradun pelbagai unsur daripada pelbagai sumber, dan teks ini
terhasil sebagai karya yang tinggi nilainya ibarat madu yang telah melalui
proses penyaringan daripada sumber yang pelbagai. Naratif Ogonshoto menawarkan satu penyelesaian yang menarik dalam
usaha para seniman menghantar suara radikalnya untuk mengkritik sesuatu
golongan yang berkuasa. Karya ini telah menampilkan keupayaan karya seni untuk
memberikan teguran yang keras tetapi berkias. Dari segi ini, Anwar telah
memanipulasi kaedah kritikan cara Melayu yang banyak ditemukan dalam sastera
rakyat dan sastera sejarah dengan cara yang sangat halus tetapi menikam.”
Ketika
membaca kesimpulan ini, saya yakin Dr. Mohamad Saleeh Rahamad berada dalam
dunia ilusi yang sangat hebat, yang hanya boleh muncul dalam mimpi. Semua
kesimpulan yang diberikan oleh beliau adalah jenis retorik hogwash yang diberi maknanya dengan jelas oleh Cambridge English Dictionary, “nonsense or words that are intended
to deceive.”
Pembacaan
yang kritis terhadap novel agung ini tidak memberikan apa-apa yang positif dari
segi perwatakan, teknik, style, bahasa, dan persoalannya atau temanya. Kesimpulan ini tidak dapat ditolak oleh
mana-mana sarjana sastera, kecuali jika beliau seorang sarjana tiga suku yang
memang berminat kepada kebodohan dan kejahatan yang melampau. Saya tidak pasti
sama ada sarjana jenis ini terdapat di Malaysia; yang saya pasti mereka pada
umumnya memberikan pendapat yang tidak siuman, seperti yang anda dapat lihat
dalam beberapa contoh yang saya pernah kemukakan dalam blog ini. Barangkali yang paling aneh ialah mengapa
sifat tidak siuman itu kelihatan amat jelas ketika para sarjana ini memberi
pujian tinggi kepada novel agung ini, tanpa memberikan sebarang hujah dan
pembuktian yang kukuh.
Peranan
kritikan jenis hogwash ini nampaknya
mendapat sokongan para sarjana, kerana bagi mereka inilah satu-satunya kaedah
yang boleh digunakan untuk mempertahankan kedudukan para sasterawan
negara. Tetapi pembelaan seumpama ini
tidak berfaedah langsung, kerana tidak ada hujah yang konkrit yang boleh diuji tepat atau tidak. Ukuran
yang tepat haruslah berasaskan konsep ilmu, dengan itu kita mahu pembuktian
yang tidak dapat diragui bahawa karya para sasterawan negara ini mempunyai
kualiti itu. Apakah yang menghalang para sarjana dan pengkritik sastera
daripada mengemukakan hujah akademik mereka berasaskan peranan ilmu dalam karya
para sasterawan negara ini. Kita mahu mendengar sendiri pengakuan konkrit
daripada para sarjana dan pengkritik sastera mengenai perkara ini. Jika mereka
tidak mampu melakukannya, maka pilihan terbaik bagi mereka ialah menerima
penilaian berasaskan gagasan Persuratan Baru. Menolak PB tanpa hujah adalah
satu jenayah akademik; oleh itu mereka ini
dituntut menyatakan pendirian mereka tentang peranan ilmu dalam karya
kreatif dengan mengemukakan buktinya daripada karya para sasterawan negara
sendiri.
Jika para
sarjana ini serius dan benar-benar percaya dari segi akademik bahawa “sastera
adalah teras negara bangsa”, mereka perlu tampil memberikan hujah yang konkrit,
yang tidak terdapat dalam buku ITBM Sastera
Teras Negara Bangsa. Yang terdapat
dalam buku itu hanya slogan, bukan penghuraian yang konkrit dan akademik. Setelah dicabar oleh gagasan Persuratan Baru,
kedudukan sastera tidak lagi seperti dahulu, sudah diturunkan darjatnya menjadi
karya kelas dua selepas karya persuratan. Apa akan terjadi kepada para
sasterawan negara yang ternyata hanya berjaya menyerlahkan pandirisme dalam
karya mereka, bukan berasaskan ilmu yang benar. Sekarang mereka perlu
menyatakan dengan tegas bahawa tidak ada konsep ilmu yang benar itu; kerana
yang menjadi keutamaan ialah sensasi dan
khayalan jenis penglipur lara, seperti yang diakui sendiri oleh Prof. Dr.
Solehah Ishak dan Dr. Mohamad Saleeh Rahamad. Pengakuan ini memberi makna
bahawa tiada seorang pun di antara para sasterawan negara ini layak digelar
pemikir; hanya sejenis penglipur lara moden seperti yang ditegaskan oleh Prof.
Dr. Solehah Ishak.
Di manakah kekuatan karya sastera? Mengikut Prof. Solehah Ishak dan Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dan lain-lain sarjana yang memuji tinggi Naratif Ogonshoto, termasuk Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, kekuatan karya agung itu ialah pada sifat penglipur laranya dan sensasi yang berlebihan serta kejahatan manusia yang tidak terbatas, dengan kata-kata yang lebih tegas, kekuatan itu kerana gerakan Mafia telah berjaya diterjemahkan dengan cantik dan berkesan sekali dalam novel agung Naratif Ogonshoto oleh sasterawan negara Dato’ Dr. Anwar Ridhwan. Karya
agung ini, menurut penulisnya, kaya dengan unsur Islam oleh itu sebuah karya
intelektual berasaskan Islam. (Rujuk tesis sarjana Nur Fatiha Fadila Abu
Bakar.) “Teori kerancuan sastera” yang ditelurkan
oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad boleh digunakan untuk mempertahan karya agung
satu-satunya dalam sastera Melayu moden, Naratif
Ogonshoto. Sebagai perbandingan, yang juga satu peringatan
kecil, “kerancuan” dalam makna yang diberikan oleh semua kamus bahasa
Melayu/Indonesia adalah ‘iwajan dalam konteks al-Quran (Surah al-Kahfi, ayat
1). Tetapi kerana para sarjana sastera,
pengkritik sastera, dan para sasterawan negara sendiri telah menolak konsep
ilmu yang benar dan juga menolak al-Quran sebagai sumber ilmu, bagi mereka
tidak ada percanggahan. Sastera adalah sastera, bukan sebuah karya teologi,
tegas mereka dengan yakin. Di situlah kekuatan sastera Melayu moden.
Mohd. Affandi
Hassan,
Petaling Jaya,
7/11/2017.
No comments:
Post a Comment