Walaupun kini sudah terdengar istilah yang seolah-olah
mempersoalkan pengaruh Barat dalam
pemikiran sarjana Melayu dalam ungkapan “minda tertutup”, namun penggunaan
istilah “minda” itu sendiri adalah bukti dan contoh betapa kuatnya belitan
pengaruh Barat dalam pemikiran Melayu.
Kalau sudah begitu, bagaimana anda boleh bercakap tentang “minda
tertutup” sebagai satu kritikan terhadap pengaruh Barat dalam membina dan membelenggu
pemikiran sarjana Melayu? Inilah satu
contoh pandirisme yang selalu saya bicarakan, yang tentu saja tidak disukai
oleh para sasterawan, sarjana dan lain-lain.
Kata mereka, semua ini terjadi kerana salah faham tentang peranan
pengaruh Barat dalam pembinaan sastera Melayu moden. Menurut mereka, peranan
teori sastera Barat sangat besar dalam perkembangan sastera dan kritikan
sastera Melayu, oleh itu tidak wajar dikritik atau disangsikan seolah-oleh
hanya keburukan belaka yang terjadi, padahal tanpa teori sastera Barat dan
tanpa pengaruh sastera Barat, tidak mungkin lahir novel-novel yang ditulis oleh
para sasterawan negara sendiri. Bagi mereka, tidak mungkin wujud para
sasterawan negara tanpa pengaruh Barat. Malah,
tegas mereka, Panel Anugerah Sastrera Negara sendiri telah menerima dengan baik
pengaruh itu dalam semua laporan mereka, oleh itu tidak wajar dicabar kerana
dari segi kenyataannya, secara empiris, sastera dan kritikan sastera Melayu
memang lahir daripada pengarauh teori dan karya sastera Barat.
Para sasterawan negara dan anggota Panel Anugerah
Sastera Negara sendiri tidak ragu-ragu menerima pegaruh Barat itu sebagai sah,
dan amat diperlukan jika sastera Melayu moden ingin maju dan akhirnya akan
mendapat perhatian antarabangsa, yang dari situ akan memberi peluang kepada
para sasterawan Malaysia dipertimbang untuk dianugerah Hadiah Nobel Sastera.
Tidakkah mendapat Hadiah Nobel itu satu projek besar sastera Melayu moden? Maka apabila Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji
Salleh dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 mencadangkan supaya
sasterawan Malaysia meniru Salman Rushdie, maka yang terbayang dalam fikiran beliau ketika itu
ialah betapa gentingnya kedudukan sasterawan Malaysia sekarang yang terumbang
ambing dalam konflik nilai dan dalam kefahanan yang betul tentang the nature of literature, yakni modern literature. Ketika beliau mencadangkan perkara ini,
beliau mungkin sudah lupa kritikan beliau dalam tahun 2005 yang menyatakan
dengan tegas betapa silapnya sasterawan dan sarjana Malaysia yang menjadikan
teori dan pendekatan sastera Barat dalam membuat penilaian terhadap karya
Melayu. Dalam tafsiran saya, tidak ada kontradiksi yang serius dalam dua
pandangan yang berbeza ini; sebaliknya kekeliruan begini tidak mungkin terjadi
jika sekiranya terdapat kefahaman yang mendalam tentang teori sastera Barat dan
tamadun Barat; dan pada waktu yang sama adanya sikap terbuka kepada tamadun
Islam dan pengaruhnya dalam pembinaan tamadun dunia. Kerana kekurangan ini,
maka kita boleh membuat kesimpulan bahawa inilah kesan recipe
knowledge yang tahap pengetahuannya
berlegar di sekitar sekumpulan maklumat yang terbatas. Kebenaran kesimpulan ini
terbayang jelas dalam tulisan mereka dan dalam penilaian mereka, terutama
sekali yang mereka hasilkan untuk memperkatakan “pemikiran” para sasterawan
negara. Kepentingan recipe knowledge
ini telah diterima oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka,
oleh itu telah dikanunkan dalam sastera Melayu moden. Dengan itu tidak timbul
lagi persoalan tentang pengaruh teori sastera Barat dalam kritikan sastera Melayu.
Namun demikian, peranan sastera Barat masih menjadi
persoalan besar yang perlu diselesaikan apabila ditinjau daripada perspektif
peranan ilmu yang benar dan kedudukan ilmu dalam sastera Melayu. Bagi para sarjana dan para sasterawan
sendiri, perkara ini bagi mereka bukan persoalan, oleh itu diremehkan begitu
saja. Dengan sikap negatif ini, mereka cuba membawa perubahan dalam sastera
Melayu moden, tetapi mereka tidak jelas apakah maksud perubahan itu? Bagi
mereka, berubah hanya berpidah tempat, atau mencuba apa yang mereka namakan
tema baru dalam penulisan kreatif, atau membawa masuk teori baru (yang
sebetulnya tidak baru), atau teknik baru (juga bukan baru, jika contoh yang
mereka berikan seperti realisme magis, stream
of consciousness). Perlukah kita kepada pembaharuan? Pembaharuan yang
bagaimana? Ini semua persoalan yang tidak dibicarakan walaupun sangat penting
dalam konteks perkembangan ilmu atau dalam konteks budaya ilmu yang ingin kita
bina. Kedudukan ilmu dalam karya sastera
itu sendiri tidak jelas, dengan itu maklumat yang dipindahkan dari buku teks
atau buku-buku bacaan yang dijadikan sebahagian daripada karya kreatif tadi
ditafsirkan sebagai ilmu, yang memberi makna bahawa ilmu dan maklumat adalah
sama dari segi makna dan statusnya. Inilah punca kekeliruan yang dijadikan
perdebatan yang sia-sia; dan yang lebih mengusutkan perdebatan sia-sia ini
dikatakan perdebatan tentang ilmu.
Nampaknya di kalangan sasterawan sudah ada sejenis perlumbaan untuk
masing-masing mendakwa karyanya berunsur ilmu kerana di dalamnya disebut
teori-teori tertentu atau faham politik tertentu. Dari segi itu, sudah ada keinginan untuk
dikaitkan dengan ilmu, yang dikira akan memberi prestij kepada karya
mereka. Perbuatan ini sebenarnya
merendahkan darjat ilmu dan tidak sekali-sekali menaikkan prestij novel yang
dikatakan berunsur ilmu itu. Di sinilah
pentingnya konsep ilmu itu dijelaskan.
Salah satu sifat ilmu yang utama, seperti yang
dijelaskan oleh Imam Ghazali, ialah kesan ilmu itu terhadap keyakinan manusia
kepada kewujudan dan keesaan Allah swt. Tingkat itu tidak akan sampai sekiranya
sumber ilmu itu sendiri tidak mengakui adanya Allah swt, dengan itu menolak
bulat-bulat peranan wahyu dalam kehidupan manusia. Salah faham yang paling
besar dalam perkara ini ialah apabila orang Islam sendiri berkata Islam hanya
untuk orang Islam, sedangkan sastera untuk semua manusia, oleh itu universal.
Berasaskan premis yang salah ini, maka ada di antara sarjana Melayu yang
beragama Islam sendiri yang berpendapat demikian, oleh itu mereka membuat kesimpulan
jika kita mahu bersastera, yang pertama
perlu ditolak ialah konsep ilmu seperti yang difahamkan dalam Islam. Mereka
menyamakan kebenaran dengan kesejagatan karya sastera sebagai ciptaan kreatif
manusia. Dengan sikap ini, bagi mereka tidak wujud kebenaran, apatah lagi
keyakinan seperti yang dihuraikaqn oleh Imam
Ghazali. Kesimpulan mereka amat aneh dan boleh dikatakan tidak siuman, kerana tanpa mereka sedari mereka telah menolak adanya iman dalam kehidupan manusia dan betapa pengaruh iman itu dalam mencorak kehidupan manusia beriman. Inilah asas mereka untuk menolak gagasan Persuratan Baru misalnya. Apabila kesimpulan ini dihadapkan kepada mereka, maka mereka menafikan mereka menolak iman dan konsep ilmu yang benar; mereka hanya tidak bersetuju dengan gagasan Persuratan Baru kerana tidak menepati dengan ciri-ciri sastera seperti yang difahamkan seluruh dunia, yang universal sifatnya. Itulah yang membuat ada di antara mereka mencadangkan supaya para sasterawan Melayu meniru, atau belajar daripada Salman Rushdie yang tidak saja menolak wahyu tetapi juga menghina para nabi seperti yang diperlihatkannya dalam novelnya The Satanic Verses. Seterusnyha mereka akan mempertahankan Salman Rushdie dengan berkata novel itu tetap novel yang baik dan tidak kena mengena dengan penghinaan terhadap keluarga Rasulullah SAW!. Tentulah amat aneh apabila dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 nama Salman Rushdie naik dengan megah dalam perbincangan setelah diajukan oleh seoranag sasterawan negara. Kini anda faham mengapa saya menolak kewujudan sasterawan negara sejak 1981 lagi, kerana saya sudah dapat melihat dengan jelas hal seperti ini akan terjadi akibat pengaruh teori dan nilai sastera Barat yang amat medalam di kalangan para sasterawan. Penjelasan lebih terperinci telah saya berikan seadanya dalam “Keunggulan yang Cacat”. Lihat di sana. Contoh ini menjadi bukti yang jelas betapa teori dan pendekatan Barat telah gagal menilai dengan tepat sebuah karya yang sebenarnya menghina nilai-nilai kita sendiri yang menjadi pegangan kita. Saya tidak tahu sama ada terdapat bantahan atau tidak dalam Sidang Kemuncak itu apabila this kind of bullshit diketengahkan oleh sasterawan negara ini. Adakah semuanya menikus?
Ghazali. Kesimpulan mereka amat aneh dan boleh dikatakan tidak siuman, kerana tanpa mereka sedari mereka telah menolak adanya iman dalam kehidupan manusia dan betapa pengaruh iman itu dalam mencorak kehidupan manusia beriman. Inilah asas mereka untuk menolak gagasan Persuratan Baru misalnya. Apabila kesimpulan ini dihadapkan kepada mereka, maka mereka menafikan mereka menolak iman dan konsep ilmu yang benar; mereka hanya tidak bersetuju dengan gagasan Persuratan Baru kerana tidak menepati dengan ciri-ciri sastera seperti yang difahamkan seluruh dunia, yang universal sifatnya. Itulah yang membuat ada di antara mereka mencadangkan supaya para sasterawan Melayu meniru, atau belajar daripada Salman Rushdie yang tidak saja menolak wahyu tetapi juga menghina para nabi seperti yang diperlihatkannya dalam novelnya The Satanic Verses. Seterusnyha mereka akan mempertahankan Salman Rushdie dengan berkata novel itu tetap novel yang baik dan tidak kena mengena dengan penghinaan terhadap keluarga Rasulullah SAW!. Tentulah amat aneh apabila dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 nama Salman Rushdie naik dengan megah dalam perbincangan setelah diajukan oleh seoranag sasterawan negara. Kini anda faham mengapa saya menolak kewujudan sasterawan negara sejak 1981 lagi, kerana saya sudah dapat melihat dengan jelas hal seperti ini akan terjadi akibat pengaruh teori dan nilai sastera Barat yang amat medalam di kalangan para sasterawan. Penjelasan lebih terperinci telah saya berikan seadanya dalam “Keunggulan yang Cacat”. Lihat di sana. Contoh ini menjadi bukti yang jelas betapa teori dan pendekatan Barat telah gagal menilai dengan tepat sebuah karya yang sebenarnya menghina nilai-nilai kita sendiri yang menjadi pegangan kita. Saya tidak tahu sama ada terdapat bantahan atau tidak dalam Sidang Kemuncak itu apabila this kind of bullshit diketengahkan oleh sasterawan negara ini. Adakah semuanya menikus?
Kehadiran teori dan pendekatan kritikan sastera Barat
dalam sastera Melayu moden akan terus menerus menjadi persoalan dan masalah
besar jika tidak ditangani dengan cermat dengan menjadikan konsep ilmu yang
benar sebagai asas penilaian sejauh mana teori dan pendekatan itu boleh dipakai
dan setakat mana boleh dipercayai. Kesedaran ini sangat penting, jika kita
terima kesimpulan Imam Ghazali tentang makna dan maksud ilmu dalam kehidupan
manusia beriman, iaitu ilmu yang benar itu seharusnya memberi kita keyakinan
yang penuh tentang kewujudan Allah SWT yang menjadi sumber kehidupan dan sumber
ilmu yang mutlak. Sumber-sumber lain
dalam Islam ditentukan kedudukannya dari perspektif al-Quran. Membaca, apatah lagi menggunakan teori Barat
tanpa kesedaran ini, akan menjauhkan kita daripada hakikat kejadian insan,
dengan itu orang dengan mudah akan hanyut dan sesat dalam belantara “ilmu” dari
Barat. Jurang paling mudah membuat seseorang terjatuh ke dalam gaung kekeliruan
ialah konsep universalisme, yang menjadi kegemaran para sarjana dan sasterawan
Malaysia (lihat di atas tentang aspek ini). Jika anda fikirkan dengan mendalam,
konsep ini dalam pengertiannya dalam budaya Barat hanya sejenis bullshit, yang amat mengelirukan. Mendakwa
bahawa karya sastera harus mencerminkan nilai-nilai kemanusiaan yang universal
itu betul; tetapi tidak dalam konteks universalisme. Saya ingin memberi satu
contoh bagaimana hal ini difahami di Barat.
Dalam bukunya, The
Significance of Theory oleh Terry Eagleton, terdapat interview beliau, “Criticism, Ideology and Fiction.”
Inilah kesimpulan beliau yang bagi saya cukup menarik:
“I am horrified by the dearth of ideas in contemporary
English fiction, which I think has its roots in a certain ingrown English
empiricism and commonsensicality, and I
think that if there is to be a viable
fiction of the left, as well as a theory, then it has to find ways of bringing creative and intellectual discourses
together.” (hal. 89). (huruf condong
ditambah).
Ini pula komen saya selepas membacanya: “Baca
interview ini pada 13 Julai 2009. Bagus juga “conclusion” di atas, sokong yang
aku buat melalui Gagasan Persuratan Baru!!.” Jadi, great
ideas sudah pun wujud di Malaysia, yang menyatukan yang kreatif dan yang bersifat
intelektual dalam Persuratan Baru.
Sebenarnya kita boleh mendapat kebijaksanaan dan
manfaat dari mana saja, daripada seorang Marxist atau sesiapa juga sarjana
Barat boleh memberi manfaat jika kita membacanya dalam konteks ilmu yang benar.
Saya yang sudah membaca begitu banyak buku dan tulisan yang ditulis oleh para
sarjana kita dan juga sasterawan, tidak pernah bertemu dengan pendapat sebernas
yang diberikan oleh Terry Eagleton tentang “to find ways of bringing creative
and intellectual discourses together,”
kerana kita sebenarnya tidak berfikir dengan serius, tetapi terlalu
cepat untuk meniru dan menggunakan sesuatu yang belum tentu memberi manfaat
kepada kita dan bangsa kita.
Inilah peringatan Prof. Fazlur Rahman yang perlu
difikirkan dengan mendalam:
“Given the depth of human
self-deception, how important it is that man be ‘awakened’ to his real nature,
to be responsible before God, to think thoughts and do deeds that would be
consequential, for upon this depends the
whole destiny of man and of God’s purposes for man.” (hal. 33, Major Themes of the Quran).
Sangat mudah ...!
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 3 Mac 2015.
No comments:
Post a Comment