Jika anda membaca entri bertajuk “Keunggulan
yang Cacat”, anda akan melihat bagaimana membaca dengan kreatif dan kritis itu
telah memberi kesimpulan yang amat berbeza dengan bacaan biasa yang dilakukan
oleh Panel Anugerah Sastera Negara dan para sarjana yang membicarakan karya
para sasterawan negara. Idea
membaca dengan kreatif dan kritis itu patut dipopularkan, kerana sangka saya
selama ini mereka membaca dengan kreatif dan kritis. Rupanya tidak. Kalau
mereka membaca dengan kreatif dan kritis, saya yakin mereka akan berubah dan
akan lebih cerdik serta berhati-hati bila menganalisis dan menilai karya
kreatif dan karya akademik. Membaca dalam mod bacaan intelektual atau dalam mod
bacaan cerita memberi kesan yang berbeza. Membaca dengan kreatif dan kritis
akan menjadikan sarjana dan sasterawan kita berfikir. Tidakkah ini bagus untuk
mereka?
Dalam sastera Barat, dalam bidang kritikan dan
akademik, anda akan melihat bagaimana kesan membaca dengan kreatif dan kritis
ini dalam perkembangan kritikan Barat. Menurut rumusan Terry Eagleton, kritikan
Barat mengalami tiga jalur asas: pada permulaannya memberi fokus kepada
pengarang; kemudian beralih kepada karya itu sendiri yang autonomous; dan
akhirnya memberi fokus kepada pembaca.
Buku-buku kritikan Eagleton wajar dibaca dengan kreatif dan kritis,
seperti yang beliau sendiri lakukan ketika membicarakan teori-teori sastera
Barat dan tokoh-tokohnya. Ini boleh kita
lihat dalam bukunya, Literary Theory: An
Introduction. Andainya para sarjana dan sasterawan kita membaca dengan
kreatif dan kritis, tidaklah kita
menjadi seteruk sekarang, menghamburkan segala aspek pandirisme untuk
diperagakan sebagai karya kreatif atau hasil penyelidikan akademik. Oleh sebab
pandirisme ini sangat penting dalam perkembangan akademik Malaysia, maka anda
akan diberi peluang untuk melihat perkembangan pandirisme ini dalam tulisan
saya yang berjudul, “Pandirisme dalam komuniti dunia” yang akan disiarkan dalam
blog ini tak lama lagi. Anda perlu
membacanya dengan kreatif dan kritis untuk mendapat manfaat daripada analisis
itu.
Setiap bulan sejak beberapa tahun ini kita
diberi hidangan yang kaya dengan unsur pandirisme yang ditulis oleh para
sasterawan negara dalam kolum masing-masing, sehingga bolehlah kita membuat
kesimpulan bahawa Dewan Sastera yang
begitu ghairah menyiarkan tulisan itu kini sudah menjadi pendukung pandirisme
yang tegar dalam kritikan sastera Melayu. Tulisan-tulisan yang kualitinya hanya
ocehan (idle talk) dalam bentuk bullshit yang disalut dengan pretensi
intelektual yang palsu, pada umumnya bersikap angkuh kepada pembaca yang mereka
anggap masih bodoh dan tidak boleh membuat pertimbangan sendiri secara kreatif
dan kritis. Anda bacalah tulisan terbaru mereka dalam dua bulan ini jika
anda meragui kesimpulan saya. Barangkali
bagi yang membaca tulisan yang bertajuk,
“Mimpi sastera di atas bumbung kilang yang berkarat” (dalam kumpulan
kertas kerja Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014, Sastera Teras Negara Bangsa), akan berasa hairan bagaimana seorang
sasterawan negara boleh berada di atas bumbung untuk berfikir sambil bermimpi?. Dalam mimpi itulah digesa untuk menjadikan
Salman Rushdie sebagai contoh untuk menghasilkan karya yang “gemerlapan” ... Pelikkah
jika ada yang menyokong “nasihat” ini dengan hardik yang keras, “Apa
salahnya?” Kerana khalayak sastera di
Malaysia berdiam diri, atau memang tidak dilayan untuk mengemukakan bantahan,
maka kumpulan Mutual Admiration Club ini seolah-olah digalakkan untuk melontarkan
idle talk mereka sebagai bullshit yang penuh pretensi
intelektual.
Jelas bahawa tidak saja pandirisme diberi galakan
dan sokongan, malah terdapat sikap toleransi yang berlebihan untuk memberi
laluan mudah kepada para sasterawan negara ini menyerlahkan kegemerlapan
retorik teh tarik mereka di dalam kolum bulanan mereka. Mungkin inilah yang
diaksudkan dengan hegemoni oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dalam tulisannya
yang dimuat dalam Sastera Teras Negara
Bangsa. Kata beliau dengan yakin, di
bawah tajuk kecil “sastera sebagai tenaga hegemoni”, hal. 21: “Tenaga hegemoni
yang dimiliki oleh kesusasteraan melampaui kuasa kententeraan yang keras atau
undang-undang yang rigid (huruf condong asal) kerana kesusasteraan
beroperasi secara halus, menjinakkan pemikiran dan perlakuan yang liar atau pun
mengabsahkan konsepsi yang wujud dalam minda setiap anggota masyarakat.
Keberdayaan kesuasasteraan sebagai tenaga hegemoni berkait erat dengan sifatnya
yang diskursif. Bahasa sebagai alat
penjanaan idea dalam karya sastera tidak bersifat neutral , sebaliknyha
mempunya upaya dan ideologi tertentu. Atau dalam erti kata lain, karya sastera
adalah wacana, discourse, yang
memiliki ideologi tersirat.”
Suara dan nada Marxisme sangat jelas,
menunjukkan betapa kuatnya cengkaman
hegemoni Marxisme dalam kritikan sastera Melayu. Jika anda masih ingat
pendapat Terry Eagleton dalam entri bertarikh 3 Mac 2015, tentang pemikiran
dalam novel Inggeris terbaru, anda akan mempersoalkan kesimpulan Dr. Mohamad
Saleeh Rahamad tentang “ilmu” (maksud beliau, pemikiran) dalam novel. Sila
rujuk pendapat Terry Eagleton dalam entri itu.
Tetapi andainya anda membaca kutipan ini dengan
kreatif dan kritis, dengan menggantikan “kesusasteraan” kepada “pandirisme”,
anda akan dapati cengkaman hegemoni pandirisme itu suatu kenyataan (reality) yang amat jelas dalam cara
berfikir dan bekerja para sarjana sastera.
Adakah ini bererti kesusasteraan yang difahami di Malaysia sama dengan
pandirisme? Sekiranya anda bahaskan soalan ini dengan kreatif dan kritis, anda
akan terkejut dan mungkin akan terpelanting ke atas bumbung kilang besi
berkarat dan tak boleh turun kecuali dengan pertolongan Bomba! Itulah makna
hegemoni daripada perspektif pandirisme. Tetapi pegaruh hegemoni yang kuat yang
benar-benar membelit seluruh anggota
sarjana dan sasterawan ialah feudalisme intelektual yang diwarisi dari pengaruh
Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah. Bagaimana hal ini
terjadi? Jika anda masih ingat kritikan saya terhadap kedudukan dua hikayat ini
dalam “minda” (sekarang saya terpaksa menggunakan istilah ini khusus untuk
memerihalkan penjanaan intelektual mereka) para sasterawan dan sarjana ini,
anda akan mula faham mengapa mereka
tidak boleh menerima perbezaan pendapat secara terbuka, kerana cengkaman
feudalisme intelektual ini membuat mereka berasa selesa kerana dengan kuasa
hegemoni yang mereka dapat melalui feudalisme intelektual ini memberi mereka
keuntungan dari segi mental dan dari segi material. Inilah sikap yang
kemudiannya membentuk Mutual Admiration Club apabila sekumpulan daripada mereka
diberi gelaran sasterawan negara dan ini mereka jadikan benteng untuk tidak
boleh dipersoalkan lagi segala tindakan dan tingkah laku mereka. Kedudukan ini memberi
mereka peluang dan ruang untuk menyebarkan pengaruh palsu mereka yang mereka
bina dengan gigih melalui retorik teh tarik yang disokong dengan kuat
menggunakan retorik peragaan yang penuh dengan pretensi intelektual itu. Kini
para sasterawan negara ini meletakkan diri mereka sebagai golongan feudal
intelektual yang tidak boleh dikritik, kerana ada di antara anggota panel
Anugerah Sastera Negara yang pernah menegaskan mereka ini tidak boleh dinilai
dengan menggunakan gagasan Persuratan Baru, kerana ini akan memungkinkan mereka
dicampak ke dalam tong sampah!. (Sangat penting jika kita mendapat penafian
atau pengakuan tentang perkara ini supaya kita dapat mengetahui dengan jelas
kedudukan ilmu yang benar dan khususnya tentang gagasan Persuratan Baru di kalangan anggota
panel Anugerah Sastera Negara.) Kita akan dapati mereka (para sasterawan
negara) tidak layak diberi kedudukan yang lebih mulia dan lebih tinggi daripada
para ulama dan cendekiawan dalam kebudayaan Melayu. Anggapan ini memang benar,
dan telah diberi bukti, secara tidak langsung melalui analisis Nur Fatiha
Fadila dalam tesis sarjananya, yang membicarakan aspek intelektualisme Anwar
Ridhwan dalam novel-novelnya. (Lihat komen saya di akhir tulisan ini). Hujah paling kuat pernah diberikan oleh Prof.
Ungku Maimunah dalam satu makalah yang membicarakan novel Harga Sebuah Maruah. Makalah
ini merupakan antara contoh terbaik bagaimana membaca dengan kreatif dan kritis. Di sini anda lihat mod bacaan intelektual dan
mod bacaan cerita tercantum dalam teknik membaca dengan kreatif dan kritis.
(Untuk rujukan, sila lihat entri bertarikh 12 Mei 2012, “Kecelaruan Kognitif
dan Kehilangan Hujah ...”). Demikian
juga tulisan beliau untuk Kuliah MASTERA yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan
Pustaka, Dinamika Pemikiran Sastera Melayu, terutama sekali ketika beliau
menghuraikan makna realisme seperti yang difahami oleh para sarjana dan
sasterawan Malaysia. Analisis beliau terhadap novel Salam Maria (lihat dalam Gagasan
Persuratan Baru, edisi kedua) sudah menjadi contoh klasik dalam analisis
novel yang didekati dengan pembacaan yang kreatif dan kritis. Dengan
contoh-contoh ini, anda kini, saya harap, boleh faham apa maksudnya membaca
dengan kreatif dan kritis. Hasil bacaan lurus, dengan tumpuan kepada cerita,
yang kini menjadi satu-satunya cara bacaan oleh para sarjana dan sasterawan,
ternyata gagal menghasilkan penilaian yang tepat. Ini telah dibuktikan dengan
konkrit dalam tesis sarjana Nur Fatiha Fadila, “Intelektualisme dalam Lima
Novel Anwar Ridhwan dari Sudut Persuratan Baru” (UPM 2014). Saya tidak
ragu-ragu menyatakan bahawa analisis dan penilaian beliau akan menjadi standard
dalam cara membaca dan menilai novel-novel Melayu (dan lain-lain novel) serta
karya kreatif secara umum; malah boleh juga digunakan untuk menilai karya
akademik. Jika kita membandingkan tesis sarjana ini dengan tesis Ph.D. Dr.
Mawar Shafie dan Dr. Tengku Intan Marlina yang juga membicarakan novel-novel Anwar
Ridhwan, dari segi kualiti analisis dan penilaian, kita dapat melihat dengan
jelas kekuatan analisis Nur Fatiha Fadila dan kemampuannya membuat penilaian
yang sukar disangkal. Kini anda berpeluang
untuk melihat keterampilan seorang sarjana yang menggunakan kaedah Persuratan Baru
dengan para sarjana yang mengenepikan konsep ilmu yang benar dan memilih untuk menggunakan
recipe knowledge dalam analisis mereka.
Pembaca yang kreatif dan kritis akan dapat melihat dengan jelas kualiti akademik
para pengguna recipe knowledge ini.
Semua ini menunjukkan betapa pentingnya
pembacaan yang kreatif dan kritis menjadi amalan para sarjana, jika mereka mahu
meningkatkan kualiti akademik mereka dalam analisis dan membuat penilaian
terhadap karya kreatif dan karya akademik.
Nota hujung.
Disalin rujukan yang relevan daripada makalah
Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir tentang novel Harga Sebuah Maruah.
“Antara beberapa penilaian berasaskan
pandirisme yang dicatat oleh Prof. Ungku Maimunah dalam makalahnya, yang paling
cantik ialah huraian beliau mengenai ukuran yang ditetapkan yang dilanggar
sepenuhnya dalam penilaian karya. Inilah ukuran atau kriteria yang ditetapkan
oleh urus setia sayembara: "Pada peringkat akhir, panel telah
meneliti manuskrip berdasarkan tiga kriteria iaitu adanya pemikiran, etika dan
visi hidup positif dalam persoalan, penampilan perwatakan positif serta
dinamik, dan kemampuan pengarang menggunakan teknik penulisan baharu yang
berdaya kreatif dengan gaya dan kebahasaaan yang menarik". Dan ini pula ulasan Prof. Ungku Maimunah
dalam analisisnya: "Analisis Harga Sebuah Maruah jelas
menunjukkan teknik penulisannya jauh daripada baharu, malah memperlihatkan
pembikinan cerita yang konvensional, yang sangat lumrah kelihatan dalam
aktiviti penghasilan novel, dan dalam konteks sekarang, dianggap lusuh, mundur
dan ketinggalan zaman. Ini bererti kriteria teknik penulisan baharu jelas
tidak dipenuhi oleh Harga Sebuah Maruah. Ini sekali gus
mempertikaikan penilaian yang dibuat dan pengiktirafan yang diberikan
itu. Berdepan dengan analisis ini, adalah sukar untuk mengatakan Harga
Sebuah Maruah telah memenuhi kriteria "menggunakan teknik penulisan
baharu yang berdaya kreatif." Dalam konteks ini, kemenangan Harga
Sebuah Maruah tidak dapat tiada perlu dibaca sebagai kegagalan Laporan
mengaplikasikan kriteria yang ia sendiri gariskan".
Kemudian Prof. Ungku
Maimunah mengajukan satu soalan yang sangat penting: "Mengapakah
[kegagalan] ini terjadi? Adalah sukar untuk mengatakan para pengadil
tidak arif tentang konsep-konsep sastera, yang dalam konteks plot dan formula
di atas itu [beliau merujuk formula E. M. Forster yang terkenal itu], merupakan
antara konsep sastera yang paling asas sekali. Sudah barang tentu
sayembara seistimewa Sayembara Mengarang Sempena Jubli Emas DBP menghimpunkan
sebagai pengadilnya sarjana atau pakar sastera yang terkemuka, yang tentu
sekali tidak mungkin keliru atau mudah dikelirukan oleh pengertian plot dan
formula yang sangat asas itu. Atau, adakah kriteria yang digariskan itu lebih
merupakan melepaskan batuk di tangga, sebagai memenuhi formaliti yang perlu ada,
tetapi tidak mengikat, malah boleh diabaikan. Apa pun jua penjelasannya,
analisis menunjukkan dengan jelas kriteria "teknik penceritaan yang
baharu" tidak diaplikasikan oleh para penilai, seperti juga Harga
Sebuah Maruah tidak memenuhi kriteria berkenaan. Ini sekali gus bererti
mempertikaikan penilaian yang dibuat dan pengiktirafan yang diberikan itu
bukanlah sesuatu yang tidak wajar, malah ia sesungguhnya perlu diusahakan demi
memastikan integriti penilaian itu sendiri, di samping menjaga mutu karya yang
diiktiraf." Jika kita melihat "kelemahan" ini dalam konteks pandirisme,
maka apa yang terjadi bukanlah sesuatu yang memalukan, atau yang perlu
menimbulkan rasa susah hati para penilai dan orang yang dinilai. Memang
itulah yang terjadi dan pasti akan terjadi dalam konteks budaya pandirisme itu.
Seperti juga Pak Pandir terselamat kerana memilih padi hampa dan memikulnya
menyeberang anak sungai, maka demikianlah juga para anggota panel telah berjaya
melaksanakan tugas mereka dengan berjaya, sama ada mereka memilih karya yang
tidak bermutu atau menulis laporan yang juga tidak bermutu. Huraian
kritis yang diberikan oleh Prof. Ungku Maimunah adalah tepat sekali dengan
standard yang terpakai dalam kritikan arus perdana yang berlaku sekarang.
Inilah yang saya maksudkan dengan celebrating pandirisme.”
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 6 Mac 2015.
Assalamualaikum Tuan,
ReplyDeletesaya mengikuti tulisan-tulisan tuan di blog ini. Terima kasih kerana mengenalkan saya kepada karya-karya ilmiah bukan sahaja ilmuan tempatan, tetapi luar negara seperti Terry Eagleton.
Insya-Allah saya akan mencari dan membaca karya beliau.
Saya juga sedang mengusahakan kajian peringkat sarjana, bukan bidang sastera, tetapi menggunakan novel-novel tempatan sebagai bahan kajian. Boleh saya dapatkan emel tuan untuk saya bertanya beberapa perkara?
Terima kasih.
Assalamualaikum wr.wb,
ReplyDeletesaya IBU ZALMA ingin mengucapkan banyak terimah kasih kepada AKI KOMO atas bantuan AKI.
kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan AKI KOMO pula yang telah memberikan
angka ritual kepada saya yaitu 4 angka dan alhamdulillah itu benar2 terbukti tembus. sekali lagi makasih ya AKI karna
waktu itu saya cuma bermodalkan uang pemasangan 500 ribu dan akhirnya saya menang. Berkat angka GAIB hasil ritual AKI KOMO
saya sudah bisa buka usaha kecil_cecilan yaitu BENKEL MOTOR/MOBIL dan TOKO SEMBAKO kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari
sebelumnya,bagi anda yg ingin seperti saya bisa merubah hidup anda selama ini jadi lebih baik melalui jalan TOGEL silahkan HUB/SMS AKI KOMO di nomor(((085">319">483">234)))
Anda akan mendapatkan Ramalan angka “super jitu” apabila anda sudah terlebih dahulu : mengirimkan SMS Nama,alamat,pekerjaan,no HP yang bisa dihubungi, serta sudah mengirim mahar untuk pembelian alat ritual sesuai kesepakatan.
Adapun Sedikit Pengganti Biaya Ritual Untuk Mendapatkan Angka Ghoib Dari AKI Yang Anda Harus Kirim Terlebih Dahulu..
Pembayaran biaya ritual untuk mendapatkan angka ramalan bisa di tanyakan langsung Dengan AKI KOMO Untuk Konsultasi lebih lanjut.
http://livesporttoto-damacai.blogspot.com
Ramalan AKI memang memiliki ramalan GAIB” yang dijamin 100% tembus atau silahkan anda buktikan sendiri...!!!
..(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..
«´ 085_319_483_234 ¨`»
..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..