Tuesday, April 23, 2013

PANDIRISME MENCETUS KEGHAIRAHAN RETORIK PERAGAAN DALAM KRITIKAN SASTERA



Berapa orangkah di antara sasterawan negara yang boleh dianggap mediocre? Adakah kesemuanya? Walaupun soalan yang dikemukakan kepada saya ini agak nakal dan terlalu tajam sindirannya, namun saya kira terselit satu hasrat murni untuk diberi keyakinan bahawa para sasterawan negara kita memang benar-benar terpilih daripada para sasterawan yang betul-betul layak diberi gelaran itu. Persoalan ini timbul kerana sejak awal lagi sudah timbul sejenis kronisme sesama sasterawan dan sarjana untuk memilih sesama mereka menduduki takhta sasterawan negara itu. Saya sudah pun dimaklumkan oleh A. Samad Said sendiri, dalam tahun 1985, bahawa dia menerima anugerah itu, walaupun pada mulanya (dia telah dicadangkan lebih awal) dia menolak. Saya harap A. Samad Said sudi menafikan atau mengiakan maklumat yang saya dengar sendiri dari mulut beliau itu. Tidak mengapa jika beliau menafikannya, kerana saya sendiri tidak akan mereka-reka cerita jika saya tidak diberitahu; lainlah halnya jika saya dengar. Saya tak mungkin menuduhnya dengan apa-apa tuduhan palsu dan jahat, kerana saya sendiri sudah dimaklumkan oleh beliau bahawa beliau tidak mahu masuk neraka hanya kerana menggunakan teknik realisme magis dalam novelnya; jadi saya yakin akan kejujurannya. Saya sebut lagi peristiwa ini kerana saya ingin menekankan betapa pentingnya sokongan kawan-kawan dalam kehidupan manusia, walaupun ada orang jahat mengatakan itulah bentuk kronisme yang terkutuk itu. A. Samad Ismail menggelarkan fenomena ini sebagai MAFIA sastera, kerana menurut pemerhatiannya memang terdapat golongan MAFIA sastera dalam sastera Melayu. (Lihat surat penuh beliau mengenai perkara ini yang dikirim kepada Leo AWS dalam bukunya, Langit Dusunku, 2003, hal. 68-70; satu rujukan yang penting mengenai perilaku para sasterawan sesama mereka.) Benarkah kronisme perbuatan terkutuk? Jika maksud kronisme itu ialah memilih orang terdekat untuk mendapat faedah daripada kedudukan seseorang yang mempunyai kuasa dan pengaruh, maka jelaslah perbuatan itu sangat tidak patut, kalau tidak pun terkutuk! Bagaimana sekiranya orang yang mendapat faedah dan diberi faedah istimewa itu memang layak menerimanya? Dia masih juga istimewa, kerana kaitannya dengan orang tertentu yang dapat memberinya faedah. Orang agama tentu tahu maksudnya, kerana ada banyak hadis yang bercerita tentang perkara ini. Biarlah mereka sendiri memberitahu anda.

Baru-baru ini timbul sedikit kekecohan apabila Shahnon Ahmad dikatakan tidak bersetuju Baha Zain diangkat sebagai sasterawan negara, kerana tidak layak, karyanya hanya sajak-sajak kontot yang tidak banyak jumlahnya. Orang bertanya, siapakah yang layak? Ada orang beritahu saya, Faisal Tehrani bertanya soalan itu terus kepada Shahnon Ahmad dan menurut Faisal, Shahnon Ahmad menyebut nama Mana Sikana dan Fatimah Busu. Kata Faisal Tehrani, namanya boleh disebut sebagai punca sumber berita benar itu. Adakah ini menghairankan? Tidak, kerana itulah praktik sasterawan Malaysia pun (penggunaan ‘pun’ mengikut stail Shahnon), “kau garu aku; aku garu kau” adalah peribahasa yang bunyinya lawak, tapi gunanya banyak. Sebelum Fatimah Busu diperaku, dalam kolum Dewan Sastera September 2012 Shahnon Ahmad cukup tegas mengatakan tiada seorang pun sasterawan wanita yang layak diberi gelaran sasterawan negara. (Rujuk pos bertarikh 29/9/2012).

Mana Sikana agak istimewa, kerana dialah yang bermurah hati menggelar Shahnon Ahmad sebagai Raja Novelis Malaysia!  Adakah ini contoh pandirisme dan kronisme sekali gus?  Pertanyaan itu tidak penting, kerana itulah kebiasaannya yang sudah diterima umum, walaupun tidak semua. Anda tidak boleh berkata permainan politik sastera ini jijik, kerana para sasterawan sudah mengaku sunguh-sungguh dan penuh dengan kejujuran yang mengalahkan integriti kaum munafik, bahawa mereka adalah golongan yang boleh dipercayai kejujurannya kerana mereka adalah pencinta kemanusiaan sejati, bukan kemanusiaan mainan seperti ahli politik atau kaum munafik.  Ini mereka telah buktikan dalam karya mereka, dan telah disahkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka. Kemanusiaan sejati ini telah disepakati bersama oleh para sasterawan dan sarjana sastera dengan mengisytiharkan sasterawan adalah propagandis zamannya, golongan yang setia dengan komitmen tidak berbelah bahagi untuk memperjuangkan dan mempertahankan kemurnian nilai-nilai sastera mengatasi semua nilai-nilai lain yang bukan bercorak sastera. Dua nilai utama sastera yang menjadi pegangan para sasterawan dan mendapat sokongan para sarjana ialah kebebasan berkarya dengan menterjemahkannya dalam bentuk eksperimen yang menyerlahkan kelainan dan kemajuan dari segi garapan tema yang selari dengan praktik universal dalam sastera dunia. Itulah sebabnya sajak seperti “Baris-baris di Muzium Goethe” menjadi karya masterpiece kerana sajak ini menyerlahkan nilai universal mengatasi perbezaan bangsa dan nilai-nilai agama yang menjadi anutan mereka. Inilah tema agung dunia, yang menjadi ukuran dalam menentukan bermutu tidaknya sebuah karya sastera dan layak tidaknya sang sasterawan untuk diangkat sebagai pemenang Hadiah Nobel, yang menjadi idaman para sasterawan Melayu. Inilah juga tema agung para sasterawan yang mereka perlihatkan dalam karya seperti Juara dan Salam Maria atau Salina, walaupun Juara dan Salina tidak mencerminkan adanya kesedaran terhadap nilai Islam. Novel Juara mengagungkan keganasan, perjudian dan pembunuhan; manakala Salina pula menjadikan perzinaan sebagai hiasan wanita Melayu yang jelita dan amat tinggi sifat kemanusiaannya. Inilah penilaian yang digunakan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka.  Sekadar memberi sedikit contoh, kita lihat pandangan Panel tentang Juara.

“Novel Juara berjaya meletakkan S. Othman sebagai seorang penulis yang berwibawa. ... Perjuangan watak-watak dalam novel Juara dilambangkan dengan perlagaan lembu. ... Novel Juara ialah novel simbolik dan novel psikologi perjuangan yang dilambangkan dalam suasana perlagaan lembu dalam sebuah gelanggang.  ... Mamat ialah pejuang yang mempunyai kesedaran dan minda terbuka. Walaupun kehidupannya dihimpit kemiskinan sehingga memaksa dia mengikuti arus budaya masyarakat setempat, dengan bergiat dalam judi laga lembu, Mamat yakin, hanya melalui pendidikan, seseorang itu dapat melepaskan diri mereka daripada penjara kemiskinan. Justeru, dia memberi perhatian yang serius terhadap pelajaran anaknya. ... Demikian kesan pemikiran dalam novel Juara sebagai salah sebuah novel penting dalam sejarah kesusasteraan Melayu abad ke-20.” (Laporan 2003, hal. 32-34). Jika kita melihat dari sudut ilmu yang diwacanakan dalam sebuah novel, apakah jenis ilmu yang dipaparkan? Yang ada hanya maklumat tentang perjudian perlagaan lembu, peraturan dan pantang larangnya, cara melatih lembu laga, iaitu maklumat yang tidak berfaedah kecuali untuk kegunaan para penjudi perlagaan lembu.  Untuk mengaitkan novel ini sebagai novel perjuangan sama sekali tidak masuk akal. Novel ini bercerita tentang para samseng dan penjahat, penjudi dan pembunuh, yang sama sekali tidak bermoral, yang hanya bertindak dari dorongan hawa nafsu dan sifat amarah. Semua ini jelas diceritakan dalam novel ini. Dari mana datangnya idea perjuangan itu? Adakah menjadi penjudi, samseng dan pembunuh satu perjuangan? Watak utamanya Mamat, dikatakan oleh pengarang (tetapi tidak sedikit pun ditunjukkan di dalam novel) seorang pejuang kemerdekaan yang dua kali kalah dalam pilihan raya. Kita tidak dapat bayangkan watak penjahat sekejam itu berlagak sebagai pejuang kemerdekaan, hanya kerana pengarangnya berkata demikian. Tidak ada alasan dan tidak ada bukti sama sekali untuk meletakkan watak ini sebagai seorang pejuang dalam konteks yang bagaimana sekali pun. Panel bercakap tentang “pemikiran” di dalam novel ini: apakah pemikiran itu? Tidak langsung dijelaskan, tiba-tiba kita diberitahu novel ini sebuah novel penting dalam sejarah kesusasteraan Melayu abad ke-20. Adalah lebih wajar dan lebih tepat untuk kita membuat kesimpulan bahawa novel ini hanyalah sebuah novel picisan yang bersikap anti-moral, anti-Islam dan anti-kemanusiaan. Akan menjadi lebih aneh lagi jika kita mengingat bahawa pengarang ini mendakwa beliau seorang penulis sastera Islam. Di mana Islamnya di dalam novel Juara ini? Ini diakui sendiri oleh Panel (lihat hal. 34 tentang Ruang Perjalanan sebagai sastera Islam: “Melalui novel ini, sebagai novel-novelnya yang terdahulu [tentu termasuk Juara!], S. Othman berdakwah.” (huruf condong ditambah).  Mungkin keterlaluan jika kita berkata pendapat begini hanya mengarut, tetapi itulah istilah yang paling lembut dalam konteks ini.

Konsep pandirisme yang diperkenalkan dalam analisis dan penilaian akademik adalah penting kerana konsep ini merujuk kepada sikap mental para sarjana ketika menghadapi aneka ragam pendekatan dan teori Barat dalam pelbagai bidang akademik. Jika anda masih ingat, Pak Pandir tertarik kepada timbunan padi hampa, terus memasukkannya ke dalam guni dan memikulnya, melalui anak sungai yang deras airnya dan dia yang menggunakan pemerhatiannya dengan yakin menurut contoh semut yang menyeberang di atas dahan (ranting) kayu, lalu terjatuh ke dalam anak sungai tetapi dapat diselamatkan oleh guni padi hampanya. Persis inilah yang terjadi kepada para sarjana jika tidak berhati-hati: kerana terpikat kepada pelbagai pendekatan dan teori Barat, mereka terus saja “memikul tugas akademik” untuk menggunakannya dalam analisis dan penilaian mereka, padahal yang dipikul itu bukanlah jenis beban yang berguna dalam kehidupan akademik yang mengutamakan konsep ilmu yang benar. Ini tidak bermakna mereka tidak boleh menggunakan apa juga yang mereka temui, tetapi perlulah menggunakan rujukan yang berteraskan ilmu yang benar itu, supaya beban yang dipikul tidak sia-sia dan tidak memberi isyarat yang salah dalam perkembangan ilmu. Di sinilah gagalnya Panel Anugerah Sastera Negara dalam memberi arah yang betul dan beradab dalam kritikan sastera Malaysia. Jika semua pendekatan yang digunakan itu dikembalikan kepada konsep taklif, maka seluruh analisis dan penilaian yang dibuat akan dilihat dalam konteks manusia sebagai makhluk ciptaan Allah Ta’ala. Lihat huraian ringkas di bawah untuk memahami aspek ini.

Semua ulasan yang saya lihat meyakinkan saya betapa kuatnya pengaruh pandirisme dalam kritikan sastera Malaysia. Juara adalah lambang kegagalan sasterawan Melayu memahami subjeknya, cetek dan terlalu kaya sensasi. Semua ulasan tentang Juara hanya memperlihatkan betapa benarnya  pandirisme itu menjadi anutan para penilai ini. Oleh itu apabila Juara  dijadikan novel abad 20 oleh DBP, kita berasa amat terhina kerana yang ditonjolkan ialah sebuah karya sensasi   yang tidak langsung mempunyai kualiti ilmu di dalamnya dan tidak pula keunggulsan struktur sebuah karya kreatif: yang dihidangkan hanyalah bebelan pengarang, bukan suatu analisis tentang manusia yang boleh dicontohi. Jika anda kaitkan ini dengan perilaku Pak Pandir yang memilih padi hampa, maka itulah yang dibuat oleh sarjana ini dengan pelbagai teori yang mereka gunakan untuk membela Juara.  Pak Pandir selamat dari kelemasan dengan mendakap guni padi hampanya; mereka ini pun “selamat” dari kelemasan akademik  kerana tidak bisu untuk memperkatakan sesuatu dengan mendakap pendekatan dan teori Barat itu, sekurang-kurangnya boleh memindahkan sedikit maklumat dan pengetahuan yang tidaklah mendalam dalam teori/pendekatan tertentu untuk berbicara tentang novel ini. Hasilnya tetap hampa, sebab hakikat sebenar novel ini yang tidak bermutu terlepas dari pemerhatian mereka yang “cetek meraba-raba”.

Ada beberapa buah kertas kerja yang membicarakan Juara,  termuat dalam prosiding Seminar Pemikiran Sasterawan Negara S. Othman Kelantan (DBP 2004), seminar “Wacana Karya Abad 20” (anjuran DBP, Hotel City Bay View, Langkawi, 19-21 Disember 2005).  Para penulis kertas kerja bersetuju sepenuhnya dengan kesimpulan Laporan 2003, ditegaskan dalam kertas kerja mereka yang ditulis dari beberapa perspektif pendekatan yang terdapat dalam teori sastera Barat.   Semua kertas kerja itu berhasil mengemukakan sedikit sebanyak maklumat tentang teori itu sendiri dan ulasan mereka yang tidak mendalam tentang novel Juara.  Kesemua kertas kerja itu gagal memberi penilaian sewajarnya, berasaskan analisis yang cermat dengan hujah-hujah yang diiringi pembuktian daripada teks sendiri. Paling jelas, tidak sebuah pun kertas kerja itu menilai karya itu dari perspektif ilmu, walaupun ada di antara mereka yang berkata novel itu sebuah novel ilmu.  Kesimpulan yang mereka dapat lebih untuk membenarkan pilihan mereka menggunakan pendekatan dan teori yang mereka gunakan, bukan tentang kualiti karya dan penilaian yang membolehkan pembaca memahami kedudukan  sebenar karya itu dalam seni mengarang. Saya menegaskan tadi karya ini, jika dilihat  dari perspektif menggunakan kaedah gagasan Persuratan Baru, adalah sebuah karya picisan kerana di dalamnya berserabut dengan kekeliruan yang terlalu menonjol tentang nilai Islam, nilai moral, dan nilai kesejahteraan masyarakat yang mencerminkan ketokohan sebenar watak-watak yang dijadikan pelakon dalam novel itu berasaskan nilai-nilai tadi. Kertas kerja yang membicarakan novel ini berasaskan teori Barat itu, nyatalah telah berjaya membuktikan betapa terbatasnya keupayaan pendekatan dan teori Barat dalam memperihalkan karya kreatif seorang pengarang Islam yang asasnya jauh berbeza daripada pengarang bukan Islam.  Mengapa persoalan ini penting? Tiap-tiap hari, dalam lima waktu solatnya, orang Islam diperingatkan supaya ditunjukkan jalan yang lurus, jalan yang benar. Doa itu harus dibawa dalam semua kegiatan yang bersifat ilmu, supaya jangan nanti kekeliruan dalam konsep ilmu membawa sarjana Islam hanyut ke jalan yang dia tidak tahu ke mana arahnya. Jika ini tidak penting bagi anda sebagai seorang sarjana Islam, maka anda bolehlah berbuat apa saja yang anda mahu.

Mohd. Affandi Hassan,
21/4/2013




No comments:

Post a Comment