Sunday, March 31, 2013

SASTERAWAN NEGARA 13 PALING BERUNTUNG?


Siapakah yang akan memakai nombor 13?  Ada cadangan untuk diberikan kepada Mana Sikana aka Abdul Rahman Hanafiah. Ini cerita lama. Siapakah orang ini? Tidak diketahui umum sebagai penulis kreatif yang handalan. Sebagai pengkritik sastera memang handal bukan kerana ideanya,  tetapi kerana “keberaniannya” (lebih tepat kerana sensasi) yang luar biasa. Misalnya, beliau mengaku beliaulah pelopor teori kritikan sastera Melayu dengan “teori” taabudiyyah yang mati beragan itu. (Lihat pos bertarikh 1/11/2012 dan sebelumnya, 30/10/2012).  Dialah yang mengangkat Shahnon Ahmad menjadi Raja Novelis Malaysia. Pangkat ini lebih tinggi daripada gelaran sasterawan negara, sehingga membuat Shahnon Ahmad amat terhutang budi kepada Mana ini. Bunyinya agak aneh, tidak sesuai dengan konsep sastera kerana Allah bikinan Shahnon Ahmad sendiri; tetapi gemerlap keindahan dunia boleh dilihat dan menarik minat orang-orang seperti Shahnon Ahmad yang bekerja kerana Allah tetapi terhutang budi kepada manusia.

Betulkah Shahnon Ahmad seorang raja dalam dunia kreatif yang bercorak cerita? Kalau mengikut Prof. Wahab Ali yang menilai Tungul-tunggul Gerigis, novel itu membuatnya muntah. Tak terdaya hendak baca!  Tetapi menurut DBP, itulah novel Melayu paling agung, sebuah masterpiece yang tiada tolok-bandingnya. Sayang kita tidak dibenarkan mengadakan sejenis referandum sastera, untuk menguji pembaca betulkah novel yang memuntahkan ini sebuah masterpiece.  Tetapi pilihan pembaca tidak semestinya betul, oleh itu menurut para sarjana dan pengkritik sastera, yang berhak menentukan kedudukan sesebuah karya dan penulisnya hanya mereka, bukan orang lain. Bolehkah kesimpulan ini dipakai? Tidak selalunya betul, banyak bergantung pada apakah jenis cita rasa (taste) si penilai. Jika cita rasanya rendah dan kasar, maka pilihan mereka tidak boleh dipakai.  Sebagai contoh: apakah jenis cita rasa para sarjana yang memuji Salina?  Untuk memahaminya, kita harus kembali kepada dasar atau asas pemilihan itu. Jika cita rasa itu bersifat peribadi, maka asas nilai yang dipakai ialah kemahuan peribadi. Adakah ini asas nilai yang betul?  Dalam sistem nilai Barat, inilah asas nilai mereka: man as the measure of values.  Inilah juga asas nilai yang dipakai oleh Panel Anugerah Sastera Negara. Inilah asas nilai yang dipegang oleh sarjana yang mengatakan jika karya sasterawan negara dinilai daripada perspektif Persuratan Baru, maka karya para sasterawan negara akan masuk tong sampah. Inilah juga sistem nilai, pada dasarnya, yang menjadi pegangan Fatimah Busu dalam bukunya yang mengkritik pandangan Prof. Ungku Maimunah terhadap novelnya Salam Maria. (Judul: Nyanyi Sunyi Salam Maria vs. Sarjana Nasi Dingin).  Buku ini dikatakan mempertahankan kedudukan Salam Maria sebagai sebuah novel Islam, tetapi menolak nilai-nilai Islam yang dijadikan asas penilaian Prof. Ungku Maimunah. Demikian hebatnya hawa nafsu manusia ketika “mempertahankan” pendapatnya dan dirinya.  Yang disebut nilai-nilai Islam itu diketepikan; yang ditonjolkan ialah kemahuan hawa nafsunya. Bagaimana pun, buku Fatimah Busu ini sangat penting dari segi negatifnya, kerana di sini kita lihat bagaimana kebencian dan dendam kesumat (entah mengapa kita tidak pasti) dijadikan dasar untuk menilai Persuratan Baru dan makalah Prof. Ungku Maimunah tentang Salam Maria.  Keangkuhannya begitu ketara, dengan itu dia menafikan sama sekali kepentingan PB sebagai penggerak perkembangan persuratan Melayu. Pendapatnya tentang konsep khutbah diasaskan kepada kekeliruan yang begitu ketara, suatu pengertian yang sama sekali tidak pernah menjadi dasar konsep itu dalam PB. Dalam bahasa yang mudah dan agak kasar, kita dibenarkan untuk membuat kesimpulan bahawa penulis buku ini tidak sedikit pun memperlihatkan adanya sifat-sifat seorang sarjana berjiwa Islam, tetapi hanya menonjolkan betapa rendahnya self esteem beliau.  Perhatikan juga bagaimana perkara ini dijelmakan dalam cerita pendek Fatimah Busu yang terbaru, yang tersiar dalam Berita Minggu  baru-baru ini, menceritakan kisahnya (atau angan-angannya) datang dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur menaiki kapal terbang untuk mengambil hadiah sastera!.  (Lihat komen dalam pos bertarikh 1/3/2013).

Fatimah Busu disebut di sini kerana beliau adalah pilihan popular di kalangan sasterawan wanita yang layak dinobatkan sebagai sasterawan negara. Adakah beliau telah menghasilkan karya masterpiece yang melayakkannya untuk bergelar sasterawan negara? Shahnon Ahmad pernah berpendapat Fatimah Busu tidak layak ketika ditanya siapa di antara sasterawan wanita yang patut diangkat menjadi sasterawan negara, kerana belum ada karya masterpiece itu menjadi milik Fatimah Busu. Tetapi terdapat sarjana lain yang menegaskan bahawa tiga suku dari jumlah karya Fatimah Busu adalah karya masterpiece, menjadikan beliau paling banyak menulis karya masterpiece. Mengapa  Shahnon Ahmad tidak termasuk dalam kumpulan sarjana yang dimaksudkan? Atau beliau sudah berubah?  Pandangan Shahnon Ahmad penting, kerana beliau adalah Raja Novelis Malaysia (walaupun yang berpandangan begini hanya seorang Mana Sikana aka Abdul Rahman Hanafiah).  Sebagai Raja Novelis Malaysia, beliau pasti tahu apa yang beliau perkatakan.  Jika Shahnon Ahmad sudah berubah, cukupkah suara beliau seorang untuk menaikkan Fatimah Busu ke pangkuan sasterawan negara?  Pada zaman permulaan Anugerah Sastera Negara, inilah yang terjadi. Sekarang saya tidak pasti sama ada masih diteruskan atau tidak.  Pada waktu itu, terdapat kesepakatan antara para sasterawan dan sarjana untuk memilih sasterawan tertentu menaiki takhta sasterawan negara. A. Samad Said pernah memberitahu saya secara peribadi, (dalam tahun 1985) selepas beliau diberi kedudukan sasterawan negara, bahawa beliau menerimanya kerana desakan kawan-kawan.  Ketika Aziz Deraman menjadi Ketua Pengarah DBP, S. Othman Kelantan mendapat faedah sewajarnya daripada beliau yang melihat S. Othman Kelantan adalah yang terlayak diberi anugerah itu setelah lama kosong. Berapa buah karya S. Othman Kelantan sampai ke taraf masterpiece tidak penting, kerana ini boleh dilakukan selepas dinobatkan sebagai sasterawan negara. Perhatikan keadaan ini: novel Juara telah dianggap sebagai karya masterpiece oleh DBP. Apakah yang menjadi latar karya itu? Perjudian dan perlagaan lembu. Kedua-duanya belum lagi dihalalkan oleh ulama sebagai dibolehkan dalam Islam; oleh itu dari segi apa karya ini sebuah masterpiece? Nilai apa yang diperaga oleh novel ini? Sehingga kini perlagaan lembu masih haram; begitu juga perjudian. Kedua-dua faktor ini wajar diberi perhatian ketika karya ini diangkat menjadi masterpiece.  Kalau pendirian  kita jelas tentang Salina, bagaimana pula pendirian kita tentang Juara?  Dalam novel Orang Kota Bharu, terang-terang dikatakan di situ bahawa pendirian Habib, sang hero novel ini, berada di atas pagar sebagai pilihan terbaik. Siapa menang itulah yang disokong dan Habib melompat pagar masuk ke dalam kumpulan itu. Adakah ini pendirian Islam? Rasanya perkara ini jelas dalam Islam, tidak perlu dipersoalkan lagi. Tetapi salah seorang sarjana (Prof. Kamaruddin Said) berpendapat berdiri di atas pagar adalah pilihan terbaik, sesuai dengan kedudukan postmodernisme! Bila semua perkara ini diperhalusi, kita akan dapat melihat betapa pentingnya ciri-ciri karya masterpiece itu diberi huraian yang jelas dan tidak berpihak kepada kehendak hawa nafsu manusia sebagai asas nilai. Kalau kita tidak berhati-hati, kita akan melantik sasterawan biasa-biasa saja sebagai sasterawan negara, seperti yang sudah terjadi. Bolehkah diterima perbuatan seumpama ini di kalangan orang beradab?

Jadi sasterawan negara ke 13 nanti perlulah membantu kita melihat persoalan ini dengan jelas. Atau kita minta saja sasterawan negara ke 12 memberikan penjelasan itu.  Beliau adalah penulis esei dan kritikan sastera terbaik di Malaysia, tentu saja kemampuan intelektualnya boleh dimanfaatkan, jika beliau mahu.  Tetapi hingga kini tidak seorang pun di antara sasterawan negara berminat tentang persoalan ini. Kini persoalan ini berada dalam kekeliruan besar. Jika kekeliruan ini mahu diteruskan, kita perlu diberitahu mengapa kekeliruan itu diperlukan untuk memajukan kesusasteraan Melayu moden. Berapa orang di antara sasterawan negara yang berada di dalam kekeliruan besar ini?  Kalau anda tidak berminat tentang persoalan ini, maka pilihlah sesiapa saja yang anda fikir anda suka orang itu dijadikan sasterawan negara.  Anda tidak perlu gusar kerana Panel Anugerah Sastera Negara akan menambah berat lagi kekusutan dan kekeliruan itu secara rasmi.  Anda hanya perlu kesabaran untuk menghadapi golongan yang keliru ini, dengan memberitahu mereka bahawa kekeliruan tidak boleh dijadikan asas perkembangan ilmu dan persuratan.  Sekiranya mereka tidak setuju, bolehlah kita bahaskan perkara ini dengan mendalam, dengan syarat mereka mendekati persoalan ini sebagai golongan yang cintakan ilmu. Jika mereka menolak syarat itu, maka hak mereka untuk berbicara tentang ilmu terlucut dari mereka.

Mohd. Affandi Hassan
31/3/2013.

4 comments:

  1. Salam Tuan Haji, sedikit pembetulan. Cerpen Fatimah Busu yang Tuan maksudkan itu sebenarnya tersiar dalam Berita Minggu, bukan Mingguan Malaysia. Cerpen (bolehkah disebut cerpen) mengenai perjalanan FB terima HSPM dan rasa terkilan FB dipanggil 'mak cik' oleh pramugari.

    Berkenaan pemilihan S. Othman Kelantan dan Aziz Deraman, catatan Tuan mengingatkan saya perbincangan saya dengan seorang calon doktorat yang mengkaji faktor kemunduran DBP (1990-an hingga awal 2000). Menurut calon tersebut, antara sebabnya adalah kronisme orang-orang besar DBP yang memanipulasi kuasa mereka untuk kebaikan mereka)

    wallahu'alam.

    ReplyDelete
  2. Salam Anonymous.

    Terima kasih atas pembetulan itu.

    Bagus tesis itu, jika boleh ditulis. Memang amat diperlukan. Cerita tentang para sasterawan ini sebenarnya lebih kurang sama saja dengan cerita ahli politik, maklumlah sasterawan itu propagandis zamannya.

    ReplyDelete
  3. Saya ingin baca tesis itu.......siapa pelajarnya?

    ReplyDelete
  4. Tesis itu sedang diusahakan. Saya berkesempatan berbicara hampir satu jam dengan calon doktor itu di sebuah perpustakaan. Beliau calon doktor yang mengikuti pengajian tinggi di Universiti Malaya

    ReplyDelete