Pendahuluan: Sudah banyak yang
dibincangkan tentang para sasterawan negara, tetapi belum lagi jelas berapa
ratuskah daripada karya mereka yang boleh dianggap sebagai masterpiece. Panel Anugerah
Sastera Negara sendiri dalam laporan mereka tidak pernah memberi isyarat
terdapatnya karya yang bertaraf masterpiece
itu. Sekiranya karya para sasterawan
negara ini sama saja dengan karya yang dihasilkan oleh sasterawan yang bukan
sasterawan negara, maka atas dasar apa mereka diberi keistimewaan dengan
gelaran itu? Bolehkah kita terima bahawa seorang sasterawan negara yang tidak
sebuah pun daipada karyanya sampai ke taraf masterpiece,
layak diberi gelaran itu? Supaya mereka
ini tidak kelihatan sangat selekeh, maka para sarjana yang membicarakankan
mereka menggunakan teknik retorik
peragaan untuk menunjukkan kehebatan mereka, tetapi hasilnya amat
mengecewakan. Mahu tidak mahu kita harus melihat persoalan ini secara lebih
serius, dan perlu meneliti dari sejumlah karya seseorang sasterawan negara,
berapa buahkah yang dapat diberi kedudukan sebagai masterpiece. Bagaimana jika tidak terdapat sebuah pun? Masih layakkah mereka memakai gelaran itu?
Apakah yang dimaksudkan dengan retorik peragaan? Kita tidak
perlu memberi definisi yang panjang berbelit-belit, cukup dengan hanya
memerhatikan kelakuan para sarjana sastera yang mengamalkan retorik peragaan
ini. Pertama, kelakuan paling terkenal dan menonjol di kalangan sarjana jenis
ini ialah menderetkan seberapa banyak nama pengarang dan buku-buku tulisan
mereka, yang memang tidak dibaca. Tujuan retorik peragaan ini ialah untuk
memperlihatkan betapa luasnya pembacaan mereka, tanpa mereka sedar bahawa
tulisan mereka menayangkan sebaliknya, yakni mereka tidak membaca, hanya
menayangkan nama-nama dan judul-judul buku sahaja. Apakah bukti yang boleh kita
berikan? Tulisan mereka sendiri. Tulisan itulah yang menjerit dengan sayu dan
penuh perasaan malu, sambil merintih, “Aku tahu aku tidak bagus; bukan salah
aku; salah orang yang menulis aku. Standard mereka rendah, jadi aku tidak marah
jika kamu merendahkan kualiti tulisan yang engkau baca.” Retorik peragaan ini
memang menjadi pakaian para sarjana yang rendah kualiti kesarjanaannya.
Terdapat korelasi antara kualiti kesarjanaan yang rendah ini dengan retorik
peragaan. Anda boleh uji kebenaran kesimpulan ini dengan membaca dengan kritis
tulisan yang penuh dengan retorik peragaan ini. Beberapa contoh akan
dikemukakan nanti.
Kedua, retorik peragaan penting kerana dapat memberi
kepuasan emosi kepada penulisnya, iaitu dalam konteks “syok sendiri”. Dalam seminar tentang enam orang sasterawan
negara ini kita akan bertemu beberapa contoh “syok sendiri” apabila penulis
yang seronok dari segi emosi itu menurunkan banyak ayat Quran dan hadis Nabi
SAW, walaupun tidak berkaitan dengan tajuk yang mereka mahu bincangkan. Contoh
akan diberi nanti untuk menghiburkan anda semua menikmati lawak murahan yang
memakai nama “tulisan akademik.” Dalam
bentuk buku, saya telah membahaskan buku-buku tentang feminisme yang ditulis
oleh para sarjana yang “syok sendiri” ini.
Ketiga, retorik peragaan boleh dijadikan binatang
bebanan (beast of burden) para
sarjana, terutama pengkritik sastera, untuk menonjolkan “keistimewaan” mereka,
misalnya sebagai pelopor sesuatu usaha mencipta teori (?) atau pendekatan baru
dalam kritikan sastera. Walaupun beast of
burden itu sudah mati sebelum lahir, sebelum sempat disambut bidan,
penciptanya dengan megah membuat klaim seperti ini: “Kemudian kita menyaksikan
beberapa teori sastera telah muncul. Teori sastera tersebut ialah Teori
Taabudiyyah ... Teksdealisme ...
Teori Taabudiyyah, asasnya dihasilkan sekitar tahun 1984, yang kemudiannya diterbitkan pada tahun 1986, ... dan ia merupakan teori sastera Malaysia kali pertamanya dicipta di tanah air.” (Prosiding Seminar Teori dan Kritikan Sastera Malaysia, UPSI 2012, hal. 116.) Itulah suara Dr. Mana Sikana aka Abdul Rahman Napiah, pelopor teori mati Malaysia. “Teori” pertama itu mati beragan, suatu peristiwa yang amat aneh kerana menurutnya asasnya Islam. Bagaimana Islam boleh dimatikan begitu mudah dalam sastera Melayu? Jawapannya diberikan oleh Mana Sikna sendiri, iaitu apabila muncul pula Teksdealisme, yang tidak lagi berasaskan Islam, tetapi diambil dari Barat, terutama Perancis. Maka di atas bangkai Taabudiyyah, bermaharajalelalah Teksdealisme yang sebenarnya berasal daripada idea Harold Bloom!
Teori Taabudiyyah, asasnya dihasilkan sekitar tahun 1984, yang kemudiannya diterbitkan pada tahun 1986, ... dan ia merupakan teori sastera Malaysia kali pertamanya dicipta di tanah air.” (Prosiding Seminar Teori dan Kritikan Sastera Malaysia, UPSI 2012, hal. 116.) Itulah suara Dr. Mana Sikana aka Abdul Rahman Napiah, pelopor teori mati Malaysia. “Teori” pertama itu mati beragan, suatu peristiwa yang amat aneh kerana menurutnya asasnya Islam. Bagaimana Islam boleh dimatikan begitu mudah dalam sastera Melayu? Jawapannya diberikan oleh Mana Sikna sendiri, iaitu apabila muncul pula Teksdealisme, yang tidak lagi berasaskan Islam, tetapi diambil dari Barat, terutama Perancis. Maka di atas bangkai Taabudiyyah, bermaharajalelalah Teksdealisme yang sebenarnya berasal daripada idea Harold Bloom!
Keempat, retorik peragaan sering kali ditonjolkan
melalui deretan pujian yang berlebihan, yang tidak dibuktikan atau diberi penjelasan
berupa analisis yang dilakukan dengan cermat dan teratur. Contoh terbaik di
sini ialah Laporan 2012, laporan
Panel
Anugerah Sastera Negara.
Anugerah Sastera Negara.
Sekarang kita lihat bagaimana retorik peragaan ini
dipakai dengan selesa oleh para penulis kertas kerja Seminar Enam Sasterawan
Negara. Jenis apa yang mereka pakai boleh dicam sendiri oleh pembaca yang
mempunyai sense of humour bercorak
intelektual. Tidak perlu ditunjuk satu persatu. Kita lihat kes pertama, kertas
kerja berjudul, “Muhammad Hj. Salleh: Ikon Penyair Pascakolonial”, oleh A.
Rahim Abdullah (ASWARA). Kertas ini
menderetkan segugus pujian dan sanjungan tetapi kurang analisis terhadap
aspek-aspek khusus pensajak ini yang mungkin boleh menarik minat pembaca. Yang
disenaraikan dalam gugusan pujian itu sudah diketahui umum, sudah menjadi klise
ketika orang berbicara tentang pensajak ini. Retorik peragaan yang mengulang
pendapat yang sudah dianggap klise ini meninggalkan tiga persoalan besar
tentang ciri intelektual pensajak ini. Pertama, sejauh mana beliau terpengaruh dengan
tradisi Melayu apabila menjadikan Si Tenggang seorang wira? Yang jelas, beliau
sebenarnya terpengaruh dengan sikap para pensajak Barat yang sukakan legenda
dan mitos untuk dijadikan sajak. Kita sampai kepada persoalan kedua, yang
disebut oleh Rahim Abdullah, iaitu perihal pensajak ini membawa idea Islam
dalam sajak-sajaknya. Benarkah kesimpulan ini? Pensajak ini tidak berminat
kepada apa juga yang bersifat Islam, kerana beliau sebenarnya tidak mempunyai
pengetahuan tentang tamadun Islam sejagat. Oleh itu tidak pernah sekali pun
timbul semacam kekaguman kepada tamadun Islam; malah dia lebih suka,
terpengaruh, dan memuja tamadun Barat. Saya telah sebut perkara ini
berkali-kali, ketika membicarakan sajak beliau tentang pemerhatiannya di Muzium
Goethe. Dia kagum dengan kepintaran Raja Iblis yang bernama mephistopheles itu.
Jika tafsiran saya tidak betul, berilah tafsiran yang betul. Kita mahu tahu
bagaimana Raja Iblis ini menjadi pujaan pensajak ini. Adakah ini nilai Islam? Ketiga, apakah kualiti sebenar sajak-sajak
pensajak ini? Rahim Abdullah tidak menjelaskannya; begitu juga Arbak Othman
yang melihat sajak-sajak pensajak ini dari pendekatan semiotik. Sukar, malah tidak mungkin untuk meletakkan
pensajak ini sebagai pensajak intelektual; adalah lebih mudah dan lebih tepat
untuk melihatnya sebagai pelancong sastera yang merakamkan pemerhatian sepintas
beliau dalam sajak-sajak imbasan (yakni sajak-sajak yang tidak mendalam kerana
di situ tidak ada pemikiran, hanya pemerhatian sepintas lalu saja). Saya telah
membuktikan perkara ini dalam tulisan-tulisan saya, yang hingga kini belum lagi
disanggah oleh mana-mana sarjana sajak.
Saya malah bermurah hati menjemput para pakar sajak meletakkan sajak
“Pulang Si Tenggang” dengan sanjak “Al-Andalus” dalam satu barisan untuk
dianalisis dari perspektif estetika dan pemikiran. Jika anda melakukan ini,
anda akan bertemu dengan beberapa perkara yang mengejutkan anda. Seorang sarjana tidak harus bangga menulis
kembali segala klise yang telah tumpul, padahal dia telah dicabar untuk berbuat
lebih baik dan lebih kritis.
Retorik peragaan telah dijadikan kaedah arus perdana
dalam penilaian karya sastera oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan
mereka. Retorik peragaan itu telah sampai ke peringkat melampau dalam Laporan 2012 antara lain berbunyi: “Beliau menghadiahkan
kepada perbendaharaan kesusasteraan Melayu puisi yag indah, mempnyai gaya khas
yang tersendiri, dan sarat dengan renungan jiwa yang mendalam. ... Begitulah,
pada hakikatnya Kemala ibarat sebatang pohon yang tinggi dengan bunga-bunga
yang harum di taman kesusasteraan Melayu masa kini. Puisinya semerbak dengan
wangian kerohanian yang dapat menyuburkan kehidupan insani” (hal. 20-21).
Sebelum itu “keagungan” pensajak ini digambarkan begini: “Sebagai penyair yang
berjiwa besar, Kemala juga berani menggunakan alusi daripada budaya lain seperti
rujukan kepada Mark Anthony dan Cleopatra. ... Justeru, alusi daripada
berbilang budaya menjadikan karya penyair ini universal” (hal. 20). Alusi yang disebutkan itu bermaksud keintiman
lelaki perempuan yang mabuk cinta, kerana ketika itu besar kemungkinan pensajak
ini sedang berada dalam gelombang percintaan yang hebat! Tidak ada yang
universal di situ, malah yang terjadi ialah betapa intimnya pensajak ini dengan
budaya Barat dan karya Barat. Jika ini dikaitkan dengan “kerinduan mistikal”
dan sifat sajak pensajak ini yang dikatakan bersifat sufistik, maka contoh yang
diambil tidak sama sekali membayangkan kesimpulan demikian. Bagaimana agaknya
sifat “puisi yang semerbak dengan wangian kerohanian yang dapat menyuburkan
kehidupan insani”? Mungkin pada waktu
ini sajak-sajak seumpama itu belum lagi ditemui, tetapi sudah cukup baik jika
kesimpulannya diberikan terlebih dahulu dalam Laporan 2012 supaya yang
wangi-wangi itu boleh dihidu dengan agresif.
Mana dia Karya
Agung (Masterpiece) Sasterawan Negara?
Seminar terbaru tentang 6 orang sasterawan negara pada
13 Mac 2013 di UPM tidak menyerlahkan sesuatu yag istimewa daripada karya
mereka. Sepanjang pembicaraan yang kerap dilakukan untuk menampilkan kehebatan
mereka, nampaknya telah gagal mencapai matlamat. Mereka terus muncul sebagai
sasterawan biasa, tanpa sebarang keistimewaan yang boleh dibanggakan. Terutama
sekali jika dinilai dari segi pemikiran mereka.
Oleh itu, di manakah kelebihan mereka sehingga membuat mereka digelar
sasterawan negara? Walau pun beratus
pendekatan dan teori sastera digunakan untuk membicarakan mereka, hasilnya
tetap biasa, tiada suatu pun yang luar biasa. Maksud luar biasa di sini ialah
kita ingin membaca satu analisis yang benar-benar akademik tentang kehebatan
pemikiran Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh atau Prof. Emeritus Shahnon Ahmad yang
benar-benar menyerlahkan sesuatu yang mereka berikan dalam karya-karya masterpiece mereka. Apakah karya-karya masterpiece itu? Kita belum lagi mempunyai senarai yang boleh
diterima sebagai telah mencapai taraf sebuah masterpiece di antara sekumpulan karya mereka. Untuk itu, kita
harus mula meletakkan sejenis standard yang tinggi yang perlu dikenakan ke atas
karya para sasterawan negara ini supaya mereka tidak terus kelihatan lekeh sama
saja dengan sasterawan biasa. Ukuran itu
harus tinggi dan benar-benar dapat menyerlahkan kehebatan mereka untuk
meyakinkan kita bahawa mereka adalah sasterawan negara, bukan sasterawan biasa
yang dinaikkan taraf. Antara soalan yang
menarik yang perlu kita ajukan ialah, bolehkah sajak-sajak kontot muncul
sebagai masterpiece? Sajak-sajak
kontot yang bagaimana? Apakah standard
yang boleh kita gunakan untuk meletakkan sesebuah novel itu sebuah karya masterpiece, yang boleh dijadikan ukuran
seterusnya. Maksudnya, setelah kita menemui novel masterpiece itu di kalangan para sasterawan negara ini, bolehkah
kita dengan yakin dan pasti mengatakan bahawa jika ciri-ciri yang ada di dalam
novel itu kita temui pula dalam karya sasterawan biasa, maka bolehkah karya itu
dianggap sebagai sebuah karya masterpiece? Sekiranya terdapat korelasi yang tepat, maka
adakah penulisnya sudah layak dinaik-taraf sebagai sasterawan negara? Kita harus menentukan ukuran itu degan tepat,
supaya karya yang dianggap masterpiece
itu benar-benar sebuah karya mastepiece.
DBP telah melaksanakan tugas permulaan ke arah ini dalam projek Karya Abad 20
mereka. Adakah semua karya yang termasuk dalam senarai mereka boleh dianggap
sebagai karya masterpiece? Kalau
tidak, mengapa karya itu berada di situ?
Pada anggapan saya, dari sejumlah novel yang dikategorikan sebagai novel
ulung Adab 20 oleh DBP, hanya kira-kira satu-pertiga saja yang layak berada
dalam senarai itu. DBP bersikap terlaku generous
dengan memasukkan dua-pertiga yang tidak sepatutnya berada dalam senarai
itu. Dalam kumpulan cerita pendek pun
begitu. Dua-pertiga tidak wajar berada
dalam senarai itu. Apakah ukuran penting yang mewajarkan sesebuah karya berada
di dalam senarai itu? Karya itu mestilah sudah mencapai taraf yang boleh dianggap
sebagai sebuah masterpiece,
berasaskan ukuran tertentu yang ketat, dengan ukuran utama berasaskan pemikiran
yang menjadi ciri utama di antara semua ciri yang kita persetujui nanti. Sekarang saya ingin membuat ujian ke atas
karya saya sendiri, Biarlah Orang Tahu
(kumpulan cerita pendek). Berapa buahkah di antara cerita pendek yang termuat
di dalam kumpulan itu yang layak diberi kedudukan sebuah masterpiece? Jika tidak ada sebuah
pun yang layak, maka Biarlah Orang Tahu
tidak wajar disenaraikan dalam Kumpulan Cerita Pendek Abad 20. Dalam menentukan standard ini, kita tidak
boleh menipu dan berlebih kurang dalam menentukan ukuran, supaya setiap karya
benar-benar bertaraf masterpiece. Demikianlah karya sasterawan negara sendiri
harus terbukti mencapai taraf masterpiece
itu, paling kurang sebuah novel atau sebuah cerita pendek atau pun sebuah sajak
sekali pun. Prof. Emeritus Shahnon Ahmad mempunyai poin yang penting apabila
menolak sajak-sajak kontot Baha Zain. Kecuali jika kita dapat menentukan sajak-sajak
kontot itu dari segi kualitinya sudah mencapai taraf sebuah karya masterpiece. Jika sasterawan negara tidak mahu diuji
hingga ke tahap itu, maka gelaran sasterawan negara itu akan terus dipersoalkan
dan diremehkan. Semua persoalan ini sebenarnya boleh diselesaikan dengan mudah
dan terbuka jika ukuran yang dicadangkan dalam Persuratan Baru dijadikan
ukuran. Titik.
Selepas pos ini terbit, terdapat bantahan daripada para penyokong sasterawan negara. Kata mereka, seorang sasterawan negara tidak ditentukan kedudukannya oleh terdapat tidaknya karya masterpiece ciptaannya. Syarat itu tidak termasuk dalam kriteria pilihan. Kata saya, adakah salah jika kita angkat tinggi sikit kedudukan sasterawan negara ini dengan "memilih" karya masterpiece mereka untuk ditayang kepada ramai? Mereka kata tidak perlu, kerana sejak awal perkara itu tidak pernah dijadikan syarat. Saya hairan, mengapa sasterawan negara tidak boleh mencipta karya yang sampai ke taraf masterpiece? Adakah mereka mahu terus diperlekehkan? Saya tetap berpendapat, seseorang yang sudah sampai ke taraf sasterawan negara, mesti mempunyai karya bertaraf masterpiece. Mengapa dipersoalkan? Pilih saja yang anda mahu, dan beri label: Ini karya masterpiece sasterawan negara sekian-sekian ... Adakah itu pun satu kerja susah?
ReplyDeleteSalam, Tuan. Sudah tentu susah bagi mereka yang angkuh untuk mengakuinya.
ReplyDeleteYang paling layak untuk Sasterawan Negara sebenarnya adalah Mohd Affandi Hassan...kalau tuan Affandi menang, Shahnon Ahmad pun tak berani untuk membantah
ReplyDeleteTerima kasih sdr. anonymous. Saya tak ada karya kreatif yang bermutu, dan ini satu kebaikan kepada saya. Saya lebih kaya dengan idea; dan ini baik untuk perkembangan persuratan Abad 21 ini. Oleh itu saya tidak berasa dirugikan antara dua keadaan itu. Cuma ada sedikit masalah: cerita pendek dan novel saya panjang-panjang. Bukan senang membacanya. Bagusnya, tidak banyak jumlahnya; jadi bolehlah digagahkan membacanya walaupun amat membosankan. Seorang teman yang suka berlawak berkata menyindir: Semua karya sasterawan negara membosankan; malah itulah salah satu sifat karya masterpiece. Seperti biasa, orang awam tak tahu apa yang mereka cakap, jawab saya sambil tertawa.
ReplyDeleteya benar. Kriteria Sasterawan Negara bukannya patut terletak kepada karya kratif yang dihasilkan sahaja...theorist dan idealist juga lebih penting dilihat/dinilai untuk perkembangan penulisan tempatan...Persuratan Baru diakui sebagai satu the leading of 'pandangan baru' dalam perkembangan sastera tempatan, walaupun ada yang bersetuju ataupun tidak. Sumbangan Persuratan Baru Itu bagi saya lebih baik dari menghasilkan/penghasilan karya masterpeace
ReplyDelete